ASUS P4PE: boot forsinkes af CD-ROM
Fra : Michael

Dato : 13-04-04 15:46

Hej NG!

Jeg har et ASUS P4PE (Intel 845 chipset) motherboard. Det er kommet i flere
udgaver, min er den 'store' med alt integreret: Gigabit LAN, Soundmax lyd
m.v.

Men til problemet: når pc'en booter, starter den med at søge på CD-ROM +
CD-brænder. Den står og 'hugger' i ca. 20-30 sek. før den går videre. Det er
de længste sekunder i ens liv, nogengange

Bundkortet har:
2 SATA
1 RAID
2 IDE

Harddisken er tilsuttet SATA
CD-ROM'en er tilsluttet IDE 0 / primary master
Brænderen er tilsluttet IDE 1 / secondary master

Jeg har i BIOS eksperimenteret med allehånde indstillinger, naturligvis også
med bootsekvens. Tilsyneladende er der intet der kan ændre på 'huggeriet'.
Har også på skift frakoblet drevene, tilsluttet andre....

Gad vide om det er noget specielt med ASUS-boardet - eller om andre kender
til problematikken?

Hilsen Michael

Fra : JK

Dato : 13-04-04 16:22

On Tue, 13 Apr 2004 16:46:00 +0200, "Michael" <cybermike@ofir.dk>
wrote:

> [...]
>Har også på skift frakoblet drevene, tilsluttet andre....
>
>Gad vide om det er noget specielt med ASUS-boardet - eller om andre kender

I bios under Boot, kan du nøjes med harddisk på til daglig. Ingen
grund til at der er mulighed for at boote på CD eller diskette, hvis
du ikke bruger det.
Den er ret drilagtig at sætte op, hos asus, - den bootmenu.
Der også under Advanced chipset noget med: boot on other
slå det fra også.

mvh

John

Fra : Michael

Dato : 13-04-04 17:38

> [...]
> Den er ret drilagtig at sætte op, hos asus, - den bootmenu.
> Der også under Advanced chipset noget med: boot on other

Hej John!

Jeg fulgte dit råd - nu hugger den da ikke helt så længe - så tusind tak!

Min BIOS er nu indstillet således:

Advanced -> Chip Configuration -> Onboard PCI: disabled
Boot: kun ATA onboard er enabled. (Det var vist dette der gjorde udslaget).

Hygge herfra

Fra : N´far

Dato : 13-04-04 17:41

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den er ret drilagtig at sætte op, hos asus, - den bootmenu.
> Der også under Advanced chipset noget med: boot on other

Enig.

I bios menu punkt "Main" kan jeg se mine enheder: Pri.Master/Slave osv...
(ikke auto).

I bios menu punkt " Boot " er der "Boot up floppy seek" (disabled)

Samme menu: Boot sequence. Her kan jeg vælge "none" for
cd/hd/rem.device/other boot device og med + og - flytter jeg dem op og ned
(prioritering/rækkefølge).

Til sidst er der også noget her i Bios Menu " Advanced " som hedder "Onboard
PCI IDE".
Option: Both, Pri., Sec. og Disabled.... hehe......

Bios 1010, P4B266
vh

Fra : Michael

Dato : 13-04-04 19:36

"N´far" <nomail@herepls.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
"Onboard
> PCI IDE".
> Option: Both, Pri., Sec. og Disabled.... hehe......

Tak til dig også

Hilsen Michael