Salzburg
Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 20:50

Hej i gruppen
Vi kunne godt tænke os at bruge et par dage i vores sommerferie
sydpå, i og omkring Salzburg, jeg kan se der er flere pladser.
Har i erfaringer, som i vel dele med andre mht. gode pladser for voksne?
MVH Kim S

Fra : Henrik V.H.

Dato : 30-04-04 09:59

"Kim Schwalbe" <kim> skrev i en meddelelse
> [...]
> sydpå, i og omkring Salzburg, jeg kan se der er flere pladser.
> Har i erfaringer, som i vel dele med andre mht. gode pladser for voksne?

Vi har brugt en plads der ligger i Gollingen, en lille flække der hedder
Torrener.
http://www.torrenerhof.com/

Henrik Værum Høgh

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 01-05-04 08:46

Hej Henrik
Tak for dit indlæg, det vil jeg kigge nærmer på.

Fra : Harry

Dato : 06-05-04 08:23

Torrener Hof er beskrevet med billeder på Back To Natures hjemmeside:
http://www.backtonature.dk

Fra : Hans Jørgen

Dato : 01-05-04 12:54

Hejsa

> [...]
> sydpå, i og omkring Salzburg, jeg kan se der er flere pladser.
> Har i erfaringer, som i vel dele med andre mht. gode pladser for

Nu er det altid lidt svært at anbefale (syntes jeg), men vi har været på
Nord Sam du kan læse lidt om fra vores besøg her (har været der 6-7 gange).
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=81
I Galleriet samme website findes nogle billeder derfra.

Nord Sam har en website: http://www.camping-nord-sam.com/

Mvh
HJH
--
Venlig hilsen
Hans Jørgen

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 01-05-04 18:33

Hej Hans Jørgen
Tak for dit indlæg, det lyder som en god plads vi vil besøge

Fra : John

Dato : 03-05-04 20:50

> [...]
> sydpå, i og omkring Salzburg, jeg kan se der er flere pladser.
> Har i erfaringer, som i vel dele med andre mht. gode pladser for voksne?

Hej Kim!

Sidste år skulle vi også lige bruge et par dage omkring Salzburg. Vi valgte
Camping Birkenstrand i ved Wolfgangsee ca. 25 km. øst for Salzburg. Vi kom
aldrig længere... Der var simeplthen så dejligt. God plads, masser at se på
(alpeveje, saltminer, Salzburg, ture på søerne osv.). At der så også var
kanon vejr, gjorde måske også lidt til at vi blev der. Men pladsen kan jeg i
hvert fald anbefale.

Se her: http://www.birkenstrand.at

Venlig hilsen

John

Fra : Kim Schwalbe

Dato : 03-05-04 22:35

> [...]

> kanon vejr, gjorde måske også lidt til at vi blev der. Men pladsen kan jeg

Hej John
Tak for dit indlæg, der ser ud som et rigtig dejligt sted!
MVH Kim S

Fra : John

Dato : 05-05-04 22:21

> Hej John
> Tak for dit indlæg, der ser ud som et rigtig dejligt sted!
> MVH Kim S

Selv tak, Kim.

Jeg kommer lige i tanke om, at hvis I er på de kanter, skal i ikke snyde jer
selv for et besøg på Ørnereden - Hitlers "sommerhus" i Berchthesgaden. Det
er jo i Tyskland, men fint skiltet fra Hallein. Tyskerne kalder det
Kehlsteinhaus eller Eagles Nest og det med Hitler er lidt gemt væk i en
udstilling for sig. Men det er en stor oplevelse af tage turen op til huset
og nyde udsigten. Turen går først med busser fra en stor p-plads (som det
koster et par euro at parkere på). Så kører man med elevator 127 m op gennem
et bjerg og stiger ud mit i huset. Bustur + elevator kostede vist ca. 17
Euro pr. pers, så det var ikke helt billigt. Men en stor oplevelse.

Se mere her:

http://www.kehlsteinhaus.de

Venlig hilsen

John

Fra : Kim S

Dato : 05-05-04 23:32

Hej John
Det glæder vi os til at se!
MVH Kim S

Fra : Hans Jørgen

Dato : 06-05-04 14:40

Hejsa

Ja og ved parkeringspladsen, den ene - er der et dolumentationshus,
http://www.obersalzberg.de/ med en stor udstilling, større en vi
umiddelbart troede da den går helt ind i bjerget. Snyd ikke jer selv for
dette, men hav god tid , man bruger nemt flere timer.

Jeg husker ikke prisen for det.

vh
Hans Jørgen

Fra : Hans Jørgen

Dato : 06-05-04 14:43

> dolumentationshus,

Du godeste ... jeg mener da dokumentationshus

Hans Jørgen

Fra : Beach

Dato : 13-05-04 01:03

John skrev:
> skal i ikke snyde jer
> selv for et besøg på Ørnereden - Hitlers "sommerhus" i Berchthesgaden. Det
> er jo i Tyskland, men fint skiltet fra Hallein.

Har selv været på sommerudflugt med min gamle far i Berchthesgaden og da
han går meget op i 2. verdenskrig så snakker han stadig meget om turen
her 25 år efter
Jeg selv var på det tidspunkt ret ligeglad med det, og var da også noget
skuffet over at køre op i en multiflot elevator med guld og rød løber
med det hele, for at lande på en platform hvor der var en cafeteria hvor
man kunne købe "RØDE PØLSER MED BRØD"...

Måske jeg ville se noget anderledes på det i dag. Det er omkring 25 år
siden, jeg var omkring de 15 og havde lidt andre ting i hovedet en sådan
en gang gammelt bras

Nu kommer jeg 2-3 gange om ået på de kanter og kører "tit" igennem alle
de meget lange tunneler mod Willac. På højre side mod Italien der ligger
der ca. 20 km. før Flachau et stort slot oppe på en bjergtop. Det har
jeg af selv samme far fået fortalt at det er der noget af filmen
Ørneborgen (med bla. Clint Estwood) blev optaget og at det rent faktisk
også er den historiske borg der var centrum for en del ballade ´40-45.

Nogle der kan bekræfte dette, muligvis om der stadig er en svævebane og
om det er muligt at komme op og kigge på den?

Vi har nemlig selv planer om at bruge et par sommerdage i området inden
vi skal til Sølden og stå på ski igen igen...
....Og så er man jo også blevet "voksen" og kunne med garanti godt finde
på at blive lidt lun på alt det her gamle skit *LOL*

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : John

Dato : 13-05-04 22:45

"Beach" <news@freestyle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med det hele, for at lande på en platform hvor der var en cafeteria hvor
> man kunne købe "RØDE PØLSER MED BRØD"...

Hej Beach m.fl.!

Du har ret - sådan er det også idag. Man stiger ud af elevatoren og på vej
ud i det fri passerer man buffeten, hvor man skal passe på ikke at blive
rendt over ende af ivrige tjenere, som serverer udenfor. Men udsigten er
flot. Man kan gå lidt højere op end huset og kigge ned på det. Og så kan man
fundere over hvordan pokker de kunne bygge sådan et hus af store
granitblokke på en bjergtop. Vi fik det meste af et par timer til at gå
deroppe, men det var ikke den indvendige side af bygningen vi brugte mest
tid på. Iøvrigt er der en sti fra huset og ned til bus-parkeringen, så man
kan vælge at droppe elevatoren den ene vej.

> [...]
>
> Nogle der kan bekræfte dette, muligvis om der stadig er en svævebane og
> om det er muligt at komme op og kigge på den?

Det må være borgen Hohenwerfen du mener. Den som ligger oppe på højre side
ca. 25 km syd for Salzburg. Man kan parkere nede i byen Werfen og gå derop.
Det tog vist et kvarters tid. Jeg ved ikke rigtigt om det har noget med
filmen Ørneborgen at gøre - jeg tror nærmere, at navnet hentyder til at de
har show med ørne, falke osv. Hvis du har set Ørnereservatet i Tuen i
Nordjylland, kan du gange showet med 2 eller 3, så har du niveauet. Og man
kan komme ind og se nogle udstillinger m.m. Du kan læse meget mere her
http://www.salzburg-burgen.at/index_start.htm - vælg Hohenwerfen i menuen
øverst.

Venlig hilsen

John

Fra : Beach

Dato : 15-05-04 02:29

John skrev:

> [...]
> Nordjylland, kan du gange showet med 2 eller 3, så har du niveauet. Og man
> kan komme ind og se nogle udstillinger m.m. Du kan læse meget mere her

Det kunne det da meget vel være. Jeg har godt nok flere gange været inde
på deres site (tidligere) men ikke været spec. sikker. Nu har jeg så
prøvet at hente nogle billeder mm. fra selve filmen, og der er ganske
mange ting der går igen fra disse og så til deres site:
http://freestyle.dk/ng/Camping_dk.htm

Det eneste jeg rigtigt mangler er egentlig at Hohenwerfen skriver at det
var der de lavede nogle af optagelserne eller at nogle af alle
film´s-siderne skrev lidt om hvor optagelserne blev lavet.

Men du kan sikker godt se ligheden imeller filmplakaterne og the real
stuff. Spec. hvis man kigger på den måde "baghaven" er designet

Takker for input...

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : John

Dato : 18-05-04 18:54

> [...]
>
> Men du kan sikker godt se ligheden imeller filmplakaterne og the real
> stuff. Spec. hvis man kigger på den måde "baghaven" er designet

Hej igen!

Jeg bøjer mig. Jeg kan godt se ligheden. Fandt lige et par billeder jeg selv
tog. Se her:

http://dword.dk/images/john/

Specielt klokketårnet (P7180610.JPG) med den firkantede overbygning og de
små skydeskår eller hvad det nu er, kan man tydeligt genkende. Jeg har også
lige lagt et billede af udsigten oppe fra borgen ned over dalen med
motorvejen.

Sjovt nok kan jeg slet ikke huske, at der blev nævnt noget om filmen. Vi var
ellers på rundvisning og det hele.

Nå, så blev vi så kloge.

Vh. John

Fra : Beach

Dato : 19-05-04 00:24

John skrev:

> [...]
> motorvejen.
>
> Sjovt nok kan jeg slet ikke huske, at der blev nævnt noget om filmen. Vi var

Er det OK med dig at jeg gemmer dine billeder på min lille side?

Nu syntes jeg der er ledt kedeligt at der mangler info her på web om
noget der måske for mange er vigtigt. Derfor vil jeg søge lidt mere på
sagen og senere (skal vi sige et par dage???) smider mine res. op her
til alle andres glæde?

Hvis det hele holder, og de kære folk fra A ikke "af gammel skam" tør at
offentliggøre links til krigen, så er der vel ingen alm. mennesker i dk
der bliver kede af at få lidt ekstra info om at en af de meste solgte
film faktisk er lavet over et slot som ingen normalt vil besøge hvis
ørne og de fabelagtige ting vi mennesker kan få dem til, ikke lige er
det der står på ønskelisten... (Den var lang)

Det jeg prøver at sige er kun, at jeg midlertidigt ønsker at ligge dine
flotte billeder ind efter de billeder jeg har "lånt" fra filmen. Senere,
og hvis jeg kan bygge noget mere på historien må vi self. aftale navn
mm. på den gode fotograf der allerede har været der

Jeg glæder mig allerede som en sindsyg til at se det og vil måske bruge
en dag mere hvis jeg kan få lov til at bestige bjerget på egen hånd. Men
det er så en helt anden snak *S*

--
->Yours Faithfully<-
//Beach

Fra : John

Dato : 19-05-04 18:10

> [...]
>
> Jeg glæder mig allerede som en sindsyg til at se det og vil måske bruge
> en dag mere hvis jeg kan få lov til at bestige bjerget på egen hånd. Men

Hej igen!

Du må gerne lægge mine billeder ind på din side. Jeg synes selv, de kunne
have været bedre. Jeg kunne godt have tænkt mig lidt mere lys på dem, der er
taget nedefra. Men måske er der andre der har nogle gode billeder?

Nå, måske har de kun brugt nogle billeder af borgen udefra i filmen og så
lavet resten i studiet. De filmfolk snyder os jo så vandet driver. Jeg kan
huske en scene fra den sidste episode af Rejseholdet på DR. En del af den
foregik i Aalborg, hvor jeg bor. Fischer var inde og snakke med en i en
opgang i Østre Havnegade. Pludselig skete der et eller andet, der gjorde at
han styrtede ned af trappen og ud af opgangen. Det næste vi så, var at han
kom ud på gaden - i Kattesundet, som ligger ca. 2 km derfra!! Men hvad - det
er jo kun de lokale, der bemærker det...

Emnet Ørneborgen har også været diskuteret på DCU's debatsider. Så der er
også andre, der har interesseret sig for sagen. Jeg fandt bl.a. denne
kommentar:

""Et par kommentarer til dit spørgsmål:
Ganske rigtigt som Erik Pedersen skriver er det Kehlsteinhaus, også kaldet
Hitlers Tehus eller Ørnereden, du spørger efter. Når du skriver Ørneborgen,
tror jeg du mener filmen "The Eagles Nest"? Den borg kan I også se. Filmen
er optaget på Burg Hohenwerfen i Werfen, som ligger syd for Hallein. Man
kommer lige forbi den når man kører på motorvejen mod Bischofshofen. Man kan
ikke køre derop. Fra p-pladsen er der ca. 20 min's gang, opad, alt efter
hvor godt gående man er. Da jeg var der for nogle år siden kunne man komme
på rundvisning og der var også falkonér-opvisning. Når I er i Werfen er det
også muligt at tage en tur i ishulerne. Husk varmt tøj og gode sko. Der er
mange trapper i ishulerne. Håber mit lille bidrag kan bruges. God tur!
Mvh Kirsten Julholm, Nærum"

Nå, god fornøjelse med søgningen og hjemmesiden. Jeg glæder mig til at se
hvad du finder ud af.

Venlig hilsen

John

Fra : John

Dato : 19-05-04 22:35

> [...]
> noget der måske for mange er vigtigt. Derfor vil jeg søge lidt mere på
> sagen og senere (skal vi sige et par dage???) smider mine res. op her

Hej igen!

Nu blev jeg jo også interesseret og har søgt lidt. Jeg fandt bl.a. det her
sted: http://www.whereeaglesdare.com/default.php og der er et par artikler
under "Library" om Hohenwerfen.

Vh. John

Fra : Beach

Dato : 20-05-04 03:57

John skrev:
> Hej igen!
>
> Nu blev jeg jo også interesseret og har søgt lidt. Jeg fandt bl.a. det her
> [...]

Hi hi, det er fra det site jeg har "lånt" de billeder jeg spontansk har
lagt ind fra filmen)

Det er jo lidt sjovt at lege med det her "hvad findes der af info" ting
Jeg ligger lige dine (efter min mening ganske fine) billeder ind under
de andre så jeg ham dem liggende lokalt. Takker fordi jeg må!

I weekenden vil jeg så gå i krig (fik du den*S*) med at støve info op om
hvordan, og hvad der skete og sker der oppe.
Kunne blive til en helt fin lille site-ting til glæde for alle vi danske
turister der måske kan få lidt mere på opleveren hvis vi alligevel er i
Salzburgerland.

Det er sgu lidt tankevækkende at jeg har brugt så mange måneder
(sammenlagt) mere eller mindre som nabo til noget der i dag kan være så
spændende Jeg har som sagt kun været i området en enkelt sommer, men
brugt rigtig mange af mine vinter og påske -ferier i bla. Abtenau,
Flachau, Obertauern mm. (er skibums med stort B!)

I måske 15 år er jeg "vokset op" i Salzburg, tog så et trip ud på de
"sjove" piste (altid i Østrig) i en mellemtid, men er nu vendt tilbage
til området pga. en lille knægt (min sønnike) der skal have samme
indgang til vinterferie som jeg selv har haft

Men det er en helt anden historier *S*

--
->Yours Faithfully<-
//Beach