Q: Trailer max 30km/t !
Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 01-05-04 01:46

Hejsa NG !

Jeg søgte lige lige på tha net vedr. "langsomt gående kørsel" med min
trailer, men blev ikke klogere.
Jeg har fint styr på reglerne vedr B/E-kort (min bil's egen 1175+50=1225,
trailer max 1225, samlet 3050) så ingen ko på isen der, men min trailer er
ikke indreg. og jeg kører derfor med trekant. Gælder der samme regler der ??
Skal man have B/E, hvis man kører med trekant ?
Må jeg overstige de 1225 på krogen?
Må jeg overstige de 3500 ?

Mvh
Leon

---

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 01-05-04 06:26

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@roadrebel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
??
> Skal man have B/E, hvis man kører med trekant ?

Så vidt jeg ved må du overhovedet ikke koble en uindregistreret trailer
efter din bil på offentlig vej.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-05-04 06:38

Hans L. Jørgensen wrote:
> Så vidt jeg ved må du overhovedet ikke koble en uindregistreret
> trailer efter din bil på offentlig vej.

Det mener jeg gerne at man må. Det har i hvert fald været oppe med nogen
maskiner på trailer, som blev udlejet uden at gøre opmærksom på det. Folk
kørte derfor 70 km/t med traileren, men de måtte maks. køre 30 km/t = intet
kørekort...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : dosser

Dato : 01-05-04 06:50

hmmm, det kan godt være du har ret, men jeg tvivler når/hvis køretøjet ikke
er til erhvervsbrug.

--
Jan

Fjern ordet "NiXSPAM" i min mailadresse inden der svares!
ellers modtager jeg ikke jeres mail.
Vær venlig IKKE at tilføje mig i adresse kartoteket !
Dette er for at undgå udbredelse af mailadressen, virus samt spammails.
meddelelse news:c6vd3b$3a2$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-05-04 06:54

dosser wrote:
> hmmm, det kan godt være du har ret, men jeg tvivler når/hvis
> køretøjet ikke er til erhvervsbrug.

Der er nogle regler. Man må i hvert fald _ikke_ køre med en campingvogn uden
plader...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 01-05-04 09:36

meddelelse news:c6ve2h$596$1@sunsite.dk...

> Der er nogle regler. Man må i hvert fald _ikke_ køre med en campingvogn
uden
> plader...

Man må godt svejse sin egen bådtrailer sammen, og så køre med den. Den skal
selvfølgelig være forsvarlig og have lygter, blinklys, osv. Og så er det max
30km/t

Det var hvad den lokale "snuppe Jensen" fortalte forrige sommer.

Glenn

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-05-04 07:27

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
..
> Så vidt jeg ved må du overhovedet ikke koble en uindregistreret trailer
> efter din bil på offentlig vej.

Det må han godt, men så køre det som landbrugsredskab = max. 30 kmt. Og det
er svjv det eneste det har indflydelse på., same procedure as always, bilens
konstruktion bliver jo ikke ændret.

Fra : dosser

Dato : 01-05-04 06:37

Du må slet ikke kører med den, den skal være indregistreret, med mindre du
kører på en traktor til og fra egen mark LoL

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 01-05-04 08:39

Om jeg må køre med den eller ej er jeg slet ikke i tvivl om, for det har jeg
undersøgt hos Politiet, det må jeg gerne. Traileren skal bare overholde
færselsloven, med lys og krogens max vægt. Man må selvfølgelig ikke køre på
motortrafikvej og motorvej. Dog med specielle forhold vedr. St.broen.

Der hvor min tvivl er, er om hvis jeg overskrider en af vægtgrænserne feks
med en større bil og så skal have B/E, om man så må køre traileren som "max
30" uden B/E.
Problemet opstår typisk hvis man feks har en US-trailer med hydragliske
bremser, den kan ikke indreg.'s i dk., der skal alle påløbsvogne have
mekaniske bremser..... !!!! må guderne vide hvorfor !!!

Mvh
Leon

---

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 01-05-04 10:54

On Sat, 1 May 2004 09:38:53 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@roadrebel.dk> wrote:

>Problemet opstår typisk hvis man feks har en US-trailer med hydragliske
>bremser, den kan ikke indreg.'s i dk., der skal alle påløbsvogne have
>mekaniske bremser..... !!!! må guderne vide hvorfor !!!

Det er ikke pga bremserne at en US-trailer ikke kan indregisteres.
Böckmann http://www.boeckmann.dk sælger hestetrailer i Danmark med
hydrauliske bremser.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-05-04 07:25

Leon Hulstroem (4220) wrote:
> [...]
> men min trailer er ikke indreg. og jeg kører derfor med trekant.
> Gælder der samme regler der ?? Skal man have B/E, hvis man kører med

Svjh så skal alle de "almindelige" betingelser (kørekort og vægt) være
opfyldt, så den eneste forskel er max hastigheden på de 30 km/t uden plader.
Men det er et stykke tid siden jeg har haft med emnet at gøre, så det kan jo
være jeg husker forkert eller reglerne er ændret inden for de sidste 20 år

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Kim Olsen

Dato : 01-05-04 08:11

Hej

Som jeg huser reglerne for 20 år siden, da jeg tog kørekort:

Med en uindregistreret trailer må du max køre 30 km/t, men skal ellers
overholde regler til lys og afmærkning, så hvorfor skulle det også gælde
vægtgrænserne.

Dog mødte jeg forleden et mindre cirkus, hvor der blandt andet var følgende
i vogntoget:

-indregistreret traktor med stor uindregistreret campingvogn.

-indregistreret firhjulstrækker med uindregistreret beboelsesvogn (et gæt
3 - 4 tons stor ! )

Specielt sidstnævnte kunne godt tyde på at man måske med en trekant i stedet
for en nummerplade sætter nogle regler omkring vægt ud af kraft.

Håber en kan finde de rigtige regler, det kunne jo være interessant, hvis
man bare kan pille pladen af sin trailer, når man kører med overvægt

Kim Olsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 01-05-04 08:31

Kim Olsen wrote:
> [...]
>
> Specielt sidstnævnte kunne godt tyde på at man måske med en trekant i
> stedet for en nummerplade sætter nogle regler omkring vægt ud af

"Rigtige" 4x4 må trække 3.500 kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 01-05-04 08:42

der er rigtigt at hvis man kører traktor med trekant og trailer med trekant,
så må man laste til akslerne knækker !!

-Leon

---

Fra : Henrik G Nielsen

Dato : 01-05-04 08:48

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@roadrebel.dk> skrev i en meddelelse
> der er rigtigt at hvis man kører traktor med trekant og trailer med
> [...]

Henrik

Fra : Uffe Ravn

Dato : 01-05-04 10:37

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@roadrebel.dk> skrev

> der er rigtigt at hvis man kører traktor med trekant og trailer med
trekant,
> så må man laste til akslerne knækker !!

Nope, max. TT for hele vogntoget med 2 trailere er 48 Tons.

Desuden foresvæver det mig noget med et max. tilladt akseltryk på 10 Tons.
Men det er jo sikkert også lidt mere end en sædvanlig Brenderup kan klare

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-05-04 09:31

On Sat, 1 May 2004 02:46:15 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
> [...]

>ikke indreg. og jeg kører derfor med trekant. Gælder der samme regler der ??
Hvis din trailer kan indreg. så skal du indreg. den for at må kører på
offentlig vej.
Trailere (andre køretøjer) der ikke kan indreg. fordi de ikke kan
opfylde de gældende regler, må/kan køre på offentlig vej uden at være
indreg. dog max 30 km/t. Der kan dog være regler omkring
størrelse/vægt der skal tages i betragtning.

>Skal man have B/E, hvis man kører med trekant ?
Trekanten har intet med dit kørekort at gøre.

>Må jeg overstige de 1225 på krogen?
Nej.

>Må jeg overstige de 3500 ?
Du må lige komme med lidt mere info om kørekort katagori / køretøjets
vægtgrænser, anhængers vægtgrænser, før der kan bydes på denne.

/Hans

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 01-05-04 10:51

On Sat, 1 May 2004 02:46:15 +0200, "Leon Hulstroem \(4220\)"
<LeonSPAMME@roadrebel.dk> wrote:

>Skal man have B/E, hvis man kører med trekant ?
>Må jeg overstige de 1225 på krogen?
>Må jeg overstige de 3500 ?

Jeg spurgte min kørelærer, da jeg tog B/E kort i december 03, hvordan
reglerne var. Her var svaret at der gælder samme regler som en
indregisteret trailer hvad vægten angår.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87