Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Naturfoto
Fra : Yaro

Dato : 01-05-04 08:02

6 Nye billeder på yaro.dk

http://www.yaro.dk/Nyeste_Foto/index.html

Fra : ab

Dato : 01-05-04 08:48

"Yaro" <yaro@mail.dk> skrev i en meddelelse
> 6 Nye billeder på yaro.dk

Når du "stikker næsen frem her", er det vel for at du gerne vil have
reaktion på dine fotos ?

Du har begået nogle fine fotos af fugle - det er sikkert det rene guf for
ornitologer, men rent billedmæssigt mener jeg at dine fotos må bedømmes som
billeder af alle mulige andre "enkeltgenstande" - f.eks. et træ, en gren, et
hus eller hvad som helst. Hvis der kun er et enkelt billedelement i et foto,
har oplevelsesværdien det vanskeligt - så skal der virkelig noget specielt
til, og det mener jeg ikke dine fotos lever op til. Der er ikke noget
specielt i opbygning, billedvinkel eller andet der måske kunne være med til
at give et skub i en rigtige retning.

ab

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-05-04 10:04

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message

> [...]
> har oplevelsesværdien det vanskeligt - så skal der virkelig noget specielt
> til, og det mener jeg ikke dine fotos lever op til.

Hmmm, fatter ikke helt. Fortæller du, at hvis ikke det lever op til
"grundbog i kreativ fotografi", så er det ikke værd at vise frem ?

Der findes motiver, man ikke kan instruere, eller gå rundt om, eller lægge
blixtlys på med en paraply. Det at bringe sig i skudposition og få en fugl
med en fisk i næbet, og skapt og velbelyst er ikke mange beskåret.

Det er fremragende naturbilleder, taget på de betingelser der findes hvor
fuglen er. Og så er det ligemeget om det er taget i en fuglepark

Hvilken fugl er det ?
Hvor er det taget ?

Bo //

Fra : ab

Dato : 01-05-04 18:26

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> Hmmm, fatter ikke helt. Fortæller du, at hvis ikke det lever op til
> "grundbog i kreativ fotografi", så er det ikke værd at vise frem ?

Det var vist ikke helt hvad jeg skrev - men jeg konstaterer, at har man ikke
noget ud over den "almindelige registrering" at byde på, så bliver
resultatet at det overvejende bliver de emneinteresserede (i dette tilfælde
ornitologer), fotografiet kan interessere.

> Der findes motiver, man ikke kan instruere, eller gå rundt om, eller lægge
> blixtlys på med en paraply. Det at bringe sig i skudposition og få en fugl
> med en fisk i næbet, og skapt og velbelyst er ikke mange beskåret.

Klart - men her er det jo så netop at den gode fotograf tager andre
virkemidler i anvendelse. Utraditionel beskæring, billevinkel o.s.v. Se
f.eks. Max´e "bare måge" i et af de tidligere indlæg. Her er der tale om en
spændende placering og vinkel, der gør at billedet ligger en del over det
dusinbillede, de fleste måske ville få ud af en lignende situation.

> Det er fremragende naturbilleder, taget på de betingelser der findes hvor
> fuglen er. ....

At bringe vanskeligheden ved fotografiets tilblivelse ind som en
kvalifikation, mener jeg kan virke afsporende - det kan "sagtens" lade sig
gøre at tage kedelige billeder af en meget sjælden og måske truet art, men
her er det så at ornitologens interesse er noget helt andet end det
billedmæssige - og så er vi vist ovre i en anden NG ?

ab

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-05-04 21:45

> [...]
> resultatet at det overvejende bliver de emneinteresserede (i dette
tilfælde
> ornitologer), fotografiet kan interessere.

Undskyld, jeg overdrev
Jeg fotograferer alt fra kedelige familiefester til registreringer af älg i
modlys tidlige morgener i Rapadalen. Måske er jeg lidt enfoldig i min
opfattelse, men det bliver man nok af at ligge på lur i mange timer for at
få gode billeder. Vi er bare forskellige: nogen værdsætter komposition og
beskæring, andre værdsætter motivet. Er begge dele til stede på samme
billeder, går det op i en højere enhed.

> Klart - men her er det jo så netop at den gode fotograf tager andre
> virkemidler i anvendelse. Utraditionel beskæring, billevinkel o.s.v. Se
> f.eks. Max´e "bare måge" i et af de tidligere indlæg.

Jeg synes Max's måge er et dejligt billede, men utraditionel vinkel... De
fleste flyvende måger tages nedefra, og beskæringen er dejlig enkel: lige
meget himmel på de tre sider, og lidt mere i flyveretningen.

Ser man på det ene af Sørens billeder, har vi en flot Y-komposition, der
tilmed er skudt lige før fuglen lander, med begge fødder spredt ud i Y-form
(som en gentagelse af hovedmotivet). Det mener jeg går op i en højere enhed.
At der så er en fisk i nøbet er et yderligere plus.

Bo //

Fra : Yaro

Dato : 01-05-04 19:46

de 3 billeder af klyderne er taget ved saltsøen på grænsen mellem DK og
Tyskland dem af hejren er taget i et lille vandhul i Århus

M.v.h

Søren Koch

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-05-04 21:50

"Yaro" <yaro@mail.dk> wrote in message

> de 3 billeder af klyderne er taget ved saltsøen på grænsen mellem DK og
> Tyskland dem af hejren er taget i et lille vandhul i Århus

-lille vandhul ved Århus ?
Det er vel ikke Årslev Engsø, du omtaler på de måde

Bo //

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 04-05-04 19:48

> -lille vandhul ved Århus ?
> Det er vel ikke Årslev Engsø, du omtaler på de måde
>
> Bo //

Fantastiske billeder. Det med fisken i næbbet er et af de bedste på
din side.
Jeg fik dog ikke helt fat på ovenstående... Er det Årslev Engsø
billederne er taget ved? (I så fald ved jeg hvor cykelturen skal gå
hen her i weekenden
Mvh Ivan

Fra : Lars Troels

Dato : 01-05-04 09:00

Hej.

Jeg synes du har begået nogle fotos af meget høj kvalitet. Jeg synes de er
glimrende, og at billederne har tilstrækkeligt indhold.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

"

Fra : Yaro

Dato : 02-05-04 18:39

"Lars Troels" <fam.troelsVAEK@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes du har begået nogle fotos af meget høj kvalitet. Jeg synes de er
> glimrende, og at billederne har tilstrækkeligt indhold.

Tak for det Lars, du laver nu også selv rigtig gode billeder. Har været inde
og snuse lidt på din side.

Søren Koch

Fra : Alex W

Dato : 01-05-04 09:02

Det er et kanont godt billede af den hejre med fisken i munden.
Det er jo svært at komme tæt på de dyr... Havd brugte du som skjul ??

/Alex W

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 03-05-04 15:49

Alex W wrote:

>Det er et kanont godt billede af den hejre med fisken i munden.

Det kan jeg kun tilslutte mig. Jeg synes, det er et fantastisk flot
billede. Her går jeg ikke så meget efter den tekniske kvalitet, men jeg
synes kompositionen er nydelig og er glad for at motivet ikke forstyrres
af detaljer i baggrunden. Primært bedømmer jeg det på, at jeg synes
situationen er usandsynligt godt fanget, lige mens den står der med
fisken i næbbet.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 04-05-04 07:36

Alex W wrote:

>Det er et kanont godt billede af den hejre med fisken i munden.

Det kan jeg klart tilslutte mig. Jeg synes, det er fantastisk godt fanget!

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 01-05-04 10:01

Yaro wrote:
> 6 Nye billeder på yaro.dk
>

> http://www.yaro.dk/Nyeste_Foto/index.html

Det er udmærket med et par billedserier, som hver fortæller en lille
historie. Men jeg ville gerne have mulighed for se billederne i større
opløsning, som passer bedre til 17/19/21 tommer skærme.

Og så er det synd med baggrunden på hejrebillederne, som tydeligvis er
blevet photoshoppet væk. Umiddelbart er hejrebillederne flotte, men når
man så bemærker baggrunden taber de en del. Men nu ved jeg jo heller
ikke hvordan den oprindelige baggrund så ud

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Yaro

Dato : 01-05-04 19:52

Tak for tilbagemeldingerne jeg vil tænke over det det med at lave billederne
mere spændende.

Lige for en god ordens skyld, der er ikke klonet noget væk i baggrunden.

M.v.h

Søren

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-05-04 20:40

"Yaro" <yaro@mail.dk> skrev:

>der er ikke klonet noget væk i baggrunden.

Nåhr - jeg undrede mig ligodt også over den påstand. Fine fotos!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 02-05-04 17:37

Yaro wrote:

> Tak for tilbagemeldingerne jeg vil tænke over det det med at lave billederne
> mere spændende.
>
> Lige for en god ordens skyld, der er ikke klonet noget væk i baggrunden.

OK, jeg har vist fejlbedømt nogle refleksioner i vandoverfladen, især på
http://www.yaro.dk/Nyeste_Foto/slides/Nyeste.4.html. Jeg beklager min
lidt for skråsikre påstand

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Yaro

Dato : 02-05-04 18:32

OK, jeg har vist fejlbedømt nogle refleksioner i vandoverfladen, især på
> http://www.yaro.dk/Nyeste_Foto/slides/Nyeste.4.html. Jeg beklager min
> lidt for skråsikre påstand
>
> --
Ingen problem, jeg kunne selv ha fundet på det samme.

Søren Koch

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 03-05-04 16:39

"Yaro" <yaro@mail.dk> wrote in message
> 6 Nye billeder på yaro.dk

Har kun een kommentar: Wow!! Og så lige een til: S.... flot!

mvh
Michael Christoffersen

Fra : Thomas Kjær

Dato : 05-05-04 08:33

On 2004-05-01, Yaro <yaro@mail.dk> wrote:
> 6 Nye billeder på yaro.dk
>
> http://www.yaro.dk/Nyeste_Foto/index.html

Rigtigt flotte billeder, men jeg bliver usansynligt irriteret over at
du har javascript i din side, der resizer min browser. Hvorfor skal
jeg have en browser på 3200x1200px for at se dine små billeder?!

Når nu jeg alligevel whiner over opbygningen af din side, bør du nok
også kigge på sourcen til de enkelte sider, f.eks:

http://www.yaro.dk/Nyeste_Foto/slides/Nyeste.3.html
---------
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2 Final//EN">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Nyeste.3</TITLE>
<LINK HREF="../res/styles.css" REL=stylesheet>
</HEAD>
<HTML><HEAD><TITLE>www.lunarstorm.dk

<LINK REL="stylesheet" TYPE="text/css" HREF="aks.css">

</HEAD>

<BODY BGCOLOR="#000000">

</BODY></HTML>
<BODY ID="slide">