386'er eller 486'er med passiv køling
Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 21-04-04 18:10

Er der nogle der ved hvilke 486'er modeller der kan køre med passiv
køleprofil (kan de overhovedet det?). Eller findes der noget andet
hardware af nyere dato, som er udviklet med henblik på at køre uden
roterende kølere?

Det er jo efterhånden årtier siden man har ejet sådan en ;)

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-04-04 18:15

"Mikkel F.S. Andersen" <mikkel_flott@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> roterende kølere?
>
> Det er jo efterhånden årtier siden man har ejet sådan en ;)

Jeg har en P100 til at ligge under sengen der ikke har nogen aktiv køler på.
Du kan evt. tage en lidt nyere CPU sætte en mofo køler på eller alternativt
clocke den ned.
Min P100 er endnu ikke crashet for mig så den kan ihvertfald overleve uden
:)

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : Mikkel F.S. Andersen

Dato : 21-04-04 18:20

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> clocke den ned.
> Min P100 er endnu ikke crashet for mig så den kan ihvertfald overleve uden

mofo.. hvad er det for en fætter?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-04-04 18:25

> køler på.
>
> mofo.. hvad er det for en fætter?

Mofo er ikke noget mærke men slang for en ordenlig karl af en køler :)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-04 18:23

In article <QTxhc.147536$jf4.7787341@news000.worldonline.dk>,
mikkel_flott@hotmail.com says...

> Er der nogle der ved hvilke 486'er modeller der kan køre med passiv

Det kan de faktisk allesammen. En lille 486DX4-100 kan nærmest nøjes
med et stykke bukket aluminium.

FUT:dk.edb.hardware

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Lund

Dato : 21-04-04 18:35

> [...]
> roterende kølere?
>
> Det er jo efterhånden årtier siden man har ejet sådan en ;)

Pentium 90 MHz har jeg set masser af med passiv køling, jeg har også set en
Pentium 2, 233 MHz med passiv køling.

Med sådan en her kan du sikkert endda køle noget der er hurtigere;

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 19:47

Brian Lund wrote:

> Pentium 2, 233 MHz med passiv køling.

Det har nok nærmere været en 266'er, lavet i 250 nm.
Lige præcis 233'eren er kun lavet i 350 nm, og den fyrer noget med
41-42 Watt af (max) - det er lidt svært at køle passivt med den
størrelse kølefinner de havde dengang.

Fra : Brian Lund

Dato : 21-04-04 20:01

> [...]
> Lige præcis 233'eren er kun lavet i 350 nm, og den fyrer noget med
> 41-42 Watt af (max) - det er lidt svært at køle passivt med den

Jeg tog faktisk fejl, (Jeg har CPUen liggende her), stepping på den er SL2U3
og det er faktisk en 350 MHz!

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 10:16

Brian Lund wrote:

> Jeg tog faktisk fejl, (Jeg har CPUen liggende her), stepping på den er SL2U3
> og det er faktisk en 350 MHz

Den smider maximalt kun det halve af sig:

http://processorfinder.intel.com/scripts/details.asp?sSpec=SL2U3&ProcFam=47&PkgType=ALL&SysBusSpd=ALL&CorSpd=ALL

"Thermal Guideline   21.5W"

Fra : Jens G

Dato : 21-04-04 19:23

On Wed, 21 Apr 2004 19:10:20 +0200, "Mikkel F.S. Andersen"
> [...]

>køleprofil (kan de overhovedet det?). Eller findes der noget andet
>hardware af nyere dato, som er udviklet med henblik på at køre uden

Jeg har haft en AMD K6-2 350MHz til at køre i lang tid med passiv
køling.

Og så er der jo VIA C3, eller Cyrix III processorerne. De skulle vist
kunne klare sig med passiv køling.

--
Hilsen/Best Regards
Jens G

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-04-04 19:59

On 2004-04-21, Jens G <jensg@denfindesalligeveli.kke> wrote:
> Og så er der jo VIA C3, eller Cyrix III processorerne. De skulle vist
> kunne klare sig med passiv køling.

Jeg har en Cyrix III på 550mhz med passiv køling som min hovedmaskine.
Funker ganske fortrineligt.

Mvh Thomas

Fra : Peter Jespersen

Dato : 26-04-04 19:49

On Wed, 21 Apr 2004 20:22:40 +0200, Jens G wrote:

>Jeg har haft en AMD K6-2 350MHz til at køre i lang tid med passiv
>køling.
>
>Og så er der jo VIA C3, eller Cyrix III processorerne. De skulle vist
>kunne klare sig med passiv køling.

VIA C3 og VIA Cyrix III processorene er de samme (Og har rent faktisk
intet med Cyrix at gøre, men bygger på IDT WinChip inorder
processordesignet). De der går under navnet C3 er nyere og har et lavere
strømforbrug samt lidt mere spark. Nehemiah generationen er at foretrække,
ikke nok med at de er svagt optimerede, men de er skabt via en nyere
fabprocess med et lavere strømforbrug til følge.
Nehemiah e muligvis den sidste C3 generation der vil kunne fås til
sokkel370, da VIA næste år er tvunget til at forlade denne og vil
sandsynligvis hellige sig sin Eden Platform.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Vodka + milk of magnesia: Phillips screwdriver...

Fra : Zulu

Dato : 21-04-04 19:33

"Mikkel F.S. Andersen" <mikkel_flott@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> roterende kølere?
>
> Det er jo efterhånden årtier siden man har ejet sådan en ;)

Min XP-M 2400+ kan køles passivt med en SLK900U profil ved 1 GHz / 1,1V

Så måske var det en mulighed?

Zulu

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-04-04 20:02

On 2004-04-21, Mikkel F.S. Andersen <mikkel_flott@hotmail.com> wrote:
> [...]
> køleprofil (kan de overhovedet det?). Eller findes der noget andet
> hardware af nyere dato, som er udviklet med henblik på at køre uden

Jeg har en Cyrix III, 550 med passiv køling, og så har jeg en P2-350 med
en stor passivkøleribbe. Den er dog nok tiltænkt lidt luftgennemstrøming fra
PSUen --- den bliver pæn varm.

Min søster har en lign. P3-450 med en stor passivkøleribbe og en langsom
80mm køler til at smide en lille smule luft ind på den. Den _kan_ ikke høres,
garanteret.

Thomas

Fra : Mig

Dato : 21-04-04 21:19

> [...]
> roterende kølere?
>
> Det er jo efterhånden årtier siden man har ejet sådan en ;)

Mener at Cyrix laver cpu´er som kan køre med passiv køling...men de yder
ikke så godt...

Fra : Peter Jespersen

Dato : 26-04-04 19:42

On Wed, 21 Apr 2004 22:19:11 +0200, Mig wrote:

>"Mikkel F.S. Andersen" <mikkel_flott@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Mener at Cyrix laver cpu´er som kan køre med passiv køling...men de yder
>ikke så godt...

Cyrix har ikke eksisteret i mange år!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Microsoft gives you Windows... OS/2 gives you the whole house.

Fra : Niels T

Dato : 21-04-04 22:56

> [...]
> roterende kølere?
>
> Det er jo efterhånden årtier siden man har ejet sådan en ;)

Mine forældres IBM P3-800 er med passiv køling (standard køleribbe monteret
fra fabrikken...)

-Niels T