AMD DURON erstattes med AMD Athlon XP 2000~
Fra : JN

Dato : 27-04-04 19:51

Jeg står for at opgradere min storebrors PC med en hurtigere processer.

Så vidt jeg ved, kører hans computer med AMD DURON processor med 200 MHz
FSB. Så denne FSB-hastighed må bundkortet altså så (ihvertfald) understøtte.

Spørgsmålet er: Hvis bundkortet kun kan kører med 200 MHz FSB, vil man så
kunne sætte en AMD Athlon XP 2000+ i istedet, der jo kører med 266 MHz FSB ?
Der er jo i begge tilfælde tale om Socket A.

Og skal man evt. også købe ny (kraftigere) blæser ?

Håber I kan hjælpe lidt her ...

vh
Jakob Nielsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-04-04 20:16

JN mumbled his insignificant opinion in:
c6m9vq$qam$1@sunsite.dk

> [...]
> man så kunne sætte en AMD Athlon XP 2000+ i istedet, der jo kører med
> 266 MHz FSB ? Der er jo i begge tilfælde tale om Socket A.

Måske

> Og skal man evt. også købe ny (kraftigere) blæser ?

Måske

> Håber I kan hjælpe lidt her ...

Se hvilket bundkort der er i maskinen, så kan man helt præcist sige hvilke
cpu'er ved hvilke hastigheder den kan tåle, det andet bliver noget gætværk
som i aligevel ikke kan bruge til noget. Se også hvad for en duron der
sidder i, så får i en ide om den kan klare den nye cpu. Ellers koster en
"boxed" køler sjældent mere end en 50'er.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 27-04-04 20:28

On 2004-04-27, Sune Storgaard <speg-fjern@mail.dk> wrote:
> Se hvilket bundkort der er i maskinen, så kan man helt præcist sige hvilke

Hvis man ikke gider åbne maskinen kan aida32 oftes finde ud af hvilket
bundkort man har. Google efter aida32.

Thomas

Fra : Brian Lund

Dato : 27-04-04 21:11

> Se også hvad for en duron der sidder i, så får i en ide om den kan klare
den nye cpu.

Så længe det er en FSB 100 MHz CPU (Som det jo er) siger det intet om
bundkortet kan klare en 266'er...?

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 27-04-04 21:42

> den nye cpu.
>
> Så længe det er en FSB 100 MHz CPU (Som det jo er) siger det intet om
> bundkortet kan klare en 266'er...?

Ja jeg roder begreberne sammen, jeg mener selvfølgelig FSB 100 og FSB 133
(Altså DDR 200 og 266!)!

Brian

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-04-04 22:03

Brian Lund mumbled his insignificant opinion in:
408ec5a8$0$145$edfadb0f@dread11.news.tele.dk

> Ja jeg roder begreberne sammen, jeg mener selvfølgelig FSB 100 og FSB
> 133 (Altså DDR 200 og 266!)!

øhh....

Det jeg mente var at hvis det var en 700MHz duron, så kunne man godt
forestille sig et par problemer med en xp2000 samt at der nok skulle en ny
køler til. Men som skrevet før, eneste brugbare er at finde ud af hvilket
mobo der sidder i, så kan man svare konkret på det.

Fra : Brian Lund

Dato : 28-04-04 15:03

> øhh....
>
> Det jeg mente var at hvis det var en 700MHz duron, så kunne man godt
> forestille sig et par problemer med en xp2000 samt at der nok skulle en ny

Hvaså så hvis det var en Duron 1300? Det siger altså intet om den kan tage
en 2000+... ;)

Hvis en køler bliver aktuel kan en Spire Whisperrock IV kan anbefales!

> køler til. Men som skrevet før, eneste brugbare er at finde ud af hvilket
> mobo der sidder i, så kan man svare konkret på det.

Du har helt ret! - Lad os høre hvad det er for et kort?
http://www.webattack.com/get/aida32.shtml

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-04-04 00:02

In article <408eb148$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, speg-
fjern@mail.dk says...

> sidder i, så får i en ide om den kan klare den nye cpu. Ellers koster en
> "boxed" køler sjældent mere end en 50'er.

Og det er 50,- spildt. De medfølgende blæsere er af ringe kvalitet - de
støjer.

Spire WhisperRock IV som SHG sælger til 109,- er pt. det bedste value
for money-køb til AMD'ere op til 2800+

Denne køler er tavs som graven

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : JN

Dato : 28-04-04 17:06

Ja, selvfølgelig bør jeg undersøge præcist hvilket bundkort, der er tale om.
Men computeren befinder sig desværre i den anden ende af Jylland, så der
bliver ikke lige med det samme, at jeg kan undersøge dette.

Men tak for kommentarerne.

vh
Jakob

Fra : J. Jensen

Dato : 29-04-04 03:01

JN wrote:
> [...]
> tale om. Men computeren befinder sig desværre i den anden ende af
> Jylland, så der bliver ikke lige med det samme, at jeg kan undersøge

1. Find den gamle faktura frem, hvor det måske fremgår hvilket bundkort der
er tale om

2. Installer Aida32 (som tidligere nævnt i tråden - søg på google)

3. Installer SiSoftware Sandra (http://www.sisoftware.net/)

4. Åbn kabinettet og aflæs hvad der står på bundkortet

Én af de 4 ting burde meget gerne kunne afsløre hvilket bundkort der er tale
om. Det burde kunne forklares over tlf. og kræver ikke at du rejser til den
anden ende af landet

De fleste anerkendte producenter har en "cpu compability list" på deres
hjemmeside hvor du så kan se hvad bundkortet understøtter.