lystofrør
Fra : kha

Dato : 30-04-04 08:45

Akvariet er 960L
Amaturet indeholder 8 rør

Hvilke rør ville være den optimale (se bort fra pris) sammensætning til en
amazonas biotop med masser af planter?

Herunder de rør jeg vil vælge imellem:

http://www.akvariewest.dk/shop/Lysstofror.html

--

akvarium @ arendt .biz

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 30-04-04 09:17

kha wrote:
> [...]
> Amaturet indeholder 8 rør
>
> Hvilke rør ville være den optimale (se bort fra pris) sammensætning til en

Umiddelbart vil jeg mene at Triton er det bedste af de rør, der er på siden.

Ellers vil jeg anbefale Osram 965 "Biolux" til formålet. Jeg giver ca.
75,- for et 58W rør. Det er rundt regnet 1/3 af Tritons pris.

Jeg kunne dog godt finde på at kombinere dem. Tritons lys er ret rødligt
i det, mens 965eren er på 6500K med et CRI på 90 (deraf navnet "965").

Et rør alene: jeg ville vælge 965.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Jasper Norman

Dato : 30-04-04 23:11

8 rør... Det er godt nok mange. Du behøver vel ikke mere end det halve? Var
ude at besøg en i dag, som har et 720l med discus. Han har sat en
lys-styring på, således at hvis der er meget dagslys, slår den selv et par
af rørene fra. Smart.

Jeg er helt og fuldkomment faldet for det blållige lys. Jeg véd ikke om det
er "passende" for et amazonas akv. Men hvis jeg var dig, ville jeg kombinere
et eller to gro-lux (rødlige) med to blå rør. Det ville temmeligt sikkert
også være utroligt flot med fx. 3 blå "dagslys-rør" og et enkelt gro-lux,
som jo nok er en god idé til planterne.

Hvis du bruger 3 blå+et rødt bliver det sikkert en smule dunkelt, men det
gør vel heller ikke noget til et amazon?

Som Jan er inde på, mener jeg også at rørene er en smule dyre på den omtalte
side. De kan findes billigere.

Hvis du har mulighed for at komme til Aalborg, vil jeg anbefale dig at
besøge Carstens Dyrehandel (og nej, jeg har ingen forbindelser til denne)
jeg købte selv et par rør dernede i går, og jeg er sikker på, at du er
velkommen til at teste rørene derhjemme, og bytte dem til en anden farve
hvis du ikke skulle være tilfreds. Ikke nemt hvis rørene er købt on-line. I
samme butik har de ditto nogle, efter sigende, utroligt flotte rør. Noget
med "Marine Blue Day" eller lign. Hvis prisen ikke er noget problem ville
jeg prøve med et par stykker af dem. (koster desværre ca. 350,- stk.) Men
til gengæld skulle de give uhørt meget lys, og dermed igen være med til at
du ikke behøver at fylde ret mange rør i amaturet.

God jagt.

/Jasper

Fra : Plesner

Dato : 01-05-04 05:17

> 8 rør... Det er godt nok mange. Du behøver vel ikke mere end det
> halve?

I forhold til den lysmængde, der er i troperne, hvor mange de fleste af
vores fisk kommer fra, så er 8 rør bestemt ikke i overkanten til et
akvarium i den størrelse.

> [...]
> temmeligt sikkert også være utroligt flot med fx. 3 blå "dagslys-rør"
> og et enkelt gro-lux, som jo nok er en god idé til planterne.

Lige bortset fra, at grolux overhovedet ikke egner sig til akvariebrug.
De er udviklet til gartnerier, men de dele af spektret, der skulle gavne
plantevæksten, gennembryder ikke vand, så du kan selv regne ud, hvor
meget de hjælper i et akvarium. Det eneste man får ud af at bruge grolux-
rør til akvarier, er kunstige farver og et alt for lav lysudbytte fra
sine rør. Jeg ved ikke, hvordan den gamle vandrehistorie om at grolux-rør
er velegnede til akvariebrug stammer fra - der blev grinet af den
allerede for mere end 20 år siden.

Hvis du skal bruge standardrør, så er en kombination af lige mange
Philips farve 89 (aquarelle) og Philips rør med en farve i 90'erne en god
ide (I følge Claus Christensen fra Tropica).

plesner

Fra : kha

Dato : 01-05-04 06:22

Det eneste man får ud af at bruge grolux-
> rør til akvarier, er kunstige farver og et alt for lav lysudbytte fra
> sine rør.

Det kan jeg bekræfte. Jeg har grolux i et guppyakvarium, og de svømmer rundt
i mørke...

> Hvis du skal bruge standardrør, så er en kombination af lige mange
> Philips farve 89 (aquarelle) og Philips rør med en farve i 90'erne en god
> ide (I følge Claus Christensen fra Tropica).

Kunne jeg få lokket et konkret forslag ud af dig?

fx.

4 stk. Philips farve 89 (aquarelle)
4 stk. Phillips farve ??

Fra : Plesner

Dato : 01-05-04 13:02

> Kunne jeg få lokket et konkret forslag ud af dig?
>
> fx.
>
> 4 stk. Philips farve 89 (aquarelle)
> 4 stk. Phillips farve ??

Efter lidt søgen lykkedes det mig at finde oplysningerne:
det rør i 90'erne der anbefales, er farve 94.

plesner

Fra : kha

Dato : 01-05-04 13:24

> Efter lidt søgen lykkedes det mig at finde oplysningerne:
> det rør i 90'erne der anbefales, er farve 94.

Skal jeg så gå efter:

4 stk. Philips farve 89 (aquarelle)
4 stk. Phillips farve 94

eller skal det fx være 6 af den ene og 2 af den anden?

Fra : Plesner

Dato : 01-05-04 15:38

> Skal jeg så gå efter:
>
> 4 stk. Philips farve 89 (aquarelle)
> 4 stk. Phillips farve 94

Det er i høj grad en smagssag - hvis du bor i nærheden af København, kan du
se begge typer rør i lysarmaturlageret i Borgergade. Som udgangspunkt ville
jeg nok gå efter 4 af hver, men det er rent subjektivt.

plesner

Fra : kha

Dato : 01-05-04 16:16

Tak for din tid

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 01-05-04 16:43

kha wrote:
> Akvariet er 960L
> Amaturet indeholder 8 rør
>
> Hvilke rør ville være den optimale (se bort fra pris) sammensætning til en
> amazonas biotop med masser af planter?

Prøv at se hvad dem (eller nogen af dem , der ved noget om det,
bruger til deres planteakvarier:
<http://showcase.aquatic-gardeners.org/?&op=showpage&name=view-showcase>

I de store kategorier finder man en del HQI og T5, men der er stadig
nogen, der bruger T8.

<KLIP>

Fra : kha

Dato : 01-05-04 18:37

> I de store kategorier finder man en del HQI og T5, men der er stadig
> nogen, der bruger T8.

Mit 960L skal ikke lige være mit planteakvarium projekt. Til det har jeg et
325L hvor jeg vil prøve med HQI. Jeg drømmer om et akvarium med græsplæne
(Lilaeopsis brasiliensis )

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 01-05-04 20:25

kha wrote:

> Mit 960L skal ikke lige være mit planteakvarium projekt. Til det har jeg et
> 325L hvor jeg vil prøve med HQI. Jeg drømmer om et akvarium med græsplæne
> (Lilaeopsis brasiliensis )

Jeg har selv gang i et HQIprojekt; 4 x 70W HQI (5200K) på mit 530L i
stuen. Jeg har en "forbindelse", der bukker armaturet for mig i stål
eller alu på en avanceret bukkemaskine )

Løsningen med de 2 x 150W blev ikke godkendt af konen
Så nu skal jeg af med de to lamper igen

Fra : kha

Dato : 02-05-04 05:17

> Jeg har selv gang i et HQIprojekt; 4 x 70W HQI (5200K) på mit 530L i
> stuen.

Kan man bruge sådan noget:

http://snipurl.com/63h7

?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-05-04 07:57

kha wrote:

> Kan man bruge sådan noget:
>
> http://snipurl.com/63h7

Joh, Giesemann er fine lamper. Jeg har selv haft 150W-udgaven af den
viste lampe.
Problemet med den/dem er at der kommer meget lys ud i rummet og i min
stue virkede det ikke godt. Udefra så det ud som om der stod et solarium
eller et meget stort TV og var tændt i stuen.

Dertil kommer at jeg synes at det er ret dyrt for blot 1 x 70W.

Mit projekt pt. går på at bygge et armatur til mit 530L med 4 x 70W HQI,
altså een pr. 40cm i grove træk.
Det skal ikke være højere end ca. 15-18cm og så skal det være
heldækkende for at der ikke kommer lys ud i stuen over akvariet.
Jeg mangler blot at få en ide til en fodringsmulighed.

Mit (brugte) kontrolgear til de 4 x 70W HQI har kostet mig ca. 300,- i
Tyskland, inkl. bankgebyrer og porto. Nu mangler jeg sokler og brændere
(pærer) samt at få bygget armaturet

Til et 325L ville jeg vælge to eller måske tre 70W for at få dækket
bunden med lys. Skal der meget lys på, ville jeg tage 2 x 150W.
Du skal huske på at HQI er en punktformet lyskilde så der er også noget
geometri i dit design. Hvis du nøjes med een lampe i relativ nærhed af
vandoverfladen på dit 325L vil du få skygge i hver ende af akvariet, med
mindre du hænger lampen i en højde af 60-70cm over akvariet.

Fra : kha

Dato : 03-05-04 16:37

> Jeg mangler blot at få en ide til en fodringsmulighed.

En lille lem i kassen?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-05-04 07:56

kha wrote:

> En lille lem i kassen?

Det kræver ihvertfald lidt tanke for designet; den skal helst være
konekompatibel.
Jeg vil lave noget som er til at bruge og ikke er grimmere end det
behøver at være.

Fra : kha

Dato : 03-05-04 16:40

> Joh, Giesemann er fine lamper. Jeg har selv haft 150W-udgaven af den
> viste lampe.
> Problemet med den/dem er at der kommer meget lys ud i rummet og i min
> stue virkede det ikke godt.

Mit akvarium er blot et forsøg, og det står i kælderen. Så derfor er jeg
interesseret i noget der fungere godt. Hvordan det ser ud er knap så vigtigt
her i testfasen
Så du vil mene at sådan et fx 150W ville være et egnet amatur til et 325L
planteakvarium?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-05-04 08:00

kha wrote:

> [...]
> her i testfasen
> Så du vil mene at sådan et fx 150W ville være et egnet amatur til et 325L

Det vil være et fint sted at starte synes jeg. Lysmængden fra sådan en
fætter svarer vel til fire-fem af de rør du normalt ville hænge over det
akvarium. Dertil kommer at lyset er flottere i mine øjne.

--
Steen Suder
- Der har en enkelt eller to 150W HQI i overskud

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 02-05-04 09:22

"kha" <akvariereol@ofir.dk> wrote in message
> Akvariet er 960L
> Amaturet indeholder 8 rør
>
> Hvilke rør ville være den optimale (se bort fra pris) sammensætning til en
> amazonas biotop med masser af planter?

Jeg bruger selv rør fra Dennerle. De påstår selv at lysmængden er den samme
i 15000 Timer.
http://www.dennerle.de/ENGLISCH/e_frameset.htm se under Accessories >> Light
for aquaria for at se sammensætning af lys spektret. Amazone rørene giver
rigtig gode farver til fiskene. Jeg har selv 660l med sydamerikanske fisk.
Kombiner med deres planterør, og du er rigtig godt kørende.

--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : kha

Dato : 03-05-04 16:38

> Jeg bruger selv rør fra Dennerle. De påstår selv at lysmængden er den
samme
> i 15000 Timer.
> http://www.dennerle.de/ENGLISCH/e_frameset.htm

Hvor kan jeg købe dem henne? Har du et helt præcist forslag til
sammensætningen?

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 04-05-04 05:32

> samme
>
> Hvor kan jeg købe dem henne? Har du et helt præcist forslag til
> sammensætningen?

Jeg ved at www.avifauna.dk forhandler dem, men det ser ud til at deres shop
er nede. Ring evt til dem.

6 amazone rør og 2 planterør.