Flåt-sygdom - sommerproblem
Fra : Bo Warming

Dato : 30-04-04 02:45

Flåt-sygdom - sommerproblem

Efter Mimi lagde sig syg og fik medynk ved at mikrober indført i hendes krop
pr flåt havde skabt neurologisk sygdom, er der øget snak om dette
SOMMERDANMARKS SKOVES OG KRATBEVOKSNINGERS FARLIGSTE DYR.Eller EU's
farligste når bortses fra områder med bjørne og løse tyre.
En TV-speaker er gået i CD-lederens fodspor.(Jes Dorp-

Ungdomsledere der har at gøre med gæve frilufts-entusiaster der møver gennem
højt græs i sandaler (og især uden sokker, og hvem gider fremmedgørende tøj,
når det er varmt) , bør gøre til ritual at MAN KLÆR SIG NØGEN, straks når
man er kommet hjem fra turen - uanset om der er bademuligheder, og man
inspicerer sig selv eller i al hygsomhed hinanden i alle sprækker.
Hvis man med negl trækker flåt ud af huden så tidligt, er der ingen fare.
Hvis man glemmer den og får penicillin, når der er rødme nær den pga
infektion, er der heller ingen fare.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Peter Græbe

Dato : 30-04-04 04:31

Bo Warming skrev:

> Flåt-sygdom - sommerproblem

> Hvis man glemmer den og får penicillin, når der er rødme nær den pga
> infektion, er der heller ingen fare.

Statens Seruminstitut skriver om TBE-infektion forårsaget af skovflåt:
"Der findes ingen antibiotika til behandling af infektionen.
Dødeligheden er 1-2%."

Se http://www.serum.dk/sw1955.asp

TBE skyldes virus. Borreliose skyldes derimod en bakterie.

Se også http://www.serum.dk/sw1934.asp

Peter Græbe

Fra : Bo Warming

Dato : 01-05-04 19:58

"Peter Græbe" <graebe_fjern@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> Dødeligheden er 1-2%."
>
> Se http://www.serum.dk/sw1955.asp
>
> TBE skyldes virus. Borreliose skyldes derimod en bakterie.

Selvfølgelig virker antibiotikaen ikke på virus, men man kan vist ikke
afgøre hvad det er, så det er altid klogt med antibiotika.

Hvis folk brugte en svedig krattur som alibi for nudisme straks derefter,
og dermed nem inspektion og fjernelse af insekter(flåt, tæge) på vej ind
med neglen, så når der hverken at komme virus eller bakterie.

Det er direkte skadeligt når Ekstrabladet 1. maj reklamerer for en særlig
dims til at fjerne insekt på vej ind i huden. Det gør ikke noget hvis
hovedet bliver siddende, så det er vigtigere at man bruger sine beskidte
negle straks end om man fremskaffer det ideelle.
Det bedste er det godes værste fjende.

Fra : Peter Græbe

Dato : 02-05-04 14:21

Bo Warming skrev:

> "Peter Græbe" <graebe_fjern@webspeed.dk> wrote in message

> Selvfølgelig virker antibiotikaen ikke på virus, men man kan vist ikke
> afgøre hvad det er, så det er altid klogt med antibiotika.

Ja. Men du burde ikke have skrevet "... er der heller ingen fare."
Udsagnet må være baseret på sjusk eller uvidenhed.

Peter Græbe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-04-04 08:58

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote in message
> Hvis man glemmer den og får penicillin, når der er rødme nær den pga
> infektion, er der heller ingen fare.

Den "nye" sygdom (TBE) er en virus, og så virker pennicillin ikke.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-05-04 20:24

[snip]
> [...]
> noget hvis hovedet bliver siddende, så det er vigtigere at man bruger
> sine beskidte negle straks end om man fremskaffer det ideelle.

sludder og vrøvl! Det er godt at få den fjernet hurtigst muligt JA!, men
hvis hovedet bliver siddende tilbage vil du stadig kunne få virussen. Et
hoved som sidder tilbage er stort set umuligt at fjerne uden kirurgisk
indgreb, hvilket vil betyde en endnu længere ventetid end hvis man
venter på at få fat i det rette grej i første omgang.
Jeg har været meget aktiv inde for friluftlivetes verden og har igennem
de sidste 10 år haft måske 300-400 flåter/tæger på min krop. De eneste
jeg nogensinde har har haft problem med er dem jeg selv har fået fjernet
med neglen lidt overilet og derved har fået et hoved til at blive
siddende tilbage.
Dem som er taget med den rigtige tang (hvilket i dag er fast inventar i
flere af mine tasker og ofte i min lomme), har der aldrig været
problemer med - det på trods af at de nogle gange har siddet næsten et
døgn før de er blevet fjernet.

--
Kim Schulz | Stop Software patents before it is too late!
Geek by nature |

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-05-04 13:07

Kim Schulz skrev i -dk.videnskab:

> [...]
> flere af mine tasker og ofte i min lomme), har der aldrig været
> problemer med - det på trods af at de nogle gange har siddet næsten et

En baktierie er en ting, men en virus en anden.
Hvor længe må flåten side, hvis man vil være sikker på ikke at få denne virus i
sig?

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-05-04 22:32

On Sat, 1 May 2004 23:12:21 +0200
"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:
> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt, at finder man dem indenfor en ½ snes timer
> så får man som regel hovedet med. Jeg plejer at bruge en
> spids pincet og får ikke altid "sugerøret" med - kan det
> mon passe at en tang er mere sikker end pincet?

De tange som tager hårdt fat og ligesom drejer den op har jeg 100% gode
erfaringer med. De har taget MANGE flåter ud på mig og bekendte og der
har endnu aldrig siddet et hoved tilbage fra dem - det skete af og til
med en almindelig pincet.

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-05-04 14:45

On Sun, 02 May 2004 14:06:41 +0200
Ivar Madsen <spam.usenet.im@milli.dk> wrote:

> En baktierie er en ting, men en virus en anden.
> Hvor længe må flåten side, hvis man vil være sikker på ikke at få
> denne virus i sig?

Det sidste jeg har hørt er 8-10 timer. For nogle år tilbage hed det 24
timer.

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-05-04 14:51

[snip]
> Hovedet bliver altid og problemfrit udstødt at kroppens mekanismer til
> at slippe af med fremmedlegemer. Jeg har i årtier gået barfodet året
> rundt og glassplinter i fodsålerne kommer undertiden ud i skinnebenet.
> Flåt hoveder vil komme ud hvor de kom ind, på få uger eller dage, hvis
> man negler kræet halvvejs ud, kun.Når dyret er dødt, spreder det næppe
> smitstof.

Jo faktisk så udsender den et stof når hoved skilles fra kroppen og det
er i forbindelse med dette at man forøger chancen for at blive seriøst
inficeret. Det kan godt være at vores krop udskiller den faste del af de
tilbagesiddende hoved, men undervejs har de udskilt det som man prøver
at undgå at få ind i sig.

> Om virus eller bakterier slår rod, er uforudsigeligt og ifølge EB idag
> sjældent.

hvem læser dog også eb for at tilegne sig viden om noget som helst?

> Negle er OK, hvis tang ikke haves. Som spejder hældte vi olie på.
> Tidsspilde.

Smør, salt, sprit og andet er også blevet anbefalet inde for
spejderverden i de mange år jeg var med der. De sidste år blev det dog
pålagt at alle spejderledere skulle have en flåt tang i lommen på ture
osv.

--
Kim Schulz | Keen of Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!