Golden Retriever: betændelse? ved forhuden
Fra : Hans Paulin

Dato : 01-05-04 13:40

Hej

Jeg er ny hér i gruppen; årsagen er dén, at en bekendt har en 4 år
gammel Golden Retriver-han med hvad der ligner betændelse under
forhuden; jeg har søgt på "betændelse" 4 år tilbage i gruppen, men ikke
fundet noget af relevans...

....hunden slikker stedet, men er tilsyneladende ellers ikke generet af
det...

Ejeren har været ved dyrlægen og fået et middel, der højst må bruges én
gang om ugen.

Er der nogen hér der har erfaringer med problemet og som måske endda har
en kur?...gerne alternativ - for ikke at fylde mere medicin på dyret end
højst nødvendigt...

På forhånd tak!
Hans

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 01-05-04 15:07

Hej Hans

"Enhver hanhund med respekt for sig selv har forhudsbetændelse..."

Sådan sagde min dyrlæge med et skævt smil. Sandheden er, at næsten alle
hanhunde har forhudsbetændelse, og at det overhovedet ikke generer dem. Det
kan dog blive et problem, hvis det bliver så meget at det ligefrem drypper
derfra.

Mit bedste råd er brintoverilte. Få en engangssprøjte på apoteket og fyld
den med brintoverilte. Stik spidsen (selvfølgelig uden nål) ind ved
hanhundens forhud og hold lukket mens du sprøjter det ind. Lad det være
inde lidt, og lad det så løbe ud. Gentag efter behov - det er det billigste
og bedste råd jeg (og min dyrlæge) kender.

Venlig hilsen
Charlotte Eglin

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-05-04 15:45

Charlotte Eglin skrev:

snip

> [...]
> det være inde lidt, og lad det så løbe ud. Gentag efter behov - det
> er det billigste og bedste råd jeg (og min dyrlæge) kender.

Tak for svaret - det ka være, at det *er* brintoverilte min bekendt har
fået via dyrlægen - dét ved jeg ikke...

Nu har jeg forwardet dit svar til min bekendt, så hun kan prøve
behandlingen...

Tak igen!
Hans

Fra : qfha

Dato : 01-05-04 18:36

"Charlotte Eglin" skrev d. 01-05-04 15:07 dette indlæg :
> [...]
> inde lidt, og lad det så løbe ud. Gentag efter behov - det er det
billigste
> og bedste råd jeg (og min dyrlæge) kender.

---------------

Jeg vil gerne gøre en lille tilføjelse til brintoverilten, -som er det
gænse middel man bruger. Første gang jeg brugte det for mange år siden
glemte jeg en lille ting, som heller ikke er nævnt her. Nemlig at
fortynde brintoverilten med vand....at jeg glemte det, betød min
hanhund, gik og "snakkede" længe og inderligt. Indtil den tykpandende
føreren fattede, at der vist var noget galt. Det bliver meget varmt,
ufortyndet. Så husk fortynd det, og skyl efter!!!
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-05-04 18:43

qfha skrev:

> [...]
> føreren fattede, at der vist var noget galt. Det bliver meget varmt,
> ufortyndet. Så husk fortynd det, og skyl efter!!!

Dét er noteret!

Tak!
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-05-04 23:48

qfha skrev:

> Første gang jeg brugte det for mange år
> siden glemte jeg en lille ting, som heller ikke er nævnt her. Nemlig
> at fortynde brintoverilten med vand

....er der nogen bud på hvor mange gange det skal fortyndes?
Hans

Fra : BettinaP

Dato : 03-05-04 12:07

1:10 så vidt jeg husker, hvis det er ren brintoverilte du bruger, det er
vist noget heftigt stads

BettinaP

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-05-04 16:10

BettinaP skrev:

> 1:10 så vidt jeg husker, hvis det er ren brintoverilte du bruger, det
> er vist noget heftigt stads

Tak skal du ha!
Hans

Fra : Charlotte Eglin

Dato : 04-05-04 09:57

Alm 3% brintoverilte, som man kan købe hos købmandens håndkøbsudsalg, skal
kun fortyndes 1:1 - men kan bruges rent.

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-05-04 22:42

----------------

> Vores lab havde også dette problem for et par år siden. Vi fik noget
> sæbe af dyrlægen som løste problemet efter 2-3 "vaske". Jeg kan
> desværre ikke huske navnet på sæben, men det ved dyrlægen med
> sikkerhed.

> Casper

Tak til jer begge!
Hans

Fra : Erik Aalund

Dato : 06-05-04 14:39

> [...]
> føreren fattede, at der vist var noget galt. Det bliver meget varmt,
> ufortyndet. Så husk fortynd det, og skyl efter!!!

Måske fører skal afprøve den slags behandling på sig selv først....

Fra : ENN

Dato : 01-05-04 17:16

Et helt almindeligt "problem" brintoverilte som et indlæg foreslår er godt -
drysser man lidt sårpudder (klorhexidinpudder) på så forsvinder betændelsen
og kommer ikke igen længe - det er i hvert fald min erfaring

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-05-04 17:36

ENN skrev:

> [...]
> godt - drysser man lidt sårpudder (klorhexidinpudder) på så
> forsvinder betændelsen og kommer ikke igen længe - det er i hvert

....fint nok!

....min bekendt skyller i forvejen med klorhexidin

Dit indlæg har jeg osse videresendt til hundens ejer.
Hans

Fra : Casper

Dato : 04-05-04 09:21

Fra : H.M.

Dato : 05-05-04 18:58

hej
det er nok ikke det rigtige sted at spørge, men jeg prøver alligevel, du
skriver at du har søgt på betændelse 4 år tilbage, jeg har tit haft brug for
at finde noget, men troede ikke man kunne søge på bestemte ting,

hvordan gør du??

venligst
hanne

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-05-04 19:29

H.M. skrev:

> hvordan gør du??

....hvis du vil søge på et ord, går du ind på fx.:

http://www.google.com/groups?q=dk.fritid.dyr.hund

....(prøv at klikke på den) og skriver så et ord eller flere, og sætter
så en "prik" i cirklen nedenunder "Søg kun i..." eller "Søg i alle
Grupper" og trykker på "Søg"

Så får du forhåbentlig nogen hits, og dem klikker du så osse på, hvis
der er nogen du ka bruge
Hans

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 05-05-04 23:14

On Wed, 5 May 2004 19:57:35 +0200, "H.M."
<DETTEFJERNEShama@hongnet.dk> wrote:

> [...]
>skriver at du har søgt på betændelse 4 år tilbage, jeg har tit haft brug for
>at finde noget, men troede ikke man kunne søge på bestemte ting,

hvis du vil søge på et enkelt ord så skriver du bare ordet lad os sige
: golden og trykker enter ! men så får du sikkert altmuligt der ikke
har noget at gøre med hunde, men noget porno og golden child eller
ligende så hvis du vil søge mere specifikt sætter du "golden
retriver" tegn i hver ende så finder den kun sider hvor disse to ord
hænger sammen, i rækkefølgen du har bestemt, så hyvis jeg skulle søge
ville jeg skrive : "golden retriver" + betændelse og trykke enter ! og
hvis det ikke giver noget kan du lave lidt om på det men stadig have
"tegn om de 2 ord du vil have sammen, du kan jo prøve dig frem

retrivereksem (enter)

"golden retriver"+eksem (enter)

"golden retriver" +betændelse (enter)

http://www.google.dk/ eller http://www.altavista.com/ kan du
bestemme om du kun vil søge danske sider eller alle sider , det
klikker du af under søgeordet, de to er de bedste mest brugte
søgemaskiner, google er den mest brugte, men hvis du vil finde ting i
den store verden kan altavista nogle gange finde ting de andre ikke
kan og omvendt

osv man skal bare være opfindsom så kan man finde alt på nettet,
også viruser så sørg for at have en firewall kørende

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : henrik

Dato : 05-05-04 22:19

jeg mener at have hørt, at tilstanden hedder balanitis.
her er hvad der står på www.dyrlægevagten.dk

Forhudsbetændelse kan optræde hos hanhunde i alle racer, og lidelsen kan ses
i alle aldre.
Årsagen til sygdommen kan være bakterier, indtrængende fremmedlegemer,
beskadigelse og forsnævring af forhuden.
Sygdommen er almindelig hos hunde, som ikke er kastreret.

Når sygdommen begynder, vil hunden i reglen vise en øget slikkelyst på
kønsorganet. Hunden "vasker sig" mere end normalt.
Senere kan der komme et gråt/gulligt flåd fra forhuden og slikkelysten
tiltager.

På grund af den forøgede slikkeaktivitet er det ikke ualmindeligt, at
forhuden bliver fortykket, ligesom det heller ikke er ualmindeligt at se
enkelte bloddryp fra forhuden, fordi hunden slikker så kraftigt på
kønsorganet, at slimhinden bliver irriteret og brister.

HVAD KAN JEG GØRE?
Hvis man konstaterer forhundsbetændelse, kan man forsøge at skylle forhuden
med brintoverilte i en opløsning på ½ - 2%. Man kan med en lille
plastsprøjte føre ca. 1 ml. af opløsningen ind under forhuden og samtidig
massere brintoverilteopløsningen mod basis af kønsorganet.

Denne behandling kan gentages med nogle dages mellemrum. Skulle det gullige
flåd ikke aftage og hunden fortsat "vasker sig", må man konsultere dyrlæge.

I nogle tilfælde vil dyrlægen berolige hunden med medicin for at få lov til
at undersøge hundens forhud. Ved basis af kønsorganet har forhuden en fold,
hvor der findes mindre lymfeknuder. Er disse irriteret kan det være
nødvendigt at ætse omslagsfolden, fordi det ofte er den egentlige årsag til
forhudsbetændelsen. I andre tilfælde vil en medicinsk behandling med
antibioca i forhuden være nødvendig for at klare problemet.

De fleste hanhunde får forhudsbetændelse på et eller andet tidspunkt i deres
liv.

Hvis hunden holder sig selv ren og udflådet ikke generer omgivelserne,
behøver man normalt ikke at foretage sig noget. Hvis hunden får øget lyst
til at vaske sig, så må man reagere og begynde en behandling.

Lad mig lige berolige jer!
Ætsning lyder så drastisk, men det er ganske harmløst.
jeg fik engang foretaget det på en hund, hvor pusset på det nærmeste tapløb
fra ham,
og det hjalp med det samme. Det var uden bedøvelse og uden nogen gener for
hunden.
Jeg mener at kunne huske, at det var kobbersulfat ( blåsten ) der blev
brugt, men her er jeg
lidt usikker på, om jeg husker rigtigt.

Med venlig hilsen
Henrik