ASUS Update via Windows
Fra : tp

Dato : 13-04-04 21:34

Hej gruppe

Er det sikkert nok at update via en WinFlash istedet for en omstændelig
AFLASH via DOS ???... hmmm...

Eller hva' med ASUS EZ Flash til at opdatere BIOS med ? Altså + når 'POST'
kommer op ? Ka' den ikke også bruges ??? Den ser da noget enklere ud end at
skulle igennem DOS...

Jeg er kommet i den situation hvor jeg er nødsaget til at lave en update (
flashe ) min BIOS, da jeg ellers ikke ka' få mit ASUS TUSL2-C med chipset
815EP til at vedkende sig min nye 40 gb DiamondMax Plus harddisk...

Hvis jeg indefra Windows XP Pro vil flashe BIOS'en med ASUS Update ( V.
5.22.02 ) - hvor meget skal jeg disable inden da ? ( f.eks. Norton Antivirus
etc. og er der ting jeg skal slå fra via 'msconfig' sådan at det ikke
starter op inden jeg vil flashe BIOS ??? )

Jeg har hentet den BIOS update ned fra ASUS som jeg skal flashe den gamle
( V. 1011 ) med.... den hedder V. 1012T og ASUS Update skal altså flashe fra
hardisken...

Håber at der er en kyndig på området - da det ikke må gå galt !!!

På forhånd mange tak

Venligst
Tom

Fra : Mr.Bean

Dato : 13-04-04 22:50

JA! det er sikkert nok nu hedder den godt nok 5.25.01 men skidt med det ,
jeg har gjort det på mit nforce2 fra starten og på mit gamle a7a133 , om du
vil gøre det fra nettet eller fra en fil på harddisken er jo op til dig ,
jeg flasher online fra nettet
Hilsen Mr.Bean

Fra : tp

Dato : 13-04-04 22:26

Hej Mr. Bean

Jeg ka' altså trygt indlade mig på at opdatere via ASUS update.

Ér 5.22.02 ligeså sikker som den nye du nævner: 5.25.01 ? ved du noget om
det ?

Hva' disabler du af programmer inden du flasher ? Norton Antivirus ? andre
som MSN ? etc...

Mange tak for svar
Tom

Fra : Mr.Bean

Dato : 14-04-04 20:24

jeg disabler intet , når du starter update op kan du sætte den til at søge
på nettet ( den tyske side virker altid) her vil den sige at programmet er
for gamelt og spørger om den må opgradere , når det er gjort vil den lukke
ned og starte op igen , start søgning after den nye bios igen og vupti
kommer den op de valg der er tilgænglig online vælg du vil bruge og flash
den , næste gang du starter op trykker du på delete under opstart og du
kommer ind i den nye bios hvor du kan ændre det som er aktuelt for din pcer
ingen bean i det

Fra : N´far

Dato : 14-04-04 21:56

Har aldrig selv opdateret online, men nogle gange med en diskette.

Har dog læst om nogle, som har haft problemer med online-opdatering...

Råd:

Brug floppy drevet og gem dit gl. bios også...

vh.

Fra : Nils Emil P. Larsen

Dato : 16-04-04 22:03

On Wed, 14 Apr 2004 22:56:21 +0200, "N´far" <nomail@herepls.dk> wrote:

> [...]
>
>Råd:
>
>Brug floppy drevet og gem dit gl. bios også...

Hej

Jeg har også et råd:
Pas rigtigt meget på med disketter. Hvis disketten pludselig ikke
virker under BIOS-opdateringen er det sket.
Sørg for, at disketten og diskettedrevet er 100% i orden. Prøv at læse
filerne fra disketten ind på harddisken flere gange før du flasher.

Disketter går altid i stykker, når det gælder!

Det er en god idé at gemme den gamle BIOS. Den kan blive din eneste
livline.

mvh
Nils Emil P. Larsen

------------------------------
Få reddet din fejlflashede BIOS: se http://www.bios-flash.dk
"Gratis hvis det ikke virker!"

---------------------------
My reply-address is valid.
Min svar-adresse er gyldig.

Fra : tp

Dato : 14-04-04 22:05

Til Mr. Bean

Når den starter op igen - og jeg går ind i Setup BIOS via DEL tasten skal
jeg så vælge 'Load Setup Defaults' ... det er det som står i min bruger
manual til ASUS kortet... godt nok flash via DOS...

Venligst
Tom

Fra : Mr.Bean

Dato : 15-04-04 15:46

det er mest hvis du har lavet nogle ændringer i din bios at du har det behov
og for at den kan finde dine harddiske og registere dem således at den ikke
skal bruge tid på at finde dem hver gang den starter op , når de er fundet
og registret kan du bare trykke F10 og Y (for yes/ja for at gemme
indstillingerne)
og så lige et tillæg ved online opdate er filen hentet ind på harddisken ,
så det foregår altså lokalt og jeg mener det er den mest sikkere metode
stadigvæk , prøv det du kan stoppe helt frem til det punkt hvor det spørger
om den skal flash og viser den dig også hvor den har langt filen på din
harddisk sikkert under c:\winnt\biosnummer.bin samt model og version
således at du ikke flasher en til et andet bundkort .
Hilsen Mr.Bean
hvorfor gøre noget let når man kan gøre det svært ???

Fra : tp

Dato : 15-04-04 21:02

Ok Mr. Bean

Jeg har nu hentet den version af BIOS som skal flashe den gamle... den
ligger på harddisken og herfra vil jeg så flashe den...
Da jeg ikke har prøvet det før bliver jeg nødt til at spørge om ASUS update
selv spørger om du nu vil slukke og tænde for computer - efter FORHÅBENTLIG
succesfuld BIOS flashing ???
Alstå efter startup så DEL, 'Load Setup Defaults' dernæst F10 også bare
'Y'... og så skulle BIOS vedkende sig min nye harddisk - når jeg kommer så
langt at den skal sættes i istedet for den gamle ?

Fra : tp

Dato : 16-04-04 00:28

- En ting mere - skal revisoins nummeret på den nyere BIOS med, når BIOS
navnet skal angives ved Flash ?
- Og skal extension: .AWD på BIOS filen også med ?

Fra : Mr.Bean

Dato : 16-04-04 14:43

Hmm, det var jo et godt spørgsmål men det er jo sådan set lige gyldigt da
det først er ved gestart du skal bruge de eventuele ændringer du har
foretaget i bios (den du har i maskinen nu) altså ind og find harddiske osv.
det meste kører som reglen godt nok default , men hvis du ikke registre dine
disk/drev bruger den tid på at finde dem hvergang du starter , derfor ind og
registrere dem , brug asus update når du kommer til flash kan du se hvad den
gamle hedder og hvad den nye hedder , der vil også stå hvilken model biosen
er til , det kan ikke være så svært at sammen ligne de to tekster

Fra : tp

Dato : 16-04-04 20:00

Tak for dine svar Mr. Bean

Den registrering du taler om i Setup'en mht. til harddsikene - foregår det
ellers ikke automatisk via Main Menu i Setup'en ? Hvordan mener du ellers
at det skal foregå ?

Jeg mener hvis jeg alt andet lige får en succesfuld update af min BIOS, så
vil
den vel også være istand til at detektere den nye harddisk når den bliver
sat
ind som primary på IDE 0 ?

Venlig hilsen

Fra : Mr.Bean

Dato : 16-04-04 22:15

jo selvfølgelige , det er jo det jeg skriver du skal lade din bios
registrere disse ting så du hurtigere kan starte op , og det er sku´ikke om
den sidder på ide 0 men hvilken type den er ata 33~100~133 og hvor stor den
er om du har et cdrom og hvor det sidder , det er jo rart når biosen ved det
og ikke skal søge efter hvad det er du har puttet ind i din pcer , hvis du
ikke gemmer disse ting skal den jo lede efter det hver gang du starter op
alt ting (ram grafikkort harddiske diskettedrev cdromdrev osv.) og det
tager tid men hvis du er ung og regner med at blive 125 år og ellers ikke
har et stresset liv så er det lige meget og det ville en bios opdatering
også være , se nu bare at få startet asus update op og få flashet skidet så
vil du se at alting er meget lettere , ved nærmere efter tanke har jeg gjort
det ca. 10 gange på de sidste to asus bundkort jeg har haft TRYK NU PÅ
KNAPPEN OG FÅ DET OVER STÅET