Alene hjemme?
Fra : Figaro

Dato : 29-04-04 20:42

Hejsa alle sammen.

Jeg har et meget stort problem med min hvalp på 8 mdr.
Han kan ikke være alene hjemme i lejligheden, ikke en gang 5 min. Han
splitter alt ad og det ødelægger idyllen ved at have hund. Jeg synes
efterhånden jeg har prøvet alt!
Jeg går en god lang tur med ham i skoven på over 40 min. Han må ikke lege
med pinde eller andre ting, men udelukkende bruge næsen. Når jeg så kommer
hjem med ham, er jeg hjemme 45 min. inden jeg tager afsted på arbejde.
Jeg er blevet nødt til at lukke ham ude i gangen, så han ikke ødelægger
mere, men det er jo heller ikke et liv for en hund!! Har det så dårligt med
det!

Håber virkelig I har nogen gode råd.

VH Stine

Fra : Holm

Dato : 29-04-04 20:57

"Figaro" <sukkermel@sukkermel.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa alle sammen.
>
> Jeg har et meget stort problem med min hvalp på 8 mdr.
> Han kan ikke være alene hjemme i lejligheden, ikke en gang 5 min.

Hej Stine .

Din hund er nøjagtig i sin "sværeste" alder.
Det er meget typisk for hunde , når de bliver kønsmodne , at de foretager
sig de tåbeligste ting , som feks at ødelægge alt af .
Hvis det kan trøste og give mod , så væbn dig med tålmodighed , og hvis han
ikke kan ødelægge noget i gangen , så lad ham blive der i en periode (
selvom det afføder dårlig samvittighed
Du gør jo det rigtige , lader ham bruge næsen , bliv ved med det .

Prøv at give ham et hult marv ben , fyldt med leverposteg , frys det , og
lad ham så hygge sig med det , mens han er i alene .
Det har virket på mine hunde , og de er rimelig længe om at spise deres
"leverposteg-is" )

Gradvis kan du så lære ham at være i flere rum , og jo ældre han bliver , jo
mere lærer han at være alene ...
Hunde er flokdyr og har svært ved at undvære flokken...det frustrerer dem
meget , især i den alder han har lige nu .
Tænk på at han er utroligt påvirket af sine kønshormoner ( han har lige nu
hele 5 gange så mange som normalt )..ikke noget at sige til at han er noget
frustreret...

Håber du kan bruge rådene..vær tålmodig , ved godt det er utrolig svært ...!
Husk også at lade være med at gøre det mindste ud af noget inden du går
...bare gå , du må aldrig aldrig ynke ham , det gør tingene værre !!

Mange hilsener Holm

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-04-04 21:42

Hejsa

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Din hund er nøjagtig i sin "sværeste" alder.
> Det er meget typisk for hunde , når de bliver kønsmodne , at de foretager
> sig de tåbeligste ting , som feks at ødelægge alt af .

Det kunne jo også være at Stine's hund ikke kan lide at være alene hjemme?,
og hvis det er problemet må du ( Stine ) igen igang med at indøve alene
hjemme træning.

> og hvis han
> ikke kan ødelægge noget i gangen , så lad ham blive der i en periode (
> selvom det afføder dårlig samvittighed

Vores Hund er altid i gangen, køkkenet, og på badeværelset når vi ikke er
hjemme. Faktisk har jeg ladet mig fortælle at hunde føler sig mere tryk hvis
ikke de har så meget plads når de er alene, så det skal du ikke ha' dårlig
samvittighed over

> Du gør jo det rigtige , lader ham bruge næsen , bliv ved med det .

Meget enig

> Prøv at give ham et hult marv ben , fyldt med leverposteg , frys det , og
> lad ham så hygge sig med det , mens han er i alene .

Bruger den ikke selv hvis Nicki skal være alene, men fidusen er nok meget
godt til en hund der keder sig, eller ikke kan lide at være alene.
Tilgengæld bruger jeg den når vi er hjemme, og der er det et hit

> Gradvis kan du så lære ham at være i flere rum

Det er som sagt ikke nødvendigt.

> vær tålmodig , ved godt det er utrolig svært ...!

Præcis, lige mine ord

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Slumfret

Dato : 30-04-04 08:00

> Jeg er blevet nødt til at lukke ham ude i gangen, så han ikke ødelægger
> mere, men det er jo heller ikke et liv for en hund!! Har det så dårligt med
> det!

Hej,

Der er absolut ingen grund til at have dårlig samvittighed over at
hunden 'kun' må være i gangen - i hvert fald ikke efter min mening...
Min 1½ års lab/box han er også 'kun' i gangen når han er alene hjemme,
så har han nemlig kun een dør at holde øje med. Faktisk oplevede jeg for
få dage siden af det virkelig er det bedste for ham; Jeg havde ikke fået
lukket døren ind til stuen - og da jeg kom hjem, kom jeg hjem til en
vildt forpustet og overgearet hund. Han havde ikke ødelagt en eneste
ting, men det var tydeligt at han havde været på overarbejde - altså
løbe rundt i hele lejligheden og holde øje med hvert eneste vindue - så
hold dig bare til gangen, i hvert fald det første lange stykke tid....

Et trick vi bruger når vores skal være alene i længere tid er at smide
lidt vasketøj på gulvet i gangen som han kan putte i - det lugter trygt
og godt - hvis vi glemmer det, så hiver han bare en af vores jakker ned
fra bøjlen og så sover han på den

Af og til gemmer vi også godbidder i gangen til ham og det virker også
fint - det der med store kødben eller griseører det virker ikke på
vores, han venter pænt med at spise dem til flokken er samlet og alt er
trygt og godt igen...

Et andet trick jeg har hørt mange benytter, er at lade radioen være
tændt når hunden skal være alene - det skal bare lige være på vågeblus -
bare så der ikke er helt stille.

....og som Holm også nævner - Ynk ham aldrig hverken når du tager afsted
eller når du kommer hjem, det vil bare bekræfte hunden i at det er helt
forfærdeligt at være alene. Lad som ingenting, sig evt. 'farvel hund' og
gå så. Når du kommer hjem så vent lidt med at vise hunden alt for meget
opmærksomhed, så viser du ham at det altså er helt fint at være alene -
og at det ikke er spor farligt...

Håber I kan bruge tricks'ene - og som tidligere nævnt ting tager tid,
især med en unghund med kroppen fuld af sprudlende hormoner....

Slumfret & Hund

Fra : Alf Ivar Tronsmo

Dato : 30-04-04 08:26

"Slumfret"
> Der er absolut ingen grund til at have dårlig samvittighed over at
> hunden 'kun' må være i gangen - i hvert fald ikke efter min mening...

Bare det ikke blir for lenge ad gangen så.....

> [...]
> løbe rundt i hele lejligheden og holde øje med hvert eneste vindue - så
> hold dig bare til gangen, i hvert fald det første lange stykke tid....

For en vakthund er sikkert dette en god ide ja...

> [...]

> ... lade radioen være tændt når hunden skal være alene

> ... Ynk ham aldrig hverken når du tager afsted eller når du kommer hjem

Gode tips som mange - meg selv inkludert - kan ha nytte av. Takk og takk.

--
Alf Ivar

Fra : Figaro

Dato : 30-04-04 17:11

Mange tak for alle de gode råd og det er alle nogen jeg benytter mig af i
forvejen :) Men jeg er virkelig glad for at I siger jeg ikke behøver have
dårlig samvittighed over, at han bor i gangen.

Hehe Kiefers marvben med leverpostej holder IKKE længe :) Det holder max. 20
min. Man er jo ikke labrador for ingenting ;) Han elsker mad!

Men endnu en gang tak :)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-04-04 19:46

On Fri, 30 Apr 2004 18:11:04 +0200, "Figaro" <sukkermel@sukkermel.dk>
wrote:

> [...]
>forvejen :) Men jeg er virkelig glad for at I siger jeg ikke behøver have
>dårlig samvittighed over, at han bor i gangen.

er det efter Kiefer southerland ? i 24timer ?

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 30-04-04 19:41

On Thu, 29 Apr 2004 21:42:09 +0200, "Figaro" <sukkermel@sukkermel.dk>
wrote:

> [...]
>mere, men det er jo heller ikke et liv for en hund!! Har det så dårligt med

mange misforstår og tror at en hund skal have meget plads når den er
alene, ellers er det synd for den osv. Men jeg har selv erfaret, og
læst osv at de skal have præcis så meget plads at når de vågner pga en
lyd eller andet så behøver de ikke at rejse sig for at se hvad der er
sket, på den måde bliver de liggende i deres kurv og føler at de har
styr over det hele når de vågner og behøver ikke vade ind i andre rum
for at tjekke, min hund har gang og køkken og når han vågner så løfter
han bare hovedet, og konstaterer at der ikke er nogen eller sker noget
spændende, og så ligger han sig til at sove igen, og han har "kun"
ødelagt ting omkring hans kurv ! jeg ved det da jeg havde et infarødt
trådløst kamara til at optage ham med lyd og det hele på et tidspunkt
:-9 det var meget intersant , at se , og han rejste sig ikke en eneste
gang fra sengen i 7 timer men løftede kun hovedet ! så hvis du
begrænser pladsen får hunden det bedre og ødelægger mindre ! den vil
altid være større rissiko for at den ødelægger noget som hvalp eller
unghund men det går over ! og sæt en radio til at spille så lægger
hunden ikke så meget mærke til lyde udefra, så kan du ikke gøre det
bedre.

Fra : Figaro

Dato : 02-05-04 14:30

Hehe ej det er ikke lige efter Kiefer Sutherland, men det er der faktisk
mange der spørg om.

Kiefer betyder faktisk også kæbe på tysk :) Men nej der er altså heller ikke
derfra.

Mange tak for dit svar. Har det bedre med at han er i gangen nu. Sjov ide
med kameraet.

Fra : gitte schytz juul

Dato : 09-05-04 21:52

Hejsa Stine.
Jeg har aldrig haft problemer med at mine to store hunde var alene
hjemme. Jeg har ladet fjernsynet eller radioen været tændt når de
skulle være alene hjemme. Ja det har virket på mine to hunde og
det er en bulldog og en amstaff.
Hilsen gitte