ATK på motorvej ved Århus
Fra : Fly Christensen

Dato : 30-04-04 06:29

Offentliggjort 30. april 2004 03:00

Politiet vil stoppe fartfest

Af HENRIK GRØNVALD

Den nye hastigheder på 130 km/t, som fra i dag gælder på flere af de
danske motorveje, vil blive mødt med massiv fartkontrol. Århus Politi
vil fremover lave automatisk trafikkontrol på motorvejen.

Intensiv kontrol skal stoppe fartfesten på motorvejene, inden den
overhovedet kommer i gang. Lasermålinger og mobile fartkontrolvogne
bliver midlet, der skal minde bilisterne om, at det på motorvejene
omkring Århus stadig kun er tilladt at køre 110 km/timen.

På store dele af det danske motorvejsnet blev fra i nat tilladt at køre
130 km/timen, men den nye højere hastighedsgrænse gælder ikke på
motorvej E45 ved Århus.

»Der må stadig kun køres 110 km/t på E45 her i politikredsen, men al
erfaring siger mig, at mange alligevel glemmer at sætte farten ned. Kun
gennem intensiv kontrol over en længere periode kan vi gøre bilisterne
klart, at den nedsatte hastighed skal accepteres,« siger politikommissær
Finn Jensen, leder af Århus Politis færdselsafdeling.

Rigspolitiet i aktion

Rigspolitichefens færdselsafdeling deltager også i jagten på østjyske
fartsyndere.

»Vi vil være at finde både syd og nord for Århus med laserapparater,
videobiler og civile vogne. Så hvis nogen opdager os måle fra en bro,
kan de være evigt forvisset om, at vi også vil være til stede på anden
vis,« fortæller politiinspektør Helge Holbek fra Rigspolitiet.

Fart koster store bøder

Sammen med de højere hastigheder i visse dele af landet følger hårdere
straffe for overtrædelser. En bilist, som bliver målt til 145 km/t på en
strækning med 110 km/t som højeste tilladte hastighed, vil således blive
afkrævet en afgift på 1500 kroner plus et højhastighedstillæg på 500
kroner. Tillægget vokser med 500 kroner for hver 10 km/t, farten øges.

Hvis speedometernålen har sneget sig op på 160 km/t, står bilisten til
en betinget frakendelse af førerretten - også på strækninger med 130
km/t som for eksempel på motorvejen mellem Århus og Låsby.

»Politikerne har ønsket at øge hastigheden på visse strækninger. Til
gengæld bliver der så slået hårdere ned på dem, som kører for stærkt.
Fem dage frem vil vi sende næsten alt, hvad vi har, ud på motorvejene,
men bilisterne kan godt indstille sig på, at der resten af året vil være
mere politi på motorvejene,« fortæller Helge Holbek.

Blitz fra fartkontrolvogne

I Århus Politikreds vil motor-vejstrafikanterne som noget nyt også kunne
opleve den røde blitz fra de mobile fartkontrolvogne.

»Den automatiske trafikkontrol skal nu ud på motorvejene. Specielt i
forbindelse med vejarbejde, hvor bilisterne ikke er for gode til at
sætte farten ned. Det er også mindre risikabelt at lave fartkontrol, når
bilen kan placeres sikkert bag en afskærmning,« fortæller Finn Jensen.

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 06:38

> [...]
> sætte farten ned. Det er også mindre risikabelt at lave fartkontrol, når
> bilen kan placeres sikkert bag en afskærmning,« fortæller Finn Jensen.

Jeg tror personligt, at Finn Jensen er fejlciteret.

ATK benyttes på motorvejene kun ved Vejarbejde kredsene i den nordlige
halvdel af Jylland.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 30-04-04 12:48

Jan W. Nielsen wrote:
:: ATK benyttes på motorvejene kun ved Vejarbejde kredsene i den
:: nordlige halvdel af Jylland.

Der benyttes ATK i.forb. med vejarbejde på motorvejen i Sønderjylland.

M.v.h.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-04-04 07:09

"Fly Christensen" skrev i en meddelelse:

> På store dele af det danske motorvejsnet blev fra i nat tilladt at køre
> 130 km/timen, men den nye højere hastighedsgrænse gælder ikke på
> motorvej E45 ved Århus.

Politiet i Nordjylland noterede på små fire timer 60 højhastighedssyndere på
motorvejen nord for Ålborg fredag morgen. Tre kørte så hurtigt at de mister
kørekortet. Rekorden var 177 kilimeter i timen på en strækning, hvor kun 110
er tilladt, oplyser DR Nordjylland.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=165401

/Mark.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 07:42

> [...]

mister
> kørekortet. Rekorden var 177 kilimeter i timen på en strækning, hvor kun

Ja, efter min mening FULDSTÆNDIG latterligt at spilde vores
politi-ressourcer på sådan en omgang æwl.

Det er helt unødvendigt at udføre den slags på de tomme motorvejen om
natten - antallet af dræbte, der både har sele på og som ikke er
spirituspåvirkede står slet ikke mål med indsatsen.

P.S.: Det var ikke ATK, der blev benyttet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 30-04-04 12:18

On Fri, 30 Apr 2004 07:29:28 +0200, Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net>
wrote:

> [...]

>en betinget frakendelse af førerretten - også på strækninger med 130
>km/t som for eksempel på motorvejen mellem Århus og Låsby.

På motorveje med 110 Km/t, svarer 160 Km/t til en overskridning på 45%
På motorveje med130 Km/t, svarer 160 Km/t til en overskridning på 23%

Er det bare mig eller virker det delvist mystisk

Altså at det tillades at man kan kører 44% for hurtigt på de "langsomme"
motorveje, men kun 23% på det hurtige. Jeg ville da mene at
procentsatsen burde være den samme i begge tilfælde.
Flemming Jacobsen

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-04-04 12:29

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> På motorveje med 110 Km/t, svarer 160 Km/t til en overskridning på 45%
> På motorveje med130 Km/t, svarer 160 Km/t til en overskridning på 23%
>
> Er det bare mig eller virker det delvist mystisk

Det er bare dig, der er noget galt med.

> Altså at det tillades at man kan kører 44% for hurtigt på de "langsomme"
> motorveje, men kun 23% på det hurtige. Jeg ville da mene at
> procentsatsen burde være den samme i begge tilfælde.

Sssshy !!

Det er for ikke at genere de skarpe knive inden for færdselspolitiet. Du
ved - det med procentregning - det er nemmere med et fast tal.

/Mark.

Fra : Peter G C

Dato : 30-04-04 12:38

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> På motorveje med 110 Km/t, svarer 160 Km/t til en overskridning på 45%
> På motorveje med130 Km/t, svarer 160 Km/t til en overskridning på 23%
>
> Er det bare mig eller virker det delvist mystisk

Nej - du skal bare læse lovteksten.

> Altså at det tillades at man kan kører 44% for hurtigt på de "langsomme"
> motorveje, men kun 23% på det hurtige. Jeg ville da mene at
> procentsatsen burde være den samme i begge tilfælde.

Nå --- men det er jo politik

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-04-04 12:39

On Fri, 30 Apr 2004 13:37:45 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

[snip]

>Nej - du skal bare læse lovteksten.

Altså når det står i en lovtekst, kan det per definition ikke virke
mystiskt?
Jeg har ikke den nyeste tekst lige ved hånden, så jeg kender ikke de
nøjagtige formuleringer.

Når det er værst.

Fly

--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.

Fra : Peter G C

Dato : 30-04-04 12:58

[klip]

> Altså når det står i en lovtekst, kan det per definition ikke virke
> mystiskt?

Joo - men så ved man jo da hvorfra mystikken kommer og så kan man forholde
sig til den - indrette sig.

> Jeg har ikke den nyeste tekst lige ved hånden, så jeg kender ikke de
> nøjagtige formuleringer.

Jeg har smidt et link i en anden tråd.

> Når det er værst.

Er det - vi fik da reglerne på bordet i sin tid - nu brokker man så på
tidspunktet hvor de træder i kraft. Man kunne brokke sig inden
vedtagelsen.....

160 km/t reglen er da til at tage og føle på - en grænse alle kan fatte.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Per Thomsen

Dato : 30-04-04 13:19

> [...]
> motorveje, men kun 23% på det hurtige. Jeg ville da mene at
> procentsatsen burde være den samme i begge tilfælde.

Det er nok fordi de motorveje hvor du må kører 130 km/t er gjort mere sikre.
Så ka' du lær' det. :)

Per