Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital foto print hos Bilka
Fra : Dennis Meng

Dato : 29-04-04 10:55

Hej NG

Er der nogen der har erfaringer med de foto-prints Bilka foretager?
Er kvaliteten god og i orden, eller skal man liiige overveje noget andet der
måske er lidt dyrere?

Mvh Dennis

Fra : Claus Smith

Dato : 29-04-04 11:16

Jeg har indtil videre været fuldt ud tilfreds med de billeder, som jeg fik
lavet igennem Bilka.

Claus Smith

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 29-04-04 15:05

> Jeg har indtil videre været fuldt ud tilfreds med de billeder, som jeg fik
> lavet igennem Bilka.
>
> Claus Smith

Sender du billeder, uden at beskære dem til 10x15 først, eller hvad gør du?
Og hvordan ser printet ud ? er det evt. med hvid kant ude i siderne når det
ikke er 10x15 men 10x13,3 ... .?

/Dennis

Fra : Claus Smith

Dato : 30-04-04 04:18

Jeg sender filerne som de er og modtager billederne i 10x 15 uden hvide
kanter.

Claus Smith

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-04-04 07:11

Claus Smith wrote:

> Jeg sender filerne som de er og modtager billederne i 10x 15 uden
> hvide kanter.

Det er i modstrid med Bilkas egne oplysninger:
http://www.bilka.dk/internet/bilka/menu/main.nsf/web/73C0EEF68D6713D6C1
256DF1003AADA6?OpenDocument

Her står at de ikke beskærer modtagne billeder. Dennis' billeder er
ikke i forholder 2:3, så han burde ikke få dem tilbage i 10x15cm.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Claus Smith

Dato : 30-04-04 07:26

Fakta er at jeg har sendt billeder dertil uden at ændre på
størrelsesforholdet og modtaget disse retur igen i 10 x 15.

Claus Smith

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-04-04 07:55

"Claus Smith" <pigefotografenX@Xpigefotografen.dk> wrote

> Fakta er at jeg har sendt billeder dertil uden at ændre på
> størrelsesforholdet og modtaget disse retur igen i 10 x 15.

Og disse billeder var fra din side i et andet størrelsesforhold
end 2:3?

Hvornår gjorde du det (ca.)? Det er godt nok et års tid siden
jeg sidst brugte Bilka, men dengang udførte de opgaven som
beskrevet på deres side.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-04-04 11:16

"Dennis Meng Hansen" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
du?
> Og hvordan ser printet ud ? er det evt. med hvid kant ude i siderne når

++++++++++++++++++++
Hej Dennis.

Hvis jeg var dig, ville jeg selv beskære dine billeder, så ved du hvad der
kommer med og ikke kommer med, det ville jo være synd, hvis der manglede
noget af det vigtige.

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Henrik

Dato : 01-05-04 22:46

Hej Dennis

For en måned siden fik jeg lavet 150 billeder hos Bilka (de får vist
fremkaldt hos Cewe i Tyskland), kvaliteten er efter min mening god. Jeg
havde indleveret "negativer" i mange forskellige sideforhold. Lige fra 1:1
til ca. 1:2!!, billederne blev lavet svarende til disse forhold.
Altså: du skal kun beskære hvis motivet kræver det, ellers indsender du i de
størrelser billederne har, og får billeder uden hvide streger og/eller
beskæring.

Hilsen
Henrik

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:40922710$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> kommer med og ikke kommer med, det ville jo være synd, hvis der manglede

---

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 06-05-04 19:02

"Henrik" <henrik.hhansen(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> størrelser billederne har, og får billeder uden hvide streger og/eller

++++++++++++++++++++++
Hej.

Jeg har bare hørt flere gange, at det ikke er altid de bliver beskåret som
man vil have det. Så hellere være på den sikker side.

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Henrik

Dato : 06-05-04 22:19

Hej Jørgen

Hvad mener du med den sikre side???? Mener du det er bedre at beskære til
et givet format (2:3), frem for at få billederne leveret i det format
"billederne kræver" fordi du "har hørt"???
Er det tilfældet så for min skyld gerne, men vil du ikke gerne "dokumentere"
det du skriver f.eks. med henvisning til den der måtte have en sådan
erfaring. Altså hvor du har hørt det!

meddelelse news:409a7d46$0$467$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jeg har bare hørt flere gange, at det ikke er altid de bliver beskåret som
> man vil have det. Så hellere være på den sikker side.

---

Fra : Henning

Dato : 06-05-04 22:54

> [...]
>
> Jeg har bare hørt flere gange, at det ikke er altid de bliver beskåret som
> man vil have det. Så hellere være på den sikker side.

Sådan bortset fra almindelig landsbysladder - hvad er det så du har hør?

mvh Henning

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 08-05-04 18:39

"Henning" <Joh@nsen.dk> skrev i en meddelelse
> Sådan bortset fra almindelig landsbysladder - hvad er det så du har hør?
>
> mvh Henning
+++++++++++++++++++++
Hej.

Det jeg har hørt er at der kunne mangle noget af billedet når fotohandleren
beskar det, og det kunne være nogle vigtige detalje. Jeg har læst det i
nogle fotomagasiner. Der er måske slet ikke nogen der har været ude for det?

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Henning

Dato : 08-05-04 19:18

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:409d1af0$0$283$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> beskar det, og det kunne være nogle vigtige detalje. Jeg har læst det i
> nogle fotomagasiner. Der er måske slet ikke nogen der har været ude for

Jeg har, ved Føtex, været ude for at der bliver skåret een enkelt millimeter
så beskær ikke for tæt.

mvh Henning

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-05-04 20:01

"Henning" <Joh@nsen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har, ved Føtex, været ude for at der bliver skåret een enkelt
> [...]
++++++++++++++++++++++++
Hej.

Én millimeter betyder jo heller så meget igen, men én kan jo hurtigt blive
til mere.

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-05-04 20:25

Jørgen Nielsen wrote:

> Én millimeter betyder jo heller så meget igen, men én kan jo
> hurtigt blive til mere.

Err.. Ja? Det er printe- og beskæringsmaskiner, det fysiske skidt, der
ikke har digital nøjagtighed. Det kunne være interessant at undersøge
hvor meget det svinger fra sted til sted.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 09-05-04 20:34

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor meget det svinger fra sted til sted.
> --
> JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
+++++++++++++++++++++++++++

Hej Toke.

Ja, det jeg mener er at hvis billeder ikke lige passer i størrelse, så
passer fotohandleren dem vil til, og det er jo ikke sikkert at en selv ville
have beskåret dem på samme måde, så der kommer måske ikke lige den detalje
med som man selv ville have.

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 07-05-04 01:06

Hej Jørgen,

> Jeg har bare hørt flere gange, at det ikke er altid de bliver beskåret som
> man vil have det. Så hellere være på den sikker side.

Måske jeg har misforstået emnet, men here goes...

Jeg har få fremkaldt ca. 600 billeder hos A-Z/Bilka over flere gange og jeg
synes at kvaliteten er i top - er fuldt tilfreds.

På nogle af de billeder, som jeg har beskåret i unormale størrelser
fremkommer der en hvid kant rundt om billedet, men generelt ser er
kvaliteten helt i top og prisen er billig!

/Glenn
(Please delete "REMOVETHIS" in my e-mail to reply.)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-05-04 08:35

Glenn Rasmussen wrote:

> På nogle af de billeder, som jeg har beskåret i unormale
> størrelser fremkommer der en hvid kant rundt om billedet, [...]

Det skulle vel aldrig være billeder der har været meget lange?
Der er en maks længde på billederne og hvis det digitale billede er
længere end dette (i forhold til højden selvfølgelig), kommer der hvid
kant foroven og forneden.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 07-05-04 12:17

Hej Toke,

Jo, billederne var netop meget aflange...

Fra : Henrik

Dato : 07-05-04 13:17

Hej NG

Jeg har målt mig frem til at de hvide kanter kommer når forholdet
overskrider
1:1,8 sådan "meget lidt cirka" .

Hilsen
Henrik

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-05-04 13:23

Henrik wrote:

> Jeg har målt mig frem til at de hvide kanter kommer når forholdet
> overskrider
> 1:1,8 sådan "meget lidt cirka" .

Det giver også fint mening. Et eller andet sted må der være en grænse,
så længe vi ikke betaler pr. areal. Når grænsen nås har Bilka de
sædvanlige muligheder

- Beskæring af data
- Beskæring af papir
- Hvide kanter

De har så valgt hvide kanter, hvilket jeg synes er et fint valg:
Beskæring af papiret ville kræve en speciel skæremaskine (fordi det er
på den anden led end de kortere billeder) og beskæring af data angiver
de jo netop at de ikke gør.

Fra : Kenneth K.

Dato : 28-04-04 11:59

On Thu, 29 Apr 2004 11:54:30 +0200, Dennis Meng
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaringer med de foto-prints Bilka foretager?
> Er kvaliteten god og i orden, eller skal man liiige overveje noget andet

Hvis du kigger på http://www.digifotopriser.dk/ kan du se mange bruger den
samme leverandør. De laver altså ikke selv billederne og det eneste som er
forskellig er prisen. Så spørgmålet er om det er værd at give lidt ekstra.
For noget tid siden var der også en rimelig stor test af digitale billeder
og de kom frem til samme konklusion, at nogle måtte bruge den samme
leverandør. Kan ikke lige finde den nu, men måske andre kan?

Mvh,
Kenneth

Fra : Kenneth K.

Dato : 28-04-04 14:35

On Wed, 28 Apr 2004 12:58:37 +0200, Kenneth K. <fake@it.com> wrote:

> [...]

> digitale billeder og de kom frem til samme konklusion, at nogle måtte
> bruge den samme leverandør. Kan ikke lige finde den nu, men måske andre

Den stod jo derinde,
http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/033_fremkaldelse/

vh,
Kenneth

Fra : Dennis Meng Hansen

Dato : 29-04-04 15:04

> Den stod jo derinde,

http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/033_fremkaldelse/

Kanon side de flamer godt nok lige den udbyder Bilka bruger.... men
samtidig skriver de også, at de formoder det er en off-day, da de har set
gode billeder også.

Nå, det hele må jo komme an på en prøve!