"C. Poulsen" <the.poulsens@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:fd5f4028.0404292137.29a05b56@posting.google.com...
> Hej
>
> Jeg står for at købe en tagbox til ferien, er der nogen her der har et
> par gode råd til hvad man skal holde øje med !! jeg kan se at priserne
> springer fra 1000,- til 3000,- så der må vel være nogen forskel.
> Håber der er nogen med en viden om dette emne, der har tid til at
> hjælpe en begynder.
>
> Carsten
Tja - jeg har haft to forskellige gennem de sidste år. Begge ret smalle
modeller, da jeg mest brugte
dem til surf-udstyr, og der sku' brædtet jo gerne ligge ved siden af.
Den ene var et utroligt billigt tilbud i Bilka en sommer (begge er/var
skibokse) og lavet af ½blød plast.
Fungerede fint, men var lidt blød i det. Ikke at den "hang" over tagbøjlerne
ved belæsning, mere at
når alle sejl var mast i sku' den trykkes lidt her og der for at lukke
ordentligt.
Den anden er en gammel Jet-Set 500 af noget hårdere og tyndere plast. Sammen
tendens til at
være lidt blød i det. Helt sikkert en god ide at huske at lukke den ekstra
haspe i fronten, da den
har et par små revner der. Sikkert forrige ejer, der har glemt det....
Aerro-dynamikken i dem kan jeg egentligt ikke huske at have tetstet, men det
koster jo altid mere
end man håber. Faktisk kører jeg nu med en bil med fast tagbagagebærer og
foretrækker at
have f.eks. ski bundet direkte på af den grund - med mindre vi skal køre
dagligt fra hytte til lift.
De dyre bokse er som regel lavet af glasfiber og har -for de stores
vedkommende- gasdæmpere
til at holde dem åbne. Komfortabelt, men de smalle, billige lever OK med en
"manuel" pind.
Ikea's gamle, hvide "Family" tagboks ses stadig hyppigt i Sverige.
De dyreste er nok dem, der er bygget til bestemte bil-modeller; som regel
stationcars, hvor du
får en boks med integrerede tagbøjler, hvilket gør at boksen kan ligge
ekstremt tæt på taget.
Men her tror jeg også du kommer væsentligt over den pris, du nævner
Mht sikkerhed har jeg kun een gang set et låg til en boks ligger i
nødsporet - sikker en mindre
forglemmelse ved paningen....låste DU den ikke
Fastgørelsen på tagbøjlerne sker med metalbøjler, der stikkes under
tagbøjlen, op gennem
bunden af boksen og der får skiver/møtrikker. Faktisk ingen forskel der.
Nogle fås med remme indeni boksen til fastgørelse af læsset - har aldrig
brugt det.
Mht indbrud tror jeg egentligt at de bløde bokse er sværere at brække op end
de hårde -og
mere sprøde- bokse af glasfiber. Låsene plejer dog at være ganske ringe på
de fleste modeller.
Enkelt har dog spænder, der skal aflåses med hångelås - desværre er der kun
plads til at
montere meget små hængelåse....
Så der er kun een vej: ud og se på nogle forskellige og gør op med dig selv
hvor meget
legetøjet må koste
Som sagt ligger de store prisforskelle mest i
materialer og udstyr.
Og så måske et par enkelte mærkevare, som altid.
Og husk så lige at taglæs ændrer bilens køreegenskaber - overlæs kan være
_meget_
farligt ! Både dine tagstænger og din bil har en max belastning !
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder