søløver og pingviner
Fra : Betina Damgaard

Dato : 29-04-04 20:27

jeg mener at have set et program hvor søløver spiser pingviner. Er der nogle
der kan bekræfte dette.

Venlig hilsen Betina

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 29-04-04 21:29

Betina Damgaard wrote:
> jeg mener at have set et program hvor søløver spiser pingviner. Er der nogle
> der kan bekræfte dette.

Jeg så en udsendelse for et par måneder siden, hvor det var søleoparder,
der jagtede pingviner. Det var sikkert på Discovery

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 29-04-04 21:38

Betina Damgaard wrote:
> jeg mener at have set et program hvor søløver spiser pingviner. Er
> der nogle der kan bekræfte dette.

Der var et program på DR2 "Det vilde Australien" (BBC) i går hvor
pingviner ventede til de var en flok inden de svæmmede det sidste stykke
ind til redepladserne, af frygt for søløver, men søløverne kunne kun
fange de svage og syge, da pingvinerne er for hurtige under vandet.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-04-04 21:44

"Betina Damgaard" <m02FJERNESbbd@math.ku.dk> skrev i en meddelelse news:c6rkod$2tfj$1@news.cybercity.dk...
> jeg mener at have set et program hvor søløver spiser pingviner. Er der nogle
> der kan bekræfte dette.

Og det var ikke en hvalros? (som jeg har set)

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-04-04 22:02

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:4091684e$0$230$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Og det var ikke en hvalros? (som jeg har set)
Ved nærmere eftertanke var det nok en søelefant
som findes ved antarktis

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-04-04 22:16

> "Betina Damgaard" <m02FJERNESbbd@math.ku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og det var ikke en hvalros? (som jeg har set)

Hvalros kan tage andre sæler, det er dog ikke ensbetydende med at den kan
fange en Pingvin, de er jo hurtige de små bæster.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 29-04-04 23:24

Preben Riis Sørensen wrote:
> Hvalros kan tage andre sæler, det er dog ikke ensbetydende med at den
> kan fange en Pingvin, de er jo hurtige de små bæster.

Og skal den ikke svømme forbasket langt for at finde en pingvin? Mig bekendt,
er det eneste sted, hvor der er hvalroser og pingviner er sammen, er i Rasmus Klump.

mvh
Henning

Fra : kautaq

Dato : 30-04-04 05:20

Preben Riis Sørensen wrote:

> Hvalros kan tage andre sæler, det er dog ikke ensbetydende med at den kan
> fange en Pingvin, de er jo hurtige de små bæster.

Jeg har godt nok aldrig set en hvalros fange sæler eller noget
der ligner, lever de ikke udelukkende af muslinger og den slags?

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 30-04-04 07:43

kautaq wrote:

> Jeg har godt nok aldrig set en hvalros fange sæler eller noget
> der ligner, lever de ikke udelukkende af muslinger og den slags?

Hej Kautaq

Blandt andet (han-)valrusser spiser åbenbart af og til pingviner - set i
Bering-strædet:

Feeding Ecology: Diet and Food Resources:
http://polarmet.mps.ohio-state.edu/ASPIRE_99/seals/science/diet.htm
"...
In species that supplement their diets with warm-blooded prey, it seems
to be the adult or subadult males that take penguins or other seals.
This is true of Steller sea lions, southern sea lions, leopard seals,
Antarctic fur seals, walruses, and possibly other species as well.
For instance, it is usually the older subadult and adult male walruses
that are seen eating seaIs (Chapskii 1936; Mansfield 1958a; Rausch 1970;
Fay 1960; Fay et al. 1977; Lowry and Fay 1984). Only rarely are females
observed consuming seal flesh. While all of the carnivorous walruses in
the Bering Strait region observed by Lowry and Fay (1984) were males,
two seal eaters in the Chukchi Sea were females, indicating that female
walruses may be carnivorous under certain circumstances.
...."

mvh/Glenn

-

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 30-04-04 07:48

Glenn Møller_Holst wrote:

Hej Kautaq

Der skulle have stået sæler i stedet for pingviner.

Blandt andet (han-)valrusser spiser åbenbart af og til sæler - set i
Bering-strædet.

Pingviner findes såvidt vides ikke ved Arktis og dermed heller ikke i
Beringstrædet.

mvh/Glenn

Fra : Jens Olsen

Dato : 05-05-04 15:48

Glenn Møller_Holst <glenn@x.dk> wrote in message news:<4091F584.6070003@x.dk>...
> Blandt andet (han-)valrusser spiser åbenbart af og til pingviner - set i
> Bering-strædet:

Det var virkelig en nyhed i og med at der ikke lever pingviner i Bering strædet.

Du skal lære at læse og forstå en tekst. Læs den engelske du citerer en gang til.

Jens Olsen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-05-04 17:49

Jens Olsen wrote:

> Det var virkelig en nyhed i og med at der ikke lever pingviner i Bering strædet.
>
> Du skal lære at læse og forstå en tekst. Læs den engelske du citerer en gang til.
>
> Jens Olsen

Hej Jens

Inden du kommer med sådan et svar, skal læse videre i samme tråd - du
kunne have undgået dit kværulantiske svar ved at læse indlægget, der kom
lige efter indlægget med ovenstående udsagn (30/04/04 8:43):

Emne: "Re: søløver og pingviner (rettelse)", 30/04/04 8:48

mvh/Glenn

-

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-04-04 15:50

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har godt nok aldrig set en hvalros fange sæler eller noget
> der ligner, lever de ikke udelukkende af muslinger og den slags?

Jo, mest, og til Henning: Der e r Hvalros sydpå.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 30-04-04 22:06

Preben Riis Sørensen wrote:
> Jo, mest, og til Henning: Der e r Hvalros sydpå.

Ok der gjorde du mig nysgerrig og sendet mig på
tur med google, men jeg kan ikke finde dokumentation
på at der er hvalros sydpå.

Nu kommer det an på hvad du mener med sydpå,
sidder du i Thule må jeg bøje mig

mvh
Henning

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-04-04 23:07

http://www.xasa.com/wiki/no/wikipedia/a/an/antarktis.html

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 01-05-04 10:27

Preben Riis Sørensen wrote:
> "Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]

Hej Preben

Der lever ikke naturligt hvalrosser på antarktis, hvis det er det du
mener. Kilde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Walrus
Citat: "...Walruses are large semi-aquatic mammals that live in the cold
Arctic seas of the Northern Hemisphere. The two subspecies are the
Atlantic, Odobenus rosmarus rosmarus, and the Pacific, Odobenus rosmarus
divergens..."

http://www.allaboutnature.com/coloring/arcticanimals.shtml

http://www.allaboutnature.com/school/Antarctica/Animalprintouts.shtml

mvh/Glenn

-

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-05-04 22:25

"Glenn Møller_Holst" <glenn@x.dk> skrev >
> Der lever ikke naturligt hvalrosser på antarktis, hvis det er det du
> mener.

Hej Glenn,
Det gik på om Hvalros levede så sydligt at de kunne komme i nærheden af en
Pingvin. De lever på Sydgeorgien, og der har de chancen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Olsen

Dato : 05-05-04 15:53

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message news:<409415c1$0$230$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hej Glenn,
> Det gik på om Hvalros levede så sydligt at de kunne komme i nærheden af en
> Pingvin. De lever på Sydgeorgien, og der har de chancen.

Hvorfor fremturer du med sådan noget nonsens. Læs hvad andre skriver
og lær. Det vil få dig til at fremtræde mere intelligent.

Ved du hvor Sydgeorgien er?
Ved du hvad en hvalrus er?
Ved du hvad en pingvin er?
Kan du kende forskel på nord og syd?

Jens Olsen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 05-05-04 17:50

Jens Olsen wrote:

> Hvorfor fremturer du med sådan noget nonsens. Læs hvad andre skriver
> og lær. Det vil få dig til at fremtræde mere intelligent.

> [...]

Hej Jens

Ved du hvad en nyhedstråd og et indlæg er?

Læs mit forrige indlæg.

mvh/Glenn

-

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-04 21:34

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvorfor fremturer du med sådan noget nonsens. Læs hvad andre skriver
> og lær. Det vil få dig til at fremtræde mere intelligent.

Normalt svarer jeg ikke på sådanne nedgørende bemærkninger. Jeg fremturer
aldeles ikke, og du kan selv slå Sydgeorgien og Walrus og Pingvin op på
Nettet, samt købe dig en globus. Og så kan du bruge de to sidste link jeg
allerede har lagt frem, hvor du kan se hvad andre 'fremturer' med, nemlig at
der lever Hvalros og Pingviner på Sydgeorgien.

Dusuden skulle du kigge lidt i et spejl, hvis du vil vide mere om hvem der
trænger til at fremstå mere intelligent. Med mindre du vil komme med en
undskyldning behøver du ikke skrive yderligere i denne tråd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 05-05-04 22:04

Preben Riis Sørensen skrev:

> Og så kan du bruge de to sidste link jeg
> allerede har lagt frem, hvor du kan se hvad andre
> 'fremturer' med, nemlig at der lever Hvalros og
> Pingviner på Sydgeorgien.

Dine links er meget tvivlsomme som biologisk facitliste. Ingen af dem
synes at være særlig autoritære.

'Rejseberetningen' er bare en omtale af bogen.

Og at Shackleton skulle have set hvalros dér, bygger du på en enkelt
oplysning på en personlig hjemmeside - som handler om bjergbestigning,
trekking og lignende, og ikke om polart dyreliv.

Der findes masser af seriøse websites der begrænser forekomsten af
hvalrosser til de nordligste dele af kloden, men alligevel tror du på to
uvidenskabelige sites der siger det modsatte.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-04 22:17

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-05-04 22:25

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> skrev i en meddelelse

> Dine links er meget tvivlsomme som biologisk facitliste. Ingen af dem
> synes at være særlig autoritære.

Det vil jeg medgive. Jeg har ledt og ledt. Af den grund at jeg har en
tydelig erindring om at have set en naturfilm fra Sydgeorgien, hvor det
netop slog mig at der var Hvalros der.

> Der findes masser af seriøse websites der begrænser forekomsten af
> hvalrosser til de nordligste dele af kloden, men alligevel tror du på to
> uvidenskabelige sites der siger det modsatte.

Desværre har jeg ikke adgang til gode bøger. Men jeg har stadig det håb, at
dette netop er svøben ved at søge oplysninger på Nettet, at det er i sin
vorden, og skidt og kanel blandes. Jeg leder videre.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Olsen

Dato : 06-05-04 10:51

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message news:<40994fb2$0$207$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Normalt svarer jeg ikke på sådanne nedgørende bemærkninger. Jeg fremturer
> aldeles ikke, og du kan selv slå Sydgeorgien og Walrus og Pingvin op på
> Nettet, samt købe dig en globus.

Jeg har det sådan, at når det er noget jeg VED, så deler jeg gerne min
viden ved at oplyse andre hvis de tager fejl på området.
Hvad jeg ikke gider er at argumenterer for en objektiv kendsgerning
som 99,9 % af den danske befolkning har kendskab til. Det er kedeligt,
uinteressant og uden perspektiv.
Faktisk forventer jeg egentlig, at den der bliver oplyst om sagens
rette sammenhæng takker for at blive oplyst og glæder sig over at være
blevet lidt mere vidende. Hvor jeg fuldstændig taber tålmodigheden er,
når folk istedet søger usikre indicer på at de måske alligevel kunne
have ret. Min tid er for kort til den slags. Hyg dig, og gør hvad du
vil. Du har fået som meget hjælp af mig som du kan håbe på.

Jens Olsen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-05-04 21:39

jenspolsen@hotmail.com (Jens Olsen) wrote in message news:<33ac1086.0405060151.72985c5a@posting.google.com>...

> Jeg har det sådan, at når det er noget jeg VED, så deler jeg gerne min
> viden ved at oplyse andre hvis de tager fejl på området.

Det er noget af en påstand, i betragtning af at den eneste faktuelle
oplysning du er kommet med i denne tråd er at der ikke findes
pingviner i Beringstrædet.

> Hvad jeg ikke gider er at argumenterer for en objektiv kendsgerning
> som 99,9 % af den danske befolkning har kendskab til.

Men du kunne gøre opmærksom på, hvilken objektiv kendsgerning det er
du taler om. Så langt har du endnu ikke strakt dig.

<snip>

Kristian

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-05-04 14:58

Jens Olsen wrote:

> Ved du hvor Sydgeorgien er?

Navnet Sydgeorgien forvirrede også mig, men der tænkes jo på den
britiske ø øst for Falklansøerne som er mere kendt under sit engelske
navn: South Geogia. Ifølge SDE er øen opkaldt efter George 3.

Samme opslagsværk nævner øens meget store bestand af albatrosser og
pingviner samt af pelssæler og søelefanter. Jeg er ikke klar over om
der også er hvalrosser, men jeg tvivler stærkt.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-05-04 21:41

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote in message news:<409A4479.2DE3B00F@jeppesn.dk>...

> [...]
> pingviner samt af pelssæler og søelefanter. Jeg er ikke klar over om
> der også er hvalrosser, men jeg tvivler stærkt.

Samme opslagsværk omtaler tre arter af hvalros. Ingen af dem omtales
med noget udbredelsesområde sydligere end (ca.) England (og ækvivalent
i Stillehavet, går jeg ud fra). Det udelukker naturligvis ikke at der
findes enkelte eksemplarer 15.000 km længere mod syd, men det er nok
tvivlsomt.

Kristian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-05-04 01:36

"Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i Stillehavet, går jeg ud fra). Det udelukker naturligvis ikke at der
> findes enkelte eksemplarer 15.000 km længere mod syd, men det er nok

Trods disse links:

http://www.learninghaven.com/science/articles/penguins.htm 'Any walrus or
sea lion happening upon them will only be able to grab one penguin from the
edge of the group.'

http://www.asij.ac.jp/elementary/projects/3-s/webgame/jayg/title.htm
'Enemies: The emperor penguin enemies are the killer whales, leapord seals,
and walrus.'

Vil jeg så med skam bekende at jeg har fundet den Sydgeorgien-film, og der
var en del om Søelefanter, det må være dem jeg har fået 'vendt i
hukommelsen' til at være Hvalros. Efter den megen søgen på Nettet, tror jeg
godt jeg vil konkludere og give jer ret i, at der ikke er Hvalros på den
sydlige halvkugle. Jeg beklager, min påståelighed var uberettiget. Og så kan
vi vel alle være enige om, at det ikke er lige korrekt, hvad man kan finde
på det kære Net.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 07-05-04 12:59

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

[snip]
> Trods disse links:
> http://www.asij.ac.jp/elementary/projects/3-s/webgame/jayg/title.htm
> 'Enemies: The emperor penguin enemies are the killer whales, leapord seals,
> and walrus.'

Undskyld jeg driller, men dette link er altså lidt skægt. Det stammer fra
"Research and Quiz by Mr. Snell's 3rd Grade Class" :)
http://www.asij.ac.jp/elementary/projects/3-s/webgame/mainarctic.htm

[snip]
> Jeg beklager, min påståelighed var uberettiget. Og så kan vi vel
> alle være enige om, at det ikke er lige korrekt, hvad man kan finde
> på det kære Net.

Tag det ikke så tungt. De fleste af os har prøvet at skrive noget der
viste sig at være forkert. Selvom nogen har været uenige med dig, så
er der jo ikke nogen der har taget skade af det du har
skrevet. Personligt har jeg lært noget nyt om hvalrosser.

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-05-04 19:16

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev > Tag det ikke så tungt. De
> [...]
> er der jo ikke nogen der har taget skade af det du har
> skrevet. Personligt har jeg lært noget nyt om hvalrosser.

Jeg blev ved at holde fast på mit, fordi alle andre link kun fortalte hvor
de var, og ikke hvor de ikke var....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-05-04 22:25

Preben Riis Sørensen wrote:
> http://www.xasa.com/wiki/no/wikipedia/a/an/antarktis.html

Bare for at være krakilsk. 3 ud af 5 på den liste tilhøre Aktis og
ikke Antarktis.

mvh
Henning

Fra : Leif Neland

Dato : 01-05-04 22:59

> http://www.xasa.com/wiki/no/wikipedia/a/an/antarktis.html

OT: Kan jeg ikke bare gå ind i en wiki og skrive at der er pingviner i
Grønland?

Leif

Fra : Ole Andersen

Dato : 01-05-04 23:07

Leif Neland wrote:

> OT: Kan jeg ikke bare gå ind i en wiki og skrive at der er pingviner i
> Grønland?

Jo, det kan du da. Og andre kan rette det tilbage.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
I am prejudiced against religion because I know the history of

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-05-04 00:28

"Ole Andersen" <news@palnatoke.org> skrev i en meddelelse

> Jo, det kan du da. Og andre kan rette det tilbage.

Nå, måske jeg var for hurtig og ukritisk, men her er f.eks. en
rejseberetning.
http://www.globecorner.com/t/t34/17016.php

Og Shackletonekspeditionen mødte også Hvalrosser
http://www.jerberyd.com/bravados/shackleton

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 02-05-04 07:10

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> rejseberetning.
> http://www.globecorner.com/t/t34/17016.php
>
> Og Shackletonekspeditionen mødte også Hvalrosser

Hej Preben

Det er simpelthen for dårligt, de hvalrosser havde kun fået den rejse
sydpå, hvis de holdt sig ude af syne af mennesker

mvh/Glenn

-

Fra : David Konrad

Dato : 06-05-04 12:20

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "Betina Damgaard" <m02FJERNESbbd@math.ku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Og det var ikke en hvalros? (som jeg har set)

Søløver og Søleoparder elsker pingviner, og pingvinerne er et uundværligt
kosttilskud. Der lever ikke hvalrosser på Antarktis, mig bekendt.

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-05-04 14:48

http://www.usenet.dk/oss/dk.velkommen/

Fra : David Konrad

Dato : 10-05-04 14:00

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "David Konrad" <david_konrad_FJERN_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.usenet.dk/oss/dk.velkommen/

????

Fra : Glenn Møller Holst

Dato : 30-04-04 07:29

Betina Damgaard wrote:
> jeg mener at have set et program hvor søløver spiser pingviner. Er der nogle
> der kan bekræfte dette.
>
> Venlig hilsen Betina

Hej Betina

Her har du oplysninger om dagens ret for bl.a. hvide hajer og leopardsæler:

Largest Predatory Fish:
http://www.guinnessworldrecords.com/index.asp?id=51342
"... great white shark (Carcharodon carcharias)...eats sea lions, seals,
dolphins and fish, (including other sharks!)...." - men åbenbart ikke
pingviner.

-

Lesson Plans - Leopard Seals and Penguins: A Delicate Balance:
http://www.nationalgeographic.com/xpeditions/lessons/08/g68/seasseal.html
"...Leopard seals favorite food is penguin, which comprises 87 percent
of their diet..."

Antarctic Biome: Life Finds a Way Again:
http://www.hu.mtu.edu/~mmcooper/classes/biome.html
"...
The Leopard seal is very large and powerful making its diet fish,
penguins, birds, smaller seals, squid, krill, crustaceans, and the
carcasses of whales and seals.
...."

http://www.panda.org/news_facts/education/virtual_wildlife/animal_profiles/seals_intro.cfm
"... The fierce leopard seal also kills the pups of other kinds of seal,
while one kind of sea-lion occasionally eats penguins...."

Penguin:
http://www.beavton.k12.or.us/vince/vose/kidopedia/penguin.html
"...The Leopard Seal eats about 15 penguins a day. Usually Leopard Seals
only catch the weak or the very sick. A healthy penguin can usually swim
faster than a Leopard Seal...."

questions:
http://www.uncwil.edu/tc/antarctica/questions1_6.htm
"...
One other predator is the orca, or killer whale. They will kill penguins
for sport or to practice their hunting techniques
after being chased for 10 minutes by the orcas, it swam into the
turbulence (white water) caused by the ship and the orcas couldn't find
it and left. Pretty smart penguin!..."

mvh/Glenn

-

Fra : N. Foldager

Dato : 02-05-04 19:00

Betina Damgaard:

>jeg mener at have set et program hvor søløver spiser pingviner. Er der nogle
>der kan bekræfte dette.

Det har jeg med garanti set filmoptagelser af for mange år siden.

Søløver kan også jage meter-store hajer på flugt, og evt. bide dem
for at beskytte sine unger.

Venlig hilsen

Niels Foldager