Bestøvning af citrusplante
Fra : Sorgenfri

Dato : 30-04-04 07:20

Hej

Jeg undrer mig over, hvordan alle de små citron- og appelsintræer, man
efterhånden kan købe mange steder, overhovedet bliver bestøvet og dermed
sætter frugter. Måske bærer de kun de frugter, man så at sige køber dem med.

Er planterne eventuelt hermafroditter, så man med fordel kan købe et par
stykker?

En flink mand i en blomsterbutik fortalte, at der var pollen nok i luften
over Danmark til at de fortsat ville blive bestøvet - men sagde så i samme
åndedrag, at man aldrig risikerede at købe en han-træ (og dermed gå glip af
frugterne) for træerne var blevet sorteret inden de kom ud til os købere.
Hvorfra kommer den nødvendige pollen så?

Skal det kanske forstås derhen, at der blæser tilstrækkelig med pollen ind
over Norden og endda helt ind i de danske vindueskarme "fra de varme lande"?
Kan det virkelig passe?

Kort spurgt: Hvordan bliver citrustræerne herhjemme bestøvet?

Mvh. Sorgenfri

Fra : Preben Andersen

Dato : 30-04-04 07:41

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> wrote in message

[cut]
> Kort spurgt: Hvordan bliver citrustræerne herhjemme bestøvet?

Mine er selvbestøvende, jeg ved ikke med andres

mvh
Preben

Fra : Sorgenfri

Dato : 30-04-04 08:23

"Preben Andersen" skrev:

> Mine er selvbestøvende, jeg ved ikke med andres

Hvorfra ved du, at de er det?

Mvh. Sorgenfri

Fra : Preben Andersen

Dato : 30-04-04 08:46

> Hvorfra ved du, at de er det?

Fordi de bærer frugt indendørs, og pollen bevæger sig ikke fra Sydspanien
gennem luften og ind gennem et åbentstående vindue og bestøver min citron -
derfor...

mvh
Preben

Fra : Pongo

Dato : 30-04-04 18:00

Sorgenfri wrote:
> [...]
> træ (og dermed gå glip af frugterne) for træerne var blevet sorteret
> inden de kom ud til os købere. Hvorfra kommer den nødvendige pollen

De fleste planter af Rude-familien (el. Citron-familien) hvorunder
slægten Citrus høre, er vist tvekønnede, så historien om sortering af
planterne er nok forkert.
Måske har han tænkt på Hamp
På et billede som dette (Ganske vist ikke citron men den nært beslægtede
Pompelmus),
så ser man tydeligt både støvknapper og støvfang.
http://www.botany.hawaii.edu/faculty/carr/images/cit_gra_cu.jpg
Dette betyder ganske vist ikke nødvendigvis at de kan sætte frugt ved
selvbestøvning, men det lyder sansynligt.

/Klaus

Fra : Sorgenfri

Dato : 02-05-04 10:07

"Pongo" skrev:

> [...]
> Dette betyder ganske vist ikke nødvendigvis at de kan sætte frugt ved
> selvbestøvning, men det lyder sansynligt.

Tak for det flotte foto
Tja, omtalte mand har i hvert fald ikke talt om den slags træer.
Jeg satser på den med selvbestøvning!

Mvh. Sorgenfri

Fra : Per A. Hansen

Dato : 30-04-04 15:51

"Sorgenfri" <Sorgenfri2830FJENRN@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med.

> Er planterne eventuelt hermafroditter, så man med fordel kan købe et par

Måske bliver de sprøjtet med et middel, der får dem til at sætte frugter?
Det bruges på mange citrusfrugter, der således ikke udvikler spiredygtige
kerner.

Blomsterne er tvekønnede, så der findes ikke han-planter som ved Kivi.
Citrusplanter er normalt selvbestøvende. Manglende bestøvning skyldes
næringsmangel.

Per A. Hansen

Fra : Sorgenfri

Dato : 02-05-04 10:12

"Per A. Hansen" skrev:

> [...]

> Det bruges på mange citrusfrugter, der således ikke udvikler spiredygtige

Ok, det er måske derfor, de allesammen ser så "bæredygtige" ud, netop når de
kommer ud i butikkerne(?)
Gad vide, hvordan det går med frugtbarheden på sigt ...

> Blomsterne er tvekønnede, så der findes ikke han-planter som ved Kivi.
> Citrusplanter er normalt selvbestøvende. Manglende bestøvning skyldes
> næringsmangel.

Godt med et svar, jeg tør stole på. Nu må jeg se at få købt mig et
citrontræ!

Ved du (eller andre) for resten, hvordan det forholder sig med oliventræer?
Er de evt. også selvbestøvende?

Mvh. Sorgenfri

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-05-04 09:03

> Ok, det er måske derfor, de allesammen ser så "bæredygtige" ud, netop når
de
> kommer ud i butikkerne(?)
> Gad vide, hvordan det går med frugtbarheden på sigt ...

Hvis du tænker på evt. sprøjtemiddelrester, så er de omfattet af en
godkendelsesordning, hvor eksperter bl.a. vurderer sådanne spørgsmål.
Da de fleste appelsiner har kerner, vil jeg ikke tro det bruges generelt.
Man bør nok lade være at bruge skallen på kerneløse frugter.

> [...]
> citrontræ!
>
> Ved du (eller andre) for resten, hvordan det forholder sig med

Blomsterne er tvekønnende.
Mon ikke de er insektbestøvere som dens nære slægtning - lønfamilien?
Bestøvning er ingen problem, hvis planten står udendørs.
I hjemlandet varer det 10 år inden de sætter frugter, i vores klima er det
vel lidt
tvivlsomt om oliven vil sætte frugter af væsentlig størrelse.
De skulle være velegnede som grundlag for bonsai.

Per A. Hansen

Fra : Sorgenfri

Dato : 04-05-04 18:09

Per A. Hansen wrote:
> [...]
> Da de fleste appelsiner har kerner, vil jeg ikke tro det bruges
> generelt. Man bør nok lade være at bruge skallen på kerneløse frugter.

Jeg tænkte mere på, at frugterne var "kunstigt frembragt", og man derfor
ikke skulle regne med at finde så mange frugter på planten siden hen - altså
når der ikke blev brugt noget fremmende middel, som jeg troede, du mente.

> [...]
> tvivlsomt om oliven vil sætte frugter af væsentlig størrelse.
> De skulle være velegnede som grundlag for bonsai.

Tak for de videre oplysninger! Jeg kan sagtens forestille mig et oliventræ
en miniature. Passer perfekt med de krogede grene.

Mvh. Sorgenfri

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-05-04 11:23

Se evt. på

http://www.italiangardens.dk/

som er importør af de fleste af de citron- og oliventræer, der sælges her
i l andet.
På siden har de en dem om dyrkning, overvintring m.v.

/Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Sorgenfri

Dato : 04-05-04 18:10

Gert Krabsen wrote:
> [...]
> her i l andet.
> På siden har de en dem om dyrkning, overvintring m.v.

Tak for linket. Der er flotte billeder og gode råd at hente!

Mvh. Sorgenfri