I tvivl om dual-konfiguration
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-04-04 16:54

Hej,

Jeg undrer mig over, at der ikke er en eneste biks i dette land som
sælger færdigbyggede arbejdsstationer med enten 2 x Xeon eller 2 x
Opteron-processorer. Er der virkelig ikke det? Altså noget i stil
med: http://www.gamepc.com/shop/systemfamily.asp?family=gpv> og:
<http://www.gamepc.com/shop/systemfamily.asp?family=gpdev>.

Hvis valget stod imellem en 2 x Xeon eller 2 x Opteron, hvad ville
I så vælge? Opteron er generelt billigere, men er den lige så stabil?
Stabilitet er det vigtigste og computeren skal bruges til grafisk
arbejde med Adobes Creative Suite, så styresystemet bliver WinXP Pro.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-04-04 22:16

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg undrer mig over, at der ikke er en eneste biks i dette land som
> sælger færdigbyggede arbejdsstationer med enten 2 x Xeon eller 2 x
> Opteron-processorer. Er der virkelig ikke det?

Tyan har nogle heftige dualkort og quadkort
http://www.tyan.com/products/html/systemboards.html

Du kan sikkert få den lokale dealer til at bikse noget sammen
Alternativt kan du selv samle stumperne?
Det er faktisk ikke så vanskeligt
Vær opmærksom på at Tyans kort ikke er standard ATX

- Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-04-04 22:35

Peter Lykkegaard skrev:

> Tyan har nogle heftige dualkort og quadkort

Ja, dem har jeg også savlet over. :)

> Du kan sikkert få den lokale dealer til at bikse noget sammen

Den lokale dealer er B.J.Trading og jeg mener ikke at man hos dem
kan bestille den slags, men det er da muligt at jeg tager fejl.

> Alternativt kan du selv samle stumperne?

Måske, men jeg er ikke glad for det. Jeg kan sagtens montere de
forskellig stykker hardware såsom indstikskort, diske og RAM.
Det eneste jeg helst ikke vil pille ved er montering af bundkort
i kabinettet og CPU'erne + kølere til CPU'erne.

> Det er faktisk ikke så vanskeligt

Sikkert ikke når bare man ved hvordan. :)

> Vær opmærksom på at Tyans kort ikke er standard ATX

Jeg har været ved at læse anmeldelser af forskellige Tyan-kort
i dag og det tyder nærmest på, at man skal have specialbyggede
kabinetter til dem. Jeg har også engang hørt snak om, at de
kræver specielle strømforsyninger.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-04-04 07:49

"Thomas G. Madsen" wrote

> Den lokale dealer er B.J.Trading og jeg mener ikke at man hos dem
> kan bestille den slags, men det er da muligt at jeg tager fejl.

Hmm, du skal nok ud for at finde en anden hvis du skal have hardware i den
kaliber

> [...]
> Det eneste jeg helst ikke vil pille ved er montering af bundkort
> i kabinettet og CPU'erne + kølere til CPU'erne.

Nogle af de nyere (læs dyre) kabinetter har skruefri samling
Jeg har selv haft det sådan, men blev tvunget til det da af nød ved min
seneste maskine
AMD CPU'ere kan drille (har lagt 1 stk på den konto), men der er masser af
vejledning på nettet
Læs dem før du går igang (skulle jeg have gjort) og desuden så er problemet
ikke så stort på de nyere modeller
Mht Intel så er det nærmest plug and play

> [...]
> i dag og det tyder nærmest på, at man skal have specialbyggede
> kabinetter til dem. Jeg har også engang hørt snak om, at de

Ja til begge
Men du kan sagtens finde standard dele, det er så bare ikke ATX

Fx Thunder K8QS (S4880)

Form Factor:

. SSI MEB footprint (13"x16"; 330x407mm)
. EPS12V power connectors
. Serial (one) and VGA (one) connectors
. Stacked USB 2.0 (two) connectors
. Stacked PS/2 keyboard and mouse connectors
. Two RJ-45 side-by-side LAN connectors with LEDs

Søg fx efter "SSI EEB" (Server kabinetter)
Fx kik efter kabinetter på edbpriser søg - efter SSI

- Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 13:59

Peter Lykkegaard skrev:

> Søg fx efter "SSI EEB" (Server kabinetter)

Hvad med dem der hedder udvidet ATX, eller det er måske ikke det
samme som SSI?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 01:45

> [...]
> sælger færdigbyggede arbejdsstationer med enten 2 x Xeon eller 2 x
> Opteron-processorer. Er der virkelig ikke det? Altså noget i stil

Madsen, hvis du selv kan skifte grafikkort, ram og harddiske - så er der
altså ikke ret langt til selv at samle alt fra bunden af.

Og du ved så, at blæserne vender den rigtige vej, at bundkortet sidder
ordentligt fast etc.

CPU'en er lige så let at isætte i bundkortet, som det er sætte ram i -
faktisk lettere, da den ikke skal presses om rammen.
CPU køleren er ligeså enkel, hvis du bruger den medfølgende cpu køler fra
intel - der er nøje instruktion i.
Med Intel's standard cpu kølere skal du ikke engan købe kølepasta - de
bruger en form for køletape, dvs. du blot skal sætte køleren oven på CPU'en
og lige fastmontere den med 2 bøjler, der sidder på selve køleren - meget
meget enkelt.

Når dette er gjort, så skal du lige sætte 3 pin stikket fra cpu køleren ned
i 3 pin strøm slotten på bundkortet - dette genatesg med den anden cpu.

Du isætter så ram og herefter fastskruer du bundkortet til bunden af dit
kabinet. Der vil normalt være 9 skruer, som du lige skal fast skrue
bundkortet til bunden af dit kabinet med - så sidder det fast. Meget
simpelt - tager 15 minutter.

Dette ville jeg gøre, Madsen. Det er penge ud ad vinduet at give folk penge
for at samle den for dig - når først man har gjort det èn gang. så gider
man ikke lade andre gøre det for sig.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 01:52

> CPU'en er lige så let at isætte i bundkortet, som det er sætte ram i -
> faktisk lettere, da den ikke skal presses om rammen.

Der skal stå:

da den ikke skal presses SOM rammen - altså ram skal normalt presses
rimeligt hårdt ned i soklen for at de klikker rigtigt fast. Med en CPU
åbener du blot lige op for soklen ved lige at løfte en lille plastik pind
på str. med en tandstik - så er cpu slotten åben, du lægger cpu'en ned og
sørger for at det lille kryds på cpu'en vender som der står den skal gøre i
manualen til bundkortet - cpu'en vil faktisk falde på plads selv uden at du
skal trykke eller presse, det sker helt af sig selv.
Herefter lukker du den lille plastik pind ned, så cpu låser fast i slotten
- det er hamrende enkelt.

CPU køleren placerer du ovenpå cpu'en så den rammer i midten og låser
herefter cpu køleren fast via 2 små plastik pinde, der sidder på køleren -
de skal blot klikkes ned - utroligt enkelt.

Monter strømstik til blæseren på cpu køleren - og du er færdig.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-04-04 11:41

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal trykke eller presse, det sker helt af sig selv.
> Herefter lukker du den lille plastik pind ned, så cpu låser fast i slotten

Jep det er derfor det hedder Zero Insertion Force (ZIF) sokkel.
Det betyder kort og godt, at der ikke skal bruges nogen kraft ved montering
af processor.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 02:42

Dr.Ralph skrev:

> Madsen, hvis du selv kan skifte grafikkort, ram og harddiske -
> så er der altså ikke ret langt til selv at samle alt fra
> bunden af.

Nej, det er der sikkert ikke. Jeg lader mig nok bare gå for meget
på at de skrækhistorier man har hørt om bundkort som kortslutter
fordi man ved monteringen havde glemt afstandsstykker imellem
bundkort og kabinet og historier om kvaste CPU'er ved montering
af kølere, for lidt eller for meget kølepasta som resulterer i
ustabilitet osv. osv.

> [...]
> sætte køleren oven på CPU'en og lige fastmontere den med 2
> bøjler, der sidder på selve køleren - meget meget enkelt.

Nå for hulen. Det er kun ved AMD-processorer man selv skal smøre
kølepasta på så?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-04-04 11:52

> [...]
> bundkort og kabinet og historier om kvaste CPU'er ved montering
> af kølere, for lidt eller for meget kølepasta som resulterer i

Hmm man skal bruge de afstandstykker der er plads til.
Derefter skal man spænde bundkortet fast der hvor der kan skrues.
Man kan kortslutte det ved at glemme et afstandsstykke af metal bag
bundkortet.
Dette sker oftest hvis man eks. skifter fra et bundkort til et andet, det er
ikke sikkert hullerne er de samme steder.

Der skal et tyndt lag kølepasta på, ofte siger man at man skal kunne læse en
evt. tekst igennem.
Man kan sprede det ud med et kreditkort eller et baberblad.
Kølepasta fjernes bedst med isopropylalkohol.

> Nå for hulen. Det er kun ved AMD-processorer man selv skal smøre
> kølepasta på så?

Køletape er da nemt at bruge, men det er ikke noget som helst værd.
Nej hellere skifte det ud med noget ordentligt kølepasta.

Ofte/til tider sidder der sådan et stykke tape på en køler fra fabrikken.
Men det er som sagt ikke noget værd.
Kølepasta/køletape har ikke noget med selve valget af processor at gøre.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 14:00

> Der skal et tyndt lag kølepasta på, ofte siger man at man skal kunne læse en
> evt. tekst igennem.
> Man kan sprede det ud med et kreditkort eller et baberblad.
> Kølepasta fjernes bedst med isopropylalkohol.

Det nye Arctic Silver 5 skal ikke spredes ud med barberblad, men blot
påsmøre en klat i midten og derefter montere cpu køler på cpu, i hvert fald
på den nye P4 og Xeon cpu'er - dette anbefaler Arctic Sulver selv på deres
support side:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

> Køletape er da nemt at bruge, men det er ikke noget som helst værd.
> Nej hellere skifte det ud med noget ordentligt kølepasta.

Nu er Madsen nybegynder, så det ville måske være lettere for ham at tage
små skridt ad gangen :)

Køletape vil virke OK, da du hverken overclocker dit system eller spiller
vilde spil, så vil køletapen på Intels standard CPU kølere være fin nok.

Men vil du have en mere lydløs pc, så anbefaler jeg at du selv køber 2 cpu
kølere til Xeon og montere rigtig kølepasta fra Arctic Silver 5.
Igen en af fordelene ved selvmontering - du kan selv bestemme hvilken
cpukøler, du vil anvende. Får du den samlet i butik, så bruger de Intel
standard cpu køleren.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-04-04 15:39

> [...]
fald
> på den nye P4 og Xeon cpu'er - dette anbefaler Arctic Sulver selv på

Ja det er korrekt, men det skader nu ikke at man selv fordeler det.
Det er også forskelligt fra CPU type til CPU type.

> [...]
> Igen en af fordelene ved selvmontering - du kan selv bestemme hvilken
> cpukøler, du vil anvende. Får du den samlet i butik, så bruger de Intel

Køletape er noget fanden har opfundet. (undskyld sproget)
Det værste er at det næsten er umuligt at fjerne når det først er "smeltet"
Så hellere få det væk mens man kan.
En hvilken som helst kølepasta er bedre end køletape, selv den billigste
silicone baserede pasta.
Man behøver altså heller ikke nogen stor teknisk eksamen, for at komme
kølepasta på IMHO.

Fra : Martin Johansson

Dato : 30-04-04 11:58

> [...]
> ustabilitet osv. osv.

> Nå for hulen. Det er kun ved AMD-processorer man selv skal smøre

Husk forresten at Athlon64 serien benytter heatspreader.
Så med mindre du lægger en kampesten ovepå skulle du ikke kunne kvase
cpu'en.

Det har jeg dog heller ikke haft problemer med ved Athlon eller AthlonXP.
Det skyldes ofte billige/dårlige kølere, der ikke helt passer eller lever op
til kravene.

Kig iøvrigt på denne guide lavet af AMD:
http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/30925.pdf

Der er bl.a. et helt afsnit om montering af køler, der ikke foregår på samme
måde som på en AthlonXP.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 13:50

> [...]
> bundkort og kabinet og historier om kvaste CPU'er ved montering
> af kølere, for lidt eller for meget kølepasta som resulterer i

De afstandsskruer, du skal bruge er blot 9 skruer, som mange gange sidder i
kabinettet eller medfølger.
Allerede nu sidder de på dit eksisterende bundkort - tæl antal skruehuller
på dit nye dual bundkort - skru afstandsskruer i siden af dit kabinet, hvor
bundkortet skal sidde, så det passer til alle skruhullerne i bundkortet,
læg bundkortet (naturligvis har du FØRST monteret cpu, cpu køler og ram)
ovenpå disse afstandsskruer, så du kan se det hele passer, begynd at skrue
skruerne i, så de går igennem hullerne i bundkortet og ned i
afstadsskruerne, der er isat i kabinettets bundkort side.
Stram skruerne til en efter en, så bundkortet sidder helt fast - det er det
- så enkelt er det.

Hvis du bruger den medfølgende cpu køler fra Intel, så er der i bunden af
denne køler formonteret køletape, så du skal slet ikke smøre noget
kølepasta på.
Intel CPU køleren er så enkel at montere, at du tror det er løgn.

Du skal ikke skrue denne cpu køler på plads, men den sættes ned over cpuen
og cpu soklen og klikkes på plads med to plastik bøjler, der i str. er som
2 store plastik tandstikker.

Det er korrekt, at dene køletape fra intel ikke r så effektiv som rigtig
kølepasta - men forskellen ligger på 4-5 grader celcius - ikke noget vildt.
Intel CPU køleren er heller ikke den bedste, der fås - men de nye Intel cpu
kølere med kombineret kobber og alu bund er faktisk blevet ret gode - vil
tro de kune ligger 6-8 grader celcius under de aller bedste og syre cpu
kølere.

Intel ville ikke masse producere disse, hvis ikke de kunne bruges og ville
give en stabilt kørende pc.

Men jeg bruger da selv en hammere dyr cpu køler og speciel kølepasta - men
så er det en tak mere avenceret at montere - alt efter hvilken cpu køler,
du køber.

Jeg bruger lige nu Thermal rights SP-94 cpu køler og Arcti silver 5
kølepasta.

Ville du købe noget bedre end Intels egen løsning, så ville jeg anbefale en
af disse 2 kølere til en Xeon:

http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACTI010&Fane=
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=ACNC013&Fane=

Den fra Noise Control kræver, at du fast skruer den til bundkortet via 4
huller i bundkortet (dette kræver, at bundkortet har 4 huller), mens den
fra Titan kan fastlåses via plastik bøjler, hvilket i enkelhed minder om
Intels egen monteringsløsning til deres egen cpu køler.

Mht til kølepasta ville jeg købe Arcti Silver 5, der er den beste pasta
lige nu:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=TMAR006&Fane=

Monterings vejledning er her:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Du skal benytte samme metode, som hvis der var tale om en P4 cpu.
Dvs med Arctic silver 5 skal du blot placere en klat på str. med et halvt
riskorn i midten af cpu - inden da skal du rense overfladen på cpu og
cpukølerbund med isopropyl alkohol eller f.eks dette rensemiddel, som jeg
selv bruger:
http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=TMAK001&Fane=

Herefter sætter du cpu køleren end ovenpå cpu - og montere cpukøleren- og
sikrer dig, at det sidder fast og tæt om cpu'en.
Du skal ikke engang smøre pastaen ud, hvilket man skulle tidligere med de
gamle typer pasta, men ikke med den nye Artic Silver 5.

> Nå for hulen. Det er kun ved AMD-processorer man selv skal smøre
> kølepasta på så?

Med intels cpu kølere anvendes der køletape af nemhed hensyn, og dette skal
ikke smøres ud - men rigtig kølepasta er klart at foretrække, da det køler
bedre - og dette skal man lige selv påsmøre en klat af, men med arctic
silver 5 kølepasta, skal man blot påsmøre denne lille halve riskorns klat i
midten af cpu og ikke gøre mere.

Men køletape løsningen fra intel er fin nok, ellers ville Intel ikke turde
bruge det, men rigtig pasta er blot bedre.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 30-04-04 14:20

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> bundkort og kabinet og historier om kvaste CPU'er ved montering
> af kølere, for lidt eller for meget kølepasta som resulterer i

Hej Madsen og Doc

Der følger kølepasta med i tuber. Du skal selv smøre pasta på.
Monteringen af CPU'erne er nemt.
De originale Intel kølere er temmelig besværlige at montere.
Erfaringerne stammer fra Tyan Thunder 2665 og
2 stk. Xeon 2.4 GHz 604 pins CPU'er.
Du skal ganske rigtigt have en speciel PSU. Der findes ganske vist
"low budget" motherboards der kan køre med standard ATX, men skal
det være rigtigt stabilt kan du ikke komme uden om en EPS 12V PSU
med 6 pin Workstation stik.
Mit system har kørt klippestabilt siden jeg købte det for 1 år siden.

http://www.tyan.com/products/html/thunderi7505.html
http://www.enermax.com.tw/products_page.php?Tid=1&gon=236&Gid=26&Gid2=35
http://www.chieftec.de/?page=products_big&id=76&k_id=2&language=uk

Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 14:59

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Monteringen af CPU'erne er nemt.
> De originale Intel kølere er temmelig besværlige at montere.

Hvis man køber sådan en Intel Boxed, er køleren så ikke allerede
monteret på CPU'en, eller hvad skal det boxed betyde?
Jeg tænker på: <http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=49801>

> http://www.tyan.com/products/html/thunderi7505.html

Hvis jeg vælger Tyan, hvad jeg godt kunne finde på at gøre, så
har jeg pt. bedst øje til Tyan Tiger i7505 fordi det ikke har
integreret grafik.
<http://www.tyan.com/products/html/tigeri7505_spec.html>.

Din PSU er vist den samme som Dr.Ralph's og jeg kan godt lide
dit kabinet. Jeg bliver bare nødt til at købe et der er smallere
og højere. Altså et Tower-kabinet, for ellers skal jeg til at
ommøblere ret voldsomt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-04-04 15:28

"Thomas G. Madsen" wrote

> Hvis man køber sådan en Intel Boxed, er køleren så ikke allerede
> monteret på CPU'en

Køleren er aldrig monteret

> eller hvad skal det boxed betyde?
> Jeg tænker på: <http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=49801>

I en kasse med manual etc, i modsætning til bulk - hvor man får tingen uden
så mange dikkedarer

- Peter

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 30-04-04 15:44

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
Hej Thomas

Der er ikke meget plads omkring CPU'erne på sådan en "familie pizza".
Man skal skubbe en metalbøjle ned omkring et øje, ikke noget med at smutte
her.
Besværligt, men absolut til at finde ud af.

> [...]
>
> Hvis jeg vælger Tyan, hvad jeg godt kunne finde på at gøre, så
> har jeg pt. bedst øje til Tyan Tiger i7505 fordi det ikke har

De andre typer er desiderede serverboards = ingen AGP + onboard grafikchip.
Ikke noget for grafikere !!

> [...]
> dit kabinet. Jeg bliver bare nødt til at købe et der er smallere
> og højere. Altså et Tower-kabinet, for ellers skal jeg til at

Kabbinettet passer heldigvis perfekt under mit SIS cadcam bord.

Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 15:17

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Mit system har kørt klippestabilt siden jeg købte det for 1 år
> siden.

Hvad har du egentlig af harddiske?
Jeg har svært ved at forstå det der med alle de forskellige
typer diske man efterhånden kan koble til. Tyan Tiger i7505
har f.eks.:

Promise PDC20378 SATA RAID controller
2 x SATA and 1 x Ultra ATA/133 channels
Support up to two SATA and two ATA-133/100 IDE drives
Supports RAID 0, 1, 0+1

Hvis man har SATA-support, hvad skal man så bruge Ultra ATA
til? Det fatter jeg ikke, eller er det planen at man skal
bruge en Ultra ATA-disk som systemdisk og så bruge SATA til
hurtige data-diske som f.eks. scratch disk til Photoshop og
lignende?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-04-04 15:31

"Thomas G. Madsen" wrote

> [...]
> Supports RAID 0, 1, 0+1
>
> Hvis man har SATA-support, hvad skal man så bruge Ultra ATA

CD/DVD/baggrund storage etc

> eller er det planen at man skal bruge en Ultra ATA-disk
> som systemdisk og så bruge SATA til hurtige data-diske
> som f.eks. scratch disk til Photoshop og lignende?

Du kan evt sætte noget sata raid op til en scratch disk
Men ellers ville jeg bruge en raptor til sys disk - evt spejlet (raid)

- Peter

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 30-04-04 15:59

Thomas G. Madsen wrote:

> Hvad har du egentlig af harddiske?

Jeg har aldrig brugt andet end SCSI. Jeg prøvede en ATA
disk for 3 år siden, den døde desværre ret hurtigt.
Pt. bruger jeg 4 stk Maxtor Atlas 15K 36 GB i et raid 5 array
(3 aktive + en hot spare), 4 stk Atlas 10 III i et stripe set (raid 0)
Min Raidcontroller er:
http://www.lsilogic.com/products/ultra320_scsi_megaraid_storage_adapters/320x128.html#downloads

> [...]
> bruge en Ultra ATA-disk som systemdisk og så bruge SATA til
> hurtige data-diske som f.eks. scratch disk til Photoshop og

Jeg har lagt min windows swapfil på et decideret swap drev på stripe
settet. Der er ikke den store forskel på SATA og ATA, rent ydelses mæssigt.
Hvis du går efter stabilitet bør du undgå at bruge de håbløst elendige
onboard raid løsninger. Raid kræver selvstændig cpu, ram osv.
Ingen ville i dag drømme om at bruge onboard grafik med 4 MB ram !!

Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 16:58

Peter Lykkegaard skrev:

> "Thomas G. Madsen" wrote
>
> CD/DVD/baggrund storage etc

Nå ja. Jeg havde lige glemt at der også skal CD/DVD-drev i. :)

> Du kan evt sætte noget sata raid op til en scratch disk
> Men ellers ville jeg bruge en raptor til sys disk - evt
> spejlet (raid)

Er det ikke det der trækker hele skidtet med ned, hvis f.eks.
den ene af to spejlede diske går ned?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 17:07

Thomas G. Madsen wrote:

> Er det ikke det der trækker hele skidtet med ned, hvis f.eks.
> den ene af to spejlede diske går ned?

Hvis den ene af to spejlede går ned, kan man vælge to muligheder:

1) køre videre på den overlevende, uden spejl (RAID 1). kræver
muligvis at man flytter en jumper eller på anden måde indstiller at
der ikke skal køres videre i RAID-mode.

2) sætte en ny disk i istedet for den der gik ned, spejle den
overlevende over på den nye, og køre videre med RAID 1.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 18:29

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> uden spejl (RAID 1)

Hov, den kan vist misforstås.
RAID 1 = spejl.
uden spejl = køre den som alm. disk.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 16:58

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Pt. bruger jeg 4 stk Maxtor Atlas 15K 36 GB i et raid 5 array
> (3 aktive + en hot spare), 4 stk Atlas 10 III i et stripe set
> (raid 0)

Det lyder kompliceret. Faktisk ville jeg bare helst have det så
simpelt som muligt. Evt. et par gode og hurtige SATA-diske, tror
jeg ville være nok til mig, medmindre det ligefrem vil blive en
flaskehals på sådan et system.

> Hvis du går efter stabilitet bør du undgå at bruge de håbløst
> elendige onboard raid løsninger. Raid kræver selvstændig cpu,
> ram osv.

Jeg ved ikke engang om jeg ønsker at køre raid. Det kommer an
på sikkerheden. Jeg har hørt lige lovlig mange historier om
diske der brænder af som knastørt marehalm når bare man nævner
ordet raid. I øvrigt ville jeg heller ikke være glad for at
køre med et system, hvor en defekt disk trækker resten med
ned og det er vel hvad der sker på raid 0 og 1, er det ikke?

> Ingen ville i dag drømme om at bruge onboard grafik
> med 4 MB ram !!

Nej det er for lidt. Et onboard grafikkort kan vel nok kobles
fra, men jeg vil nu hellere have et bundkort som slet ikke har
onboard-grafik, for hvem ved hvor mange konflikter sådan noget
stads kan resultere i.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 30-04-04 17:40

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> simpelt som muligt. Evt. et par gode og hurtige SATA-diske, tror
> jeg ville være nok til mig, medmindre det ligefrem vil blive en

Ok, bare husk køling til diskene.
De nye WD Raptor diske ser fine ud.
Jeg bruger raid5 til data (meget stor sikkerhed) og stripesettet
til programmer og andet der hurtigt kan geninstalleres
Raid 5 kan køre videre hvis en disk dør, den ekstra hot spare vil
blive startet op og controlleren genopbygge arrayet i baggrunden.
Og med et bøvs bliver den defekte disk spyttet i papirkurven

> [...]
> køre med et system, hvor en defekt disk trækker resten med
> ned og det er vel hvad der sker på raid 0 og 1, er det ikke?

Så lad endelig være.
Vil man køre RAID koster det.
Folk tror de får en raid kontroller når de køber et bundkort med onboard ata
raid.
Nu er det ikke diskene, men data der brænder af
Striping (raid 0) ingen sikkerhed.
Spejling ((mirror)(raid 1)) giver meget høj sikkerhed.

Mikkel

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 19:22

> [...]
> simpelt som muligt. Evt. et par gode og hurtige SATA-diske, tror
> jeg ville være nok til mig, medmindre det ligefrem vil blive en

Madsen, nu skal du vide, at Jens er SUPER HARDCORE harddisk nørd, som du
nok ikke skal prøve at blive inspireret af mht til harddiske :)

Han kører Raid 5 med en meget fin LSI mega raid SCSI controller, som alene
koster over 4.000 kr - for controlleren alene - men det er kvalitet.

De onboard raid ting, man kan få er OK til sjov og ballade - men det er
faktisk kun i meget få situationer, at rais 0 - dvs. tilkobling af flere
harddiske, der samles og blive til èn stor disk, fordelen er, at man
spreder data over flre diske, og man kan så kan læse fra flere samtidigt.
Raid 0 er meget populært, og på papiret er det logisk, at læsning fra flere
diske samtidig må give et fart boost, men analyser har vist, at hvis ikke
raid controlleren har en ordentli dyr chip, så forvalter den ikke den
synkrone læsning godt nok - og i det hele taget giver raid 0 kun fordele
til f.eks folk med video produktion. Almindelige brugere vil ikke opleve
den store forskel, møder mange der beklager sig over klart ringere ydelse
med raid 0 ned med en single disk, hvilket skyldes, at de bruger de billige
onboard controllere, der ikke indeholder ordentlige chip og slet ikke
ordentlige drivere.

Ydermere er raid 0 høj risiko fyldt og KUN egnet til folk, der tger backup
jænvligt - for ryger bare èn disk i et f.eks et 4 disk raid 0 setup, så
ryger alle data på de 3 diske også.
Jens køre så med en raid 5 løsning, der ikke er helt så hurtig som raid0,
men har har en sikkerhed, der gør at ryger en af han diske, så har en på
standby, der overtager al data.

Dette er rigtig raid - raid 0 også kaldet striping er ikke ægte raid.
Radi 1 er den mest sikre form for raid, idet du simpelthen har halvdelen af
kapaciteten af diskene til rådighed. Den anden halvdel er nemlig en eksakt
kopi. Går der en disk i et raid 1 setup, så kører du bre videre uden at
ænse noget, indkøber en ny disk og fjerner den gamle og indsættetr den nye
- du vil intet bemærke.
Systemet overfører så data til den nye disk, uden du bemærker det, så der
igen er en tro kopi af hele dit setup.
Raid 1 er sløvere, da data skal skrive 2 gange til begge diske. Til gengæld
kan man hente lidt hastighed ved læsning, idet der kan læses simultant fra
begge diske samtidigt, da de jo er identiske kopier af hinanden - men kun
ordentligt raid controllere magter dette. De billige onboard magter ikke at
læse synkront fra flere diske, så her er hastigheds forøgelsen stot set lig
nul.

Jeg selv er ikke så stor harddisk nørd som Jens, men jeg er heller ikke
helt normal :)

Jeg kører med 4 Seagate SCSI 15K.3 36GB diske, som jeg kører med i single
mode - men jeg har så win xp på den ene disk, programmer på den anden, data
på tredje og spil og swap på den fjerde disk. Så mit setup kører som en art
kunstig raid, idet jeg har opdelt det så jeg pånår en fart forøgelse ved at
mine ting er spredt ud over de 4 diske. Skal jeg åbne et program, så
arbejder disk 1 med win x pro, og disk 2 med mit program. Skal jeg åbne
data i et program, så arbejder disk 2 med programmet og disk 3 med dataene.

Som backup kører jeg med 2 stk. 250GB SATA diske til fotos, mp3, video,
film og som ekstern backup har jeg en Maxtor onetouch 250GB firewire disk,
hvor jeg gemmer min mest værdifulde data på.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 30-04-04 20:09

Hej Doc og Madsen

Dr.Ralph wrote:

> Madsen, nu skal du vide, at Jens er SUPER HARDCORE harddisk nørd, som
> du nok ikke skal prøve at blive inspireret af mht til harddiske :)

Skal jeg grine eller græde

> Han kører Raid 5 med en meget fin LSI mega raid SCSI controller, som
> alene koster over 4.000 kr - for controlleren alene - men det er
> kvalitet.

Øhhh.. over 6000,-

> [...]
> disk 2 med mit program. Skal jeg åbne data i et program, så arbejder
> disk 2 med programmet og disk 3 med dataene.

Hvad er der mere at tilføje ??

Kun at jeg foretrækker mit mellemnavn.

Hilsen Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 21:20

Dr.Ralph skrev:

> Madsen, nu skal du vide, at Jens er SUPER HARDCORE harddisk
> nørd, som du nok ikke skal prøve at blive inspireret af mht
> til harddiske :)

Ja, det har jeg opdaget :)

> De billige onboard magter ikke at læse synkront fra flere
> diske, så her er hastigheds forøgelsen stot set lig nul.

Det vil altså sige, at man helt kan undlade at bruge den onboard
RAID-controller selvom den er der.

Det der nok forvirrer mig er det her fra Tyan Tiger i7505:

Promise PDC20378 SATA RAID controller
2 x SATA and 1 x Ultra ATA/133 channels
Support up to two SATA and two ATA-133/100 IDE drives
Supports RAID 0, 1, 0+1

Det ser nærmest ud som om, at hvis man vil have SATA-diske, så
skal de sidde på RAID-controlleren, men så _skal_ de vel også
køre RAID, eller hvordan skal den forstås?

> [..] og som ekstern backup har jeg en Maxtor onetouch 250GB
> firewire disk, hvor jeg gemmer min mest værdifulde data på.

Det har jeg også, men:

File data verification completed.
CHKDSK is verifying free space (stage 5 of 5)...
Free space verification is complete.
Adding 75 bad clusters to the Bad Clusters File.
Correcting errors in the master file table's (MFT) BITMAP attribute.
Correcting errors in the Volume Bitmap.
Windows has made corrections to the file system.

Den Bad Clusters File vokser sig større og større og større, så
nu tør jeg ikke at bruge den disk mere og bliver nødt til at købe
en ny.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 22:04

> Det vil altså sige, at man helt kan undlade at bruge den onboard
> RAID-controller selvom den er der.

Nej man kan sagtesn bruge den løsning, hvis er klar over, hvilken ydelse
man kan forvente. Jeg kørte selv med raid 0 på mine 4 scsi diske og jeg
havde en STR ydelse, der gjorde, at 32 bit båndbredden på de 135 MB/sec
blev ramt. Jeg lå med en raid 0 ydelse på over 200 MB/sec med mine 4 diske.

Men reelt oplevede jeg ikke raid 0 som hurtigere end mit nuværende 4 disk
single system, hvor jeg har win xp på den ene disk, programmer på den
anden, data på dne tredje og spil&swap på den sidste.

Og Raid 0 larmer, fordi alle diske i raid 0 kører samtidigt.

Raid er ikke velegnet for folk med sarte ører - for det indbefatter i
sagens natur synkron bruge af flere diske samtidigt :)
Mikkels system må larme som en bulldozer, men han kan lide at høre brølet
:)

Bare min 6 harddiske i min pc er rigeligt til mig :)

> [...]
> skal de sidde på RAID-controlleren, men så _skal_ de vel også
> køre RAID, eller hvordan skal den forstås?

På Tyan side står der flg.:
------------------------------------

Integrated PCI IDE
• Provides two PCI bus master channels for
up to four Enhanced IDE (EIDE) devices
• Support for UDMA-100/66 IDE drives
and ATAPI-compliant devices

Integrated Serial ATA RAID (option)
• Promise PDC20378 SATA RAID controller
• 2 x SATA and 1 x Ultra ATA/133 channels
• Support up to two SATA and two ATA-133/100
IDE drives
• Supports RAID 0, 1, 0+1
-------------------------------------

Som jeg forstår dette, så er der 2 master IDE stik, hvorpå der kan sidde 2
IDE/ATAPI enheder hver - altså enten harddiske eller optiske drev - ialt 4
stk.
Ydermere har den så 2 stik til SATA og 1 ATA, hvor man kan køre dem i RAID.
SÃ¥ alt ialt er der, som jeg ser det, mulighed for at tilsutte ialt 6
IDE/ATAPI enheder og 2 SATA enheder.

Man kan sagtens tilslutte noget til en onboard raid contoller, men stadig
køre det i single mode - man vælger blot at undlade at køre raid, så kører
det helt normalt.

PÃ¥ mit Asus P4C-800 E Deluxe er der 2 stik SATA og 1 stik ATA, specielt
knyttet til Promise raid controlleren, men jeg kan sagtens montere diske
eller drev der, uden at vælge at køre dem i raid - ingen problemer der.
Promise controlleren vil så blot virke som en alm. IKKE-RAID controller.

Der er så også 2 alm. IDE stik og 2 stik yderligere tilknyttet Intels North
bridge indbyggede raid contoller på mit bundkort - men jeg kører begge mine
250GB SATA harddiske i single mode - ikke raid, og det kører fint.
Tror det samme kan lade sig gøre på Tyan boardet.

Skulle jeg give dig et råd mht til køb af diske, så ville jeg nok købe 1 WD
Raptor WD740 74GB SATA og 1 stk. Hitachi 7K250 250GB SATA disk.

Kør dem ikke i raid - drop det fis.

Del WD raptor 74 GB op i 2 partitioner.
Drev C (20 GB) Win XP pro
Drev D (54 GB) programmer

Del Hitachi 7K250 250GB op i 2 partitioner.
Drev E (125 GB) data
Drev F (125 GB) back up/bul data/swap filer

Har du råd, så køb 2 stk. Raptor 74GB og 1 Hitachi 7K250 IDE (der er så
vidt jeg kan se kun mulighed for 2 SATA enheder på Tyan bundkortet)
og brug Hitachi 250GB disken som lager for dine data og backup, og læg de
data, du bruger mest på raptor disken.
Den ene Raptor lægger du win xp pro og de data, du bruger mest, den anden
Raptor lægger du programmer på.

Raptor 36GB er lille bror til Raptor 74 GB, men har IKKE FDB motor, og
larmer derfor lidt mere og er ydermere lidt sløvere end storebror.

Jeg bruger selv 2 Maxtor Maxline II Plus 250GB, fordi de er lavet til
mindre serverbrug, og maxtor påstår det er den mest pålidelige IKKE-SCSI
disk, der endnu er produceret.
Maxline er sløvere end Hitachi 7K250, men skulle være mere pålidelig, men
jeg ser ingen grund til ikke at anbefal Hitachi 7K250 disken, som lager for
store mængder data og backup.

Hvis du går efter stor pålidelighed og fart så skal du kigge på 15.000 rpm
SCSI diske, men så er prisen helt anderledes.

> Den Bad Clusters File vokser sig større og større og større, så
> nu tør jeg ikke at bruge den disk mere og bliver nødt til at købe
> en ny.

Er det en Onetouch disk - det er nemlig blot en Maxtor DM plus 9, der
sidder i ?
Jeg vil tro man let selv kan montere en ny uden problemer.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 23:04

Dr.Ralph skrev:

> Raid er ikke velegnet for folk med sarte ører - for det
> indbefatter i sagens natur synkron bruge af flere diske
> samtidigt :)

SÃ¥ er det slet ikke noget for mig.

> [...]
> ------------------------------------
>
> Integrated PCI IDE
> • Provides two PCI bus master channels for

D'OH! Det gør der da også. Det havde jeg slet ikke bemærket i
første omgang.

> Som jeg forstår dette, så er der 2 master IDE stik, hvorpå der
> kan sidde 2 IDE/ATAPI enheder hver - altså enten harddiske
> eller optiske drev - ialt 4 stk.

Jep. Det er det samme som jeg har på mit nuværende Asus CUV4X-D.

> Ydermere har den så 2 stik til SATA og 1 ATA, hvor man kan
> køre dem i RAID. Så alt ialt er der, som jeg ser det, mulighed
> for at tilsutte ialt 6 IDE/ATAPI enheder og 2 SATA enheder.

Okay. Det er rigeligt til mig.

> Man kan sagtens tilslutte noget til en onboard raid contoller,
> men stadig køre det i single mode - man vælger blot at undlade
> at køre raid, så kører det helt normalt.

Hvordan styrer man egentlig om diskene skal køre RAID eller ej?
Foregår det inde fra BIOS, eller vha. styresystemet?

> Skulle jeg give dig et råd mht til køb af diske, så ville jeg
> nok købe 1 WD Raptor WD740 74GB SATA og 1 stk. Hitachi 7K250
> 250GB SATA disk.

Pudsigt at du nævner det, for jeg sidder just præcist og blader
igennem forskellige diske på EDBpriser pt. og kan dæleme ikke
overskue det, men WD har jeg gode erfaringer med, så det lyder
som et godt råd.

> Kør dem ikke i raid - drop det fis.

Det dropper jeg så indtil videre.

> Del WD raptor 74 GB op i 2 partitioner.
> Drev C (20 GB) Win XP pro
> Drev D (54 GB) programmer

Lyder som en god idé.

> Del Hitachi 7K250 250GB op i 2 partitioner.
> Drev E (125 GB) data
> Drev F (125 GB) back up/bul data/swap filer

Pt. har jeg også to interne diske, hvor den ene er delt op i to,
som Windows og programmerne er installeret på, mens den anden
bruges til at gemme image-filer af den første (lavet med Drive
Image) og til Windows' sidefil. Det setup har egentlig fungeret
helt fint.

> Hvis du går efter stor pålidelighed og fart så skal du kigge
> på 15.000 rpm SCSI diske, men så er prisen helt anderledes.

Ja og så bliver det for dyrt. Jeg skulle helst kunne holde den
nede under de 30.000,- for det hele.
Jeg har bestemt mig for at det skal være en dual Xeon, men sidder
pt. og spekulerer på, hvor meget ydelse man mon vinker farvel til
ved at gå fra 2 x Xeon 3.2 GHz med 1 MB cache ned til 2 x Xeon
3.06 GHz med 512 KB cache. Den med 1 MB cache koster 7.071,- som
jo så bliver til 14.142,- for to, hvor jeg kan få to 3.06 Ghz
til 9.674,- så der var en del penge at spare dér. Spørgsmålet er
bare, om det er et klogt sted at spare. Xeons' flaskehals er vel
netop den sløve FSB, som vel ikke bliver mindre sløv af at man
kører dual, så jo større cache jo bedre, skulle man umiddelbart
tro.

Jeg mangler også at kigge på RAM. Der skal 2 GB i, men Tyan Tiger
i7505 understøtter kun DDR266/200 og det er da ikke det optimale
til Xeon er det? Jeg mener at have læst et sted, at man kan bruge
DDR333 til Xeon?
For dælen hvor er det da et uoverskueligt marked, når man er fire
Ã¥r bagud fra en tid, hvor SDRAM PC133 var toppen af poppen!

> Er det en Onetouch disk

Nej, det er den her:
<http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18968>

> - det er nemlig blot en Maxtor DM plus 9, der sidder i ?

Det er en DiamondMax 16 i mit tilfælde (250 GB, 5400 RPM).

> Jeg vil tro man let selv kan montere en ny uden problemer.

Da jeg lige havde købt den, prøvede jeg at skille den ad og det ser
ret simpelt ud, men det tyder ikke på at den er bygget til mit behov,
for den er tilsyneladende ikke bygget til at skulle arbejde hele
tiden, hvilket den manglende køling også tyder på. Den bliver også
ret varm.

Se evt.:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/matrox/xt5000/01_indmad.jpg>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/matrox/xt5000/02_indmad.jpg>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/matrox/xt5000/skinner.jpg>

PS. Jeg ved godt at der står Matrox i linket. Jeg havde Matrox på
hjernen på det tidspunkt, hvor billederne blev smidt på nettet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 23:37

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg mener at have læst et sted, at man kan bruge DDR333 til
> Xeon?

Det var i forbindelse med Asus PC-DL-bundkortet at jeg så det.
<http://www.asus.com/products/server/srv-mb/pc-dl/overview.htm>.
(Men det kort understøtter så åbenbart ikke Xeon 3.2 Ghz).

Tror I ikke DDR333 ville være mærkbart hurtigere frem for DDR266,
som er det højeste Tyan Tiger i7505 understøtter?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 23:42

Thomas G. Madsen skrev:

> Tror I ikke DDR333 ville være mærkbart hurtigere frem for DDR266,
> som er det højeste Tyan Tiger i7505 understøtter?

Nå bare glem det. Har lige opdaget at der på samtlige Tyan-bundkort
til Xeon står DDR266/200, så det må vel være godt nok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 00:37

Det gør det nu ifølge: <http://www.2cpu.com/articles/27_1.html>.

| You're probably thinking "Intel i875P? That's a uniprocessor
| chipset!". Generally I'd agree with you, but in this case Asus
| does have the PC-DL Deluxe which is based on i875P and will
| take the Xeons with 1MB of L3 cache. I know a lot our
| cost-conscious forum-goers are opting for this board and seem
| to like it quite a bit.

Derimod så ser det ikke ud til, at hverken Tyan Tiger S2668
eller Tyan Thunder S2665 understøtter Xeon 3.2 Ghz med 1 MB
cache.

S2668: <http://www.tyan.com/products/html/tigeri7505_spec.html>
Supports up to two Intel Xeon processors in 603/604-pin
package. Det bliver jeg ikke meget klogere af for understøtter
det Xeon 3.2 Ghz eller ej?

S2665: <http://www.tyan.com/products/html/thunderi7505_spec.html>
Supports up to two Intel Xeon processors with 512KB of
integrated L2 cache, så altså ingen support for 3.2 Ghz Xeon med
1 MB cache.

Lige nu er det da faktisk Asus PC-DL, jeg er mest lun på. Det er
endda omkring 1000 kr. billigere end de to nævnte Tyan-kort.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 00:59

Thomas G. Madsen skrev:

> Lige nu er det da faktisk Asus PC-DL, jeg er mest lun på. Det er
> endda omkring 1000 kr. billigere end de to nævnte Tyan-kort.

I må undskylde at jeg sådan flooder gruppen, men sådan går det
når man er lidt for hurtig til at spørge i stedet for at bruge
Google. :/

Tyan Thunder i7505 (S2665) skal tilsyneladende være udstyret med
BIOS-version V1.13 fra d. 23/10-03 for at have understørrelse for
Xeon med 1 MB cache. <http://www.tyan.com/support/html/b_s2665.html>.

Tyan Tiger i7505 (S2668) ser ikke ud til at understøtte Xeon med
1 MB cache. <http://www.tyan.com/support/html/b_s2668.html>

ASUS PC-DL DELUXE skal op på BIOS-version 1004 fra d. 17/03-04
for at have understøttese for 3.2 Ghz Xeon med 1 MB cache:
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=PC-DL%20Deluxe&Type=Latest
Punkt 1 under More... siger: 'Modify DMI type04 CPU MAX Speed to
3.2GHz'.

Der er næppe store chancer for at man får et ASUS PC-DL DELUXE
med den BIOS-version, hvis man køber sådan et lige nu, så det
kan da godt gå hen at blive ret problematisk, hvis man vælger
at købe 2 x Xeon 3.2 Ghz med 1 MB cache, hvis man ikke kan få
lov til at boote med dem i, fordi BIOS ikke vil kendes ved dem.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 01-05-04 09:45

Thomas G. Madsen wrote:
> [...]
>
> Tyan Thunder i7505 (S2665) skal tilsyneladende være udstyret med
> BIOS-version V1.13 fra d. 23/10-03 for at have understørrelse for

Hej Madsen

Jeg kan oplyse dig om at det er meget nemt at opgradere bios på Tyan MB's.
Du henter en exe.fil. Exefilen laver en færdig diskette til dig. Du booter
på denne diskette.
Opdateringen sker herefter automatisk.
Jeg kører selv med V1.13.
Jeg tror faktisk ikke du vil kunne mærke den store forskel på Xeon / 3.06
GHz / 533 MHz / 1 MB eller
Xeon / 3.06 GHz / 533 MHz / 512 KB. Det er primært ved server brug at
forskellen vil være mærkbar.
Jeg ville gå efter størst clock speed.

Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 14:06

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Jeg kan oplyse dig om at det er meget nemt at opgradere bios
> på Tyan MB's.

Det er det sikkert ikke. Det er heller ikke det jeg er bange for.
Jeg læste et eller andet sted (kan selvfølgelig ikke lige finde
det sted igen), at de havde problemer med at få et Tyan-bundkort
til at boote længere end til optællingen af RAM, fordi de havde
en hurtigere processor i end BIOS'en ville kendes ved. De blev
derfor nødt til at smide en langsommere Xeon-processor i, for at
kunne komme til at opdatere BIOS.

> Jeg tror faktisk ikke du vil kunne mærke den store forskel på
> Xeon / 3.06 GHz / 533 MHz / 1 MB eller
> Xeon / 3.06 GHz / 533 MHz / 512 KB. Det er primært ved server
> brug at forskellen vil være mærkbar.

Du har sikkert ret. Jeg har vist i første omgang misforstået:
<http://www.anandtech.com/IT/showdoc.html?i=1982&p=3>.
I første omgang havde jeg læst det som om, at systemer med 2 x
Xeon vil lide under den langsomme FSB, men der står jo faktisk:

| A 2-way Xeon system won't experience the negative effects of
| this FSB bottleneck as much as a 4-way Xeon MP; and a 4-way
| Xeon MP running at 3GHz will be hurting even more than a 4-way
| 2.0GHz Xeon MP. It's not a nice situation to be in, but
| there's nothing you can do to skirt the issue, which is where
| AMD's solution begins to appear to be much more appealing [..]

> Jeg ville gå efter størst clock speed.

Jeg vil også helst have så hurtig en clokfrekvens som mulig, men
hvis jeg køber 2 x 3.2 Ghz Xeon, løber jeg måske ind i problemet
med en BIOS, som ikke vil kendes ved den. Det er det jeg pt. er
bange for.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 01-05-04 17:02

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> hvis jeg køber 2 x 3.2 Ghz Xeon, løber jeg måske ind i problemet
> med en BIOS, som ikke vil kendes ved den. Det er det jeg pt. er

Du bestiller vel bare et MB med sidste nye bios på. Hvis ikke det kan
lade sig gøre, er jeg sikker på at Tyan kan levere en eller anden "work
around" løsning.
Mit 2665 blev da leveret med BIOS V1.05; (PT sidste nye BIOS).
Hvis forhandlerne ellers er interesseret i at sælge varen, burde de vel
kunne hjælpe dig.

Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 17:17

Jens Mikkel Lausten skrev:

> Du bestiller vel bare et MB med sidste nye bios på.

Det er der selvfølgelig noget om. Det skulle da egentlig også være
mærkeligt, hvis den ikke kører med nyeste BIOS når den nyeste er helt
tilbage fra d. 23/10-03.

Jeg har jo så bare opdaget, at det ikke er Tyan Tiger i7505 jeg skal
have, da den ikke understøtter 3.2 Ghz Xeon. Det er kun Tyan Thunder
i7505 der gør det og det bundkort koster 1500 kr. mere end Tyan Tiger.
Pokkers også. Det er derfor jeg har bedst øje til ASUS PC-DL DELUXE
lige nu, for så kunne der spares en del penge, men jeg er langt fra
sikker på, om det er et klogt valg.

Det får dog gode ord med på vejen her:
<http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=xeoncw&page=4>.
En anden fordel ved det bundkort er, at det er standard-ATX så det
kræver ikke et specielt SSI-kabinet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 23:59

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har jo så bare opdaget, at det ikke er Tyan Tiger i7505
> jeg skal have, da den ikke understøtter 3.2 Ghz Xeon.

Det er ganske simpelt en jungle af forskellige informationer det
her. Man bliver vist nødt til bare at købe et eller andet og så
krydse fingre for at det passer sammen.

<http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20030929125853.html>.
| The new Intel Xeon 1M processor at 3.20GHz will be compatible
| with existing Intel Xeon DP platforms that have 533MHz Quad
| Pumped Bus PSB – E7501 for servers and E7505 for workstations
| – the chip giant revealed recently.

Jeg ved ikke hvad '533MHz Quad Pumped Bus PSB' betyder, men jeg
ved at Tyan Tiger i7505 har Intel E7505 chipsæt og burde derfor
være kompatibel med Xeon 3.2 Ghz hvis man skal tro på ovenstående.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Torkil Halvorsen

Dato : 30-04-04 06:17

> [...]
> Stabilitet er det vigtigste og computeren skal bruges til grafisk
> arbejde med Adobes Creative Suite, så styresystemet bliver WinXP Pro.

Hej.
ASUS PC DL 2 x XEON bundkort er specielt lavet til High Performance
WORKSTATIONS.
Jeg er selv ved at overveje et sådant.. - da det er >rimeligt< billigt - ca.
16-1700 Kr.
Det får en ret god kritik som arbejdshest til tunge applikationer.
mvh
Torkil

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 13:35

Torkil Halvorsen skrev:

> ASUS PC DL 2 x XEON bundkort er specielt lavet til High
> Performance WORKSTATIONS.
> Jeg er selv ved at overveje et sådant.. - da det er >rimeligt<
> billigt - ca. 16-1700 Kr.

Det lyder faktisk rigtigt godt. Ikke nok med at det er billigt
sammenlignet med kortene fra Tyan. Det er tilsyneladende også
klar til Xeon 800 Mhz FSB når eller hvis de kommer, ifølge:
<http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1857>, eller har
jeg mon misforstået noget? Der står:

| When you’re looking at results with the Dual Xeon 3.06
| Processors, keep in mind that Xeons with 800FSB capabilities
| will undoubtedly make their appearance in the near future.
| As we saw with the move of Pentium 4 from 533 to 800FSB, this
| change alone will bring a significant boost in performance.
| The 875 chipset, of course, is already 800FSB capable, so the
| move to 800FSB Processors should be an easy one.

Omme på side to står der dog:
"Bus speed: 133 to 165 (in 1MHz increments) — 533FSB" - så jeg
er da ikke helt sikker på om dette kort også kan tage Xeon-
processorer med 800 Mhz FSB uden videre og hvad med 3.2 Ghz
Xeon med 1 MB cache? Understøtter ASUS PC DL mon dem?

Asus PC DL kan åbenbart sidde i et standard-ATX-kabinet, men
kræver også en speciel strømforsyning, men det skal man nok
have uanset hvilken dual-konfiguration man vælger så skidt
med det.

Det eneste jeg er lidt skeptisk overfor er følgende:

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 30-04-04 07:33

> [...]
> sælger færdigbyggede arbejdsstationer med enten 2 x Xeon eller 2 x
> Opteron-processorer. Er der virkelig ikke det? Altså noget i stil

http://unicomputer.dk

Hvis du selv bygger en XEON workstation skal du være sikker på at få den
rigtige strømforsyning med de rigtige stik på. Nogle af de mere heftige
motherboards kan ikke køre med en alm. ATX dims.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 13:35

Henrik Manley skrev:

> http://unicomputer.dk

Tak.

Jeg har pt. et godt øje til denne her:

TERMALTAKE Xaser II ALUMINIUM WORKSTATION kabinet
IWILL DH800 bundkort
2 x Xeon 3,2 Ghz med 1 MB cache
1 GB DDR400 ECC (2 x 512 MB ECC) Samsung
2 x 120 GB Seagate Barracuda harddiske (Sata-150, 7200RPM)
8 x DVD-Brænder Ridata 8X DVD+R/W retail
Logitech coreless desktop

Samlet: 29.995,- kr.

DVD-brænder og tastatur+mus skal ikke med, så det må da trække
prisen en anelse ned.
Spørgsmålet er, om jeg i det hele taget kan samle en lignende
computer selv til billigere penge.

IWILL-bundkortet kender jeg bare ikke. Er det mon noget værd?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 13:54

> Hvis du selv bygger en XEON workstation skal du være sikker på at få den
> rigtige strømforsyning med de rigtige stik på. Nogle af de mere heftige
> motherboards kan ikke køre med en alm. ATX dims.

Korrekt - Madsen, hvis din psu er gammel, så skal du ud og have ny særlig
Xeon psu, og den er ikke billig til Xeon dual.

Jeg kører selv med denne Enermax 851 660 watt psu, som er den ultimative
til Xeon dual, på mit single cpu system - men jeg har også 6 harddiske, 4
optiske drev mm. at give strøm til:

http://www.enermax.com.tw/products_page.php?Tid=1&gon=236&Gid=26&Gid2=35

Den koster 2.300 kr i Zitech, der er de eneste, der sælger den.
Skulle hentes hjem fra Taiwan først - tog 3 uger :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 14:42

Dr.Ralph skrev:

> Korrekt - Madsen, hvis din psu er gammel, så skal du ud og
> have ny særlig Xeon psu, og den er ikke billig til Xeon dual.

Det er ikke så forfærdelig lang tid siden at jeg købte ny PSU,
men den kan næppe trække en dual Xeon. Det er denne her jeg har
nu: <http://www.mikhailtech.com/articles/psu/enermax365fca/>
300W, tror jeg nok.

> Jeg kører selv med denne Enermax 851 660 watt psu, som er den
> ultimative til Xeon dual, på mit single cpu system

Jeg gik egentlig og regnede med, at PSU'en ville følge med, hvis
man købte et kabinet, men har lige opdaget, at det gør den ikke
altid.

Tak for forklaringen angående montering af bundkort, blæsere osv.
i <news:1ijdq9qcctpj5$.11513p8hcpstw$.dlg@40tude.net>. Det tyder
på at være let nok, men i første omgang vil jeg ikke rode med
special-blæsere til CPU'erne. Det må komme på et senere tidspunkt
hvis det viser sig, at standardblæserne larmer for meget.
Denne gang vil jeg i hvert tilfælde have et smartere kabinet end
den totalt vamle flødefarvede plastkasse, jeg har stående nu.
Vil gerne have et sølvfarvet kabinet eller måske sort/sølv af en
eller anden slags.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-04-04 15:33

"Thomas G. Madsen" wrote

> Det må komme på et senere tidspunkt hvis det viser sig,
> at standardblæserne larmer for meget.

Du vil opdage at der er betydeligt mindre larm fra fx alukabinetter end der
er fra de billige plastic modeller

- Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 16:58

Peter Lykkegaard skrev:

> Du vil opdage at der er betydeligt mindre larm fra fx
> alukabinetter end der er fra de billige plastic modeller

Det er muligvis en af hemmelighederne bag Apples dual G5 så, for jeg
synes ikke at den larmer ret meget. Ikke sammelignet med min nuværende
computer i hvert tilfælde. G5'eren har også alukabinet.

Sidder pt. og savler over:
<http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=CCLL208&Fane=SILENT,SICC>.
Det ser ud til at være kræs så det basker, men ret pebret i prisen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 30-04-04 19:02

Det er en sandhed med visse modifikationer i :)

Har selv haft 2 alu kabinetter - lige nu kører jeg med dette her Lian Li
PC70:
http://scasp.webnow.biz/upload/a0000010/en_US/prd_374.jpg

Det afhænger meget af kvaliteten af kabinettet og så er aluminium meget
tyndt, så visse plastik kabinetter tror jeg vil larme mindre, hvis
plastikken er tyk - mens støjen let kan trænge igennem meget tynde alu
kabinetter.

Man kan få meget poppede alu kabinetter i meget vildt design, men de er
alle midi tower, ikke full tower, som mit nuværende Pc70 er.
Og jeg kan godt lide enkelt industrielt rent design, så mit PC 70 passer
perfekt til mig.

> Det er muligvis en af hemmelighederne bag Apples dual G5 så, for jeg
> synes ikke at den larmer ret meget. Ikke sammelignet med min nuværende
> computer i hvert tilfælde. G5'eren har også alukabinet.

Jeg tror meget mere grunden til G5 er så lydløs hænger sammen med at der
kun er 2 store blæsere i kabinettet - og grunden til deres lydløshed er, at
de på 120mm - altså 12cm, hvilket betyder at de kan køre væsentligt
langsommere rundt end 80mm og 92 mm blæsere for at flytte samme mængde
luft.
Det er dette, der er den mest afgønrende grund til at Appel G5 er så
lydløs.

Og så er hver blæser isoleret i et kammer, der minimerer støj og
vibrationer. Lian Li har lavet en ren kopi, som jeg selv overvejer at købe
som mit næste kabinet:

http://www.lian-li.com/products/pcv2100.htm

eller

http://www.lian-li.com/products/pcv2000.htm

Begge kabinetter har tyvstjålet Apples måde at bygge det indvendige op på
med isolerede kamre, og så bruger de også 12cm/120mm blæsere, så det vil
blive meget stille det kabinet - kan anbefales, tror jeg :)

> Sidder pt. og savler over:
> <http://www.studiedata.dk/productitem.asp?id=CCLL208&Fane=SILENT,SICC>.
> Det ser ud til at være kræs så det basker, men ret pebret i prisen.

Det er præcis det kabinet jeg købte før jeg endte op med PC 70.
Grunden til at jeg måtte droppe det var, at jeg kører med 4 SCSI harddiske
og 2 SATA diske, og disse ville ikke få luft nok til at afkøle dem i
fronten, da de 2 blæsere man kan placere i fronten nederst ikke kan få
luft, da hele fronten er lukket af. Den eneste måde de kan luft på er ved
et lille luftindtg i bundne af kabinettet, men det er så lille, at det ikke
anbefales til systmere med med mere end 2 harddiske.

Men kabinettet er hamrende lækkert - magen til mit PC70 i kvalitet og
design, blot ændret på designet i fronten og så med lågen. Er ikke så vild
med låger - foretrækker at have nem adgang til det hele.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-04-04 22:55

"Dr.Ralph" skrev

> Det er en sandhed med visse modifikationer i :)

End de _billige_ plastic ting

> [...]
> tyndt, så visse plastik kabinetter tror jeg vil larme mindre, hvis
> plastikken er tyk - mens støjen let kan trænge igennem meget tynde alu

Knægtene har henholdsvis et billigt noname kabinet og et Thermaltake
Begge midi
PSU er den samme
Der sidder papst blæsere i det billige og std i den dyre
Begge er monteret med std Intel køler
Begge har Raptor diske som den primære

Thermaltake'n kan du ikke høre disken fra, og en svag summen fra bæserne
Den billige kabinet brøler som en jetjager
Stålchassis og stålsider samt plastfront

- Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 21:20

Dr.Ralph skrev:

> Og jeg kan godt lide enkelt industrielt rent design, så mit PC
> 70 passer perfekt til mig.

Det er også et lækkert kabinet. Sådan et kunne jeg også godt
finde på at købe.

> [...]
> betyder at de kan køre væsentligt langsommere rundt end 80mm
> og 92 mm blæsere for at flytte samme mængde luft.

Det har du sikkert ret i. Jeg har ikke kigget ind i søsterens
G5 endnu (mest fordi at forhandleren havde sagt til hende, at
hvis hendes lillebror så hvor velordnet der var derinde, så
ville han aldrig købe en "almindelig" PC mere), så jeg var
ikke klar over, at de kører med 120 mm. blæsere. Tror du ikke
også de har mindre blæsere monteret på CPU'erne?

[Lian Li-kabinetter]
> Begge kabinetter har tyvstjålet Apples måde at bygge det
> indvendige op på med isolerede kamre, og så bruger de også
> 12cm/120mm blæsere, så det vil blive meget stille det kabinet
> - kan anbefales, tror jeg :)

Det ser helt sikkert også interessant ud. Specielt det de kalder
PC-V2000 ser meget G5-agtigt ud. :)

[Lian Li PC-73SL]
> Den eneste måde de kan luft på er ved et lille luftindtg i
> bundne af kabinettet, men det er så lille, at det ikke
> anbefales til systmere med med mere end 2 harddiske.

Hmm, så skal det ikke være det kabinet, for jeg kunne måske godt
finde på at smide mere end 2 diske ind i det på et tidspunkt.

> Men kabinettet er hamrende lækkert - magen til mit PC70 i
> kvalitet og design, blot ændret på designet i fronten og så
> med lågen. Er ikke så vild med låger - foretrækker at have nem
> adgang til det hele.

Det kan godt være at lågen bliver mere i vejen end til gavn.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-05-04 21:10

Dr.Ralph skrev:

> Har selv haft 2 alu kabinetter - lige nu kører jeg med dette
> her Lian Li PC70:
> http://scasp.webnow.biz/upload/a0000010/en_US/prd_374.jpg

Jeg sidder lige og spekulerer på, hvor åndssvagt det vil se ud,
hvis mit flødefarvede DVD-drev og brænder bliver sat i sådan
et flot aluminiums-kabinet. Har du malet dine drev sølvfarvede
eller hvad? :)

Noget jeg også godt kunne tænke mig at få med over i det nye
kabinet er mit LiveDrive II, for det har jeg altså svært ved
at undvære. Jeg _vil_ have lydudtag på fronten, så jeg f.eks.
kan koble et par høretelefoner til uden at skulle stå og rode
omme på bagsiden af kabinettet, og det er også lækkert at man
hurtigt kan koble sin Fender på, eller sit keyboard over DIN-
stikkene. Problemet er bare, at det LiveDrive II også har den
der kedelige flødefarve. Måske ville det ligefrem være en
fordel i mit tilfælde, at købe et kabinet med frontklap, for
så ser kabinettet da i det mindste nogenlunde smart ud når
klappen er lukket. LiveDrive II kan sikkert skubbes længere
bagud, så klappen kan lukkes for volume-knapperne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 06-05-04 00:02

> [...]
> hvis mit flødefarvede DVD-drev og brænder bliver sat i sådan
> et flot aluminiums-kabinet. Har du malet dine drev sølvfarvede

Jeg have NØJAGTIGT samme problem som dig med de flødefarvede drev.

Til diskettedrev og DVD drev har Lian Li lavet en perfekt løsning, som jeg
selv anvender på alle mine 4 optiske drev samt mit diskettedrev:
http://www.lian-li.com/product.php?action=viewPD&prdid=1112

Stort billede:
http://scasp.webnow.biz/upload/a0000010/en_US/prd_1112.jpg

Dette sætter man blot fast i sit 5,25" drev istedet for frontpladen, sætter
DVD/CD drevet op til og vupti, man har pludselig et smart alu farvet front.

Der er en indbygget fjeder mekanisme, så fronten på aludækslet hopper ned
og lægger sig vandret, når man trykker på knappen foran, så det almindelige
flødefarvede drev kan åbne sig.

Til diskette drev bruger jeg dette her:
http://www.lian-li.com/product.php?action=viewPD&prdid=1114

Du skal ikke engang pille fronten af dit normale diskettedrev - dette
sættes blot ind i 3,5" båsen, hvor du vil have dit diskkettedrev, og så
sætter du dit flødefarvede diskettedrev op til og skruer det fast som du
normalt ville gøre det.

Som temperatur måler bruger jeg dette her 5,25" digitale termometer med
mulighed for at aflæse temperatur 2 forksellige steder i kabinettet.
Det findes både i en 3,5" og en 5,25" version:
http://www.lian-li.com/product.php?action=viewPD&prdid=798

Som flash kort læser bruger jeg dette her:
http://www.lian-li.com/product.php?action=viewPD&prdid=1117

Mht til dit LiveDrive II, så bliver den sværere.

Lian Li laver dette her, der måske kan løse dit problem lidt - men ikke
helt - der er i hvert fald lydudtag til høretelefoner i fronten:
http://www.lian-li.com/product.php?action=viewPD&prdid=427

Stort billede:
http://scasp.webnow.biz/upload/a0000010/en_US/prd_427.jpg

Men alternativt kan du gøre noget andet.
Køb en kvalitets spray maling i alu farve i Flügger(koster 80 kr) og mal
din front - gør det evt. 2 gange, så det virkelig dækker - det kan blive
virkelig flot. Jeg har selv gjort det engang, og resultatet blev
forbløffende flot - men i dag anvender jeg ægte Lian Li løsninger over hele
linien :)

Du kan få alle de produkter, jeg har nævnt her i både alu farve og i sort
alu - afhængig af om du køber kabinettet i sort alu eller alu farve.

Jeg har faktisk købt alle mine nye dvd og cd drev i sort, fordi jeg
oprindelig ikke var klar over, at Lian Li lavede disse drev løsninger -
tænkte, at sorte drev på et alu farvet kabinet ville give en flot kontrast
- overvejde også at købe hele kabinettet i sort, men da resten af mit
udstyr er mest sølv/sort med vægten lagt på sølv - så skulle mit kabinet
være i alu stål farve.

Men faldt så over disse smarte løsninger - mit kabinet ser ret så tjekket
ud i dag :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 06-05-04 01:39

Dr.Ralph skrev:

> Jeg have NØJAGTIGT samme problem som dig med de flødefarvede
> drev.

Ja, det tænkte jeg nok :)

> http://scasp.webnow.biz/upload/a0000010/en_US/prd_1112.jpg
>
> Dette sætter man blot fast i sit 5,25" drev istedet for
> frontpladen, sætter DVD/CD drevet op til og vupti, man har
> pludselig et smart alu farvet front.

Mmmm, det er jo genialt.

> Der er en indbygget fjeder mekanisme, så fronten på aludækslet
> hopper ned og lægger sig vandret, når man trykker på knappen
> foran, så det almindelige flødefarvede drev kan åbne sig.

Pokkers også at man lige skulle købe en DVD-brænder med en
ret speciel skuffe, for ikke ret mange måneder siden.
<http://www.storagebysony.com/cd-rw/product.asp?id=207>.
Godt nok er selv skuffen sølvfarvet, men resten er drevet
er hvid plast. Gad vide om sådan et drev kan sidde bagved
de Lian Li-klapper, men det ser det umiddelbart ud til.

> Lian Li laver dette her, der måske kan løse dit problem lidt -
> men ikke helt - der er i hvert fald lydudtag til høretelefoner
> [...]

Det er noget i den stil ja.

> Du kan få alle de produkter, jeg har nævnt her i både alu
> farve og i sort alu - afhængig af om du køber kabinettet i
> sort alu eller alu farve.

Har du købt både kabinet og klapperne her i DK?

> Men faldt så over disse smarte løsninger - mit kabinet ser ret
> så tjekket ud i dag :)

Det tror jeg på. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 06-05-04 04:02

> [...]
> er hvid plast. Gad vide om sådan et drev kan sidde bagved
> de Lian Li-klapper, men det ser det umiddelbart ud til.

Jeg tror Sony'en vil virke. Ellers skynd dig at sælge det brugt og køb nec
ND2500 istedet for.
Er du heldig kan du godt for 700 kr for dette Sony brugt - et nyt nec
ND2500 fås nyt for 700 kr.

> Har du købt både kabinet og klapperne her i DK?

Ja hos www.studiedata.dk

Men du skal søge på navnet Lian Li for at få produkterne frem på deres site
- de glemmer at lægge det hele frem underligt nok. Hvis du f.eks kigger
under full tower kabinetter, så dukker kun det lian Li frem, som jeg først
købte med lågen og den lille åbning i bunden til at trække luft ind med.

Mit PC70 er som sunket i jorden - men prøv engang at skrive "lian li" i
søgefeltet på studiedatas side, så dukker mit Pc 70 kabinet op og meget
andet fra Lian Li.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-05-04 01:13

Dr.Ralph skrev:

> Har selv haft 2 alu kabinetter - lige nu kører jeg med dette
> her Lian Li PC70:
> http://scasp.webnow.biz/upload/a0000010/en_US/prd_374.jpg

Jeg bliver mere og mere lun på det kabinet, men kan man mon
montere et Tyan-kort i det? Det er et stort kabinet, men man
får det ikke frem på listen inde på EDB-priser, hvis man
søger på SSI, som Peter Lykkegaard forklarede i dette indlæg:

Det er jo sådan et kabinet man temmelig sikkert vil beholde
i mange år frem og hvem ved om jeg engang skulle få lyst til
at montere et Tyan-kort i det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 07-05-04 04:24

> [...]
>
> Det er jo sådan et kabinet man temmelig sikkert vil beholde
> i mange år frem og hvem ved om jeg engang skulle få lyst til

Iflg. Lian Li skulle der være plads til de store dual cpu bundkort i det -
det er meget dybt - og bundkort pladen går en del ud ved siden af mit asus
bundkort - så tror afgjort der plads til det.

Men køb det på nettet og få 14 dages returret - send det tilbage, hvis ikke
det passer :)

Jeg tvivler på at du vil gøre det dog - for kabinettet er nok noget af det
mest fuldendte - selvom det ikke er perfekt.
Der er ikke udtagelig bundkortplade, og det er vel egentlig det - mere
negativt kan jeg ikke lige finde :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-05-04 13:01

Dr.Ralph skrev:

> Men køb det på nettet og få 14 dages returret - send det
> tilbage, hvis ikke det passer :)

Nå ja, men jeg ved det passer til Iwill DH800, hvis jeg vælger
at købe det, for det er standard-ATX, men et så dyrt kabinet,
vil jeg temmelig sikkert beholde til det næste bundkort efter
DH800 og det kunne jo godt ske at være et Tyan, eller noget
helt tredje. Det skulle dog være mærkeligt hvis så stort et
kabinet ikke kan indeholde et SSI-bundkort.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-05-04 15:53

Dr.Ralph skrev:

> Jeg kører selv med denne Enermax 851 660 watt psu, som er den
> ultimative til Xeon dual, på mit single cpu system [..]

Larmer den PSU egentlig ikke ad h...... til?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-05-04 17:16

> Larmer den PSU egentlig ikke ad h...... til?

Nej, de 2 92mm Sanyo Denki blæsere, der er af MEGET høj kvalitet, støjer
kun ved kraftig load - ellers er de meget støjsvage.

De 2 sanyo Denki blæsere er udstyret med temperatur føler, så de justerer
volten (altså hurtigheden hvormed de drejer rundt) efter temperaturen inde
i strømforsyningen - så ved lille load siger de stort set intet.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 10-05-04 17:38

Thomas G. Madsen wrote:

> Larmer den PSU egentlig ikke ad h...... til?

Nej.

Mikkel

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-05-04 21:57

Dr.Ralph skrev:

> Nej, de 2 92mm Sanyo Denki blæsere, der er af MEGET høj
> kvalitet, støjer kun ved kraftig load - ellers er de meget
> støjsvage.

Det lyder godt. Så store blæsere siger nok ikke meget nej.

> [...]
> de justerer volten (altså hurtigheden hvormed de drejer rundt)
> efter temperaturen inde i strømforsyningen - så ved lille load

I min nuværende PC sad der engang en temperaturstyret PSU,
men jeg blev så træt af at høre på den, at jeg i stedet valgte
at skifte den ud med en, som kører med en fast hastighed.

Hver gang jeg pressede den gamle bare en lille smule, lød det
nærmest som en kogekedel lige inden vandet går i kog, og det
var til at få spat af at høre på. Dengang svor jeg, at det var
min første og sidste temperaturstyrede PSU, men mon ikke en
PSU til den pris er bedre end den der oprindelig sad i mit
kabinet. Det lyder det til i hvert tilfælde, når både du og
Mikkel siger god for den.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-05-04 21:21

Dr.Ralph skrev:

> [...]
> termometer med mulighed for at aflæse temperatur 2 forksellige
> steder i kabinettet. Det findes både i en 3,5" og en 5,25"

Tror du der er mulighed for, at man kan få det display
til at vise temperaturen for de 2 CPU'er i et dual-system?
Skal man selv fremskaffe ledninger og temperaturmålere,
eller følger det med til displayet?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 20-05-04 00:41

> Tror du der er mulighed for, at man kan få det display
> til at vise temperaturen for de 2 CPU'er i et dual-system?
> Skal man selv fremskaffe ledninger og temperaturmålere,
> eller følger det med til displayet?

Termometeret er forbundet med 2 lednninger, hvor der er en temperatur føler
i enden på hver ledning. Ledningen er vel 50-60 cm lang, så de burde godt
kunne nå ned til CPU'en, men det vil ikke være en præcis måling for
temperaturen inde i selve cpu'en.

Men den vil kunne måle alle setder i kabinettet - bare ikke inde i selve
CPU kernen naturligvis.

Dette kan du få software, der kan gøre, og som viser temperaturen nede i
sys tray.

Der medfølger som sagt ledninger og de har indbyggede temperatur målere i
enden - og der er også indbygget tape på dem, så de kan fastsættes på
forskellige steder i kabinettet.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-05-04 01:25

Dr.Ralph skrev:

> [...]
> 50-60 cm lang, så de burde godt kunne nå ned til CPU'en, men
> det vil ikke være en præcis måling for temperaturen inde i

Nej, men det gør heller ikke noget, for det kan jeg jo, som du
selv nævner, få software der kan læse. Var blot i tvivl om selve
temparaturfølerne var med i købet, men det er de så altså. Fedt
nok. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : M.Kay

Dato : 30-04-04 13:35

I know it's awful, but Thomas G. Madsen wrote to everybody in
dk.edb.hardware.bundkort saying:

> [...]
> Stabilitet er det vigtigste og computeren skal bruges til grafisk
> arbejde med Adobes Creative Suite, så styresystemet bliver WinXP Pro.

HP/Compaqs xw8000 er ganske udmærkede workstations, og de sælges uden
grafikkort. Jeg har selv erfaring med dem, som et lækkert produkt. Der
findes i øvrigt flere varianter:
http://h41100.www4.hp.com/dk/dan/commercial/workstations/entry.html#P4XEON

De fås som xeon dual processor. Husk at Adobes produkter er optimeret til
P4/Xeons instruktionssæt.

--
Kay

Fra : M.Kay

Dato : 30-04-04 13:38

I know it's awful, but M.Kay wrote to everybody in
dk.edb.hardware.bundkort saying:

> De fås som xeon dual processor. Husk at Adobes produkter er optimeret
> til P4/Xeons instruktionssæt.

Jeg kan i øvrigt afsløre at de har et Tyan bundkort ;)

--
Kay

Fra : Kay

Dato : 01-05-04 11:15

M.Kay wrote to everybody in dk.edb.hardware.bundkort :

Må jeg spørge hvorfor ingen vil overveje Compaq løsningen?

Hvis man vil smide 30K efter projektet alligevel, så er det i hvert fald
ikke pga. økonomien.. Man får dælme meget workstation for de penge i en
XW8000.

Og tænk på garantien:

Fra HP's side:
Beskyttet af hp services herunder en 3-årig begrænset garanti med tre års
dækning af dele, tre års service på stedet og tre års arbejdskraft (i de
fleste lande); 7 x 24 teknisk telefonsupport for hardware og onlinesupport
via internettet; Pre-Failure-garanti på harddiske, hukommelse.

Det får du ikke på en saml selv løsning. Og det ville fandme være ærgerlig
at skulle fejlsøge mellem bundkort, ram, cpu, psu m.m. for at finde en
eller anden fejl der crasher dit system hver tredje dag.

--
Kay

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-05-04 16:41

> Det får du ikke på en saml selv løsning. Og det ville fandme være ærgerlig
> at skulle fejlsøge mellem bundkort, ram, cpu, psu m.m. for at finde en
> eller anden fejl der crasher dit system hver tredje dag.

Det er korrekt, at det er surt selv at skulle lave fejlsøgning mellem
delene, når man selv bygger - men med tiden får man rutine, så man ret
hurtgit kan se, hvor det er mest sandysynligt fejlen ligger henne - og de
penge, man oprindelig spare ved at samle elv med de bedste luksus dele,
penge kan købe, dem er det så naturligvis surt at skulle bruge på at
indkøbe ekstra dele for teste, hvor fejlen er - men dette gør jeg til
enhver tid hellere end dels at skulle kæmpe med (til tider) arrogante,
hovne eller decideret uvidende support medarbejdere hos de store mærkevare
firmaer.

Men ved aldrig om man får fat i en meget dygtig medarbejder eller novice -
der burde ikke sidde novicer hos support på servere, men tro mig, det gør
der.
Er man så heldig at få fat i en med god viden, så kan man stadig være
uheldig og have fået fat i en dygtig, men arrogant supporter - og så er det
igen op ad bakke.

Chancen for at få en både dygtig og kompetent supporter, der også er venlig
er efter min erfaring meget lille.
Jeg hjælper derfor meget tit min kollegaer, venner og familie med selv at
bygge deres pc'er. Som sagt er det surt, når fejlen opstår, og man har dem
i røret flere gange.
Men selv hvis jeg skal ud og købe ekstra dele, som det viser sig ikke var
nødvendigt, fordi fejlen måke lå i ram og ikke grafikkort eller noget helt
tredje, så er de penge, der er sparet ved det stadig mange og indtil videre
besværet værd.

Jeg kunne ldrig drømme om at lade andre samle min pc - det, som novicer i
dag stadig kalder bambus pc'er er ikke længere korrekt - i hvert fald vil
jeg vove den påstand, at der sidder flere underlegne bambus komponenter i
mærkevare pc'er end end der sidder i en gennemsnits selvbygget pc.

Jeg har f.eks personligt KUN noget af det ypperste grej i min pc - så jeg
vil faktisk tillade mig at kalde min pc for en luksus model bygget op på
luksus komponenter - der findes næppe en mærkevare pc, der bare er i
nærheden af min pc rent komponent mæssigt.
Fandtes den, ville den koste tæt på 100.000 kr

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 14:06

Kay skrev:

> Må jeg spørge hvorfor ingen vil overveje Compaq løsningen?

Compaq? Jeg troede du snakkede HP eller det er måske det samme
nu om dage?

> Hvis man vil smide 30K efter projektet alligevel, så er det i
> hvert fald ikke pga. økonomien.. Man får dælme meget
> workstation for de penge i en XW8000.

XW8000 har tilsyneladende ikke dual Xeon. Hvis den har, så
fremgår det efter min mening ikke ret tydeligt.
http://h41100.www4.hp.com/dk/dan/commercial/workstations/xw8000_series.html

> Det får du ikke på en saml selv løsning. Og det ville fandme
> være ærgerlig at skulle fejlsøge mellem bundkort, ram, cpu,
> psu m.m. for at finde en eller anden fejl der crasher dit
> system hver tredje dag.

Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg nærmere at der er større
chance for at opleve en HP eller Compaq som crasher hver tredje
dag end at opleve en bambus-PC som gør det.
Jeg har igennem tiden kæmpet med så mange mærkevare-PC'er hos
venner og bekendte at jeg forlængst har lovet mig selv, at jeg
aldrig nogensinde vil eje sådan noget. Måske er de mere seriøse
med de dyrere modeller (det vil jeg næsten håbe for dem), men
jeg tør ganske simpelt ikke at satse på det og så er jeg egentlig
ligeglad med, hvor meget telefon-support der sidder klar i den
anden ende. Ideen er at få samlet et system, som ikke behøver
support og hvor jeg ikke skal have fat i producenten hver gang
en firmware på et stykke hardware skal opdateres, fordi jeg ikke
kan gennemskue hvad der stod på hardwaren før det fik påklisteret
et HP eller Compaq-logo.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-05-04 16:17

Thomas G. Madsen wrote:

> Compaq? Jeg troede du snakkede HP eller det er måske det samme
> nu om dage?

Jeps

> Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg nærmere at der er større
> chance for at opleve en HP eller Compaq som crasher hver tredje
> dag end at opleve en bambus-PC som gør det.

Æhh, hvilke modeller snakker vi om?
Hvis det er de helt billige modeller man har kunnet købe i de større
detailkæder, så ja det er sgu noget skrammel

- Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 16:50

Peter Lykkegaard skrev:

[Er Compaq det samme som HP?]

> Jeps

Okay. Det var jeg ikke klar over.

> Æhh, hvilke modeller snakker vi om?

Almindelige "hjemme-computere". Jeg har en bekendt med en Compaq
866 Mhz P3 og den har der været meget bøvl med. Han har fået en
ny strømforsyning i fordi Compaq havde underdimensioneret den og
bundkortet er også blevet byttet en enkelt gang. Det er blevet
byttet på garantien uden videre vrøvl, men det er alligevel fejl,
som man helst vil være fri for.

> Hvis det er de helt billige modeller man har kunnet købe i de
> større detailkæder, så ja det er sgu noget skrammel

Det er det, men når de kan lave sådan noget skrammel på de billige
modeller, så kan de vel også på de større? Min tiltro til dem kan
i hvert tilfælde ligge på et meget lille sted. Jeg har en lumsk
mistanke om, at man betaler mærkevare-overpris for andenrangs
komponenter, men det er selvfølgelig muligt at jeg tager grueligt
fejl.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-05-04 23:02

Thomas G. Madsen wrote:

> Almindelige "hjemme-computere". Jeg har en bekendt med en Compaq
> 866 Mhz P3 og den har der været meget bøvl med.

Compaq's lowend serie har kostet dem en del, imho

> Det er det, men når de kan lave sådan noget skrammel på de billige
> modeller, så kan de vel også på de større?

Det kan man jo godt argumentere for
Men min oplevelse med deres proffesionelle modeller er en anden

- Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 22:16

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg har en lumsk mistanke om, at man betaler mærkevare-overpris
> for andenrangs komponenter, men det er selvfølgelig muligt at
> jeg tager grueligt fejl.

Havde overset Kay's <news:Xns94DB94D831FDCMkaymaildk@130.133.1.4>
og Tyan bundkort går jo da for at være kvalitet, men jeg tager
generelt afstand fra producenter, som man nærmest skal trække ud
af, hvilke mærker hardware de har siddende i deres maskineri.
Hvis man f.eks. går ind på:
<http://h41100.www4.hp.com/dk/dan/commercial/workstations/dh178a.html>
- så får man intet at vide om hverken fabrikat på harddisk,
bundkort eller strømforsyning. Hvorfor prøver de så ihærdigt på
at holde sådanne ting skjult?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-05-04 23:09

Thomas G. Madsen wrote:
> men jeg tager generelt afstand fra producenter, som man
> nærmest skal trække ud af, hvilke mærker hardware de
> har siddende i deres maskineri.

Det er ikke specielt nogen hemmelighed
Kik på deres driversupport der dukker det op

> Hvorfor prøver de så ihærdigt på at holde sådanne ting skjult?

Jeg tror egentlig ikke at de holder det skjult som sådan
Der kan være mange årsager

Vi laver selv OEM aftaler med hardwareleverandører og brander deres
produkter som vores egne
Det samme kan du se ved forsk mobiltelefoner etc

Vedligeholdelse af websites etc kan også spille ind
Modellerne varierer over tid og det kan give en store omkostninger i forb
med opdatering etc, samt give et uoverskueligt produktkatalog

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-05-04 23:26

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> - så får man intet at vide om hverken fabrikat på harddisk,

> bundkort eller strømforsyning. Hvorfor prøver de så ihærdigt på

http://partsurfer.hp.com/cgi-bin/spi/main?sel_flg=modsrch&template=main&cpric=denmark&prodsrch=DH178A&submit.x=12&submit.y=7
http://tinyurl.com/2komh

Du kan browse videre derfra
Hmm det står ikke noget specific om Tyan PC-Board
Kunne tyde at de måske er lavet specielt til HP

xw8000 er vist ikke en Compaq ting men en HP ting
Livet er sgu enkelt

- Peter

- Peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 23:24

Peter Lykkegaard skrev:

> Men min oplevelse med deres proffesionelle modeller er en anden

Ok og det er da altid noget, at de skriver producenten på de
forskellige stumper inde under driversupporten, som du nævnede et
andet sted i tråden.
Jeg kan bare stadigvæk ikke gennemskue om XW8000 er en dual Xeon.
Det tyder det ikke på, og hvis det ikke er det, så vil den næppe
kunne holdes under de 30.000 kr. hvis man ønsker at købe en udgave
med 2 x Xeon i stedet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kay

Dato : 02-05-04 10:43

> [...]

> Det tyder det ikke på, og hvis det ikke er det, så vil den næppe
> kunne holdes under de 30.000 kr. hvis man ønsker at købe en udgave

Så vidt jeg ved er 2 x Xeon standard.

Jeg syntes du skulle overveje muligheden for en "mærkevare" workstation.
Men jeg kan godt se at med alle de fordomme er det nok ikke nemt at blive
glad for det produkt man får. Heldigvis er der tale om fordomme, der ligger
langt fra det jeg oplever hver dag.
Beklager i øvrigt at jeg fik rodet Compaq ind i diskussionen, XW8000 er
ikke et tidligere compaq produkt.

Held og lykke med søgningen.

--
Kay

Fra : Esben

Dato : 02-05-04 23:33

"Kay" <G.i.n@ping.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg ved er 2 x Xeon standard.

Dual er som regel en option. De leveres standard med 1 cpu. XW6000 vil efter
min mening være en lige så god maskine til Madsens brug, hvis der ikke er
brug for mere end 3x3½". Både XW6000 og XW8000 er iøvrigt navne fra den
gamle Compaq verden.
En af de få ulemper ved køb af mærkevare workstations er prisen på
tilbehør - en 3Ghz Xeon cpu alene koster nemt 8k :/ (men så følger der også
en fin passiv køler med).

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 23:42

Peter Lykkegaard skrev:

> http://tinyurl.com/2komh

Tak.

> Hmm det står ikke noget specific om Tyan PC-Board
> Kunne tyde at de måske er lavet specielt til HP

Og hvad så når BIOS'en evt. skal opdateres. Måske opdager man,
at man ikke kan bruge en BIOS direkte fra Tyan, men bliver måske
endda nødt til at betale HP for at få fat i den rigtige. Det kan
de sikkert godt finde på, når de kan finde på at opkræve penge
for en WinXP-driver til deres printere og scannere.

> xw8000 er vist ikke en Compaq ting men en HP ting
> Livet er sgu enkelt

:)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 12:20

Kay skrev:

> Så vidt jeg ved er 2 x Xeon standard.

Ok. Så er jeg mere rolig. :)

> [...]
> det nok ikke nemt at blive glad for det produkt man får.
> Heldigvis er der tale om fordomme, der ligger langt fra det

Mine fordomme stammer som nævnt også fra de billige produkter
fra mærkevareproducenterne og det er muligt at det ser helt
anderledes ud med deres high-end-produkter.
Når både du og Peter Lykkegaard har gode erfaringer med dem fra
hverdagen, så tror jeg selvfølgelig på det, for I har i så fald
meget større erfaring på området end jeg har.

> Held og lykke med søgningen.

Tak skal du have og tak for rådene.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 30-04-04 18:44

On Thu, 29 Apr 2004 17:53:50 +0200, Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
>Stabilitet er det vigtigste og computeren skal bruges til grafisk
>arbejde med Adobes Creative Suite, så styresystemet bliver WinXP Pro.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Knowledge without wisdom is useless.

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 00:22

> [...]
> sælger færdigbyggede arbejdsstationer med enten 2 x Xeon eller 2 x
> Opteron-processorer. Er der virkelig ikke det? Altså noget i stil

Supermicro laver nogle fine workstations med dual CPU'er.

Besøg enten www.supermicro.com for at finde ud af hvad du vil have, eller
http://www.comelectronics.dk/index.php?menukat=20

Hvis ikke lige du kan finde det du vil have, så er de meget hjælpsomme på
telefonen.

Rune

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-05-04 00:34