Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Anbefalet flash til ex. 300D og 10D ?
Fra : Ole C

Dato : 29-04-04 12:01

Hej gruppe.

Nu har jeg gennem længere tid hørt om flash til 300D og 10D. Nogle er til
det ene f.eks Sigma, andre til 550 fra Canon... Forskellen er jo klart
prisen, men hvad er jeres erfaringer og hvilke bruger i og vil i anbefale
? - Grunden til jeg spørger om både 300D samt 10D er fordi jeg forventer at
anskaffe 10D på et senere tidspunkt og ved at der er en væsentlig forskel på
hvordan disse 2 modeller arbejder med en flash.. Jeg har ikke den store
erfaring hvad angår flash, sidst jeg brugte en var på mit gamle EOS 650 og
det var en 420 fra Canon..

Håber at nogen kan belyse dette..

På forhånd tak

Mvh Ole C

Fra : C.Stensgaard

Dato : 29-04-04 12:20

Hej Ole

Jeg kan varmt anbefale 420EX til 10D - den klarer de fleste situationer med
bravour. Selvfølgelig får du en kraftigere og flere funktioner med 550EX,
men hvis du har bare et ganske almindeligt fotobehov, vil jeg sige at du
hellere skulle købe en 420EX - Du sparer over 2000,- i forhold til en
550`er. De penge skal du hellere ligge i at få et bedre objektiv.

Fra : Erik Aalund

Dato : 29-04-04 13:25

Der er også en mulighed for Metz 44 AF-4 som bl.a. understøtter E-TTL. Den
ligger på omkring 2500 kr.
Hilsen
Erik

Fra : Ole C

Dato : 29-04-04 17:20

Tak indtil videre.

Mit behov er mere end alm. fotobehov. Jeg har købt bedre objektiver, men
kigger nu efter flash. Canon 420EX er ikke nok, den har jeg som nævnt tidl.
anvendt. Metz 44 AF-4 er en lækker flash som jeg også har prøvet, men den
kan ikke drejes, kun tiltes op og ned, dermed har jeg ikke mulighed for at
kaste lys fra siden..

Jeg er blevet fortalt at Sigma EF 500 DG Super skulle være et ret godt valg,
nogen som har erfaringer med det ?

Mvh Ole

Fra : Mic Holm

Dato : 01-05-04 23:37

Der er flere på dpreview.com's forums, som klager over varierendene
exponeringer med Sigma EF 500 DG Super - at hvis man tager 10 exponeringer
af det samme i træk, er de ikke exponeret ens.

Jeg har selv byttet mig til en 550EX for to gamle computere, så jeg har
ingen erfaringer med den

--Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-05-04 04:10

Mic Holm wrote:
> Der er flere på dpreview.com's forums, som klager over varierendene
> exponeringer med Sigma EF 500 DG Super - at hvis man tager 10 exponeringer
> af det samme i træk, er de ikke exponeret ens.

Til gengæld er der også mange der siger at Metz 54 MZ3 skulle være
meget ensartet, og at dens egen auto-funktion skulle være mindst
lige så god som E-TTL...

Jeg har besluttet mig for Metz, venter kun på at pengene er der til
at bestille den fra tyskland

De eneste negative ting jeg har læst har været med en ældre type
SCA, der ikke understøttede 10D/300D korrekt.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : KNL DtP

Dato : 29-04-04 17:36

"Ole C" <contact@REMOVETHIScondrup.dk> skrev i en meddelelse

> andre til 550 fra Canon...

Jeg har 550EX og bruger den sammen med EOS 10D, og de fungerer perfekt sammen.
Der er så mange indstillingsmuligheder, at jeg endnu ikke er blevet bremset i
et fotoopgave - hverken hvad power angår eller mulighed for at styre lyset.

Der er desuden mulighed for at synkronisere helt op til 1/4000 sek., hvilket
gør fill-flash i dagslys med fuld blændeåbning til en drøm. Tidligere var max.
1/200 sek. og det var ikke altid hurtigt nok ved portrætfotografering, hvor en
uskarp baggrund er et must.

En lille ting som at få lys i displayet er også herligt, når man arbejder
under begrænsede lysforhold. Man kan også indstille en række specialfunktioner
(custom functions), så flashen kører som man vil. Bemærk dog at den også er
fylder noget mere end mange (?) andre flashs. Jeg blev lidt overrasket da jeg
satte den på kameraet...

Den er en smule dyr (cirka 5000 kr. i Danmark), men jeg købte min i England
hos www.speedgraphics.co.uk og sparede en pæn del.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Claus Hastrup

Dato : 29-04-04 17:47

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har 550EX og bruger den sammen med EOS 10D, og de fungerer perfekt
sammen.

<KLIP god, uddybende omtale af 550EX>

> Den er en smule dyr (cirka 5000 kr. i Danmark), men jeg købte min i
England
> hos www.speedgraphics.co.uk og sparede en pæn del.

Har lige set en i den Blå Avis til 3000,-
Måske var det værd at høre, om den er solgt?

Fra : Tommy Jensen

Dato : 29-04-04 17:53

On Thu, 29 Apr 2004 18:35:53 +0200, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Den er en smule dyr (cirka 5000 kr. i Danmark), men jeg købte min i England
>hos www.speedgraphics.co.uk og sparede en pæn del.

Hos Bingo Foto kan den forhandles ned til omkring 3700,-

MVH Tommy

Fra : KNL DtP

Dato : 29-04-04 17:56

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hos Bingo Foto kan den forhandles ned til omkring 3700,-

Okay - noget kunne tyde på, at de 5000 kr. jeg så da jeg købte, var vejledende
udsalgspris - og ikke hvad den reelt forhandles til.

Til en pris på 3.700 kr. vil jeg ikke betænke mig ret meget :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-04-04 18:59

> Til en pris på 3.700 kr. vil jeg ikke betænke mig ret meget :)

Jeg slog lige op på www.technikdirekt.de og der koster den 409 euro! 20 euro
oveni til transport så er den hjemme.

Hos http://www.photoandmore.de/ koster den 380 euro. Levering 15 euro. Jeg
har ikke handlet med dem, men der åbenbart betales med kreditkort.

Så det er da vist en noget bedre deal.

Mvh, Hans

Fra : CAT

Dato : 29-04-04 18:59

Hej Ole

Jeg har været det hele igennem ligesom dig og har endt med at bestille en
Metz 54 mz4 til 400USD i Moskva med canon fod.
om den hedder Mz4 eller Mz3 er ligemeget for os Canon'er da Mz4 betyder bare
at den har elektroniske kredsløb forberedt for Nikon.

Metz har i mange år været førende indenfor Blitz

Jeg får den på lørdag, min kollega har den allerede i tasken
Se mere og dan din egen mening her :

http://photozone.de/2Equipment/canonflash.htm

NB! jeg har EOS10D

Hilsner fra Claus Olsen

Fra : Jan F.

Dato : 30-04-04 19:07

"CAT" <engfred@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Metz har i mange år været førende indenfor Blitz

Den samme mening har jeg også haft tidligere og som ejer af både Metz og
Canon blitz er min holdning nu at Canons egne blitz er udført i bedre
kvalitet end Metz. Desuden er Canon selvfølgelig fuldt kompatibel med 300D
og 10D, hvilket man ikke kan være sikker på med Metz og andre mærker.

--

Jan F.

Fra : Jens ?sterg?rd

Dato : 01-05-04 02:09

"Jan F." <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote in message news:<c6u0u6$1vf$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
> kvalitet end Metz. Desuden er Canon selvfølgelig fuldt kompatibel med 300D
> og 10D, hvilket man ikke kan være sikker på med Metz og andre mærker.

Har du prøvet nogen store blitzer de er nemli gode for de ka ræk
længer så jeg vil anbefal dem som passer til canon digtial for de er
spciel udviklet til det

Fra : Jan F.

Dato : 01-05-04 07:56

"Jens ?sterg?rd" <syschefjens@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet nogen store blitzer de er nemli gode for de ka ræk
> længer så jeg vil anbefal dem som passer til canon digtial for de er
> spciel udviklet til det

Metz er kendt for at udvikle blitz der passer til de fleste mærker
heriblandt Canon, men de laver ikke blitz specielt udviklet til Canon. Hvis
jeg tager fejl, må du meget gerne anvise bare en blitz der er fuldt
kompatibel med Canons E-TTL og trådløse system. Metz anbefaler MecaBlitz 44
AF-4, 54 MZ-3, 54 MZ-4 til Canon 10D, dvs de ældre blitz dur sandsynligvis
ikke til de nye kameramodeller, ligesom min Mecablitz 40 MZ-1i ej ikke.
Køber du derimod 420EX og 550EX er du sikker på det fungerer korrekt på
nuværende og fremtidige Canon kameraer.

Jan F.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-05-04 09:24

Jan F. wrote:
> [...]
> jeg tager fejl, må du meget gerne anvise bare en blitz der er fuldt
> kompatibel med Canons E-TTL og trådløse system. Metz anbefaler MecaBlitz 44

54 MZ3 er fuldt kompatibel med E-TTL, men dog ikke med det trådløse.

> AF-4, 54 MZ-3, 54 MZ-4 til Canon 10D, dvs de ældre blitz dur sandsynligvis
> ikke til de nye kameramodeller, ligesom min Mecablitz 40 MZ-1i ej ikke.

Du kan ikke få en ny SCA til din 50 MZ-1i så den virker?

> Køber du derimod 420EX og 550EX er du sikker på det fungerer korrekt på
> nuværende og fremtidige Canon kameraer.

Ja, fordi EZ-serien kan jo sagtens bruges på fx. 300D? nej vel?

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Deaster

Dato : 01-05-04 14:17

Jan F. wrote:

> Køber du derimod 420EX og 550EX er
> du sikker på det fungerer korrekt på nuværende og fremtidige Canon
> kameraer.

Ligeså fremtidssikre som eks. EZ modellerne ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Jan F.

Dato : 02-05-04 08:00

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Ligeså fremtidssikre som eks. EZ modellerne ?

Mere fremtidssikre end EZ modellerne ?

--

Jan F.