Er mit Aopen defekt?
Fra : KO

Dato : 16-04-04 13:05

Har fået nyt bundkort. Skiftet fra Asus A7v600 til Aopen AK79D-400NV.

Men når jeg starter maskinen, booter den i 1-2 sek. og dør.
Sætter jeg CPU osv over i det gamle bundkort, virker det fint.

Opsætning:
AMD 2500 Mhz Barton
Zalman CNPS7000a køler
512 MB DDR333 PC2700 Kingston RAM
Geforce FX5600
400 watt strømforsøgning
og selvfølgelig Aopen AK79D-400NV bundkort.

Har prøvet at starte maskinen uden grafikkort, og HD tilsluttet. Gør det
samme!!!!

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-04-04 13:40

On 2004-04-16, KO <kim.-SLETellerstakSLET-mail@c.dk> wrote:
> Har fået nyt bundkort. Skiftet fra Asus A7v600 til Aopen AK79D-400NV.
>
> Men når jeg starter maskinen, booter den i 1-2 sek. og dør.
> Sætter jeg CPU osv over i det gamle bundkort, virker det fint.

Det tyder på at aopen kortet mener din cpu bliver for varm og derefter
lukker ned. Evt. at din køler ikke drejer rundt! Det er en køler
med 3 ledninger ikke? Er det en meget langsom en?

Mvh Thomas, 2720

Fra : KO

Dato : 16-04-04 13:46

> [...]

> lukker ned. Evt. at din køler ikke drejer rundt! Det er en køler
> med 3 ledninger ikke? Er det en meget langsom en?

OK. Det havde jeg selv tænkt på. Har prøvet at sætte kabinetkøleren til. Så
tror ikke det er derfor. Jo, den har tre ledninger. Til køleren følger en
"drejemodstand" med. Har prøvet uden denne.

Bundkortet vil bare ikke starte!! Kan det være rammen? Der står noget med
128 bit i manualen, og mine KVR333X64C25/512 MB Kingston ram, er vist kun 64
BIT. Kan det være derfor?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-04-04 14:24

On 2004-04-16, KO <kim.-SLETellerstakSLET-mail@c.dk> wrote:
> Bundkortet vil bare ikke starte!! Kan det være rammen? Der står noget med
> 128 bit i manualen, og mine KVR333X64C25/512 MB Kingston ram, er vist kun 64
> BIT. Kan det være derfor?

Nej det tvivler jeg på. De 128 er vel bare med dualchannel.

Hvad sker der hvis du hiver rammen ud?

Siger den slet ikke noget?

Thomas

Fra : KO

Dato : 16-04-04 20:06

> Nej det tvivler jeg på. De 128 er vel bare med dualchannel.
>
> Hvad sker der hvis du hiver rammen ud?
>
> Siger den slet ikke noget?

Nej. Det er også prøvet. Ligeledes med anden ram. Har også prøvet uden
grafikkort!
---
Har nu fået lidt gang i systemet. Kan være heldig, når PC'en har stået
stille nogle timer, og komme ind i bios. Nogle gange!! Efter ca. 10 sek. i
bios dør maskinen. Står og køre, men viser intet billede.

Ellers laver den bare samme nr. Altså kører 1 sek og dør med det samme.

Alt virker fint på det gamle bundkort.

Råde råd tak.....

Fra : Peter

Dato : 19-04-04 00:19

"KO" <kim.-SLETellerstakSLET-mail@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bios dør maskinen. Står og køre, men viser intet billede.
>
> Ellers laver den bare samme nr. Altså kører 1 sek og dør med det samme.

Har du prøvet at resætte bios, Foregår nu om dage med en jumper.

Peter B

Fra : KO

Dato : 19-04-04 20:00

> Har du prøvet at resætte bios, Foregår nu om dage med en jumper.
>
> Peter B

Ja, det har jeg.
Har fundet fejlen... Aopen bundkortet kørte 133 FSB og 11,5 på multiplier
som standard. Det skal man selv indstille i bios. Men kunne ikke få adgang
til bios, da maskinen jo lukkede ned med det samme. Lånte en ældre 2000 Mhz
AMD, og indstillede bios med. Så nu kører maskinen igen.

Hygge
Kim

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-04-04 21:14

On 2004-04-19, KO <kim.mailSLET-dette@c.dk> wrote:

> [...]
> til bios, da maskinen jo lukkede ned med det samme. Lånte en ældre 2000 Mhz
> AMD, og indstillede bios med. Så nu kører maskinen igen.

Det var da absurt. Dvs. uden en ekstra processor, så er bundkortet
ubrugeligt?! Ufattelig usmart.

Godt du fandt og løste fejlen.

Mvh Thomas

Fra : Peter

Dato : 19-04-04 21:37

"KO" <kim.mailSLET-dette@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Mhz
> AMD, og indstillede bios med. Så nu kører maskinen igen.

Det skulle du normalt kunne have klaret med at resette bios, med mindre det
SKAL gøres ved jumper settings.

Peter B

Fra : Ppeder

Dato : 23-04-04 22:57

On Mon, 19 Apr 2004 20:59:32 +0200, "KO" <kim.mailSLET-dette@c.dk>
wrote:

Forstår ikke . at duu har problemer med 133 Mhz
Efter CMOS reset starter bundort altid i den mode.
Har ingen problemer med det kort , og jeg kører enda 200(400) FSB på
Barton 2500 ved 11x 200 Mhz f¨år jeg 3200+

Jeg kører for det meste linux , som havde problemer med overclocking
under compilering. Efter bios update køre det hele fint også i windows

Hilsen
Peder