Kold øl uden køleskab
Fra : Bo Warming

Dato : 30-04-04 02:34

Nu kommer omsider snart øldåsen, som idet man åbner den, skaber kulde i
bunden (Ekstrabladet 29 apr 04)

Hvorfor mon det har varet så længe? Det er jo næppe mere hightech end
varmepuden, der krystalliserer sit natriumacetathydrat. Ved nogen hvilke
slags stoffer, der kan bruges til kuldedannelse?. Fysioterapeuter har i
årtier haft kuldepuder såvel som varmepuder, og med nem aktivering - ved
nogen hvad udløser processen?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-04-04 16:21

Bo Warming wrote:

Jeg må lige starte med at takke dig for et indlæg der ikke er fyldt med
underlige citater

> Nu kommer omsider snart øldåsen, som idet man åbner den, skaber kulde
> i bunden (Ekstrabladet 29 apr 04)
>
> Hvorfor mon det har varet så længe?

Jeg vil antage at det er fordi ingen har udviklet en økonomisk rentabel
implementering før nu.

> Det er jo næppe mere hightech end varmepuden, der krystalliserer sit
> natriumacetathydrat.

Det er nu en *lille* smule mere kompliceret ...

> Ved nogen hvilke slags stoffer, der kan bruges til kuldedannelse?

Fordampning af vand, hvorefter varmen bliver brugt til at smelte et
salt.

> Fysioterapeuter har i årtier haft kuldepuder såvel som varmepuder, og
> med nem aktivering

Det er vist ikke samme princip. Jeg skal dog ikke være sikker.

En beskrivelse snippet fra http://ing.dk:

> [...]
| nederste kammer er der et vakuum, som først brydes, når dåsens to
| halvdele vrides i forhold til hinanden. Vandet fordamper og afkøler
| derved øllen.
|
| For at vanddampen ikke skal strømme tilbage til den øverste del,
| opsuges den af et silikat. Dens varme opsuges ved at opvarme eller
| smelte et salt, f.eks. glaubersalt, i det nederste kammers indre.
|
| Dermed føles dåsen ikke varm at holde på, og varmen strømmer ikke op i
| det øvre kammer, hvor øllen nu er blevet 30 grader Fahrenheit (16.7
| grader Celsius) koldere i flg. patentet, der dækker opfindelsen.

Se ellers US patent nr.: 6389839

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PALL&p=1&u=/netahtml/srchnum.htm&r=1&f=G&l=50&s1=6389839.WKU.&OS=PN/6389839&RS=PN/6389839

--
PeKaJe

Would it help if I got out and pushed?
   -- Princess Leia Organa

Fra : Brian Lund

Dato : 30-04-04 23:29

> Nu kommer omsider snart øldåsen, som idet man åbner den, skaber kulde i
> bunden (Ekstrabladet 29 apr 04)

Det glæder vi os til :)

> slags stoffer, der kan bruges til kuldedannelse?. Fysioterapeuter har i
> årtier haft kuldepuder såvel som varmepuder, og med nem aktivering - ved
> nogen hvad udløser processen?

Jeg mener at (ihvertfald nogle) kuldepuder køler med en reaktion i en
blanding af ammoniumnitrat og vand.

Brian