Problemer med RAM og Epox 8RDA+
Fra : MKH1

Dato : 05-04-04 20:29

Jeg har opgraderet fra 512mb til 1 Giga Ram.
Brugte 2x256mb Crucial pc3200 som kørte fint 200hz (Athlon XP3200+).
Har nu 2x512mb Corsair XMS pc3200 Cas2, som har givet en ustabil pc,
ved dårligere ramtimings end Crucial rammene! Har også prøvet de fabriks-
opgivne instillinger.
Ustabil, dvs. prime95 torture test crasher efter ca. 5 min, Spil crasher til
desktop,
eller får maskinen til at genstarte.
Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 20:55

MKH1 wrote:
> [...]
> opgivne instillinger.
> Ustabil, dvs. prime95 torture test crasher efter ca. 5 min, Spil crasher til

Der er nogle muligheder:

1. Defekte RAM-moduler. Test med memtest86/+.
2. gammel Bios, som er delvist inkompatibel med de nye moduler.
Nyeste Bios?
3. RAM-modulerne er inkompatible med bundkortet/chipsættet.
Test dem i en anden pc.

Fra : MKH1

Dato : 05-04-04 22:04

"Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]"> wrote:

> [...]
> Nyeste Bios?
> 3. RAM-modulerne er inkompatible med bundkortet/chipsættet.

Tak.
1. Kan du hjælpe mig der?
Er det et program som kun tester RAM? Hvordan?
2. Bruger nyeste bios. Brugte 6 mdr. gammel bios før, men hentede
nyeste da systemet blev ustabilt.
3.Jeg har ingen mulighed for at teste andetsteds. Kender desværre
ikke andre med Nforce2.

Martin.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-04 23:29

On 2004-04-05, MKH1 <mkhenrichsen_@mail.dk> wrote:
> 1. Kan du hjælpe mig der?

http://www.memtest86.com/ (originale)

og

http://www.memtest.org/ (videre udviklet)

> Er det et program som kun tester RAM? Hvordan?

Ja, og det er en længere forklaring. Brænd et iso image og boot
fra den cd. Lad programmet køre indtil første fejl eller mindst 2-6 timer.

Thomas

Fra : Martin Johansson

Dato : 05-04-04 23:33

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ja, og det er en længere forklaring. Brænd et iso image og boot
> fra den cd. Lad programmet køre indtil første fejl eller mindst 2-6 timer.

Man kan nu også benytte en diskette, hvis man stadig bruger sådan gammel
teknologi. hehe

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 05-04-04 23:51

On 2004-04-05, Martin Johansson <> wrote:

> Man kan nu også benytte en diskette, hvis man stadig bruger sådan gammel
> teknologi. hehe

Yeps. Min erfaring siger mig bare at med 4 disketter i hånden, har 3 af dem
problemer --- på trods af at jeg behandler dem pænt.

Jeg har skrottet diskettedrevet!

Thomas

Fra : MKH1

Dato : 06-04-04 00:42

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ja, og det er en længere forklaring. Brænd et iso image og boot
> fra den cd. Lad programmet køre indtil første fejl eller mindst 2-6 timer.

Kan jeg boote fra cd´en, uden at skulle brænde andre filer på den?
Memtest ser lidt kompliceret ud...
Jeg må indrømme at jeg mest har lyst til at returnere rammen.

Martin

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-04 08:34

On 2004-04-05, MKH1 <mkhenrichsen_@mail.dk> wrote:
> Kan jeg boote fra cd´en, uden at skulle brænde andre filer på den?

Ja du starter bare NERO (eller hvad du nu har), vælger "burn image"/"burn
ISO image", peger på iso filen, venter lidt mens der brændes, genstarter
maskinen og venter 2-3 timer eller indtil første fejl melder sig.

> Memtest ser lidt kompliceret ud...

At brænde eller bruge?

Thomas

Fra : @

Dato : 06-04-04 12:45

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og det er en længere forklaring. Brænd et iso image og boot
> fra den cd. Lad programmet køre indtil første fejl eller mindst 2-6 timer.

Vær dog opmærksom på at programmet kræver et ok bundkort og CPU. Er der
problemer med disse, kan man ikke bruge programmet til noget, da
fejlmeddelelsen så kan skyldes andre ting end RAM fejl!

Fra : sch

Dato : 11-04-04 19:45

Har selv 8rda+ og har haft problemer med ram til dette. Kørte fra starten
266 mhz fsb og 1024 mb ram kingston value pc2700 uden problemer, men ved
opgr. til barton 2500 og 333 mhz fsb blev systemet ustabilt. Eneste løsning
har INDTIL VIDERE været at skifte til 512 mb corsair pc2700 der kører ok
(HAR prøvet med 1 blok "512mb" kingston - samme problem). Der har været
visse skriverier om nforce og ram problemer og Epox skriver da også at man
skal vælge machet pair ram for at køre dual channel men som sagt havde jeg
samme problem også med en enkelt stang. Forresten har kingston modulerne
kørt problemfrit i 2 andre maskiner det sidste halve år såe..?

MVH Brian