Elefantvæddeløb.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-05-04 15:33

Så har man i Tyskland pr. 1. april vedtaget at det er forbudt for lastbiler
at overhale hinanden, hvis der ikke er en hastighedsforskel på mindst 10
km/t.

Overtrædelse straffes med en mulkt på 40?.

Samme pris for at tale i håndholdte mobiloser. Det er underligt nok også
først vedtaget så sent som 1. april i år.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-05-04 18:41

On Sat, 1 May 2004 16:33:13 +0200, "Folmer Rasmussen"
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>Samme pris for at tale i håndholdte mobiloser. Det er underligt nok også
>først vedtaget så sent som 1. april i år.

Folmer - når det nu ikke vælter ind med kommentarer, skyldes det blot,
at emnet ér blevet kommenteret i din ferie. Dét kan du selvsagt ikke
vide, fordi du sandsynligvis ikke er kommet igennem de knap 3.000
postings, der er tilført systemet i dén tid, du har været væk...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 01-05-04 19:32

Bortset fra at der tales om lastbiler, så var elefantvæddeløb lige præcis
det jeg tænkte mest på her i dag på motorvejen. Rækker af biler der snegler
sig forbi hinanden med en hastighedsforskel der dårligt overstiger 1 km/t.
Ifølge min GPS viser de fleste bilers speedometre ca. 10% for meget, og
skrækken for mødet med ordensmagten på motorvejen gør, at resten hellere
kører lidt for langsomt end for hurtigt - og gerne i venstre spor mens de
prøver at passere en med endnu større fejlvisning end dem selv. I den
hellige trafiksikkerheds navn er koncentrationen rettet mod speedometeret og
vejbroerne snarere end frem mod vejen, og ved passage af tilkørsler kigges
nervøst over højre skulder for at se efter de sorte folk uden tollerence.

Selv en næsten øde Hillerødmotorvej kunne ikke lokke fartdjævelen frem i
nogen. Jeg kan simpelt hen ikke mindes, at der nogensinde før er blevet kørt
så langsomt. Fartpilot er et must, da ingen moderne biler er lavet til kun
at køre 110 km/t på en lige (næsten tom) vej. Det ender med at vi skal have
vækkeure monteret i bilerne så vi ikke falder i søvn ;o( Til gengæld har
alle fattet, at det er på motorvejene der sættes ind. Nord for Allerød hvor
motorvejen slutter, satte rigtigt mange farten op til de sædvanlige 110-120
km/t

Hvad er der galt med at køre efter forholdene? Hvorfor ikke differentiere
hastigheden efter trafiktætheden på tidspunktet? Hvorfor ikke lade folk
tænke selv? Med alle disse restriktioner og skilte, tager man jo den sidste
rest af tankevirksomhed ud af folk. Jeg vil meget gerne have "de gode gamle
dage" tilbage igen.

MVH Klaus

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 02-05-04 07:03

> [...]
sidste
> rest af tankevirksomhed ud af folk. Jeg vil meget gerne have "de gode

fordi de konservative troede de havde en populær sag
fordi der er slået et ordentligt hul i statskassen med skattestoppet og den
stigende arbejdsløshed
fordi de er dumme

Fra : Jan Vennike

Dato : 02-05-04 15:36

"Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sidste
> rest af tankevirksomhed ud af folk. Jeg vil meget gerne have "de gode

Altså

Nu har de endelig fået lavet det således at hastigheden reguleres efter
vejforholdene, dvs på "vores" jyske motorveje, kan man køre 130, mens på de
køvenhavnske gedestier kan man kun køre 110.

Og så er det også galt ??

En ting af gangen - det næste bliver vel (om 10-20 år) at de regulere
hastigheden efter trafikken, ligesom i Dyskland, men giv tid, et skridt af
gangen.

Eller handler det om ren misundelse, når nu vi kan få lov at køre 130

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : anders majland

Dato : 03-05-04 19:03

> Nu har de endelig fået lavet det således at hastigheden reguleres
> efter vejforholdene, dvs på "vores" jyske motorveje, kan man køre
> 130, mens på de køvenhavnske gedestier kan man kun køre 110.

Jeg tog jylland på langs/skrå ad landevej i lørdags fra Viborg over
Grindsted til lige nord for Esbjerg. Hovedvejen er god bred, og oftest
med meget fine oversigtsforhold - og der må man så køre 80 (hvilket de
fleste også gjorde - mindst). Tæt på bestemmelsesstedet tog vi den så på
tværs af nogle mindre veje da det ifølge kortet var kortere. Det var det
sikkert også men ikke hurtigere da det var en meget lille snoet vej -
Faktisk så lille at der ikke var ofret midterstriber eller kantstriber
på den (der var nok ikke plads) og det krævede en tur langt ud i
rabatten at komme forbi en modkørende traktor. Der var hastighedsgrænsen
også 80km/t.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-05-04 19:59

meddelelse news:40968d88$0$18868$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> på den (der var nok ikke plads) og det krævede en tur langt ud i
> rabatten at komme forbi en modkørende traktor. Der var hastighedsgrænsen

Og lige i den her tid er alle mindre veje omdannet til gylle - øhh jordveje

Men ja, det må være det næste, at de varierer hastighedgrænsen på landevejen
også.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-05-04 11:06

anders majland wrote:

> tværs af nogle mindre veje da det ifølge kortet var kortere. Det var det
> sikkert også men ikke hurtigere da det var en meget lille snoet vej -

Den er garanteret hurtigere når først du lærer vejen godt at
kende..

> [...]
> på den (der var nok ikke plads) og det krævede en tur langt ud i
> rabatten at komme forbi en modkørende traktor. Der var hastighedsgrænsen

Jo, men fordelen er jo at på den lille, snoede landevej er det
stortset umuligt for politiet at kontrollere hastigheden, så i
praksis kan man køre langt hurtigere..

--
Hygge..
Thomas