NF7-S Bootproblem
Fra : ole

Dato : 22-04-04 21:26

Hej derude

Jeg har et stort problem som I måske kan hjælpe med.

Har lige samlet en ny comp.
NF7-S ver 2.0
Barton 2500+
2x512 Mb Corsair pc 3500 Tvinx
Sapphire 9800 pro
Aopen H600 350W
Problemet er at jeg simpelthen ikke kan boote til bios. Jeg får bib lyd som
ifølge Abit signalerer at Ram-modulerne ikke er sat ordentlig i.
Samme bib som når der startes uden Ram.
Jeg har prøvet alle sokler med et stk ad gangen samt alle mulige
kombinationer med 2 stk. i.
Prøvede så lige en 256 Mb blok Veritech PC 2100.
Her er der ikke problemer med at boote til bios på Abit boardet.
Herefter satte jeg PC 3500 modulerne i mit Soltek Sl -75 DRV2 (KT 266a) og
maskinen bootede fint.
Så blev jeg en anelse forvirret og prøvede at boote uden for kabinettet med
samme resultat altså ingen boot.
Hvor er fejlen er det ram eller MB.
Har iøvrigt prøvet et Gforce2 også med negativt resultat.
Håber en af jer kan hjælpe.

Mvh Ole

Fra : Martin Johansson

Dato : 22-04-04 22:03

"ole" <Konrad@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c699mm$1je$1@sunsite.dk...
> [...]
> samme resultat altså ingen boot.
> Hvor er fejlen er det ram eller MB.
> Har iøvrigt prøvet et Gforce2 også med negativt resultat.

Har du set hvilken bios revision der er på dit Abit kort?
Det er de sidste to tal, efter bindestregen, i den lange tekststreng nederst
til venstre når du starter.
Et eksempel kunne være 18. (Der står også hvordan det aflæses i manualen)

Strømforsyningen virker iøvrigt også lidt lille, til ovenstående
konfiguration.

Fra : ole

Dato : 22-04-04 22:23

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:40883301$0$305$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> Et eksempel kunne være 18. (Der står også hvordan det aflæses i manualen)
>
> Strømforsyningen virker iøvrigt også lidt lille, til ovenstående

Tror du det kan være PSU problemer?
Jeg har jo prøvet at starte op på kun grafikkort processor og Ram. Iøvrigt
så har jeg kun en 300W PSU på den maskine som godt kan køre rammene.
Det burde altså være nok med de 350 W men ok
Biosen har jeg ikke nået at se nr. på men den bør vel kunne få skidtet til
at boote.

Mvh Ole

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-04-04 00:41

"ole" <Konrad@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c69d21$kkq$1@sunsite.dk...
[SNIP]

> [...]
> Det burde altså være nok med de 350 W men ok
> Biosen har jeg ikke nået at se nr. på men den bør vel kunne få skidtet til

Ikke nødvendigvis i dette tilfælde, men den er noget svag til din
konfiguration.
Det er mest processoren og grafikkortet der sluger strøm.(endnu mere hvis du
vil overclocke senere)

Men prøv at flytte Corsair modulerne tilbage i den gamle maskine.
Kør så en memtest.
http://www.memtest.org/
Kan lægges både på bootdiskette og boot cd.

Jeg tror dog ikke det er ram den er gal med.
Kommer der en nogle bib eller lign. når du forsøger at starte?

Fra : ole

Dato : 23-04-04 09:13

Jeg tror dog ikke det er ram den er gal med.
Kommer der en nogle bib eller lign. når du forsøger at starte?

Hej Martin

Ja biblyde som når der ikke er isat ram altså lange gentagne bib

Mvh Ole

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-04-04 12:37

"ole" <oc@chr-krogh.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror dog ikke det er ram den er gal med.
> Kommer der en nogle bib eller lign. når du forsøger at starte?
>
> Hej Martin
>
> Ja biblyde som når der ikke er isat ram altså lange gentagne bib

Hvis det er lange gentagne bip, så er det ram modulerne, der ikke er
monteret ordentligt.
Prøv at trykke dem helt ned i soklen, hvis det var ram fejl, skulle det være
et langt og et kort bip.

Snippet herfra:
http://www.nforcershq.com/forum/viewtopic.php?p=347474#347474
**Abit NF7-S Beep Codes
Basic Beep Codes for ABIT AWARD BIOS Motherboards

No beep at all - this means your motherboard is dead, either due to a
defective or underpowered power supply, poorly seated CPU or RAM, or a
dead-on-arrival board

One beep - board is working fine

One long beep then machine shuts down - faulty, improperly installed or
missing CPU

1 short(Beep) System booting is normally

2 short(Beep) CMOS setting error

1 long - 1 short(Beep) DRAM ERROR

1 long - 2 short(Beep) Display card or monitor connected error

1 long - 3 short(Beep) Keyboard Error

1 long - 9 short(Beep) ROM Error

Long(Beep) continuous DRAM isn't inserted correctly

Short(Beep) continuous POWER supply has a problem

A two-tone siren, generally caused by overheating or out of specification
voltages

Four beeps then machine shuts down. This is because this version of the BIOS
will shut down your machine if no fan tachometer signal is detected on the
fan header. Make sure you attach a fan to the FAN1 or FAN4 header or clear
CMOS to reset to default (no checking).

Fra : ole

Dato : 23-04-04 14:14

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:4088fff1$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> CMOS to reset to default (no checking).
>
> Jo tak men rammene er altså monteret ordentligt, da jeg godt kender
bibkoden, og har monteret dem som de skal. Der er heatsinks på så måske forh
indrer det ordentlig kontakt.

Mvh Ole

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-04-04 14:18

"ole" <oc@chr-krogh.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> bibkoden, og har monteret dem som de skal. Der er heatsinks på så måske
forh
> indrer det ordentlig kontakt.

Jeg har selv to Corsair moduler med heatspreader, der er ikke nogen
problemer.
Tjek evt. om heatspreaderen sidder lige på modulet, man ved jo aldrig.
Men find ud af hvilken bios der er på dit NF7-S, det kan være den skal
opdateres.
Test også de to Corsair moduler med memtest på den anden maskine.

Den bib kode du beskrev passede jo netop på det problem, derfor skrev jeg at
det kunne være det.
Lange gentagne bip, passer jo ikke ligefrem på de andre fejl muligheder?

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-04 10:47

ole wrote:

> [...]
> Her er der ikke problemer med at boote til bios på Abit boardet.
> Herefter satte jeg PC 3500 modulerne i mit Soltek Sl -75 DRV2 (KT 266a) og

Lyder som om du har en gammel Bios-version.
Der findes enkelte serier af moduler, som ikke er kompatible med de
ældre Bios-versioner til NF7(-S).

Opgradér til nyeste Bios, og prøv så at sætte de nye moduler i igen.
Du kan hente den hér:

http://www.abit.com.tw/page/dk/download/download_detail.php?pFILE_TYPE=Bios&pMAIN_TYPE=Motherboard&pTITLE_ON_SCREEN=NF7-SV2.0&pSOCKET_TYPE=Socket+A

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-04-04 12:40

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> skrev i en meddelelse

> [...]
> ældre Bios-versioner til NF7(-S).
>
> Opgradér til nyeste Bios, og prøv så at sætte de nye moduler i igen.

Ja, det tænkte jeg også på, men det var/er nu mere de særlige LL moduler der
var/er ballade med.
Jeg har ikke hørt om problem med PC3500 Corsair (non LL).

De første revisoner kunne ikke boote med Corsair PC3200 LL, det blev rettet
i en senere opdatering.

Fra : Ole

Dato : 23-04-04 15:53

> [...]
> Jeg har ikke hørt om problem med PC3500 Corsair (non LL).
>
> De første revisoner kunne ikke boote med Corsair PC3200 LL, det blev

Den exakte betegnelse er Corsair TWINX1024RE-3500LLPT.
Ved i evt. fra og med hvilken revision dette er rettet.
Er måske lidt utryg ved at opdatere bios da jeg ikke ved hvordan systemet
kan finde på at reagere under arbejde.

Mvh Ole

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-04-04 16:42

"Ole" <pøllepolle@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ved i evt. fra og med hvilken revision dette er rettet.
> Er måske lidt utryg ved at opdatere bios da jeg ikke ved hvordan systemet

Aha, så det er LL moduler.
Så kan det godt være pga. bios revisionen.
Er den 100% stabil med den ældre ram klods?
I så fald skal du benytte den.

Hent så bios 23 her:
http://fae.abit.com.tw/download/bios/nf7-s_2.0/nf7d23.exe
Smid den på en boot diskette vhja. den anden computer.
Start så maskinen med NF7-S op, med den gamle ram klods og flash bios.

Der medfølger en bios flash vejledning med ovenstående fil.
Der er også en mere uddybende her:
http://www.abit-usa.com/downloads/bioshelp.php
Men læs dem begge.

Der er også et glimrende windows flash program, men det kan du nok ikke
benytte lige nu.

Fra : Ole

Dato : 23-04-04 17:40

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:4089394f$0$192$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> Men læs dem begge.
>
> Der er også et glimrende windows flash program, men det kan du nok ikke

Jeg har nu forberedt en diskette, og det ser jo nemmere ud end sidste gang
jeg prøvede,da man bare skal skrive runme for at få processen igang.
Jeg håber selvfølgelig at maskinen er stabil og har tænkt mig at lade den
stå og snurre i biosmenuen i et stykke tid.
Håber det kan hjælpe men vi får se.
Indtil videre mange tak

Mvh Ole

Fra : ole

Dato : 23-04-04 21:00

> [...]
> Jeg håber selvfølgelig at maskinen er stabil og har tænkt mig at lade den
> stå og snurre i biosmenuen i et stykke tid.

Så er der flashet til bios ver. 23 og alt gik glat ( Det var ver.20 i
forvejen ) Men øv det gav altså heller ikke resultat, men det var et godt
bud.
Den inkompabilitet som der måske var engang er måske ikke rettet med
biosrevisionerne.Nå, men jeg håber der er flere ideer men udgangen bliver
vel at der må benyttes andre ram. Ifølge mange tests så skulle Twinx erne
ellers være gode hvis der skal koges lidt op under fsb.
Jeg takker for alle replys indtil videre.

Mvh Ole

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-04-04 00:08

"ole" <Konrad@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c6bsik$qrh$1@sunsite.dk...
[SNIP]

> [...]
> ellers være gode hvis der skal koges lidt op under fsb.
> Jeg takker for alle replys indtil videre.

Mysteriet er opklaret.
Du har købt ECC ram, det understøtter nForce2 ikke.
De moduler, du har købt, er lavet specielt til AMD FX-51 der skal have ECC
ram.
Du skal have dem byttet til non-ECC TwinX, eller unbuffered, som de hedder.
KT266A understøtter ECC ram, derfor virkede de fint derpå.

Se her under nyhederne for den 27 Januar.
http://www.corsairmemory.com/corsair/news.html
Der står at 1024RE er ECC moduler.

Jeg fandt ud af det ved at spørge på www.nforcershq.com.
Jeg var efterhånden blevet lidt desperat, for at finde en løsning.
Hader når man ikke kan hjælp med det rigtige svar.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 24-04-04 00:14

On 2004-04-23, Martin Johansson <> wrote:

> Du skal have dem byttet til non-ECC TwinX, eller unbuffered, som de hedder.
> KT266A understøtter ECC ram, derfor virkede de fint derpå.

For en god ordens skyld:

non-ECC!= unbuffered.

ECC er en Error Correcting Code som kan bruges til at fange og evt. rette
ramfejl. Gøres ofte ved at have ikke blot 8, men 9 ramblokke på en stang

Buffered ram skyldes at der laves ram med så mange chips at det bliver en
ustabil affære at koble modulerne direkte på rambussen. Derfor stopper man
en bufferchip ind i mellem. Gør ramtilgangen mere stabil, men også langsommere

Mvh Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-04-04 01:06

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ustabil affære at koble modulerne direkte på rambussen. Derfor stopper man
> en bufferchip ind i mellem. Gør ramtilgangen mere stabil, men også

For at gøre det jeg skrev helt klart.
Du skal have fat i non-ECC TwinX, eller unbuffered som det også kaldes.

Her er lige en kort forklaring på ECC moduler og hvad de gør godt for.

På alm moduler kommer data direkte ind i modulet, så at sige.
På et registreret modul kommer data igennem et register, en slags buffer.
Registret indeholder addresse og kontrol signaler.
Derudover indeholder registret ændringerne i den periode en clock cyklus
tager.

Et ECC modul indeholder extra ram, såkaldte "Check bits" for at modvirke
single bit soft errors.
Check bits gør at, chipsettet kan opdage og rette fejl.
Single bit soft errors forekommer ganske sjældent, men kan faktisk skyldes
kosmisk stråling og lign.
De forekommer dog oftere på systemer med megen ram aktivitet.

Inspiration hentet her:
http://www.corsairmemory.com/memory_basics/153707/index.html

Fra : ole

Dato : 24-04-04 11:03

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:4089af67$0$302$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> kosmisk stråling og lign.
> De forekommer dog oftere på systemer med megen ram aktivitet.

Mange tak for din ihærdige indsats.
Viste desværre ikke noget om denne ECC inkompabilitet på N-force2.
Jeg vil bytte Rammene til TwinX1024-3200LL Pro som er samme pris. De er
godtnok lige så dyre, men er anbefalet af Corsair. Så håber jeg at de vil
kunne virke på et fremtidigt system baseret på Mb til Atlon64 el.lign som
måtte komme frem.
Endnu engang tak

Mvh Ole

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-04-04 13:05

"ole" <Konrad@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c6ddup$cj7$1@sunsite.dk...
[SNIP]

> [...]
> kunne virke på et fremtidigt system baseret på Mb til Atlon64 el.lign som

Corsair er fremragende ram og et glimrende valg.

Det eneste system, du ikke kan bruge unbuffered/non-ecc ram på, er et AMD
FX-51 system.
(hermed menes, det eneste system bortset fra servere (Opteron) osv.)

Athlon64 og FX-53, skulle bruge unbuffered ram begge to.
Men jeg ville dog have anbefalet, at du også have nuppet PC3500LL
unbuffered.
Det kunne måske ikke lade sig gøre?

Fra : ole

Dato : 24-04-04 13:52

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> skrev i en
meddelelse news:408a57e6$0$257$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Athlon64 og FX-53, skulle bruge unbuffered ram begge to.
> Men jeg ville dog have anbefalet, at du også have nuppet PC3500LL

Nej ikke umiddelbart og ikke hos den leverandør hvor jeg har købt de andre.
Jeg synes det er behageligst at lave en ombytter istedet for at søge andre
steder.
Men mon ikke også at jeg kan få måske bedre ramtimings igennem ved relevante
fsb settings (200-215)

Har kikket en del tests igennem hvor det viser sig at agressive settings
kompenserer høje fsb indstillinger,
og nogle gange ligefrem overtrumfer disse. Måske er det mere sandsynligt at
kunne opnå de agressive settings med Pc 3200 i forhold til Pc 3500 når jeg
på dette system alligevel næppe opnår 250 på fsb.
Men måske kunne pc 3500 versionen være mere fremtidssikret.

Mvh Ole

Fra : Martin Johansson

Dato : 24-04-04 15:12

"ole" <Konrad@mail.dk> skrev i en meddelelse news:c6dnse$ri9$1@sunsite.dk...
[SNIP]

> Nej ikke umiddelbart og ikke hos den leverandør hvor jeg har købt de
andre.
> Jeg synes det er behageligst at lave en ombytter istedet for at søge andre
> steder.

Det er da klart, det er ihvertfald det nemmeste.

> Men mon ikke også at jeg kan få måske bedre ramtimings igennem ved
relevante
> fsb settings (200-215)

Du skulle gerne kunne køre med lave timings på både PC3200LL og PC3500.
PC3500LL skulle så i teorien kunne køre ved lave timings ved en højere
hastighed.
Men det er ikke altid at den påklistrede hastighed er hele sandheden, det
kommer an på hvilke chips der sidder på modulet.

Jeg har 2x256MB Corsair XMS PC3200 v.1.1, de kan køre minimum 225 MHz FSB
ved 2.0-2-2-11.
Altså ved de laveste timings på nForce2, det er ved 2.9V indstillet i bios.
(Tras = 11 giver bedst ydelse på nForce2)
De har højest sandsynligt også de såkaldte Winbond BH-5 chips, de er kendt
for deres store potentiale.
Desværre bliver de ikke produceret mere, men jeg vil tro at Corsair bruger
BH-6 til deres LL moduler.
BH-6 er næsten ligeså god som BH-5.

> [...]
> kunne opnå de agressive settings med Pc 3200 i forhold til Pc 3500 når jeg
> på dette system alligevel næppe opnår 250 på fsb.

Man skal aldrig sige aldrig, det er bestemt opnåeligt med lidt
modifikationer og en ulåst chip.
NF7-S rev. 2.0 topper omkring 250 MHz FSB, men det er så ikke et standard
bundkort længere.
Uden mods, topper det ved ca. 230-240, alt efter hvor heldig man er.

> Men måske kunne pc 3500 versionen være mere fremtidssikret.

Lige præcis, AMD vil snart sende Athlon64 på gaden med en højere FSB,
hvornår kan jeg ikke lige sige.
Husk dog at det ikke hedder FSB længere, det hedder HyperTransport på AMD's
64 bit platform.