/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
GPS og hastighed i bilen
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 07:11

Hej.

Når politiet nu har valgt at storme de danske mortorveje i morgen, har
jeg overvejet om jeg stadig tør køre efter min gps hastighed eller om
jeg skal vælge at køre efter mit speedometer, hvor der givetvis er
fejlvisning. Hvis jeg kører 140-145 stykker på speedometeret, viser
TomTom 130.

Så hvad skal (tør) jeg køre efter?

Mvh. Brian

X-Post: dk.teknik.satellit.navigation, dk.fritid.bil
FUT: dk.teknik.satellit.navigation






--
http://www.brinch.it - Life of Brian
Hent Webgallery V3 her.

 
 
Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 07:37

> Så hvad skal (tør) jeg køre efter?

GPS´en.

Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?

Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?

--
/Jan W Nielsen




Jakob Jeppesen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 29-04-04 07:50


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message news:4090a2b8$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
>
> GPS´en.
>
> Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?
>
> Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
>

Min

Faktisk viser den ca. 10% for meget helt nede fra - f.eks. svarer 60 på
meteret til 53-54 på gps'en. Tilsvarende snakker vi 140=125....

/Jakob
Opel Astra



Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 07:55

> > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?

> Min


Er fabrikatet hemmeligt..?

--
/Jan W Nielsen






Jakob Jeppesen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 29-04-04 07:57


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message news:4090a6eb$0$464$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
>
> > Min
>
>
> Er fabrikatet hemmeligt..?
>

Læs igen min gode mand

/Jakob



Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 08:05

> Læs igen min gode mand

Aahhh......

--
/Jan W Nielsen




Bjørn Jørvad (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 29-04-04 14:00


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4090a92c$0$435$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

> Aahhh......

Har du prøvet at checke dit eget speedometer på samme måde Jan..?

Du kan gå hen og blive ret overrasket.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 14:20

> Har du prøvet at checke dit eget speedometer på samme måde Jan..?

> Du kan gå hen og blive ret overrasket.

Ja, da - hvis ikke ville jeg ikke skrive, at der er meget nøjagtigt.

Teknologisk Instituts Motortekniske Afdeling har målt speedometeret ud ved
blandt andet 180 km/t. Der viste måleapparaturet 177 km/t - altså en
fejlvisning på omkring 1,5 procent.

Målingen blev foretaget på "ikke nye dæk", hvorfor fejlvisningen sikkert er
endnu mindre.

Mogens Knudsens GPS sagde 176 km/t ved samme speedometerhastighed - og her
var dækkene udskiftningsmodne.

Jeg bliver ikke overrasket. )

--
/ Jan W Nielsen





Bjørn Jørvad (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 29-04-04 14:24


"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:40910105$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

> Jeg bliver ikke overrasket. )

Du er en af de meget få, der har et *så* nøjagtigt speedometer.

Du kan derfor også være glad for at du faktisk får det fulde udbytte af dine
serviceeftersyn.

Der mangler jo ikke ret mange kilometer..

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 14:57

> Du er en af de meget få, der har et *så* nøjagtigt speedometer.

Det er rigtigt.

Chefen for afdelingen ved Teknologisk, Kent Fries, mente bestemt, at mine
hjul måtte have for stor en omkreds ift typegodkendelsen.

Han mente slet ikke, at speedometre var så nøjagtige, og det har han jo også
ret i.

Han forstod det bedre, da jeg fortalte, at det var fordi, det ikke var det
originale speedometer.

--
/ Jan W Nielsen





Bjørn Jørvad (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 29-04-04 15:03


"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:409109cc$0$480$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

KLIP

> Han forstod det bedre, da jeg fortalte, at det var fordi, det ikke var det
> originale speedometer.

Ahaaaeeee ... det var så her, hunden lå begravet...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 15:05

> > Han forstod det bedre, da jeg fortalte, at det var fordi, det ikke var
det
> > originale speedometer.

> Ahaaaeeee ... det var så her, hunden lå begravet...

Jup..

--
/ Jan W Nielsen





John Sahl (29-04-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 29-04-04 16:36

Bjørn Jørvad wrote:
> Du er en af de meget få, der har et *så* nøjagtigt speedometer.

Mit i den gamle Uno Turbo blev ved FDM testcenter i
Roskilde målt til følgende:

111,7 ved 110km/t
119,7 ved 120km/t
149,0 ved 150km/t

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Klaus Rejkjær (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Rejkjær


Dato : 29-04-04 21:41

>
> 111,7 ved 110km/t
> 119,7 ved 120km/t
> 149,0 ved 150km/t
>
Hvis det er med de originale hjul, er det intet mindre end imponerende. Jeg
er næsten sikker på at Fiat's tekniske afdeling gerne vil have en udskrift
De Uno'er jeg har kørt har alle været ret optimistiske.

MVH Klaus



Tommy Hansen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Hansen


Dato : 29-04-04 22:32


"Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40916870$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > 111,7 ved 110km/t
> > 119,7 ved 120km/t
> > 149,0 ved 150km/t
> >
> Hvis det er med de originale hjul, er det intet mindre end imponerende.
Jeg
> er næsten sikker på at Fiat's tekniske afdeling gerne vil have en udskrift
> De Uno'er jeg har kørt har alle været ret optimistiske.
>
Kære Klaus.

Hvis man har fulgt med i FDM's blad Motor så har der ofte været målinger af
speedometer målinger og der har Fiat rent faktisk været ret præcise, hvor
f.eks. Toyota som regel har været ret optimistiske.
Mine erfaringer har været lige sådan.
Jeg har nu VW, men de ligger vist lige midt imellem i følge FDM.
Generelt viser alle biler lidt for høj hastighed.

Mvh



Klaus Rejkjær (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Rejkjær


Dato : 29-04-04 23:11

> Kære Klaus.
>
> Hvis man har fulgt med i FDM's blad Motor så har der ofte været målinger
af
> speedometer målinger og der har Fiat rent faktisk været ret præcise, hvor
> f.eks. Toyota som regel har været ret optimistiske.
> Mine erfaringer har været lige sådan.
> Jeg har nu VW, men de ligger vist lige midt imellem i følge FDM.
> Generelt viser alle biler lidt for høj hastighed.
>
> Mvh
>
Jamen kære selv da.

Jeg følger ikke med i FDM's blad Motor, al den stund at jeg ikke vil ofre
penge på deres forening. Med en fortid i branchen har jeg da gjort lignende
observationer omkring speedometre, og hvis du læser min post en gang til vil
du får øje på den lille . Når det så er sagt, har jeg som
(gammel/tidligere) sælger af omtalte italienske mærke kørt en del i de
forskellige modeller. Det er på den baggrund, at jeg udtaler mig om Uno og
dens fejlvisning. At de efterfølgende modeller - også på dette punkt - langt
overgår Uno er helt sikkert.

Som eksempel har jeg på et tidspunkt haft speedometeret i en ældre Uno 55
oppe og vise pænt over 175 km/t (det gik ikke ned ad bakke). Hvis dette
speedometer er ligeså præcist som det før omtalte, er jeg sikker på at
Fiat's tekniske afdeling også meget gerne ville have fingrene i den bil
))

Mine egne biler bliver altid afprøvet med GPS, så jeg ved hvad jeg kan rette
mig efter.

MVH Klaus



Mogens Knudsen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 30-04-04 05:50

On Thu, 29 Apr 2004 22:41:19 +0200, "Klaus Rejkjær"
<rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> wrote:

>> 111,7 ved 110km/t
>> 119,7 ved 120km/t
>> 149,0 ved 150km/t

>Hvis det er med de originale hjul, er det intet mindre end imponerende.

Det samme i min '95 Alfa Romeo 164 Q4 - speedometret er ekstremt
nøjagtigt (2 km/t i hele spektret). På originale hjul...

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

SG (29-04-2004)
Kommentar
Fra : SG


Dato : 29-04-04 19:30

> "Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> news:40910105$0$525$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Du kan derfor også være glad for at du faktisk får det fulde udbytte
> af dine serviceeftersyn.
>
> Der mangler jo ikke ret mange kilometer..

Selvom dit speedometer har en unøjagtighed, er det ikke sikkert, at din
kilometertæller er unøjagtig.

F.eks. viser mit speedometer viser ca 9% forkert, så når det viser 130
km/t, kører jeg omkring 118 km/t.

Til gengæld tæller min kilometertæller 100% korrekt. Jeg har prøvet at
sammenligne med 100-meters pælene på motorvejen og over adskillige
kilometer skifter min 100-metertæller præcis på samme sted ud for hver
pæl.

Det sjove er rent faktisk, at bilen godt ved, hvor hurtigt den faktiske
hastighed er. I min kørecomputer kan jeg nemlig måle
gennemsnitshastighed, og hvis jeg sørger for at holde nålen i en periode
på præcis 130 km/t, så viser gennemsnitshastigheden kun 118 km/t (hvilket
også underbygges med visningen på mit navigationsanlæg).

Jeg spurgte min forhandler hvordan det kunne være, at speedometret viste
mere end den faktiske hastighed, når nu bilen åbenbart godt kendte sin
nøjagtige hastighed.

Hans svar var, at mange bilproducenter med vilje stiller speedometret til
at vise for meget, så de er sikre på ikke at få en sag på halsen, hvis fx
en eller anden efter en ulykke, kommer og påstår, at speedometret viste
for lidt. Speedometret i min bil er elektronisk styret og får
informationerne samme sted fra som kørecomputeren får, så unøjagtigheden
på speedometret er programmeret med fuldt overlæg i bilens software, mens
man selvfølgelig har valgt at programmere kilometertælleren helt
nøjagtig.

Jeg spurgte så, hvordan den kunne være sikker på hastigheden, når nu man
skiftede dæk, og han svarede, at det ikke var ualmindligt at nyere biler
fik målt sin hastighed via fotosensorer, og ikke via hvor hurtigt hjulene
drejer rundt.

-SG

Soren Pedersen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 30-04-04 08:40

> Du kan derfor også være glad for at du faktisk får det fulde udbytte af
dine
> serviceeftersyn.
>
> Der mangler jo ikke ret mange kilometer..
>
Hvis du hentyder til at spedometerets fejlvisning også gælder km tælleren
tager du fejl. Med original rullediameter er kmtælleren ret præcis.

Mvh
Søren



Bjørn Jørvad (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 30-04-04 08:52


"Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
news:409202c6$0$261$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> Hvis du hentyder til at spedometerets fejlvisning også gælder km tælleren
> tager du fejl. Med original rullediameter er kmtælleren ret præcis.

Så behøves en rallykører ikke mere disse supernøjagtige triptællere.

Mange biler har jo i dag flere elektroniske triptællere som standard og
navigatøren/føreren kan så bruge disse.

PS: Det kunne være morsomt om eksempelvis FDM ville lave en speedometer og
kilometertest engang.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Soren Pedersen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 30-04-04 09:19

>
> Så behøves en rallykører ikke mere disse supernøjagtige triptællere.
>
> Mange biler har jo i dag flere elektroniske triptællere som standard og
> navigatøren/føreren kan så bruge disse.
>
Nemmerlig. Det bliver også meget sjovere at se rally når co'en læner sig ind
over chaufføren for at læse 10mm høje digits der er skaleret i 100m
intervaller mens chaufføren regner mellemtider ud på en lap papir, samtidig
med at han kører 150 km/t på en gruset skovvej

Mht. FDM og trip test. Det er dem der er min kilde.

Mvh
Søren





> PS: Det kunne være morsomt om eksempelvis FDM ville lave en speedometer og
> kilometertest engang.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hr. Bjørn
>
>



Bjørn Jørvad (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 30-04-04 09:29


"Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
news:40920c06$0$263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> Mht. FDM og trip test. Det er dem der er min kilde.

Der er nu også dem, der kører orienteringsløb. Det går vist ikke så
stærkt...

Kan du ikke give mig et link til denne FDM-test ...... jeg er medlem..

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Soren Pedersen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Soren Pedersen


Dato : 30-04-04 12:09

>
> Kan du ikke give mig et link til denne FDM-test ...... jeg er medlem..
>
Næh - For jeg har ikke noget. Det jeg refererer til er (gentagne) svar på
sp. i teknisk brevkasse.

Mvh
Søren



Bjørn Jørvad (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 30-04-04 12:52


"Soren Pedersen" <smp@munchweb.dk> skrev i en meddelelse
news:409233cc$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

KLIP

> Næh - For jeg har ikke noget. Det jeg refererer til er (gentagne) svar på
> sp. i teknisk brevkasse.

Trist .. jeg ville ellers gerne se en rigtig "levendes" test.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mogens Knudsen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 30-04-04 16:17

On Fri, 30 Apr 2004 10:29:25 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Kan du ikke give mig et link til denne FDM-test ...... jeg er medlem..

"Dét" kan stadig omgås

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Bjørn Jørvad (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 30-04-04 16:51


"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ler490d7kokdjqe1fkfjvn9lcsf4bba5tp@4ax.com...

KLIP

> "Dét" kan stadig omgås

Det nytter sgútte noget.

Der er ikke lavet en gedigen test.

Det hele er bare værkstedssnak...

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 08:03


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4090a6eb$0$464$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
>
> > Min
>
>
> Er fabrikatet hemmeligt..?

Astra '92... C16NZ :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Jakob Jeppesen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 29-04-04 08:07


"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> wrote in message news:4090a87d$0$454$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
> news:4090a6eb$0$464$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
> >
> > > Min
> >
> >
> > Er fabrikatet hemmeligt..?
>
> Astra '92... C16NZ :)
>

Jep (osse med aluer

/Jakob



Mads Bahrt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Mads Bahrt


Dato : 29-04-04 11:50

Bjørn wrote:

> Astra '92... C16NZ :)
>

Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt. Eftervist med både
GPS, 100 m pæl og stopur og med en fartmåler ved et bebygget område.
(En af dagene må jeg finde en fotofælde for at få deres måling.... )

MVH
Mads

Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 14:59

> Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
> fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.

Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det direkte er
i stykker - eller der er alt for store hjul på.


--
/ Jan W Nielsen




Roberto Saldo (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 29-04-04 15:05

Jan W Nielsen wrote:
>>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
>>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
>
>
> Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det direkte er
> i stykker - eller der er alt for store hjul på.

Der er dårligt plads til så store hjul hvis originalmonteringen var 8%
for højt på uret.

--
Roberto Saldo

Mads Bahrt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Mads Bahrt


Dato : 29-04-04 15:26

Jan W Nielsen wrote:
>>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
>>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
>
>
> Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det direkte er
> i stykker - eller der er alt for store hjul på.

My bad....
Jeg mente selvfølgelig for højt....


MVH
Mads

Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 15:49

> My bad....
> Jeg mente selvfølgelig for højt....

Det giver mere mening.

--
/ Jan W Nielsen





Peter Hindsgaul (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Hindsgaul


Dato : 29-04-04 15:58

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:5g8kc.151017$jf4.7979871@news000.worldonline.dk...
> Jan W Nielsen wrote:
> >>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
> >>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
> >
> >
> > Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det
direkte er
> > i stykker - eller der er alt for store hjul på.
>
> My bad....
> Jeg mente selvfølgelig for højt....

Det tror jeg faktisk ikke du mente. Det er nemlig korrekt at de aldrig viser
for lavt. De viser til gengæld stort set altid for højt, således at du reelt
kører langsommere end dit speedometer viser.

Venlig hilsen

Peter Hindsgaul


---
Denne mail er konstateret Virusfri
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.669 / Virus Database: 431 - Release Date: 26-04-2004



SG (29-04-2004)
Kommentar
Fra : SG


Dato : 29-04-04 19:42

Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in
news:5g8kc.151017$jf4.7979871@news000.worldonline.dk:

> Jan W Nielsen wrote:
>>>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
>>>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
>>
>>
>> Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det
>> direkte er i stykker - eller der er alt for store hjul på.
>
> My bad....
> Jeg mente selvfølgelig for højt....
>

Det er ikke rigtigt.

Rigtig mange speedometre er rent faktisk indstillet til at vise 5 til 10%
for meget. Dermed er bilproducenten sikker på, at uanset hvilken dæktype du
vælger at udstyre din bil med, så viser dit speedometer altid for meget.

Den strategi har man valgt for at undgå at få diverse erstatningskrav på
halsen fra bilister, som fx er kommet ud for en ulykke, hvor man har kørt
for stærkt (og dermed får skylden), når speedometret fejlagtigt har vist,
at bilisten har overholdt den tilladte fartgrænse.

-SG

Mads Bahrt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Mads Bahrt


Dato : 29-04-04 20:09

SG wrote:

>>>>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
>>>>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
>>>
>>>
>>>Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det
>>>direkte er i stykker - eller der er alt for store hjul på.
>>
>>My bad....
>>Jeg mente selvfølgelig for højt....
>>
>
>
> Det er ikke rigtigt.
>
Hvis du læser hvad jeg skriver, er vi netop enige: Speedometeret viser
mere end man egentligt kører, for at være på den sikre side.

MVH
Mads

samoht relhe (30-04-2004)
Kommentar
Fra : samoht relhe


Dato : 30-04-04 07:03


"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:dpckc.151087$jf4.7992657@news000.worldonline.dk...
> SG wrote:
>
> >>>>Jeg testede også speedometeret i mine forældres Ford Escort - der var
> >>>>fejlvisningen også ret konsistent 8-9 % for lavt.
> >>>
> >>>
> >>>Speedometre er i personbiler viser aldrig for lavt, medmindre det
> >>>direkte er i stykker - eller der er alt for store hjul på.
> >>
> >>My bad....
> >>Jeg mente selvfølgelig for højt....
> >>
> >
> >
> > Det er ikke rigtigt.
> >
> Hvis du læser hvad jeg skriver, er vi netop enige: Speedometeret viser
> mere end man egentligt kører, for at være på den sikre side.
>
> MVH
> Mads

--og så er "PalleBrian'erne" også mere tilfredse når deres nyindkøbte 1.6
tilsyneladende render over 200...

Jeg har en 307 HDi Stc. som har det mærkelige at den viser præcis 2 km for
meget ved alle hastigheder på mine
sommerdæk og 4 på vinterdækkene. Altså ikke en % fejlvisning.
Det synes jeg er underligt.

MVH
Samoht
(obs ca.171 "på toppen" hvis man venter længe nok)



Frank Hansen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Frank Hansen


Dato : 30-04-04 07:46


"samoht relhe" <11samohtrelhe@hotmail.com(remove 11)> wrote in message
news:4091ec65$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
[klip]
> --og så er "PalleBrian'erne" også mere tilfredse når deres nyindkøbte 1.6
> tilsyneladende render over 200...

Hey, ingen problemer for en 1.6 at rende over 200 - Det gør min Xantia
snildt. Og efter jeg har fået nye dæk/fælge på, er min topfart forøget
yderligere, så glem alt om chip-tuning og alt mulig andet :)

Bortset fra det, synes jeg selv at uret afviger mere end det bør være
acceptabelt. 145 på uret svarer til 131 på GPSen. Ved godt at det er i
omegnen af de 10% som andre også viser forkert. Men det betyder jo faktisk
at den kun har kørt ~160.000 km og ikke 180.000 km.

Frank.



Andreas M. Hansen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 30-04-04 07:49

> Bortset fra det, synes jeg selv at uret afviger mere end det bør være
> acceptabelt. 145 på uret svarer til 131 på GPSen. Ved godt at det er i
> omegnen af de 10% som andre også viser forkert. Men det betyder jo faktisk
> at den kun har kørt ~160.000 km og ikke 180.000 km.
>

Så vidt jeg ved er km-tælleren ikke underlagt samme unøjagtighed som
speedometeret er.

mvh

Andreas M. Hansen



Roberto Saldo (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 30-04-04 07:53

Andreas M. Hansen wrote:
>>Bortset fra det, synes jeg selv at uret afviger mere end det bør være
>>acceptabelt. 145 på uret svarer til 131 på GPSen. Ved godt at det er i
>>omegnen af de 10% som andre også viser forkert. Men det betyder jo faktisk
>>at den kun har kørt ~160.000 km og ikke 180.000 km.
>>
>
>
> Så vidt jeg ved er km-tælleren ikke underlagt samme unøjagtighed som
> speedometeret er.

Hvordan skulle det kunne lade sig gøre?


--
Roberto Saldo

Andreas M. Hansen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 30-04-04 08:01


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
news:c6st4o$lod$1@news.net.uni-c.dk...
> Andreas M. Hansen wrote:
> >>Bortset fra det, synes jeg selv at uret afviger mere end det bør være
> >>acceptabelt. 145 på uret svarer til 131 på GPSen. Ved godt at det er i
> >>omegnen af de 10% som andre også viser forkert. Men det betyder jo
faktisk
> >>at den kun har kørt ~160.000 km og ikke 180.000 km.
> >>
> >
> >
> > Så vidt jeg ved er km-tælleren ikke underlagt samme unøjagtighed som
> > speedometeret er.
>
> Hvordan skulle det kunne lade sig gøre?
>

Tager du en gammeldags bil med speedo-kabel, går den direkte i det mekaniske
tælleværk - speedometeret er derimod en magnet der drejer rundt, hvor
omdrejningshastigheden så bliver omsat til en spænding der kan drive et
viserinstrument - her er der en gevaldig fejlmulighed. Ved en moderne bil
med pulsgiver er det ligeledes trivielt nemt at tælle pulserne og summere
dem op korrekt.
I mange lande er der ved lov vedtaget at et speedometer ikke må vise for
meget - derfor er instrumenterne i praksis justeret til den optimistiske
side for at man kan være sikker.

mvh

Andreas M. Hansen



Andreas M. Hansen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 30-04-04 12:13


"> I mange lande er der ved lov vedtaget at et speedometer ikke må vise for
> meget - derfor er instrumenterne i praksis justeret til den optimistiske
> side for at man kan være sikker.

der skulle selvfølgelig stå: ikke må vise for lidt.

mvh

Andreas M. Hansen



Verner Olsen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Verner Olsen


Dato : 30-04-04 23:00



>Jeg har en 307 HDi Stc. som har det mærkelige at den viser præcis 2 km for
>meget ved alle hastigheder på mine
>sommerdæk og 4 på vinterdækkene. Altså ikke en % fejlvisning.
>Det synes jeg er underligt.

Sådan et speedometer har jeg også haft...
Min Suzuki Wagon viste 5 km/t for meget ved alle hastigheder (og det
var iøvrigt det samme for både sommer- og vinterdæk)

>Samoht


Verner


Frank Hansen (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Frank Hansen


Dato : 01-05-04 10:40


"Verner Olsen" <here@nowhere.invalid> wrote in message
news:iui590p2383gs59klg0fl96gmm278aipc2@4ax.com...
>
> Sådan et speedometer har jeg også haft...
> Min Suzuki Wagon viste 5 km/t for meget ved alle hastigheder (og det
> var iøvrigt det samme for både sommer- og vinterdæk)
>
Det kan vel godt lade sig gøre, at det viser f.eks. +5 km hele tiden, hvis
det er elektronisk styret. Efter hvad jeg kan forstå på tidligere indlæg,
kender bilen godt dens rigtige hastighed.

Frank.



anders majland (30-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 30-04-04 10:54

> (En af dagene må jeg finde en fotofælde for at få deres måling....
> )

Kan ikke anbefales - Deres målinger er lidt smådyre og billederne ikke
ret gode

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Bruno Christensen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Bruno Christensen


Dato : 30-04-04 16:39

On Fri, 30 Apr 2004 11:54:27 +0200, anders majland wrote:

> Kan ikke anbefales - Deres målinger er lidt smådyre og billederne ikke
> ret gode

Egen erfaring ?

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Thomas Johansen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Johansen


Dato : 29-04-04 08:19

Tja... Speedometeren benytter tacho pulser, som genreres af omdrejninger på
trækakslen. Ændre man så sin hjulstørrelse (diameter), så har man en større
eller mindre misvisning på sit speddomenter end "normalt" !!!


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message
news:c6q8iq$b1h$1@sunsite.dk...
>
> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
news:4090a2b8$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > > Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
> >
> > GPS´en.
> >
> > Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?
> >
> > Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
> >
>
> Min
>
> Faktisk viser den ca. 10% for meget helt nede fra - f.eks. svarer 60 på
> meteret til 53-54 på gps'en. Tilsvarende snakker vi 140=125....
>
> /Jakob
> Opel Astra
>
>



Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 08:24

> Tja... Speedometeren benytter tacho pulser, som genreres af omdrejninger

> trækakslen.

Ja, eller blot et kabel fra gearkassen, der trækker en magnet-fjeder i
speedometeret.

--
/ Jan W Nielsen




Jakob Jeppesen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 29-04-04 08:30


"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message news:4090ad85$0$455$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Tja... Speedometeren benytter tacho pulser, som genreres af omdrejninger
> på
> > trækakslen.
>
> Ja, eller blot et kabel fra gearkassen, der trækker en magnet-fjeder i
> speedometeret.
>

Ja - sådan er det nemlig i mit tilfælde.

/Jakob



Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 08:41

> Ja - sådan er det nemlig i mit tilfælde.

Min Opel havde også er ret optimistisk speedometer, da jeg købte den.

Speedometeret er nu skiftet og er meget, meget nøjagtigt.

--
/ Jan W Nielsen





Jakob Jeppesen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 29-04-04 08:48

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message news:4090b188$0$530$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Ja - sådan er det nemlig i mit tilfælde.
>
> Min Opel havde også er ret optimistisk speedometer, da jeg købte den.
>
> Speedometeret er nu skiftet og er meget, meget nøjagtigt.
>

Jow jow - mit er også skiftet til et andet. Det gamle (oprindelige) var i den
grad optimistisk - man kunne uden problemer når 140 km/t på 150 m
motorvejstilkørsel (vel og mærke opad bakke!) .

Jeg lever egentlig fint med det som det er nu, og jeg kan fint finde ud af at
lægge 10% til fartgrænsen....

/Jakob

/Jakob



Jakob Jeppesen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 29-04-04 08:29

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in message news:c6qa9h$1btb$1@news.cybercity.dk...
> Tja... Speedometeren benytter tacho pulser, som genreres af omdrejninger på
> trækakslen. Ændre man så sin hjulstørrelse (diameter), så har man en større
> eller mindre misvisning på sit speddomenter end "normalt" !!!
>

Det er muligt, men det er ikke tilfældet her.

Mine dæk er 195/50R15 som har en rulleomkreds på 1809.6 mm.
Standarddækmonteringen er 175/70R15 med en omkreds på 1807 mm

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html fortæller mig at speedometeret
(med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen mindre
end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget).

/Jakob



Hans L. Jørgensen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 29-04-04 08:55


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c6qarr$d3i$1@sunsite.dk...
> "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in message
news:c6qa9h$1btb$1@news.cybercity.dk...
>
> http://www.miata.net/garage/tirecalc.html fortæller mig at speedometeret
> (med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen mindre
> end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget).
>

Nu har jeg ikke fulgt hele tråden.

Men - da din GPS visning ikke er påvirket af dækstørrelse m.m. Finder du med
en GPS langt den største nøjagtighed i hastighedmåling.

GPS måler alene på tid som har atomur som reference.

Dog skal man være opmærksom på et vist delay/tidsforsinkelse i udlæsningen
af hastigheden.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Jakob Jeppesen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 29-04-04 08:52


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...
>
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:c6qarr$d3i$1@sunsite.dk...
> > "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in message
> news:c6qa9h$1btb$1@news.cybercity.dk...
> >
> > http://www.miata.net/garage/tirecalc.html fortæller mig at speedometeret
> > (med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen mindre
> > end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget).
> >
>
> Nu har jeg ikke fulgt hele tråden.
>
> Men - da din GPS visning ikke er påvirket af dækstørrelse m.m. Finder du med
> en GPS langt den største nøjagtighed i hastighedmåling.
>

Helt enig.

/Jakob



phk (29-04-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 29-04-04 09:41


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...

> GPS måler alene på tid som har atomur som reference.

Er det noget du kan uddybe uden at skrive noget forkert? ;)


--
Per, Esbjerg



Lars G (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars G


Dato : 29-04-04 16:57


"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4090bfa0$0$271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...
>
> > GPS måler alene på tid som har atomur som reference.
>
> Er det noget du kan uddybe uden at skrive noget forkert? ;)

Der er noget her om GPS .. enda med billeder

mvh
Lars G



Lars G (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Lars G


Dato : 01-05-04 14:42


"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:409125e8$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:4090bfa0$0$271$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> > news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...
> >
> > > GPS måler alene på tid som har atomur som reference.
> >
> > Er det noget du kan uddybe uden at skrive noget forkert? ;)
>
> Der er noget her om GPS .. enda med billeder

Flot ingen link

Dette er en meget grundig gennem gang af hvordan GPS systemet virker.

http://www.trimble.com/gps/why.html

Mvh
Lars G



Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 10:43


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message
news:it2kc.43$Ip3.40@news.get2net.dk...
>
> "Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:c6qarr$d3i$1@sunsite.dk...
> > "Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> wrote in message
> news:c6qa9h$1btb$1@news.cybercity.dk...
> >
> > http://www.miata.net/garage/tirecalc.html fortæller mig at speedometeret
> > (med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen
mindre
> > end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget).
> >
>
> Nu har jeg ikke fulgt hele tråden.
>
> Men - da din GPS visning ikke er påvirket af dækstørrelse m.m. Finder du
med
> en GPS langt den største nøjagtighed i hastighedmåling.
>
> GPS måler alene på tid som har atomur som reference.

Nå så tag en tur i en rundkørsel, og så er du ved udgangspunktet, kan GPS'en
følge med her, eller bliver din gennemsnitshastighed ca. 0 km / t

Hvad er der i vejen med at kontrollere både speedometer og GPS'en med et
stopur og så kilometerafmærkning. Det kræver kun lidt basal regnekundskab.
60 km/t = 60 sek. pr km. 120 km/t = 30 sek. pr km, og sådan er det hele
vejen

For GPS'er kan have fejlvisning ved at du ikke køre i en lige linie, den kan
godt finde på at "snuppe" sving af, så din kørte strækning bliver kortere en
den faktiske tilbagelagde strækning, og her hjælper atomuret ikke. det er
opdateringsintervallerne der er afgørende.
F.eks viser en GPS, at Storebæltstunnellen er ikke eksisterende. Der er i
hvert fald ingen modtagelse alle steder hvor du er i "skygge" og det er
faktisk mange steder i bl.a. Norge. Egen erfaring.
--
Møller



Hans L. Jørgensen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 29-04-04 17:35


"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:4090ce89$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> For GPS'er kan have fejlvisning ved at du ikke køre i en lige linie, den
kan
> godt finde på at "snuppe" sving af, så din kørte strækning bliver kortere
en
> den faktiske tilbagelagde strækning, og her hjælper atomuret ikke. det er
> opdateringsintervallerne der er afgørende.
> F.eks viser en GPS, at Storebæltstunnellen er ikke eksisterende. Der er i
> hvert fald ingen modtagelse alle steder hvor du er i "skygge" og det er
> faktisk mange steder i bl.a. Norge. Egen erfaring.

Nu bliver du godt nok noget sofistikeret.

Hvis jeg starter og kører inden den har synkroniseret med satelitten oplyser
den distancen fra hvor gps'en blev slukket og til punktet hvor den laver
første stedbestemmelse.

Faktum er at GPS'en altid er mere nøjagtig end spedometret.. Og dermed også
kilometertælleren.



--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Mads Bahrt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Mads Bahrt


Dato : 29-04-04 20:38

Hans L. Jørgensen wrote:

> Faktum er at GPS'en altid er mere nøjagtig end spedometret.. Og dermed også
> kilometertælleren.

Møller har faktisk fat i en vigtig pointe:
GPS'ens angivne fart er gennemsnitsfarten imellem de sidste to udmålte
punkter. Det betyder med andre ord, at hvis du kører i en lige linje med
konstant hastighed, ja så giver gps'en et meget præcist tal. Men hvis du
afviger fra disse forudsætninger er gennemsnitsfarten ikke længere den
samme som momentanfarten.
Det ekstreme tilfælde er det som Møller også nævner:
Hvis du kører i en cirkel med en omdrejningstid som er lig tiden mellem
to positionsudmålinger, vil gps'en hver gang konstatere at man stadig
befinder sig i samme punkt og dermed oplyse en fart på 0 km/h, på trods
af at man kan have en nok så høj momentantastighed samtidig med at begge
positioner udmåles.
Endnu værre forholder det sig med kilometertælleren:
Gennemsnitshastigheden, der er oplyst af GPS'en), ligger meget nært
momentanhastigheden, grundet meget lav tidsforskel mellem de to
positionsmålinger. Derimod vil de små hjørner som GPS'en skærer af ruten
på en længere tur blive til et pænt antal kilometer.

MVH
Mads

POM (29-04-2004)
Kommentar
Fra : POM


Dato : 29-04-04 21:32

On Thu, 29 Apr 2004 21:37:59 +0200, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

>Hans L. Jørgensen wrote:
>
>> Faktum er at GPS'en altid er mere nøjagtig end spedometret.. Og dermed også
>> kilometertælleren.
>
>Møller har faktisk fat i en vigtig pointe:
>GPS'ens angivne fart er gennemsnitsfarten imellem de sidste to udmålte
>punkter. Det betyder med andre ord, at hvis du kører i en lige linje med
>konstant hastighed, ja så giver gps'en et meget præcist tal. Men hvis du
>afviger fra disse forudsætninger er gennemsnitsfarten ikke længere den
>samme som momentanfarten.
>Det ekstreme tilfælde er det som Møller også nævner:
>Hvis du kører i en cirkel med en omdrejningstid som er lig tiden mellem
>to positionsudmålinger, vil gps'en hver gang konstatere at man stadig
>befinder sig i samme punkt og dermed oplyse en fart på 0 km/h, på trods
>af at man kan have en nok så høj momentantastighed samtidig med at begge
>positioner udmåles.
>Endnu værre forholder det sig med kilometertælleren:
>Gennemsnitshastigheden, der er oplyst af GPS'en), ligger meget nært
>momentanhastigheden, grundet meget lav tidsforskel mellem de to
>positionsmålinger. Derimod vil de små hjørner som GPS'en skærer af ruten
>på en længere tur blive til et pænt antal kilometer.
>
>MVH
>Mads

Husk også lige, at hvis det går meget op eller ned ad bakke, så viser
GPS'en forkert, da den beregner den distance man flytter sig set i
forhold til satellitten. Hvis man kører ned ad bakke, kan satellitten
ikke se dette, men kan kun konstatere at man flytter sig i to
dimensioner. Jeg har selv konstateret, at det kan betyde 2-3 kilometer
i timen, hvis man kører på bakker.

Per O.

phk (30-04-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-04-04 03:35


"POM" <pom-smidvk-@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
news:8ap2909v7c9h334mep9vv6b7169d559ifj@4ax.com...

> Husk også lige, at hvis det går meget op eller ned ad bakke, så viser
> GPS'en forkert, da den beregner den distance man flytter sig set i
> forhold til satellitten. Hvis man kører ned ad bakke, kan satellitten
> ikke se dette, men kan kun konstatere at man flytter sig i to
> dimensioner. Jeg har selv konstateret, at det kan betyde 2-3 kilometer
> i timen, hvis man kører på bakker.

Ved hvilken hastighed?

Ved hvilken stigning (i procent)?


--
Per, Esbjerg



SG (30-04-2004)
Kommentar
Fra : SG


Dato : 30-04-04 06:23

POM <pom-smidvæk-@osterbo-net.dk> wrote in
news:8ap2909v7c9h334mep9vv6b7169d559ifj@4ax.com:

> Husk også lige, at hvis det går meget op eller ned ad bakke, så
> viser GPS'en forkert, da den beregner den distance man flytter sig set
> i forhold til satellitten. Hvis man kører ned ad bakke, kan
> satellitten ikke se dette, men kan kun konstatere at man flytter sig i
> to dimensioner. Jeg har selv konstateret, at det kan betyde 2-3
> kilometer i timen, hvis man kører på bakker.

Jeg mener nu bestemt, at min GPS-modtager har et såkaldt 3D-fix, når den
har forbindelse til 4 eller flere satelitter. Med et 3D-fix er GPS-
modtageren også klar over hvilken højde, den befinder sig i, og så kan den
netop tage højde for bakker/bjerge.

-SG

phk (30-04-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-04-04 04:19


"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:rQckc.151096$jf4.7993767@news000.worldonline.dk...
> Hans L. Jørgensen wrote:
>
> > Faktum er at GPS'en altid er mere nøjagtig end spedometret.. Og dermed
også
> > kilometertælleren.
>
> Møller har faktisk fat i en vigtig pointe:

Kun hvis han har ret i sine gætterier :)

> GPS'ens angivne fart er gennemsnitsfarten imellem de sidste to udmålte
> punkter.

Nej, det er den ikke. GPS`ens viste hastighed bliver udregnet på baggrund af
dobblereffekten. Du kan sammenligne den med lyden af en ambulance der kører
forbi dig. Der bliver målt på frekvensen og ud fra det kan man regne ud
hvilken hastighed ambulancen kører med. I GPS-verdenen bruger man blot
satellitsignalerne at måle på.

Det betyder med andre ord, at hvis du kører i en lige linje med
> konstant hastighed, ja så giver gps'en et meget præcist tal. Men hvis du
> afviger fra disse forudsætninger er gennemsnitsfarten ikke længere den
> samme som momentanfarten.
> Det ekstreme tilfælde er det som Møller også nævner:
> Hvis du kører i en cirkel med en omdrejningstid som er lig tiden mellem
> to positionsudmålinger, vil gps'en hver gang konstatere at man stadig
> befinder sig i samme punkt og dermed oplyse en fart på 0 km/h, på trods
> af at man kan have en nok så høj momentantastighed samtidig med at begge
> positioner udmåles.

Og hvor tit mener du en GPS maaler paa hastigheden? Displayet bliver
opdateret hvert sekund, men det er en anden sag.

> Endnu værre forholder det sig med kilometertælleren:
> Gennemsnitshastigheden, der er oplyst af GPS'en), ligger meget nært
> momentanhastigheden, grundet meget lav tidsforskel mellem de to
> positionsmålinger. Derimod vil de små hjørner som GPS'en skærer af ruten
> på en længere tur blive til et pænt antal kilometer.

Stadig .. hvor tit bliver positionen beregnet? Bemaerk jeg spoerger ikke
hvor tit positionen bliver logget!

Jeg ser frem til henvisning til facts .. dine gaetterier er ikke nok.

Beklager de manglende danske bogstaver, din mail forvirrer aabenbart ogsaa
min computer.
--
Per, Esbjerg

>
> MVH
> Mads



Preben Mikael Bohn (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 30-04-04 09:27

phk wrote:
> Nej, det er den ikke. GPS`ens viste hastighed bliver udregnet på baggrund af
> dobblereffekten.

Det _kan_ den blive, den bliver det ikke nødvendigvis. Men derudover er
jeg helt enig. Det mest normale i GPS modtager software er at lave en
Kalman filtrering af afstands-målinger og fase-målinger (der, når de
bliver differentieret over tid, svarer nogenlunde til Doppler) for at få
optimal position og hastighed. Dette kan i princippet gøres så hurtigt
det ønskes (der _er_ en grænse), men visningen på displayet bliver som
regel ikke opdateret meget mere end en gang i sekundet.

Man kan ikke sige noget generelt om hvad der er bedst; speedometeret kan
naturligvis laves bedre end GPS-modtageren, og vice versa. Til gengæld
kunne man sikkert lave en sammenligning af en masse biler (og GPS
modtagere), og se hvad der rent faktisk _er_ bedst.

Med venlig hilsen Preben

phk (30-04-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-04-04 10:58


"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:40920dd6$0$226$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> phk wrote:
> > Nej, det er den ikke. GPS`ens viste hastighed bliver udregnet på
baggrund af
> > dobblereffekten.
>
> Det _kan_ den blive, den bliver det ikke nødvendigvis. Men derudover er
> jeg helt enig.

Hvilke GPS´er bruger anden måde?


--
Per, Esbjerg



Preben Mikael Bohn (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 30-04-04 11:48

phk wrote:
> Hvilke GPS´er bruger anden måde?

Tag det antal GPS'er der findes, og træk det antal fra du kan finde
specs på præcis hvordan de udregner hastigheden, så er spørgsmålet om
det ikke er mig der i stedet skulle spørge: "Hvilke GPS'er kan du være
sikker på bruger 'Doppler'-effekten?"

Jeg kunne f.eks. sagtens lave en GPS-modtager fra et OEM-board og kun
bruge afstandsmålinger til at beregne positioner og afledede hastigheder
uden brug af fase-målinger; det ville gøre min GPS-modtager software
overordentlig nem og robust (der er adskillige problemer med at beregne
vha. fase-målinger).

Med venlig hilsen Preben

phk (01-05-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 01-05-04 07:35


"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:40922ee1$0$308$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> phk wrote:
> > Hvilke GPS´er bruger anden måde?
>
> Tag det antal GPS'er der findes, og træk det antal fra du kan finde
> specs på præcis hvordan de udregner hastigheden, så er spørgsmålet om
> det ikke er mig der i stedet skulle spørge: "Hvilke GPS'er kan du være
> sikker på bruger 'Doppler'-effekten?"

Jeg spørger fordi jeg har læst en del om GPS´ere og jeg har aldrig nogen
sinde læst at der er nogen der udregner hastigheden på den måde du nævner.


--
Per, Esbjerg



Preben Mikael Bohn (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 01-05-04 17:28

phk wrote:
> Jeg spørger fordi jeg har læst en del om GPS´ere og jeg har aldrig nogen
> sinde læst at der er nogen der udregner hastigheden på den måde du nævner.

Tjah, jeg jeg må jo også indrømme at jeg har læst en rigtig god sjat
omkring GPS-modtagere, og jeg tvivler ikke på at der findes mere end et
par stykker der beregner den på den måde. Men nej, jeg kan ikke
nævne nogle der gør; en fabrikant der vælger den nemme vej vil
sandsynligvis ikke reklamere med det...

Med venlig hilsen Preben


phk (02-05-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 02-05-04 22:04


"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:4093d04b$0$438$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> phk wrote:
> > Jeg spørger fordi jeg har læst en del om GPS´ere og jeg har aldrig nogen
> > sinde læst at der er nogen der udregner hastigheden på den måde du
nævner.
>
> Tjah, jeg jeg må jo også indrømme at jeg har læst en rigtig god sjat
> omkring GPS-modtagere, og jeg tvivler ikke på at der findes mere end et
> par stykker der beregner den på den måde. Men nej, jeg kan ikke
> nævne nogle der gør; en fabrikant der vælger den nemme vej vil
> sandsynligvis ikke reklamere med det...

Men du må kunne henvise til et sted hvor der står at der er nogen der
udregner hastigheden på den måde?


--
Per, Esbjerg



Preben Mikael Bohn (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 03-05-04 07:42

phk wrote:
> Men du må kunne henvise til et sted hvor der står at der er nogen der
> udregner hastigheden på den måde?

Hej Per, jeg citerer lige mig selv: "...en fabrikant der vælger den
nemme vej vil sandsynligvis ikke reklamere med det..."

Hvis du ikke tror på at det er nemmere at lave det uden brug af Doppler
(eller normalt differentieret fase), så prøv selv at gå igennem hvordan
man ville implementere det, og du finder ud af at ting som cycle slip
detektion ikke er noget man "bare" lige implementerer ud fra GPS-ICD'en
(i denne er udelukkende beskrevet hvordan man implementerer vha.
afstandsmålinger).

Med venlig hilsen Preben


phk (03-05-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 03-05-04 09:22


"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:4095e9d4$0$241$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> phk wrote:
> > Men du må kunne henvise til et sted hvor der står at der er nogen der
> > udregner hastigheden på den måde?
>
> Hej Per, jeg citerer lige mig selv: "...en fabrikant der vælger den
> nemme vej vil sandsynligvis ikke reklamere med det..."

Nu forstår jeg. Det er noget du har trukket op af jorden.

Jeg kunne heller ikke lige forstå at GPS´erne er så forbandet præcise
(0,16km/timen) og at en måling ud fra en strækning og en tid (strækningen
måles med unøjagtigheder på over 20 m ved kontakt med få satelliter) kunne
gøres så præcis.

--
Per, Esbjerg



Preben Mikael Bohn (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Preben Mikael Bohn


Dato : 03-05-04 10:17

phk wrote:
> "Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
>>Hej Per, jeg citerer lige mig selv: "...en fabrikant der vælger den
>>nemme vej vil sandsynligvis ikke reklamere med det..."
>
> Nu forstår jeg. Det er noget du har trukket op af jorden.

Hej Per, jeg har allerede argumenteret for at det kan lade sig gøre uden
brug af Doppler, og hvorfor man ville gøre det (mere robust, nemmere
software, hurtigere udviklingstid, etc) samt hvorfor det naturligvis
ikke står med fede typer på produktet. Grunden til at jeg ikke kan
pin-pointe en GPS-modtager der fungerer på denne måde skulle være ret
åbenlys fra ovenstående. At du vælger at tro at det ikke er rigtigt,
viser vel mest om dig, men bemærk min originale kommentar "Det _kan_ den
blive, den bliver det ikke nødvendigvis"...

Mht. dine bemærkninger om unøjagtigheder: De 20 meter du nævner er ikke
tilfældige, så du kan ikke benytte dem til at vise hvad unøjagtigheden
på hastigheden er. Arten af den tidslige variation af fejlen er langt
mere betydende.

Med venlig hilsen Preben

Hans L. Jørgensen (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 03-05-04 15:20


"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse
news:40960def$0$222$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hej Per, jeg har allerede argumenteret for at det kan lade sig gøre uden
> brug af Doppler,

Med fare for mange smæk.

Mig bekendt skal der være tale om tovejs kommunication for at udnytte
dopplereffect, og det er der mig bekendt ikke tale om med GPS..





--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



phk (03-05-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 03-05-04 22:32


"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:Etslc.1164$Wc1.969@news.get2net.dk...

> Mig bekendt skal der være tale om tovejs kommunication for at udnytte
> dopplereffect, og det er der mig bekendt ikke tale om med GPS..

Hvis man sammenligner med lyden af ambulancen der kører forbi en ...

Du kender lydens hastighed. Så måler du på lydfrekvensen. Den bestemmer
hastigheden og om den bevæger sig væk fra dig eller imod dig.

Envejskommunikation er altså nok.

Så kan du lære det :)


--
Per, Esbjerg



Calle. (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 29-04-04 12:09

Jakob Jeppesen wrote:
> "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
> news:4090a2b8$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
>>
>> GPS´en.
>>
>> Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre
>> byer..?
>>
>> Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
>>
>
> Min
>
> Faktisk viser den ca. 10% for meget helt nede fra - f.eks. svarer 60
> på
> meteret til 53-54 på gps'en. Tilsvarende snakker vi 140=125....
>
Du har sikkert ikke den rigtige dækstørrelse på ;-(


--
Calle.



Jakob Jeppesen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 29-04-04 13:09


"Calle." <Fake@Fake.Fake> wrote in message news:Km5kc.1488$M52.1158@news.get2net.dk...
> >
> Du har sikkert ikke den rigtige dækstørrelse på ;-(
>

Så må jeg jo gentage mig selv:

"Mine dæk er 195/50R15 som har en rulleomkreds på 1809.6 mm.
Standarddækmonteringen er 175/70R15 med en omkreds på 1807 mm

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html fortæller mig at speedometeret
(med 195/50R15) viser 0.1% for lidt. Med andre ord er fejlvisningen mindre
end med standardmonteringen (sålænge speedometeret viser for meget)."

/Jakob



Jakob Jeppesen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Jeppesen


Dato : 29-04-04 13:16


"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message news:c6qr9f$8p6$1@sunsite.dk...

> Så må jeg jo gentage mig selv:
>
> "Mine dæk er 195/50R15 som har en rulleomkreds på 1809.6 mm.
> Standarddækmonteringen er 175/70R15 med en omkreds på 1807 mm
> ^^^^^^^^

og der skulle selvfølgelig stå 175/70R13...

/Jakob



Brian S Jensen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 29-04-04 13:57


"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse
news:4090a2b8$0$496$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
>
> GPS´en.
>
> Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?
>
> Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?
>
> --
> /Jan W Nielsen
>

Det er der mange som har - f.eks. min Previa, når speedometeret viser
190km/t,
så viser GPS'en 165km/t

Tilgengæld viser BMW'ens speedometer 100km/t når GPS'en viser 102km/t

Mvh.-
Brian S Jensen



Bjørn Jørvad (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Jørvad


Dato : 29-04-04 14:01


"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4090fb82$0$223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Tilgengæld viser BMW'ens speedometer 100km/t når GPS'en viser 102km/t

Måske den er "dæktunet"..?

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Thunderbird [7100] (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 29-04-04 16:04

On Thu, 29 Apr 2004 08:37:27 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote:

>> Så hvad skal (tør) jeg køre efter?
>
>GPS´en.
>
>Hvad står der på fartmålerne, når du f.eks. kører gennem mindre byer..?
>
>Hvilken bil har i øvrigt så stor speedometerfejlvisning...?

Tja min "svigermors" Opel Astra præseterer da at skrive 55 på
speddometeret, mens at de der fart målere der er sat op rundt omkring
viste 48.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Mogens Knudsen (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 30-04-04 05:56

On Thu, 29 Apr 2004 17:04:18 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Tja min "svigermors" Opel Astra præseterer da at skrive 55 på
>speddometeret, mens at de der fart målere der er sat op rundt omkring
>viste 48.

1) Opel ér meget optimistiske - min Omega viser 280 ved 252 km/t...
2) Fartmålere er ikke certificerede og 100% sikre. Du har vel hørt
historien om ham, der dagligt passerede een og derfor havde check på
hastigheden ift. sit speedometer. Problemet var dén dag, hvor politiet
havde taget opstilling ved måleren med deres radar og det viste sig,
at fartmåleren viste forkert... :)

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Thunderbird [7100] (30-04-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 30-04-04 12:44

On Fri, 30 Apr 2004 06:56:01 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Thu, 29 Apr 2004 17:04:18 +0200, "Thunderbird [7100]"
><praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
>
>>Tja min "svigermors" Opel Astra præseterer da at skrive 55 på
>>speddometeret, mens at de der fart målere der er sat op rundt omkring
>>viste 48.
>
>2) Fartmålere er ikke certificerede og 100% sikre. Du har vel hørt
>historien om ham, der dagligt passerede een og derfor havde check på
>hastigheden ift. sit speedometer. Problemet var dén dag, hvor politiet
>havde taget opstilling ved måleren med deres radar og det viste sig,
>at fartmåleren viste forkert... :)

Har jeg ikke, men har dog altid taget dem med et gram salt og holder mig
satdoigvæk den dag idag til hvad speedometeret viser, medmindre
selvfølgelig at ejeren af bilen oplyser mig om en evt fejlvisning
--
Mvh
Flemming Jacobsen

anders majland (29-04-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 29-04-04 08:15

> Så hvad skal (tør) jeg køre efter?

GPS'en


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Frank Hansen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Frank Hansen


Dato : 29-04-04 13:07

"Brian B. Christensen" <b r i a n s n a b e l a b r i n c h d o t i t> wrote
in message news:vr61901tb2le4ak78842rp47jbdl9oqv84@4ax.com...
> Så hvad skal (tør) jeg køre efter?

Jeg kører selv efter GPS'en. Du kan rent faktisk "optage" din kørsel med
TomTom (Du gør det med GPS-Settings-delen), ved bare ikke om det kan bruges
i en evt. retsag. Og om det i sidste ende er til egen fordel :)

Mht. til nogle af de andre indlæg, er det rigtigt nok at der teoretisk set
kan være en afvigelse i den hastighed GPS viser, hvis ikke man kører i lige
linje. Men da de fleste GPSer har en opdateringsfrekvens på 1 sek, skal man
lave nogle ret så vilde sving, da strækningen man kører på 1 sek., er meget
lig en lige linje, eller hastigheden er så lav, at det næppe skal bruges
alligevel.

Frank.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste