Ny Pentium 3er :)
Fra : Soren Kuula

Dato : 24-04-04 18:14

Hejsa,

Jeg har fået den vanvittige (?) at købe et nyt PIII bundkort - nogle
ligger, som jeg kan se det, lavere i nypris end på brugtmarkedet, og jeg
gider ikke fodre en AMD med strøm, og jeg har ikke brug for en P4.

Så altså en Pentium III.

Er der nogen der har en god ide til om nogen af disse kort til 99 kr
klart er at foretrække frem for de andre ?

http://www.computeronline.dk/servlet/Lager?lagerID=343&all=1

MVH
Søren

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-04-04 19:14

On 2004-04-24, Soren Kuula <dongfangREMOVE@bitplanet.net> wrote:
> Så altså en Pentium III.

Ikke noget dårligt valg. P-III er ikke en dårlig processor.

> Er der nogen der har en god ide til om nogen af disse kort til 99 kr
> klart er at foretrække frem for de andre ?
>
> http://www.computeronline.dk/servlet/Lager?lagerID=343&all=1

Boards med Intels 815 chipset er gode og stabile, men kan maks have 512Mb
ram i, og kan maks tage 256mb moduler. (CUSL boardene)

Boards med via chipsettet kan tage mere end 512mb ram og kan tage 512mb
moduler. Tilgengæld er VIA et gamble efter min mening --- nogle
boards/chipsets fungerer fint (og CUV4X serien hører så vidt jeg ved til de
gode), mens andre er ultra ringe (A7V serien f.eks.)

Iøvrigt var der en, der i går, herinde, skrev at det board han havde
modtaget fra computeronline til 99,- var et kopi produkt, altså ikke et ægte
ASUS. Men hvis det virker og kun koster 99,- kan det næsten være hip som hap.

Mvh Thomas, 2720 Vanløse

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 24-04-04 23:27

Den Sat, 24 Apr 2004 18:14:28 +0000 (UTC), "Thomas S. Iversen"
<zensonic@zensonic.dk> skrev:

> [...]
>boards/chipsets fungerer fint (og CUV4X serien hører så vidt jeg ved til de
>gode), mens andre er ultra ringe (A7V serien f.eks.)

Jeg tror på at A7V-serien er ringe til PIII. ; -- ]

I øvrigt har jeg gode erfaringer med ASUS A7V333, hvad skulle problemet
være?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-04-04 23:35

On 2004-04-24, Michael Pilgaard <mipi@image.dk> wrote:

> Jeg tror på at A7V-serien er ringe til PIII. ; -- ]

Med en hammer er alting muligt(tm)

> I øvrigt har jeg gode erfaringer med ASUS A7V333, hvad skulle problemet
> være?

Nu var det mest a7v, og a7v133 jeg tænkte på. Jeg har for 14 dage siden prøvet
at lave en maskine med a7v133 til min mor. Den installerede fint windows98,
men så snart jeg skulle udpakke en forholdsvis stor fil fik jeg CRC fejl.

a7vtroubleshooting.com

skrev at VIAs ide controller netop gjorde dette. Godt boardet havde en
promisecontroller tænkte jeg, men nej, det gjorde det samme!! 8 IDE
kanaler på boardet og ikke en kunne bruges. Sigh et lorteboard. Det endte
med at jeg gav hende et nforce bundkort istedet.

Mvh Thomas

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-04-04 23:42

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse > Med en
hammer er alting muligt(tm)

> [...]
> kanaler på boardet og ikke en kunne bruges. Sigh et lorteboard. Det endte
> med at jeg gav hende et nforce bundkort istedet.

Tja, nogen er heldige andre ikke.
Jeg har haft et A7V133 med raid, og det kørte perfekt. Startede med 98, så
me og sluttelig xp. Alt kørte perfekt og uden problemer. Jeg solgte denne pc
for et par år siden, og den kører stadig perfekt. Jeg har iøvrigt også haft
andre asus kort, herunder flere i A7V serien og alle kører faktisk persfekt,
også mit nuværende A7V333.

Kurt

Fra : JK

Dato : 24-04-04 19:36

On Sat, 24 Apr 2004 19:13:50 +0200, Soren Kuula
<dongfangREMOVE@bitplanet.net> wrote:

> [...]
>
>Er der nogen der har en god ide til om nogen af disse kort til 99 kr
>klart er at foretrække frem for de andre ?

Kan du da købe en Plll cpu ?

Jeg ville vælge CUV4X eller CUSL2. Cusl2 tager kun 256 Mbyte ram
moduler pr. ram slots, medens cuv4x tager 512 Mbyte pr. ram slot.

Nærmere beskrivelse finder man i deres manualer på:

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/HANDBUCH/Motherboard/Socket_370/INTEL_Chipset/

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/HANDBUCH/Motherboard/Socket_370/VIA_Chipset/

Du skal være opmærksom på, at disse bundkort ikke tager tualatin
cpu'er, der er socket fcpga2, - og ikke pincompatible med fcpga.

Tualatin cpu'er kendes på cpu spændingen, der er 1.5 volt, hvor fcpga
cpu'er ligger på ca. 1.7 volt.

Du kan stadig købe 12 og 1300 MHz celeron tualatin.
http://www.compumail.dk/varegruppe.php?gruppe_id=35&gruppenavn=Intel&type=hardware

de er faktisk det samme som P3. De har samme cache på 256 kbyte, men
kører fsb100.

Her er et bundkort til dem for 500 kr:

Tualatin cpu'er meget strømbesparende. Det ligger omkring 30 watt. De
kan ikke uden cpu blæser, men det er tæt på. En meget langsomt
roterende blæser er tilstrækkelig. Man køber enten en 7 volts adapter
eller zalman fanmate til at nedregulere cpu blæserens hastighed med.

mvh

John

mvh

John

Fra : Leony

Dato : 25-04-04 08:21

In news:dgxic.148675$jf4.7882555@news000.worldonline.dk,
Soren Kuula typed:

> Er der nogen der har en god ide til om nogen af disse kort til 99 kr
> klart er at foretrække frem for de andre ?

Jeg har kørt et CUV4X med PIII 733 MHz og 1000 MHz.
Det kører uden problemer af nogen art og boardet kan kun få mine
varmeste anbefalinger.

Jeg skal dog ikke kunne sige, om de piratkopier, som computeronline
åbenbart sælger matcher den rigtige vare.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Soren Kuula