Dual RAM problemer 4x256 MB eller 2 x512 M~
Fra : Karl Stagsted

Dato : 30-03-04 14:57

Jeg har for nylig udskiftet bundkortet i min PC til et ASUS P4S800deluxe
med SIS655TX. Det har klaret sig rimeligt i div. tests. I følge disse
skulle det kunne køre dual-channel med 2 forskellige sæt af DDR400 RAM-
blokke.

Efter først at have startet op med 2 stk Samsung CL3 256 MB i dual, gik
det tilsyneladende fint.En uge senere installerede jeg et andet sæt 256
MB DDR400 fra Memory Corp (iflg sælgeren et dansk first grade produkt).

Nu meldte BIOS pludselig om memoryproblemer. Kun med stort besvær kunne
PC narres til at starte - og som regel med lavere hastighed (ca. 1,7 GHz
i stedet for 2,8 GHz) og efter loading af default values.
Vhja AIDA32 var det tydeligt at performance var for lav.

Herefter blev det de nye ram-blokke fra MemoryCorp sat i ALENE i dual. Så
kørte Pc med normal performance.

Efter søgning på nettet ser det ud til, at de fleste kører dual-channel
med 2 x 512 MB, fordi man opnår højere stabilitet end ved 4x256MB.

Er det en korrekt opfattelse ??? (og hvorfor)

Eller er det muligt at justerer timingen i BIOS så de 2 forskellige typer
DDR400 alligevel kan køre sammen ??Jeg har ikke erfaring med overclocking
el..lign. Ved læsning af manualen fra ASUS om beskrivelsen af BIOS synes
jeg ikke, at jeg blir meget klogere.

Eller skal jeg bide i det sure æble og investere i 2 stk 512MB blokke -
og i givet fald hvilke ???

venlig hilsen

Karl

Fra : Ukendt

Dato : 30-03-04 15:30

Karl Stagsted wrote:
> [...]
> MB DDR400 fra Memory Corp (iflg sælgeren et dansk first grade produkt).
> Nu meldte BIOS pludselig om memoryproblemer.

Var det ene par sat i slot A1+B1(blå), og det andet par i slot
A2+B2(sorte), som manualen angiver?

> [...]
> Efter søgning på nettet ser det ud til, at de fleste kører dual-channel
> med 2 x 512 MB, fordi man opnår højere stabilitet end ved 4x256MB.

Ja.

> (og hvorfor)

Cross-talk vil jeg tro..

> Eller er det muligt at justerer timingen i BIOS så de 2 forskellige typer
> DDR400 alligevel kan køre sammen?

Det burde ske automatisk, men du kan da prøve dig frem.

> Eller skal jeg bide i det sure æble og investere i 2 stk 512MB blokke -
> og i givet fald hvilke?

Der er en tabel med anbefalede moduler i manualen..
(i den pdf-manual jeg hentede. jeg har ikke det bundkort, så jeg ved
ikke om papirmanualen har den).

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 31-03-04 09:04

> Efter søgning på nettet ser det ud til, at de fleste kører
> dual-channel med 2 x 512 MB, fordi man opnår højere stabilitet end
> ved 4x256MB.

Det er nok muligt. Jeg kører 4x256MB Apacer PC2700, de kører 169MHz med CAS
1,5-2-2-5 og det er ikke rammen der brokker sig, når jeg prøver at clocke
den højere. (ikke at denne oplysning hjælper dig, bare en
solstrålehistorie om at 4 blokke godt kan sammen, måske fordi de er ens.)

> Er det en korrekt opfattelse ??? (og hvorfor)

Sikkert fordi der er flere fejlfaktorer indblandet med 4 blokke end med 2.

> [...]
> overclocking el..lign. Ved læsning af manualen fra ASUS om
> beskrivelsen af BIOS synes jeg ikke, at jeg blir meget klogere.

Hvis du sætter dem til langsomste CAS osv. indstillinger, så burde de nok
kunne trække det hele sammen. Så kan du jo langsomt øge hastigheden på de
forskellige indstillinger og se, hvor det går galt. Når du så ikke op på et
niveau, som er acceptabelt, så må du se i øjnene at du har dummet dig ved at
blande ram. Og så evt. købe 2x512MB eller et sæt mere af de nyere ram.

> Eller skal jeg bide i det sure æble og investere i 2 stk 512MB blokke
> - og i givet fald hvilke ???

Det må du jo om. Hvis du ikke kan nøjes 512MB, hvilket de fleste kan, så må
du jo købe 2x512MB, men typen er jo så ligegyldig, da de så vil være ens.

--
Mvh. Kim Fritze Sillasen, Aalborg
Forget 911, I dial .357

Fra : Karl Stagsted

Dato : 31-03-04 14:29

Tak for svarene.

> From: "Jens C. Hansen [Odense]" <"Jens C. Hansen [Odense]">
> >
> Var det ene par sat i slot A1+B1(bl†), og det andet par i slot
> A2+B2(sorte), som manualen angiver?

ja, det var de.

> Det burde ske automatisk, men du kan da pr›ve dig frem.

Ja, det havde jeg også forventet

> Der er en tabel med anbefalede moduler i manualen..
> (i den pdf-manual jeg hentede. jeg har ikke det bundkort, s† jeg ved
> ikke om papirmanualen har den).
Ja, den er i manualen

> From: "Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76JEGHADERSPAM@hotmail.com>

> 1,5-2-2-5 og det er ikke rammen der brokker sig, n†r jeg pr›ver at
> clocke den h›jere. (ikke at denne oplysning hj‘lper dig, bare en
> solstr†lehistorie om at 4 blokke godt kan sammen, m†ske fordi de er
> ens.)

Ja, det giver jo håb for at nærigpinden i mig kan lov til at prøve
endnu en gang - altså ved at jeg bestiller 2 stk ramblokke 256 MB magen
til de første Samsungblokke, jeg fik.(eller er CL=3 for dårligt ??)
Desværre kan jeg ikke finde oplysninger om blokkene fra MemoryCorp.

venlig hilsen

Karl

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 31-03-04 19:20

> [...]
> magen til de første Samsungblokke, jeg fik.(eller er CL=3 for
> dårligt ??) Desværre kan jeg ikke finde oplysninger om blokkene fra

CL3 er ikke godt, men du kommer til at betale dyrt for en lavere CAS, så
hold dig hellere til de Samsung. Det kan i længden ikke betale sig med den
hurtigere CAS medmindre du *virkelig* går op i at din maskine skal køre
optimalt.

Fra : Karl Stagsted

Dato : 16-04-04 14:05

Jeg købte 2 stk Samsung ramblokke magen til første. Nu kører det som det
skal.