Danske titler på udenlandske film?
Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 15:48

Hej!

Har I nogen forslag til, hvor man kan finde den danske titel på en film,
hvis man har den engelske?

www.scope.dk har mange film men ikke alle.

Jeg ville f.eks. helt konkret gerne kende den danske titel på filmen "Diner"
fra 1982 (http://www.imdb.com/title/tt0083833/) - nogen forslag til, hvor
man kan slå den - og andre titler - op og finde en evt. dansk titel?

Mvh
Torben

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-04-04 16:35

On Fri, 30 Apr 2004 16:48:05 +0200, "Biker-Torben®"
<cjs1nfa02XXXX(erstat X'erne og denne parentes med et
snabel-a)sneakemail.com> wrote:

> [...]
>fra 1982 (http://www.imdb.com/title/tt0083833/) - nogen forslag til, hvor
>man kan slå den - og andre titler - op og finde en evt. dansk titel?

Ja. Dansk Filmfortegnelse. Findes vist nok desværre ikke på nettet,
men bibliotekerne kan jo foranlediges til at slå det op via nettet. Er
alle andre muligheder udtømt, så kan de altid finde ud af det på
Filmmuseet. Det kan især være nødvendigt med ældre film at bruge denne
mulighed.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Lenton

Dato : 30-04-04 17:39

Biker-Torben® wrote:
> [...]
> fra 1982 (http://www.imdb.com/title/tt0083833/) - nogen forslag til, hvor
> man kan slå den - og andre titler - op og finde en evt. dansk titel?

akas.imdb.com tilføjer udenlandske titler, imdb har dog ingen dansk
titel på denne film: http://akas.imdb.com/title/tt0083833/

Fra : Jette

Dato : 30-04-04 17:47

Biker-Torben® wrote:

> [...]
> "Diner" fra 1982 (http://www.imdb.com/title/tt0083833/) - nogen
> forslag til, hvor man kan slå den - og andre titler - op og finde en

Dansk Filmfortegnelse har to film, begge af Barry Levinson, under titlen
"Diner".

Den ene er fra 84/85 (det år, den havde premiere i Danmark?)
Den har ingen dansk titel.

Den anden er fra 88/89 (videoudgivelsen?)
Den hedder på dansk "Vores sted".

Med venlig hilsen
Jette

Fra : J

Dato : 30-04-04 20:46

snabel-a)sneakemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra 1982 (http://www.imdb.com/title/tt0083833/) - nogen forslag til, hvor
> man kan slå den - og andre titler - op og finde en evt. dansk titel?

Jeg er ikke sikker på den danske titel til "Diner" (i øvrigt en rigtigt god
film), men med hensyn til danske titler generelt, så ser det ud til at
reglen er at titlen *skal* indeholde ordet "halløj", ellers må den ikke
frigives i Danmark!

Jonas

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 01-05-04 16:24

"J" <albuerumminusspam@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> film), men med hensyn til danske titler generelt, så ser det ud til at
> reglen er at titlen *skal* indeholde ordet "halløj", ellers må den ikke

Det har du vist misforstået, den regel gælder kun hvis Whoopi Goldberg er
med i filmen! Derimod kan man sagtens oversætte en engelsk titel til en
anden engelsk titel.... så danskerne kan forstå den:
Cruel Intentions -> Sex Games

/Mikkel