Een eller to ram-stænger
Fra : Morten Jensen

Dato : 01-05-04 10:20

Hej

Jeg er ved at sammensætte et billigt system, og er kommet frem til følgende:

ABIT IS-10 med lyd (ca. 700 kr.)
Intel Pentium 4 / 2.8 GHz / 800 MHz / 512 KB (ca. 1.400 kr)
Sapphire RADEON 9600SE Atlantis 128 MB (ca.700 kr)
NorthQ 4001 PSU (ca. 350 kr)

Men jeg kan ikke finde ud af det der med rammen. Skal jeg have een eller to
stænger for at udbytte processoren fuldt ud. Og kan det betale sig at købe
noget dyrt ram (Mushkin eller Kingston HyperX) frem for noget billigt (PQI).

På forhånd tak
Morten

Fra : Henning Larsen

Dato : 01-05-04 15:25

"Morten Jensen" <morten_jensenAFLUSDETTE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stænger for at udbytte processoren fuldt ud. Og kan det betale sig at købe
> noget dyrt ram (Mushkin eller Kingston HyperX) frem for noget billigt

Med to ens ram-moduler kan bundkortet køre i dual channel mode, dvs.
adressere begge moduler samtidigt. Det giver (i teorien) dobbelt
ram-hastighed. Test viser dog man skal regne med ca. 65% højere
ram-hastighed, men det er da også helt pænt. Men du skal helst købe begge
moduler samtidig, da det ellers bliver svært at få to ens moduler. Jeg kører
selv med 2 x 512 mb Samsung, og det kører helt stabilt.

Abit IS-10 har onboard grafik så vidt jeg kan se, er det ikke lidt
overflødigt?

Henning

Fra : Morten Jensen

Dato : 01-05-04 17:19

>snip
>
> Abit IS-10 har onboard grafik så vidt jeg kan se, er det ikke lidt
> overflødigt?

Ja, men så vidt jeg kan se kan man ikke få det uden i MicroATX. Og så kan
det jo bare slås fra.

MVH
Morten