? ang. PPGA og PC-PGA sokkel
Fra : Jan Hougaard

Dato : 16-04-04 06:47

Jeg har købt et brugt dual motherboard (Abit VP-&), og
2 stk 733Mhz P3 cpu'er.

Ifølge manualen til motherboardet understøtter det PC-PGA cpu'er
men mine cpu'er er PPGA.
Jeg kan ikke få tingene til at "spille" sammen, er det fordi det er forskellige
cpu sokler?

mvh Jan Hougaard

Bemærk SPAM-filter ved e-mail henvendelse.
Erstat invalid med dk

Fra : JK

Dato : 16-04-04 08:00

On Fri, 16 Apr 2004 07:47:11 +0200, "Jan Hougaard"
<jan_hougaard@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
>men mine cpu'er er PPGA.
>Jeg kan ikke få tingene til at "spille" sammen, er det fordi det er forskellige

Dit bundkort (abit VP6) har 2 stk. fcpga sokler. Dine cpu'er er også
fcpga. Så det skulle gerne kunne køre.

http://www.thetechzone.com/reviews/motherboards/abit/vp6/index.shtml

http://www.extremeoverclocking.com/reviews/motherboards/VP6_1.html

Hos Intel skal cpu'erne have samme stepping. Har de det ? Læs på dem.
Med een cpu alene ?

Kan det ikke snarere være grafikkortet, der driller. Det understøtter
kun 3.3 volt på agp-porten, så de nyere 4x-kort kan ikke sidde der.

http://www.pcscoop.com/hardware/motherboards/ABIT/VP6/index.asp

Bundkortet understøtter stensikkert fsb133 med via apollo pro 133a
chipset. Du skal naturligvis lige sætte fornuftige dividere for agp og
pci i softmenu.

Har du prøvet at resette cmos ?

Er strømforsyningen kraftig nok ?

Ram skulle den ikke være særligt kræsen med. Den tager op til 512
Mbyte moduler, vistnok både low-density og high density, og desuden
tager den paritets ram (ECC).

mvh

John

Fra : Jan Hougaard

Dato : 16-04-04 10:21

"JK" <junk@mail.dk> skrev i en meddelelse news:4d0v70lg11fesuul8isf8m64t7tm6frpsd@4ax.com...

> Dit bundkort (abit VP6) har 2 stk. fcpga sokler. Dine cpu'er er også
> fcpga. Så det skulle gerne kunne køre.

Når jeg slår mine cpu'er, som er SL4CG, op på http://processorfinder.intel.com
står de til at være 370 pin PPGA.
Et par andre på siden, f.eks SL3T4, er FC-PGA, som jo ifølge manualen, understøttes
af motherboardet.
Er der ingen forskel på de 2 sokkeltyper?

> Hos Intel skal cpu'erne have samme stepping. Har de det ? Læs på dem.

De er begge SL4CG...

> Med een cpu alene ?

Det har jeg ikke prøvet.

> Kan det ikke snarere være grafikkortet, der driller. Det understøtter
> kun 3.3 volt på agp-porten, så de nyere 4x-kort kan ikke sidde der.

Det har jeg ikke været opmærksom på.
Det er dog et ældre ATI Rage Pro.

> Bundkortet understøtter stensikkert fsb133 med via apollo pro 133a
> chipset. Du skal naturligvis lige sætte fornuftige dividere for agp og
> pci i softmenu.

Jeg kommer slet ikke til post.

> Har du prøvet at resette cmos ?

Jep.

> Er strømforsyningen kraftig nok ?

400W

> Ram skulle den ikke være særligt kræsen med. Den tager op til 512
> Mbyte moduler, vistnok både low-density og high density, og desuden
> tager den paritets ram (ECC).

Har godt nok kun prøvet med et stk 256MB

Det kan selvfølgelig være nogle af de muligheder du nævner og de skal
alle prøves.

Fra : JK

Dato : 16-04-04 12:04

On Fri, 16 Apr 2004 11:20:38 +0200, "Jan Hougaard"
> [...]

>af motherboardet.
>Er der ingen forskel på de 2 sokkeltyper?

Altså ppga er gammel. Den gik til 533 MHz.

Der er ikke fuld pin-kompatibilitet imellem ppga, fcpga og fcpga2.
Men det er muligt at modificere en ppga sokkel til fcpga, og en fcpga
til fcpga2, men ikke ppga til fcpga2. Men det skal du ikke tænke på.
Læs nedenfor.

Fcpga er en videreudvikling, der startede med 533 MHz og gik op til
ca. 1100 MHz. Det er de såkaldte coppermines, med cpu spændinger på
1.65 - 1.75 volt.

Ppga ligger på 2.0 volt.

Efter fcpga kom fcpga2, såkaldte tualatins. De har 1.5 volt. De
startede ved 1000 MHz.

Derfor er jeg meget sikker på, at dine cpu'er er fcpga og coppermines.

Jeg mener, at Intels processor finder har en fejl for sl4cg.

Her står den er fcpga:

http://www.amtiinc.com/partsP3.htm

mvh

John

Fra : JK

Dato : 16-04-04 12:12

On Fri, 16 Apr 2004 11:20:38 +0200, "Jan Hougaard"
<jan_hougaard@stofanet.invalid> wrote:

>Jeg kommer slet ikke til post.

>Jep.

Man kan tage batteriet ud, og kortslutte polerne (uden forsyning
tilsluttet, naturligvis). Det resetter fuldstændigt cmos.

Jeg har oplevet et dødt Abit ZM6. Jeg fandt aldrig ud af fejlen.
Men ellers er jeg en stor abit fan.
Hellere abit end asus !

Men her kan jeg da spørge: hvad har bundkortet sidst kørt med. Det må
da kunne køre med noget. Hvad med at starte med det igen ?

mvh

John

Fra : Jan Hougaard

Dato : 16-04-04 12:57

"JK" <junk@mail.dk> skrev i en meddelelse news:dkfv70hvretqdvap9ibt6hkgl61v8cf0mj@4ax.com...

> Man kan tage batteriet ud, og kortslutte polerne (uden forsyning
> tilsluttet, naturligvis). Det resetter fuldstændigt cmos.

Nu har jeg prøvet at pille batteriet ud og resette bios.
Prøvet et andet pci grafikkort.
Prøvet andet ram.
Desværre har intet af det hjulpet

> Men her kan jeg da spørge: hvad har bundkortet sidst kørt med. Det må
> da kunne køre med noget. Hvad med at starte med det igen ?

Det er som sagt købt brugt. Af 2 forskellige personer.
Og jeg har ingen anden cpu til, at ligge ud over en celeron 333, men det går
vel ikke at prøve med den?
Det tyder måske på at, det enten er motherboardet eller cpu'erne defekte

Fra : Leony

Dato : 16-04-04 13:48

In news:407fc9ee$0$26413$ba624c82@nntp03.dk.telia.net,
Jan Hougaard typed:

> Det tyder måske på at, det enten er motherboardet eller cpu'erne
> defekte

Har du prøvet boardet med 1 cpu?

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jan Hougaard

Dato : 16-04-04 14:01

"Leony" skrev i en meddelelse

> Har du prøvet boardet med 1 cpu?

Ja.
Carsten S. har velvilligt stillet et motherboard til rådighed.
Vi kunne konstaterer, at begge cpu'er virkede ok.
Altså må det tilsynladende være motherboardet.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-04-04 14:21

On 2004-04-16, Jan Hougaard <jan_hougaard@stofanet.invalid> wrote:

> Carsten S. har velvilligt stillet et motherboard til rådighed.

Flink mand.

> Vi kunne konstaterer, at begge cpu'er virkede ok.
> Altså må det tilsynladende være motherboardet.

Har du set efter bulede kodensatorer på boardet? Det er lavet
i den periode hvor kondensatorene ikke var hvad de skulle være :-/

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-04-04 14:31

On 2004-04-16, Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> wrote:

> Har du set efter bulede kodensatorer på boardet? Det er lavet
> i den periode hvor kondensatorene ikke var hvad de skulle være :-/

Der er sågar lavet en hjemmeside:

http://www.vp6-board.com/caps1.htm

Mvh Thomas

Fra : Jan Hougaard

Dato : 16-04-04 15:08

"Thomas S. Iversen" skrev i en meddelelse

> Flink mand.

Jep...

> Har du set efter bulede kodensatorer på boardet? Det er lavet
> i den periode hvor kondensatorene ikke var hvad de skulle være :-/

Der er faktisk 2-3 stykker omkring strømstikket der buler lidt.
Ikke meget, men de gør det.