Min BIOS kan ikke finde diske > 8gig
Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-03-04 17:29

Hej,

Jeg har en gammel computer.
Jeg er usikker på hvilket bundkort der sidder deri.
Der står ALLADDIN5 på nord- og syd-bro.
Hvis jeg tager den streng der står nederst ved bootup og søger på den på
google, så ser det ud til at det er et chaintech bundkort.
Jeg kan dog ikke finde nogen BIOS opdatering på chaintech's hjemmeside.
Det er et gammelt bundkort med en AMD K6/2 400MHz CPU.
Hvad skal jeg gøre for at få min nye 60GB disk til at virke i mit system?

Strengen som jeg har søgt på er:
ALADDIN5-2A5KKC39C-00

Mvh
Thomas Damgaard
http://tdn.peps.dk

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-03-04 17:43

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Der står ALLADDIN5 på nord- og syd-bro.

Det passer så ikke!
Der står ALI.

Ved ikke lige hvad jeg tænkte på :)

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Mig

Dato : 29-03-04 18:37

"Thomas Damgaard Nielsen" <me@peps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er et gammelt bundkort med en AMD K6/2 400MHz CPU.
> Hvad skal jeg gøre for at få min nye 60GB disk til at virke i mit system?

prøv evt at finde en nyere bios eller info om bundkortet her
http://www.wimsbios.com/

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-03-04 22:09

Mig wrote:

> prøv evt at finde en nyere bios eller info om bundkortet her
> http://www.wimsbios.com/

prøver...

Mvh
Thomas Damgaard
http://tdn.peps.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-03-04 22:29

> prøver...
>
> Mvh
> Thomas Damgaard
> http://tdn.peps.dk

Prøv her
http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm
Ca. nede på midten er der noget om bios limitations.

Kurt

Fra : Christian Mygind

Dato : 29-03-04 19:09

Thomas Damgaard Nielsen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har en gammel computer.

http://www.chaintech.de/BIOS/Models/5RSA.htm men den sidste BIOS er ret
gammel. Hvilken version har du?

Virker dette ikke kan du installerer et drive overlay - der hjælper BIOS med
at læse disken.

/Chr

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-03-04 20:07

Fortæl hvilket fabrikat din nye disk er. Fabrikanten af disken har
formentlig et program, som kan løse dit problem.

Kurt

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-03-04 22:08

Kurt B. Andersen wrote:

> Fortæl hvilket fabrikat din nye disk er. Fabrikanten af disken har
> formentlig et program, som kan løse dit problem.

IBM Deskstar 60GXP

Mvh
Thomas Damgaard
http://tdn.peps.dk

Fra : Vidal

Dato : 30-03-04 22:19

"Thomas Damgaard Nielsen" <me@peps.dk> skrev i en meddelelse

> IBM Deskstar 60GXP

Du skal have et program, der hedder Dynamic Drive Overlay.
Det er fra Ontrack, men IBM har det i en gratis udgave, der
kun virker på IBM diske.

Jeg har selv løst et lignende problem på en konfiguration,
der ligner din. Der er et problem, ihvertfald på min computer,
hvis der er mere end 8 partitoner. Men det kan jo så lade
være med at have.

Hvis du ikke kan finde programmet, har jeg det muligvis
liggende et sted, så du kan kontakte mig, hvis der er
problemer.

Min adresse er gyldig.

Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 29-03-04 22:09

Christian Mygind wrote:

> http://www.chaintech.de/BIOS/Models/5RSA.htm men den sidste BIOS er ret
> gammel. Hvilken version har du?

Ja, den har jeg set på, men der står intet om at der er rettet noget med
8gb grænsen, vel?
Måske er det bare mig der ikke kan finde det?

> Virker dette ikke kan du installerer et drive overlay - der hjælper BIOS med
> at læse disken.

OK??
Et stykke hardware?

Mvh
Thomas Damgaard
http://tdn.peps.dk

Fra : Christian Mygind

Dato : 29-03-04 22:44

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Ja, den har jeg set på, men der står intet om at der er rettet noget
> med 8gb grænsen, vel?
> Måske er det bare mig der ikke kan finde det?

Nej - jeg så heller ikke noget specifikt om emnet - men derfor kunne det jo
sagtens være med. Det lyder ikke specielt vildt, at en BIOS i 98 kunne læse
8gb-diske. Check alderen på din nuværende BIOS - og vurdér og der en den
beskedne risiko værd af flashe BIOS, såfremt der er en nyere.

> OK??
> Et stykke hardware?

Et stykke software, der overtager lidt diskadgangsopgaver fra BIOS så dit
operativsystem kan få adgang til de dele af din harddisk, som BIOS ikke kan
læse. Leveres typisk gratis på harddiskproducentens website.

Desværre har hgst.com (der har overtaget IBMs hdd-produktion) fjernet deres
"Disk Manager" fra deres site, men hvis man google lidt kan man finde den,
andetsteds:
http://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/dm_2000.exe

/Chr

Fra : Alex

Dato : 30-03-04 13:04

On Mon, 29 Mar 2004 18:29:06 +0200, Thomas Damgaard Nielsen
<me@peps.dk> wrote:
>Jeg har en gammel computer.
>Hvad skal jeg gøre for at få min nye 60GB disk til at virke i mit system?

Måske virker dette her også på din computer (jeg kan dog absolut ikke
garantere noget...)

http://ulihansen.kicks-ass.net/aero/doc/bighdd.htm

Alex

Fra : Christian Mygind

Dato : 30-03-04 15:22

Alex wrote:

> Måske virker dette her også på din computer (jeg kan dog absolut ikke
> garantere noget...)

Disk Manager gør det samme - men er blot _lavet_ til IBM-disks.

> http://ulihansen.kicks-ass.net/aero/doc/bighdd.htm

Hvordan fandt du det link?
Er du også aerofil?

/Chr