K7S5A og AGP
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 06-04-04 09:35

Jeg er måske nok lidt underlig/dum ikke sådan bare at give op, og ikke
mindst sådan at bruge andres tid, men jeg kan bare ikke lade være - Også
selvom det jeg vil spørge om her, lige er blevet diskuteret i
dk.edb.hardware

Jeg har et ECS K7S5A ver. 1.0 kort med BIOS 10/29/2002S - Bruger WinXP
Pro m/service pack 1

I (alt for) lang tid har jeg forsøgt at få installeret et PalitDaytona
GeForce4 Ti4200 8x kort på board'et, men uden held - Har virkeligt
prøvet mange ting, bl.a. nyindkøb af PSU og geninstallation af Windows.

Det der helt nøjagtigt sker er, at når jeg har installeret kortet - som
fuldt korrekt genkendes med såvel producentnavn som type - og
installeret drivere og så genstarter PC'en, så starter PC'en op så langt
som til når der skal komme login skærm - Der kommer bare ikke nogen
login skærm

Jeg har så for få dage siden opdaget, at såvel WCPUID som AIDA32
fortæller mig at AGP (ver. 2.0) er hhv. disabled / frakoblet.
Dette undrer mig særdeles meget, da alle settings i BIOS der skulle have
med AGP at gøre, er sat som de skal for at AGP porten burde/skulle være
aktiveret.

Mine BIOS settings er;

AGP 4x Control      -   Enabled (grafikkortet kan kun 8x og 4x)
Primary Graphics Adapter -   AGP
Allocate IRQ to PCI VGA   -   Yes
PCI IDE BusMaster   -   Disabled

Er dette ikke korrekt sat op?
Er der andre settings i BIOS der har med AGP at gøre?
- I bekræftende fald, hvorledes skal de stå?
Er der settings andre steder (f.eks. i Win) der har med AGP at gøre?
- I bekræftende fald, hvorledes skal de stå?

Eller er der simpelthent bare en fejl i board'et, så jeg bliver nødt til
at købe et nyt board, såfremt jeg ønsker at benytte mit GeForce4 kort?

Jeg ved godt at jeg har spurgt/diskuteret omkring dette før, bl.a.
nærmest lige nu i dk.edb.hardware, men da jeg synes det er surt hvis jeg
ikke kan bruge mit grafikkort, medmindre jeg køber et nyt board, og hvis
det så skulle være en opsætnings-(fejl 40) fejl, så ville jeg gerne give
det endnu en chance og bringe spørgsmålene op endnu engang.
Håber I bærer over med mig.

Mvh. Jan

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 07-04-04 08:46

Jan Allan Andersen skrev:

> Eller er der simpelthent bare en fejl i board'et, så jeg bliver nødt til
> at købe et nyt board, såfremt jeg ønsker at benytte mit GeForce4 kort?

Hmm, ingen svar overhovedet?

Jeg prøver lige at spørge på en anden måde så:

Hvis AGP settings er sat korrekt i BIOS og hvis AGP porten er i orden,
burde WCPUID og AIDA32 så ikke fortælle at AGP er Enabled / Tilkoblet,
uanset om der sidder et kort i AGP porten eller ej?
Og hvis BIOS settings er korrekte, men AGP stadigvæk er Disabled /
Frakoblet, tyder det så ikke på at der er noget galt med selve GP porten
på bundkortet, uanset om der sidder et kort i AGP porten eller ej?

Eller har jeg et forkert udgangspunkt, nemlig at det er uden betydning
for hvorvidt AGP er enabled eller disabled, om der sidder et kort i
porten eller ej?

Mvh. Jan

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-04-04 12:07

On 2004-04-07, Jan Allan Andersen <akkernospam@ofir.dk> wrote:

> Hvis AGP settings er sat korrekt i BIOS og hvis AGP porten er i orden,
> burde WCPUID og AIDA32 så ikke fortælle at AGP er Enabled / Tilkoblet,

Jeg gætter på at AIDA32 og WCPUID spørger chipsettet direkte.

> Frakoblet, tyder det så ikke på at der er noget galt med selve GP porten
> på bundkortet, uanset om der sidder et kort i AGP porten eller ej?

Kan også være at BIOSen ikke gør som du beder den om (af uvisse årsager);
er ikke så ualmindeligt som man tror.

Thomas

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 07-04-04 12:52

Thomas S. Iversen skrev:

> Kan også være at BIOSen ikke gør som du beder den om (af uvisse årsager);
> er ikke så ualmindeligt som man tror.

Men er det korrekt opfattet af mig, at det i disse tilfælde ville være
bundkortet den er gal med, på en eller anden måde, og ikke grafikkortet?
At der så i princippet måske også godt kunne være noget galt med
grafikkortet, det er en anden sag.

Mvh. Jan

Fra : Christian Mygind

Dato : 07-04-04 13:45

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> grafikkortet? At der så i princippet måske også godt kunne være noget
> galt med grafikkortet, det er en anden sag.

Det er jo meget svært at afgøre.
Jeg vil anbefale dig at prøve at isolere fejlen ved
1) Teste GF4TI4200-kortet i et andet bundkort, og
2) Teste et *andet* AGP-kort i dit K75SA

Checker begge ud ok står vi nok i den grimme situation, at de 2 enheder bare
ikke vil sammen - og så må du nok vælge, hvilken der, der skal udskiftes
(jeg ville droppe ECS-kortet). Fejler den ene af de 2 har vi synderen.

Der er flere Socket-A-boards til salg i news:dk.marked.privat.edb.intern
lige nu. Jeg er iøvrigt gerne køber til dit ECS, hvis du skifter dette

/Chr

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-04-04 08:04

Christian Mygind wrote:

> Det er jo meget svært at afgøre.
> Jeg vil anbefale dig at prøve at isolere fejlen ved
> 1) Teste GF4TI4200-kortet i et andet bundkort, og
> 2) Teste et *andet* AGP-kort i dit K75SA

Det f*nd*ns ved det er jo bare, at lige netop dét har jeg ikke mulighed for.
Derfor må jeg prøve at "tænke" mig frem til hvad problemet kunne være,
og så også afprøve med det jeg nu har.
Én af mine tanker har hele tiden været, at når jeg prøver at installere
grafikkortet, så kommer der denne her "Der er opdaget nyt hardware" ikon
frem, der lige bag efter kommer med en identifikation af kortet, nemlig
som et PalitDaytona GeForce4 Ti4200 kort. Derfor synes jeg, sådan rent
logisk, at det må betyde at grafikkortet i sig selv er okay, for hvorfor
skulle det ellers blive identificeret 100% korrekt? Og at det derfor
måtte være bundkortet, enten i sig selv (læs: AGP porten) eller BIOS
instillingerne den er gal med?
Men jeg vil da slet ikke udelukke, at det er min logik der fejler på det
grusomste?

> Checker begge ud ok står vi nok i den grimme situation, at de 2 enheder bare
> ikke vil sammen - og så må du nok vælge, hvilken der, der skal udskiftes

De burde jo kunne fungere sammen. Andre har haft både GeForce4 kort og
også stærkere krt siddende i samme bundkort.

> (jeg ville droppe ECS-kortet). Fejler den ene af de 2 har vi synderen.
Det ville jeg så også

Mvh. Jan

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-04-04 01:13

Hej Jan

Du har været langt omkring og ikke fundet fejlen.
Var der en cd med bundkortet? Hvis ikke må du ind forbi producentens
hjemmeside, han må have noget så simpelt som en driver til AGP-porten. Nu
kører dit bundkort på en SIS735 chips, havde det været en VIA kunne du være
gået ind og hente deres 4in1 driver.
Før du nu går ind på producentens hjemmeside synes jeg lige du skal gå ind i
"kør" og skrive "dxdiag". Med denne kommando starter du directx's menu, og
blandt de faneblade der kommer frem er der en der hedder "DISPLAY". På dette
faneblad er der et område der hedder "DirectX Features". Her skal der være
tre knapper lige under hinanden den ene hedder "directdraw acceleration" og
den anden hedder "direct3D acceleration". Den sidste skal hedde "AGP texture
acceleration". Hvis den sidstnævnte ikke er tilstede skal du ind og hente
den før omtalte driver hos producenten. Hvis knappen er tilstede skal den
højst sandsynligt bare aktiveres. Den er aktiveret hvis der står disable på
selve knappen.
Håber det løser dit problem
mvh
Kurt
PS: I sjældne tilfælde kan fejlen skyldes directx og så må du til at
geninstallere den.
PS2: Sæt din "PCI IDE Busmaster" til enable.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-04-04 08:11

Kurt Pedersen wrote:

> Du har været langt omkring og ikke fundet fejlen.

Det må man sige er korrekt

> [...]
> højst sandsynligt bare aktiveres. Den er aktiveret hvis der står disable på

Havde selv lige netop checket dette, foranlediget af tråden "AGP
frakoblet" i dk.edb.hardware.
Det viste sig at "AGP texture acceleration" er "Not available", hvorfor
jeg har hentet driveren "agp117.exe" fra SiS' hjemmeside og installeret
denne - Men "AGP texture acceleration" er stadigvæk "Not available", er
det fordi jeg skal have grafikkortet i AGP porten før det "AGP texture
acceleration" bliver available?
Jeg kører jo fortsat på mit gamle TNT2 PCI kort.

Mvh. Jan

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 08-04-04 12:28

Hej Jan
Hvis computeren opdager at der ikke er noget kort i agp-porten så vil den
heller ikke aktivere denne port.
Før du skifter dit TNT- grafikkort ud med AGP'en skal du huske at fjerne de
drivere der hører til TNT-kortet. Det kan for det meste gøres inde i
tilføj/fjern programmer og evt. i enhedshåndtering.
Sluk så din computer og sæt så agp-kortet i. Start computeren og installer
driveren til kortet. Du skal højst sandsynligt geninstallere
AGPport-driveren igen. Hvis du ikke kommer ind i Windows, så start op i
fejlsikret tilstand, og installer driveren til grafikkortet her. Da det ikke
er sikkert at du har forbindelse til dit cd-rom-drev i fejlsikret tilstand
vil det være en god ide at lægge din driver til grafikkortet ind på
harddisken så du kan installere den derfra.
Så længe du ikke er sikker på at kortet kører optimalt skal du ikke skrue op
for opløsningen. Brug 800x600 / 60Hz.
Hvis disse tiltag ikke fører til noget resultat, bør du se om der på
producentens hjemmeside er en opdatering til bios'en der er nyere end den du
har, og så installere den da den kan indeholde lige netop det, der for det
hele til at virke. Vær dog opmærksom på at det er forbundet med en hvis
risiko at opdatere bios'en, hvis det går galt (hvad det nu sjældent gør) kan
bundkortet efterfølgende være ubrugbart og må udskiftes.
mvh
Kurt
PS: Så længe producenterne tør vove at have biosopgraderinger liggende på
deres hjemmesider, så længe er der heller ingen grund til for os andre at
frygte en opgradering.
PS2: Bare det at starte computeren op i fejlsikret tilstand for derefter at
starte op i normal kan være nok til at rette parametre (parametre som du
ikke har nogen indflydelse på) der er sat forkert!!!!

Fra : JBH

Dato : 11-04-04 06:01

> [...]
> installeret drivere og så genstarter PC'en, så starter PC'en op så langt
> som til når der skal komme login skærm - Der kommer bare ikke nogen

Hej.

Jeg har et ECS k7s5a bundkort (biosver.105 ? 20/9-2001) og et PalitDaytona
Geforce4 Ti4200. Det kører uden problemer under ME.

Er du sikker på Grafikkortet er i orden ??? Lige nøjagtig det grafikkort har
den svaghed at en elektrolytkondensator (C2167) lækker (buler op i toppen)
og et par transistorer brænder af. Det giver sig ind i mellem udtryk af at
kortet ikke kan køre høje opløsninger, men fint kører 640*480 eller lavere.

mvh
JBH

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 11-04-04 15:42

JBH skrev:

> [...]
> kortet ikke kan køre høje opløsninger, men fint kører 640*480 eller lavere.

Altså, lige nu kører jeg med kortet installeret, 1024x768 i 32bit.
Det problem jeg oplever nu er, at

- Det er ikke altid jeg kan få lov til at logge ind i Windows (får
simpelthent ikke log-in skærmen), men nogle gange kan jeg godt.
- PC'en kan finde på at fryse lige pludseligt midt i det hele, og så må
jeg simpelthent genstarte maskinen.

Synes at have læst noget om denne problematik på et tidspunkt, men kan
slet ikke huske hvad det skyldtes - Andre der kan huske det?

Mvh. Jan

Fra : MadsD

Dato : 11-04-04 11:18

Har læst mange indlæg i tråden nu.
Prøv evt. også at reset'e BIOS til fabriksindstillingerne. Det hænder, at
CMOS-chippen's elektronik, blablabla, som gør at BIOS indstillingerne kan
blive korrupte. Så prøv at reset'e BIOS.

Og ellers, lyder det lidt som en Windows geninstallation, før du tester om
hardware er defekt.

--
Regards/Hilsen
MadsD - http://www.madsd.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-04-04 13:25

In article <40791b4d$0$234$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
spam@_removemetosendmemail_madsd.dk says...

> Og ellers, lyder det lidt som en Windows geninstallation, før du tester om

Hvad skulle det hjælpe?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen