"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message
news:H4Rkc.812$7i3.502@news.get2net.dk...
> Det var vist ikke helt hvad jeg skrev - men jeg konstaterer, at har man
ikke
> noget ud over den "almindelige registrering" at byde på, så bliver
> resultatet at det overvejende bliver de emneinteresserede (i dette
tilfælde
> ornitologer), fotografiet kan interessere.
Undskyld, jeg overdrev
Jeg fotograferer alt fra kedelige familiefester til registreringer af älg i
modlys tidlige morgener i Rapadalen. Måske er jeg lidt enfoldig i min
opfattelse, men det bliver man nok af at ligge på lur i mange timer for at
få gode billeder. Vi er bare forskellige: nogen værdsætter komposition og
beskæring, andre værdsætter motivet. Er begge dele til stede på samme
billeder, går det op i en højere enhed.
> > Der findes motiver, man ikke kan instruere, eller gå rundt om, eller
lægge
> > blixtlys på med en paraply. Det at bringe sig i skudposition og få en
fugl
> > med en fisk i næbet, og skapt og velbelyst er ikke mange beskåret.
> >
>
> Klart - men her er det jo så netop at den gode fotograf tager andre
> virkemidler i anvendelse. Utraditionel beskæring, billevinkel o.s.v. Se
> f.eks. Max´e "bare måge" i et af de tidligere indlæg.
Jeg synes Max's måge er et dejligt billede, men utraditionel vinkel... De
fleste flyvende måger tages nedefra, og beskæringen er dejlig enkel: lige
meget himmel på de tre sider, og lidt mere i flyveretningen.
Ser man på det ene af Sørens billeder, har vi en flot Y-komposition, der
tilmed er skudt lige før fuglen lander, med begge fødder spredt ud i Y-form
(som en gentagelse af hovedmotivet). Det mener jeg går op i en højere enhed.
At der så er en fisk i nøbet er et yderligere plus.
Bo //