Hjælp! HighSpeed data og tilhørende abn.
Fra : Jochke

Dato : 30-04-04 13:23

Okay. Nu er jeg bare forvirret, og søger noget sagligt hjælp her.

Jeg har et mobil abn hos Telmore hvor jeg har fået tilføjet HighSpeed data.
Nu er jeg på udkig efter et internet abn., så jeg kan komme på nettet via
mobilen. Det skal ikke bruges så meget, så jeg har ledt efter et af de der
gratis abn. hvor man kun betaler minutpris.

Først prøvede jeg at ringe op til et CyberCity Friabn. Der kan den højst
overføre med 1,4 kb i sekundet. Jeg snakker så med Telmore og spørger om det
er det der er HighSpeed. Og får at vide at internet udbyderen skal
understøtte HighSpeed data.
Jeg ringer til CyberCity og får at vide at det gør de desværre ikke. Så jeg
får annulleret abn.

Kigger lidt i manualen til min 6310i, og der står noget med at
netværksoperatøren og internetudbyderens udstyr skal understøtte det.

Så ringer jeg til Tiscali og spørger om det kan lade sig gøre med deres
gratis abn. Der får jeg et klart ja, af en tekniker, der påstår at deres
udstyr sagtens kan klare det, og det kun handler om at mobilabn.
understøtter HighSpeed. Hmm nu bliver jeg lidt i tvivl, da der står noget
andet i manualen. CyberCity indrømmede at de ikke understøttede det og
Telmore sagde det skulle Internetudbyderen også understøtte.

Nu ringer jeg så til Nokia hvor manden jeg snakker med lyder lidt usikker,
men forklare at det er afhængigt af både Internet og mobil udbyder. Men han
snakker så om at GPRS er afløseren for Highspeed og det er meget bedre, og
at GPRS er bagudkompatibel med HighSpeed. *doh* tænker jeg og er næsten
sikker på at det er 2 forskellige teknologier, men er lidt usikker. Desuden
er opkrævningen på de 2 teknikker også forskellig (tid/mb).

Så opretter jeg et abn hos Tiscali. Det køre så også højst med 1,4 kb/sek.

Jeg ringer til Telmore igen. Der får jeg forklaret at HighSpeeds hastighed
er afhængig af nettets belastning, og hvis der er meget belastning vil jeg
slet ikke kunne bruge det. Nu gør jeg hende opmærksom på at det da er GPRS
der kan blive ulidelig langsom, men ved HighSpeed vil man altid minimum have
en kanal til rådighed, dvs omkring 14.6...(ret mig hvis jeg tager fejl.)

Nu gider jeg altså ikke mere.

Er der nogen der kan fortælle mig om det kan lade sig gøre at få HighSpeed
til at køre ordentligt via et gratis abn.?

Passer det at også ISP'en skal understøtte HighSpeed?

Hilsen en træt og udmattet

Jochke

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-04-04 15:13

On Fri, 30 Apr 2004 14:23:09 +0200, Jochke wrote:

> Er der nogen der kan fortælle mig om det kan lade sig gøre at få HighSpeed
> til at køre ordentligt via et gratis abn.?
>
> Passer det at også ISP'en skal understøtte HighSpeed?

ISPen har ikke noget med Highspeed data at gøre. Det er kun telefon
udbyderen der skal.

Jeg har kørt med highspeed data via en mobil på både hos Cybercity og TDC.

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 30-04-04 21:15

Løgn!
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-05-04 07:53

On Fri, 30 Apr 2004 22:15:01 +0200, Thunderbird [7100] wrote:

> Løgn!

Det er da noget af et bombastisk udtryk at komme med. Har du noget som
helst der understytter dit udsagn?

Fra : Jochke

Dato : 01-05-04 08:12

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> wrote in message

> Det er da noget af et bombastisk udtryk at komme med. Har du noget som
> helst der understytter dit udsagn?

Han har faktisk ret. ISP'en skal understøtte v110 eller v120. Det gør TDC,
Tiscali og Cybercity.

/Jochke

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-05-04 09:07

On Sat, 1 May 2004 09:11:32 +0200, Jochke wrote:

> "Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> wrote in message

> Han har faktisk ret. ISP'en skal understøtte v110 eller v120. Det gør TDC,
> Tiscali og Cybercity.

v110 og v120 har SVJV ikke noget specielt med HighSpeedData at gøre men
bruges også af visse almindelige/ISDN modemer.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-04 12:50

> v110 og v120 har SVJV ikke noget specielt med HighSpeedData at gøre men
> bruges også af visse almindelige/ISDN modemer.

Ja, det er en protokol. Den skal være understøttet af udstyret for at HSCSD
virker.
Dvs. udbyderen skal understøtte HSCSD for at det virker.

Fra : Jochke

Dato : 01-05-04 15:27

> Ja, det er en protokol. Den skal være understøttet af udstyret for at
HSCSD
> virker.
> Dvs. udbyderen skal understøtte HSCSD for at det virker.

Jeg har bare gjort mig følgende observationer når jeg ringer op til
CyberCity eller Tiscali.

Sætter jeg "Connection method" i "Nokia Modem Options" til "Modem" får jeg
højst 9,6 i hastighed, uanset om jeg vælger en højere hastighed.

Sætter jeg "Connection method" til ISDN v.110 kommer jeg op på en 38
stykker, når jeg sætter hastigheden til maks.

Sætter jeg "Connection method" til v.120 får jeg en tre klangs tone(den der
hvor nummeret ikke eksistere).

Ringer jeg op til Oranges nummer og sætter den til ISDN får jeg bare en tre
klangs tone. Der kan jeg kun sætte den til modem, og får kun hastigheden
9.6.

Så hvad jeg kan konkludere ud fra det skal udbyderen bare understøtte ISDN
v.110/120 for at man får den høje hastighed.
Og det har vel ikke noget specielt med HSCSD at gøre. Ret mig hvis jeg tager
fejl.

/Jochke

Fra : Allan Joergensen

Dato : 01-05-04 13:26

Jochke <ask@me.com> wrote:

> Han har faktisk ret. ISP'en skal understøtte v110 eller v120. Det gør TDC,
> Tiscali og Cybercity.

Hvis husker rigtigt så gør Telia også.

--
Allan Joergensen

"How do you like this daddy?" she asked her little girl. I ran. (George)

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 30-04-04 15:21

Hej Jochke!

Jochke wrote:
> Okay. Nu er jeg bare forvirret, og søger noget sagligt hjælp her.

Så prøver jeg at forvirre dig endnu mere!

> [...]
> spørger om det er det der er HighSpeed. Og får at vide at internet
> udbyderen skal understøtte HighSpeed data.

Internet udbyderen skal understøtte et protokol med højere hastighed
(der gør næsten alle) samt den skal tillade opkald fra mobilnet. Jeg går
ud fra at CyberCity understøtter de almindelige protokoller (v.110 og
v.120), men måske ikke tillader opkald fra mobilnet.

> [...]
> ved HighSpeed vil man altid minimum have en kanal til rådighed, dvs
> omkring 14.6...(ret mig hvis jeg tager fejl.)

Ja, det 14,4 kbit/s, men hvis det hele var rigtigt konfigureret, så
ville du få en gang imellem en højere hastighed.

> Nu gider jeg altså ikke mere.
>
> Er der nogen der kan fortælle mig om det kan lade sig gøre at få
> HighSpeed til at køre ordentligt via et gratis abn.?

Har du installeret programmet "Nokia Modem Options"? Der kan du
indstille den ønskede hastighed og protokollen.

> Passer det at også ISP'en skal understøtte HighSpeed?

Nej, den skal bare tillade opkald fra mobilnet.

Mvh.

--
Rainer Schöbe (Germany)
http://www.rainerschoebe.de

Fra : Jochke

Dato : 30-04-04 18:56

"Rainer Schöbe" <newsgroup-nyhedsgruppe@prepaid-dk.de> wrote in message

> [...]
> ud fra at CyberCity understøtter de almindelige protokoller (v.110 og
> v.120), men måske ikke tillader opkald fra mobilnet.

Jae okay. CC understøtter i hvertfald v.110.

> Ja, det 14,4 kbit/s, men hvis det hele var rigtigt konfigureret, så
> ville du få en gang imellem en højere hastighed.

Aha det var det så nok ikke. :)

> Har du installeret programmet "Nokia Modem Options"? Der kan du
> indstille den ønskede hastighed og protokollen.

Hehe... der kan man bare se. Der lå fejlen. :)

> Nej, den skal bare tillade opkald fra mobilnet.

Og det gør både CC og Tiscali.

Så var det altså Tiscali teknikeren der havde ret. :)

Nu kan jeg komme op på en 38 stykker.

Tak for hjælpen.

/Jochke

Tak for hjælpen.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 30-04-04 21:30

On Fri, 30 Apr 2004 14:23:09 +0200, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

>Okay. Nu er jeg bare forvirret, og søger noget sagligt hjælp her.

Kan da prøve at hjælpe dig lidt

> [...]
>sikker på at det er 2 forskellige teknologier, men er lidt usikker. Desuden
>er opkrævningen på de 2 teknikker også forskellig (tid/mb).

HSCSD & GPRS er 2 vidst forskellige teknologier:

1:
HSCSD(High Speed Circuit Switched Data)

Er et kredsløbskoblet forbindelse der tillader højere
dataoverførselshastighed. På de fleste telefoner kan du komme op på en
hastighed på 43,2 Kbps i Downstream og 14,4 i Upstream. Denne hastighed
er maks hastighed

For at kunne bruge HSCSD kræves følgende:
Telefon der kan kører HSCSD
Teleselskab der understøtter det
ISP(Internetudbyder), der tillader opkald fra mobiltelefon og som
samtidigt understøtter HSCSD.

På HSCSD betaler du minuttakst

2:
GPRS (General Packet Radio Service):

GPRS er den nyere standard som delvist tager over for HSCSD tiltrods for
at de 2 standarder ikke har noget som helst med hinanden at gøre.

På GPRS ligger maks hastigheden omkring de 100 Kbps, desværre er der
ikke nogle telefoner der understøtter det endnu og de fleste komme op
omkring de 40-50 stykker.

Fordelen ved GPRS er at hvis du fx vil surfe så "ringer" du bare op med
et bestemt nummer, som aktiverer GPRS og så kan du surfe via mobilen og
dette uden at der skal blandes en decideret internetudbyder ind i det.

På GPRS betales der for trafk, hvorfor at man faktisk kan være online
konstant gratis hvis at man ikke generer trafik.

Afhængigt af dit forbrug og dine behov er enten HSCSD billigst eller
også GPRS.

> [...]
>en kanal til rådighed, dvs omkring 14.6...(ret mig hvis jeg tager fejl.)

Både GPRS og HSCSD vil altid som minimum have en TS(TimeSlot)
tilgængeligt.

>Er der nogen der kan fortælle mig om det kan lade sig gøre at få HighSpeed
>til at køre ordentligt via et gratis abn.?

IKke som sådan. Sådan som jeg husker det da jeg selv rodede med det var
at man skulle have et betalings abb hos TDC og så ringe ind og have det
gjort muligt at ringe ind fra mobilen før at man kunne benytte HSCSD

>Passer det at også ISP'en skal understøtte HighSpeed?

Ja!
Flemming Jacobsen

Fra : Jochke

Dato : 01-05-04 08:08

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> HSCSD & GPRS er 2 vidst forskellige teknologier:

Yes også hvad jeg har lært.

> [...]
> dataoverførselshastighed. På de fleste telefoner kan du komme op på en
> hastighed på 43,2 Kbps i Downstream og 14,4 i Upstream. Denne hastighed

Har dog lært at man kan tune hastigheden så den kommer op på 56 kbit/s.

> [...]
> Telefon der kan kører HSCSD
> Teleselskab der understøtter det
> ISP(Internetudbyder), der tillader opkald fra mobiltelefon og som

Yes, i den forbindelse minuttakst til både ISP og teleselskabet.

> 2:
> GPRS (General Packet Radio Service):
>
> GPRS er den nyere standard som delvist tager over for HSCSD tiltrods for
> at de 2 standarder ikke har noget som helst med hinanden at gøre.

Okay mente jeg bestemt også. Men blev totalt forvirret da ham fra Nokia
påstod at GPRS var bagudkompatibel med HSCSD. :S

> Fordelen ved GPRS er at hvis du fx vil surfe så "ringer" du bare op med
> et bestemt nummer, som aktiverer GPRS og så kan du surfe via mobilen og
> dette uden at der skal blandes en decideret internetudbyder ind i det.

Ja det er klart nok en fordel.

> Afhængigt af dit forbrug og dine behov er enten HSCSD billigst eller
> også GPRS.

Jep. Derfor har prøvet også at få HSCSD til at virke, så jeg afhængig af
formål kan kalde op med den teknologi der egner sig bedst.

> Både GPRS og HSCSD vil altid som minimum have en TS(TimeSlot)
> tilgængeligt.

Okay. Der har jeg lært noget andet. At man med HSCSD altid har minimum en
timeslot for sig selv, når nettet er belastet. Selfølgelig får du flere når
der er nogle fri, men tale har altid 1. prioritet. Så HSCSD er du garanteret
minimum en timeslot.
Hvis nettet er belastet og der er flere der bruger GPRS kommer de til at
dele den sidste timeslot, så du kan komme ret langt ned i hastighed. Der er
ikke en garanteret minimumshastighed ved GPRS
Det er hvad jeg så har lært på et kursus. Men om det er forskelligt fra
teleselskab til teleselskab, hvordan de gør ved jeg ikke. Det her var hos
TDC.

> IKke som sådan. Sådan som jeg husker det da jeg selv rodede med det var
> at man skulle have et betalings abb hos TDC og så ringe ind og have det
> gjort muligt at ringe ind fra mobilen før at man kunne benytte HSCSD

Jeg fik et specielt tlf nr af CC så jeg kan ringe fra mobil med gratis abn.
Men med TDC's gratis abn kan man ikke ringe fra mobil.

> Ja!

Af hvad jeg har konstateret og som Rainer Schöbe skriver, så skal udbyden
bare understøtte protokellen v.110 eller v.120. Og have instlalleret Nokias
Modem Option. Så køre jeg fint med 38,4.

/Jochke

Fra : Fischer

Dato : 01-05-04 09:41

> Yes, i den forbindelse minuttakst til både ISP og teleselskabet.

Nej, du betaler kun mobiltakst.

*Fischer

Fra : Jochke

Dato : 02-05-04 08:41

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in message

> Nej, du betaler kun mobiltakst.

Sure? Jeg fik noget andet at vide hos min ISP, og jeg logger jo ind med mit
brugernavn og pass når jeg skal oprette forbindelse.

/Jochke

Fra : Fischer

Dato : 02-05-04 11:19

> Sure? Jeg fik noget andet at vide hos min ISP, og
> jeg logger jo ind med mit brugernavn og pass når
> jeg skal oprette forbindelse.

Det er jeg næsten sikker på.
Hos TDC ringer jeg op til 21210000 og betaler i al fald ikke noget til dem -
kun min normale mobiltakst.

*Fischer

Fra : Jochke

Dato : 02-05-04 14:35

> Det er jeg næsten sikker på.
> Hos TDC ringer jeg op til 21210000 og betaler i al fald ikke noget til
dem -
> kun min normale mobiltakst.

Hmm og hvilket user og pass bruger du?

Prøv lige engang at ændre dit opkaldsnummer til *31210000. Jeg har fået at
vide det skulle booste forbindelsen. Om det passer ved jeg ikke.

/Jochke

Fra : Jochke

Dato : 02-05-04 14:47

Hey...

Jeg kunne bruge TDC's Wap gataway. Ringede op til nummer: 40390909 og brugte
tdc og waptdc som brugernavn og pass. Og det åd den sku med Highspeed.

Så kan man vel bruge den som gratis internet abn. og kun betale de minutter
man er på, til sit teleselskab.

/Jochke

Fra : Fischer

Dato : 02-05-04 14:50

> Hmm og hvilket user og pass bruger du?

Mit 12-cifrede brugernavn + password fra min TDC ADSL forbindelse.

> Prøv lige engang at ændre dit opkaldsnummer til *31210000.
> Jeg har fået at vide det skulle booste forbindelsen.

Jeg har ikke HSCSD og kobler derfor kun op med 9,6 kbps. Og oftest bruger
jeg GPRS i stedet.

*Fischer

Fra : Jochke

Dato : 02-05-04 14:56

> Mit 12-cifrede brugernavn + password fra min TDC ADSL forbindelse.

Hmm oki. Det hjælper jo så ikke så meget når man ikke har sådan et.

/Jochke

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-05-04 10:15

On Sat, 1 May 2004 09:07:49 +0200, "Jochke" <ask@me.com> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

>Yes også hvad jeg har lært.

>Har dog lært at man kan tune hastigheden så den kommer op på 56 kbit/s.

MIn Nokia 6610 har 4 Timeslots a 14,4 Kbps. Dvs at jeg bruger 3 på at
downloadde og en på at sende og derved har jeg en max hastighed på
43,2/14,4. Dog kan dog tænkes at du har en telefon med fx 5 Timeslots
eller mere, hvilket så vil gøre det muligt for dig at nå den hastighed

>Okay mente jeg bestemt også. Men blev totalt forvirret da ham fra Nokia
>påstod at GPRS var bagudkompatibel med HSCSD. :S

Kan jeg da godt forstå, de har vidst heller ikke vildt meget styr på
det.

>Jep. Derfor har prøvet også at få HSCSD til at virke, så jeg afhængig af
>formål kan kalde op med den teknologi der egner sig bedst.

Forståeligt

> [...]
>Det er hvad jeg så har lært på et kursus. Men om det er forskelligt fra
>teleselskab til teleselskab, hvordan de gør ved jeg ikke. Det her var hos

Jeg har så fået at vide at uanset hvad så skal GPRS også harve minumum
et TS, men GPRS traik skulle også være prioreteret relativt høj på
masterne, mens at CSD/HSCSD på nogle master har et dedikeret antal
celler tilgængelige til de 2 tjenester og det afhænger muligvis også at
udbyderen.

>Jeg fik et specielt tlf nr af CC så jeg kan ringe fra mobil med gratis abn.
>Men med TDC's gratis abn kan man ikke ringe fra mobil.

Jeg kunne godt ringe ind på TDC's gratis abb med mobil, men jeg kunne
bare ikke ringe op med HSCSD, det skulle jeg bruge et betalings abb for.

>Af hvad jeg har konstateret og som Rainer Schöbe skriver, så skal udbyden
>bare understøtte protokellen v.110 eller v.120. Og have instlalleret Nokias
>Modem Option. Så køre jeg fint med 38,4.

Jeg har haft spurgt en del folk, og har fået at vide at udbyderen aktivt
skal understøtte HSCSD opkald fra mobil telefoner (om en af
protokollerne der er nævnt tager forbehold for dette ved jeg så ikke).

Men jeg har så valgt at droppe HSCSD ideen og kører kun rent på GPRS.

Men hvor meget regner du med at bruge det?. For så kan jeg da prøve og
komme med et forsigtigt gæt på om det er HSCSD eller GPRS du skal have
fat i.
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-04 12:55

> Jeg har så fået at vide at uanset hvad så skal GPRS også harve minumum
> et TS

GPRS har en voldsomt dynamisk allokering af TS for at spare plads i æteren,
så der er ikke noget der er fast. Det er også grunden til at latency er så
ringe på GPRS (i laveste service-klasse snakker vi gennemsnitlige delays i
sekund-klassen).
Af samme grund bruger jeg personligt altid HSCSD (bruger et Nokia D211-kort)

Fra : Jochke

Dato : 01-05-04 15:37

> [...]

> masterne, mens at CSD/HSCSD på nogle master har et dedikeret antal
> celler tilgængelige til de 2 tjenester og det afhænger muligvis også at

Hmm jeg bliver sku forvirret. For det kursus hæfte jeg sidder med (fra TDC)
står der at flere terminaler kan komme til at deles om en TS.

> Jeg kunne godt ringe ind på TDC's gratis abb med mobil, men jeg kunne
> bare ikke ringe op med HSCSD, det skulle jeg bruge et betalings abb for.

Okay kan det mon så være det er fordi de to protokoller v110/120 ikke virker
med gratis abn. Jeg ved det ikke....

> Jeg har haft spurgt en del folk, og har fået at vide at udbyderen aktivt
> skal understøtte HSCSD opkald fra mobil telefoner (om en af
> protokollerne der er nævnt tager forbehold for dette ved jeg så ikke).

Næe ved jeg heller ikke men umiddelbart har mine observationer gjort at v110
altså virker med HSCSD, og at man bare skal have et opkaldsnummer der virker
fra en mobil.

> Men hvor meget regner du med at bruge det?. For så kan jeg da prøve og
> komme med et forsigtigt gæt på om det er HSCSD eller GPRS du skal have
> fat i.

Lige pt er det bare for at lege lidt med det og teste det, så jeg bedre kan
vejlede andre i det. Men det er sku lidt svært, når man får så forskellige
fakta afhængig af hvem man kontakter.
Måske skal jeg bruge det når jeg får investeret i en bærbar PC og så
investere i en CardPhone D211 fra Nokia.

Eller den som 3 har der kan køre noget stækere ser nu heller ikke så tosset
ud. Det er dog stadig lidt for dyrt til jeg gider bruge penge på det.

/Jochke

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-05-04 19:57

"Jochke" <ask@me.com> wrote in message
> Hmm jeg bliver sku forvirret. For det kursus hæfte jeg sidder med (fra
TDC)
> står der at flere terminaler kan komme til at deles om en TS.

I kredsløbskoblede forbindelser får hver terminal tildelt en TS, forstået på
den måde at man får det samme TS i rækkefølgen igen og igen.
I pakkekoblede forbindelser deler terminaler ikke de enkelte TS, men det kan
være forskellige terminaler der får TS'et fra gang til gang.

> Måske skal jeg bruge det når jeg får investeret i en bærbar PC og så
> investere i en CardPhone D211 fra Nokia.

Det er et OK, kort men der er andre på markedet.
SonyEricsson har et der understøtter EDGE, som Sonofon vist er ved at
implementere.
EDGE er en 2.5g teknologi der giver nær-3g hastigheder, men jeg kender ikke
performance.
Vodafone har også nogle stykker:
http://office.vodafone.com/mobileofficeroot/enuk/product_information/10_mobileconnectcard/p_mobileconnect.jsp
TDC sælger GPRS-kortet, og jeg ved ikke om 3g-kortet kan køre på 3's net.

> Eller den som 3 har der kan køre noget stækere ser nu heller ikke så
tosset
> ud. Det er dog stadig lidt for dyrt til jeg gider bruge penge på det.

Hvis jeg selv kunne vælge udbyder ville det nok være mit valg. Deres Free
abonnement er også interessant.
Kortet har (i modsætning til SonyEricssons) dog den ulempe at det stikker ud
fra PC'en, hvilket er lidt irriterende. Mit D211 gør det samme, og da det
virker stabilt og solidt nok til at jeg lader det sidde i altid, har det en
evne til at hænge fast i tasken hver eneste gang jeg hiver den op og i. Min
nuværende bærbare har ikke indbygget WLAN, men når jeg får den næste (den
smækre X40), så ryger kortet nok i tasken når det ikke bliver brugt. Det
ville jeg nok ikke gøre hvis antennen kunne foldes sammen.

Fra : Jochke

Dato : 02-05-04 08:33

> [...]

kan
> være forskellige terminaler der får TS'et fra gang til gang.

Hmm okay. Så er det godt nok noget skod at jeg får noget andet at vide på
det kursus.

> [...]
> implementere.
> EDGE er en 2.5g teknologi der giver nær-3g hastigheder, men jeg kender

Okay. Jeg kører godt nok med Telmore, så jeg har ikke mulighed for EDGE. Og
har ingen planer om at skifte.

> Vodafone har også nogle stykker:

http://office.vodafone.com/mobileofficeroot/enuk/product_information/10_mobileconnectcard/p_mobileconnect.jsp

Ser spændende ud. :P Men der er igen den der dims der stikker ud. :(

> TDC sælger GPRS-kortet, og jeg ved ikke om 3g-kortet kan køre på 3's net.

Du mener D211?

> [...]
> smækre X40), så ryger kortet nok i tasken når det ikke bliver brugt. Det
> ville jeg nok ikke gøre hvis antennen kunne foldes sammen.

Kan godt se problemet. Også en af de ting jeg vil have med i overvejelserne.

/Jochke

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-05-04 15:01

http://office.vodafone.com/mobileofficeroot/enuk/product_information/10_mobileconnectcard/p_mobileconnect.jsp
> Ser spændende ud. :P Men der er igen den der dims der stikker ud. :(

På GPRS-kortet kan det trykkes ind...

> Du mener D211?

Nej Vodafones GPRS-kort.. Det fremgår dog ikke af hjemmesiden af en eller
anden grund, men erhvervscentrene har dem.