pragtsmerlinger
Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 01-05-04 07:45

Hej
Skulle der mon være nogle herinde som ved lidt mere end der står i bøgerne,
om pragtsmerlinger.Jeg har selv 2 stk. ca 7-8 cm.(de er vokset hurtigt siden
de kom herhjem.) Mit spørgsmål lyder: spiser pragtsmerlingen de andre fisk ?
evt.når de er døde? Jeg mangler flere fisk,uden spor.....igår aftes "hang
"en sort molly, idag er den væk...jeg håber en af jer kan hjælpe mig,jeg har
aldrig før haft problemet ...
hilsen Majbritt

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-05-04 08:00

> [...]
siden
> de kom herhjem.) Mit spørgsmål lyder: spiser pragtsmerlingen de andre fisk
?

Nej.

> [...]
> "en sort molly, idag er den væk...jeg håber en af jer kan hjælpe mig,jeg

Mon ikke det er dine maller, hvis du har sådan nogle? Hvad har du ellers af
fisk? Pragtsmerlinger kan i fangenskab i øvrigt blive MEGET store. Har set
fisk på mere end 20cm.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 01-05-04 08:12

Hej Thomas
tak for dit hurtige svar..Jeg har en antennemalle ca.8 cm.
ellers har jeg 2 guramier,mollyer,platyer,10 zebrafisk....er det når fisk
dør mallen kan tage den ?

Fra : J.B.

Dato : 01-05-04 10:17

Pragtsmerlinger bliver mindre sky hvis der er 4-5 i en flok. Du kan dog
sagtens nøjes med 2. Hvis du har masser af gemmesteder (rødder, bundgræs
o.l.) bliver fiskene også mere aktive da de hurtigt kan søge skjul hvis en
fare nærmer sig.

De vokser efter omgivelserne. I f.eks et 128l akvarium vil en pragtsmerling
aldrig blive ret stor. I naturen op til 30 cm.
Se også denne side:
http://www.loaches.com/species_pages/botia_macracanthus.html

Fra : Plesner

Dato : 01-05-04 13:06

> De vokser efter omgivelserne. I f.eks et 128l akvarium vil en
> pragtsmerling aldrig blive ret stor. I naturen op til 30 cm.
> [...]

Som det er nævnt adskillige gange herinde før, så har den historie intet på
sig. Hvis en fisk opnår en mindre maksimumstørrelse i et lille akvarium, så
er det simpelthen fordi man sjusker med sine vandskift. Mængden af
affaldsstoffer i vandet virker væksthæmmende, så man må bare skifte vand
lidt oftere for ikke at hæmme sine fisks vækst.

plesner

Fra : Plesner

Dato : 01-05-04 13:09

> Jeg har en antennemalle ca.8 cm.
> ellers har jeg 2 guramier,mollyer,platyer,10 zebrafisk....er det når
> fisk dør mallen kan tage den ?

Antennemaller kan godt finde på at tage yngel og små fisk, men det er nok
mest sandsynligt, at den og de andre fisk har spist dine fisk, når de er
døde - det går ofte forbløffende hurtigt at gøre kål på sådan en.

plesner