Nyt bundkort HJÆLP!
Fra : Anders Nielsen

Dato : 29-04-04 06:51

Hej gruppe!

Jeg står og skal have mig et nyt bundkort, men har lidt svært ved at
vælge.

Har lige nu et via133a baseret kort med 512MB sdram, så det vil vel
kunne mærkes på ydelsen hvis det blev et NForce2 + 2*512 PC3200
samsungram, eller??

Efter ugers research på nettet og læsen op og ned af døre og vægge er
jeg kommet ned på to muligheder, hvilket er bedst/stabilt og hvad er
evt. minus/plus ved de to kort, nogen med erfaring??

1: Asus A7N8X-E Deluxe
2: MSI K7N2 Delta-ILSR

Hvilken ram er bedst, har læst mig frem til at Samsung skulle være et
godt mærke, er det rigtigt??

Jeg har en XP2200-thoroughbred-A, burde den ikke være ok på et af de
bundkort??

På forhånd tak

Fra : Leony

Dato : 29-04-04 13:34

In news:785190tdlt8qbgtvnt5et0pe7oen769j4q@4ax.com,
Anders Nielsen typed:

> Har lige nu et via133a baseret kort med 512MB sdram, så det vil vel
> kunne mærkes på ydelsen hvis det blev et NForce2 + 2*512 PC3200
> samsungram, eller??

Hvis du bruger computeren til 7-kabale og internet, så mærker du næppe
den 2000 kr opgradering.

Du kan se benchmarks for en P4 med SD, RD og DDR her:
http://www.de.tomshardware.com/motherboard/20010910/intel_845-03.html
Skal selvfølgelig tages som en oplevelse, men den fortæller lidt om
forskellen.

> Hvilken ram er bedst, har læst mig frem til at Samsung skulle være et
> godt mærke, er det rigtigt??

Samsung, Kingston eller Corsair ville være mit førstevalg.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-04-04 14:01

On 2004-04-29, Leony <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> http://www.de.tomshardware.com/motherboard/20010910/intel_845-03.html
> Skal selvfølgelig tages som en oplevelse, men den fortæller lidt om

Og så er det yderligere værd at bemærke at Pentium 4's performance er meget
_mere_ afhænging af båndbredden til rammen end AMDs Athlon linie er!!

Så et skift fra sdram til ddr ram vil give mindre på en AMD platform end på
en Intel platform.

Mvh Thomas

Fra : Anders Nielsen

Dato : 29-04-04 17:16

On Thu, 29 Apr 2004 13:00:39 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>_mere_ afhænging af båndbredden til rammen end AMDs Athlon linie er!!
>
>Så et skift fra sdram til ddr ram vil give mindre på en AMD platform end på

Jeg kan såmænd ikke engang stoppe DDR i mit gamle kort, det
understøtter kun sdram, men der er vel en markant forskæl på NForce2
og via133a i hastighed og får NForce2 så det rigtige ram vil der vel
være en verden til forskæl eller er det ønsketænkning?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-04-04 20:59

On 2004-04-29, Anders Nielsen <not@valid.email> wrote:

> [...]
> og via133a i hastighed og får NForce2 så det rigtige ram vil der vel
> være en verden til forskæl eller er det ønsketænkning?

Hvis du holder alt andet konstant (samme cpu, samme diske), men kun
går fra via133a til nfoce2 (og dermed også nyere ram), så får du en
hastighedsforbedring. Den er helt sikker målbar, men om den også er mærkbar
tvivler jeg straks mere på. Jeg vil gætte på 15-20% men normalt siger man at
man helst skal op i 100%-150% før en opgradering virkelig kan mærkes.

Thomas

Fra : Anders Nielsen

Dato : 29-04-04 22:07

On Thu, 29 Apr 2004 19:59:15 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> wrote:

> [...]
>man helst skal op i 100%-150% før en opgradering virkelig kan mærkes.

Problemet er at ALT andet er nyt på næt bundkort/ram hd's gfx osv alt
er bedre end mit nuværende setup kan udnytte, og da jeg på et senere
tidspunkt vil have en større cpu er det nødvendigt at skifte mit mobo
understøtter max 2200+ men det hiver ikke det maximale ud af cpuen, så
jeg føler mit 4år gamle mobo hænger lidt i bremsen, men jo det er ca.
2700 for asus a7n8x- e deluxe + 2*512pc3200 moduler, men så burde det
vel give lidt mere end 15-20% på den anden side 20% mere ville jo
kunne mærkes især i spil , jeg har også psu til at trække det
NorthQ4100 så jo jeg føler mit mobo/ram er nået pensions alderen

Fra : Anders Nielsen

Dato : 29-04-04 17:13

On Thu, 29 Apr 2004 14:33:40 +0200, "Leony"
<leonyremovethis@tiscali.dk> wrote:

>Hvis du bruger computeren til 7-kabale og internet, så mærker du næppe
>den 2000 kr opgradering.

Det er primært til Grafik/multimedie og så er jeg gamer,
DFBHD,CS,FarCry og den slags, har et HIS9800pro så det var for at få
et bundkort/ram som matcher mit grafikkort, og senere måske en større
CPU

> [...]
>http://www.de.tomshardware.com/motherboard/20010910/intel_845-03.html
>Skal selvfølgelig tages som en oplevelse, men den fortæller lidt om

Intel er ikke interessant, jeg er AMD mand, Intel er for dyrt, mere
ydelse for pengene ved AMD, sam det faktum at jeg kun vil skifte
mobo/ram i første omgang, ? om penge

>Samsung, Kingston eller Corsair ville være mit førstevalg.

Ok, så bliver det nok Samsung.

Fra : Lasse Nygaard

Dato : 29-04-04 14:24

"Anders Nielsen" <not@valid.email> wrote in message
> [...]
> jeg kommet ned på to muligheder, hvilket er bedst/stabilt og hvad er
> evt. minus/plus ved de to kort, nogen med erfaring??

Hvorfor ikke et Abit NF7-S v2.0 ? Det er godt, billigt og stabilt.

Lasse

Fra : Anders Nielsen

Dato : 29-04-04 17:21

On Thu, 29 Apr 2004 15:23:44 +0200, "Lasse Nygaard"
<someone@microsoft.com> wrote:

>Hvorfor ikke et Abit NF7-S v2.0 ? Det er godt, billigt og stabilt.

Har luret på det men synes at kunne huske noget med ABit og også MSI
så det er derfor jeg er i tvivl, mener at have set engang at det var
dårlige mobos men er ikke sikker, prismæssigt kan jeg se det koster
ca. det samme som de 2 andre mobo's, men jeg vil da lige trevle nettet
tyndt igen med Abit i tankerne

Men jeg hælder mest til MSI da den har plads til 3*2 ide enheder + 2
sata altså hele 8 enheder.

Argh det er svært hvorfor skal der være noget at vælge imellem

Fra : Ole

Dato : 30-04-04 19:09

Nedenstående link bør du nok læse før du anskaffer dig Samsung ram, jeg går
ud fra at du vil ha pc 3200 ram.
Samsungrammene egner sig ihvertfald ikke hvis du skal overclocke ( og det
skal du vel )og det er desuden nogle ret så lamme timings der kan opnås hvis
man skal tro på div. tests.
Men ok de er billige og sikkert gode til alm brug

http://www.edbpriser.dk/Review.asp?ID=1452

oc

Fra : Anders Nielsen

Dato : 30-04-04 23:50

On Fri, 30 Apr 2004 20:09:05 +0200, "Ole" <pøllepolle@pc.dk> wrote:

> [...]
>man skal tro på div. tests.
>Men ok de er billige og sikkert gode til alm brug

Ok, tak for advarslen, det vil jeg have i tankerne, havde bare
læst/hørt så meget godt om Samsung, de andre hedder PC3500 kan jeg se
er de kompatible med bundkort der kun tager op til PC3200?, jeg er
meget grøn i dette område

Fra : Joe Sandøe

Dato : 01-05-04 09:32

-SNIP-

> [...]
> læst/hørt så meget godt om Samsung, de andre hedder PC3500 kan jeg se
> er de kompatible med bundkort der kun tager op til PC3200?, jeg er

Med et Abit og PC 3500 så er du rimelig godt kørende i forhold til resten af
dit setup.
NF7 er et meget rost bundkort, og hvis du vil clokke maskinen har du lidt
rum til det med PC 3500 ram (tallet siger kun hvor langt den mindst kan køre
i Hz). For at køre uden overclokning kræves der kun PC2700 ram.
Du vil også mærke et skift i preformance i 3D-spil pg. skiftet til DDR-ram.
Jeg har oplevet det på min egen maskine og på en af mine venners maskine
dengang begge AMD maskiner.
VH Joe