Bootproblemer med "nyt" bundkort - CMOS ju~
Fra : Jacob E.

Dato : 29-04-04 16:26

Jeg har for første gang kastet mig ud i at samle en pc, ved brug af
fortrinsvis ældre brugte komponenter.

Systemet er flg.:
ATX kabinet
Chaintech CT-7AJA0 monteret m. AMD Duron 800 (Købt brugt)
ThermalTake Silent Viking køler (brugt i min egen pc, virker)
Maxtor DiamondMaxPlus 8, 40 GB (Spritny)
?? 256 MB SDRAM PC133 (brugt i min egen pc, virker)
Jumbo PSU 250 W (Brugt, virkede på ældre pc)
?? Grafikkort TNT2 16 MB AGP (Købt sammen med bundkort)
?? Netkort ISA (Brugt, virkede på ældre pc)
Creative CDRW-8435e CD-brænder drev (Brugt, virkede på ældre pc)
Samt Floppy (brugt, virkede på ældre pc)

Alt er IMHO sat korrekt sammen.

Mit problem er, at når jeg booter, sker der intet andet end, at PSU samt CPU
blæser starter, samt et led på bundkort lyser. Skærmen er tændt, men starter
ikke. Jeg kan heller ikke åbne CD-rom drevet.

Jeg har så læst gruppens indlæg igennem, og fundet ud af, at det første folk
spørger om er, om man har clearet CMOS. Det ville jeg så gøre, men... der
mangler simpelthen en jumper dér. Så mit første spørgsmål er:

SKAL der sidde en jumper i "normal" for at det virker?

Og hvis ja, kan man få fat i sådan en? Har kigget på et ældgammelt bundkort
jeg har liggende, og udover generel mangel på jumpere, passer den eneste jeg
kunne finde IKKE på det nye bundkort...

Andet spørgsmål: Hvis jeg får fat i en jumper og skal cleare CMOS, skal det
så ske med alt tilsluttet, og med strøm på maskinen, eller uden strøm?

Foreløbigt PFT.

Jacob E.

Fra : Peter

Dato : 29-04-04 20:09

"Jacob E." <sp@mmerdie.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> så ske med alt tilsluttet, og med strøm på maskinen, eller uden strøm?

Normalt sidder der ikke en jumper på, med mindre det er et tre bens stik,
hvor jumper normalt sidder den 1+2 og skal flyttes til ben 2+3..

Du skal slukke computeren og trække strømstikket ud, før du sætter jumperen
i. Du skal lade jumperen sidde mellem 5-15 sek. alt efter hvad din bundkort
manual anbefaler.
Det skal du iøvrigt altid slukke og trække strømstikket ud, når du fjerner
eller tilslutter noget til din computer, med mindre det er et USB kabel
eller anden USB enhed.

Bortset fra det, ville jeg nu lige prøve at tage grafikkortet af igen,
rensen pin-forbindelserne på kortet, med et stykke viskelæder. Husk at tørre
evt. smuld af inden du igen sætter den på plads.Tjek også, at du ikke ved et
uheld har bøjet et af benene i stikket.
Hjælper det ikke, så gentag med ram.

Peter B

Fra : kenzo

Dato : 30-04-04 11:40

du kan også pille batteriet ud og vent ca 1 minut og sæt det i igen så har
du også clearet CMOS

Fra : Jacob E.

Dato : 30-04-04 21:11

Jacob E. wrote:
> Mit problem er, at når jeg booter, sker der intet andet end, at PSU
> samt CPU blæser starter, samt et led på bundkort lyser. Skærmen er
> tændt, men starter ikke. Jeg kan heller ikke åbne CD-rom drevet.

Hej alle.

Jeg havde faktisk dummet mig, for jeg havde kigget på den forkerte jumper -
den rigtige CMOS jumper VAR faktisk på sin plads.

Men det hjalp nu ikke meget at cleare CMOS...
Men så skete noget ret underligt. Jeg lod tilfældigvis maskinen stå og køre
i ca. 5 min., mens jeg talte i telefon, og VUPTI - så startede den sgu' op!
Højst besynderligt - hvad kan forklaringen på fosinkelsen være?

Desværre afstedkom det bare andre problemer. Win 2000 kunne ikke formatere
den spritnye Maxtor HD. ("...er muligvis beskadiget")
Og efter ca. 1 time slukkede hele maskinen af sig selv. PSU'en kunne
sandsynligvis ikke tåle mosten, for den var ihvertfald gloende varm. Om den
er stået af ved jeg ikke, men jeg har ihvertfald bestilt en ny, og når den
er sat i, prøver jeg en ny formatering af disken.

Foreløbig tak til alle for hjælpen.

Mvh Jacob

Fra : Peter

Dato : 30-04-04 22:01

> [...]
> er stået af ved jeg ikke, men jeg har ihvertfald bestilt en ny, og når den
> er sat i, prøver jeg en ny formatering af disken.

Hmm, det hele kunne jo godt få en til at tvivle på, om den CPU over hoved
var i orden fra starten.
Huskede du at bruge frisk kølepasta mellem CPU og cooler.
Har du husket at tjekke for evt. jumber settings i forbindelse med den CPU.
Læs din bundkortmanual godt og grundigt igennem, FØR du smider en ny CPU i,
ellers kan den nye hurtigt gå samme vej som den gamle.
Du ved godt, at alle elektroniske komponenter indeholder røg. Slipper den ud
duer de ikke mere. .o)

Peter B

Fra : Jacob E.

Dato : 30-04-04 23:44

Peter wrote:

> [...]
> gamle.
> Du ved godt, at alle elektroniske komponenter indeholder røg. Slipper

Hey, Peter... Læg lige mærke til, at der står "PSU" og ikke "CPU"...
Hvem fanden er også den idiot, som har fundet på de forkortelser?!
Men din sidste bemærkning var nu ret sjov

Mvh Jacob

Fra : Peter

Dato : 01-05-04 02:39

> Hey, Peter... Læg lige mærke til, at der står "PSU" og ikke "CPU"...
> Hvem fanden er også den idiot, som har fundet på de forkortelser?!
> Men din sidste bemærkning var nu ret sjov
>
> Mvh Jacob

Det må du undskylde Jacob, der var forbindelsen god nok lige smuttet.

Bortset fra det, var det jeg skrev nu alligevel hvad jeg mente. Jeg har lige
fra begyndelsen kikket skævt til din CPU (processor), men da det med at
resætte bios, selvfølgelig også var en mulighed, valgte jeg ikke at nævne
cpu'en første gang, for ikke at gøre dig mere forvirret end nødvendigt.

Peter B

Fra : Jacob E.

Dato : 01-05-04 10:56

Peter wrote:
> [...]

> det med at resætte bios, selvfølgelig også var en mulighed, valgte
> jeg ikke at nævne cpu'en første gang, for ikke at gøre dig mere

Ok, Peter... håber da ikke at du har ret, men nu må vi se... foreløbigt skal
jeg have den nye STRØMFORSYNING i, og så håber jeg jo også at harddisken er
iorden. I'll keep you posted

Mvh Jacob