MS Windows
briani 27239
Windows XP Pro og FAT32 ?
Fra : kim

Dato : 29-04-04 18:05

Jeg har til min XP Pro købt en HD på 120 Gb.

Underligt nok siger min XP at den er formateret til NTFS.

Jeg vil gerne partitionere den til evt. 3 stk på Fat 32.
( ca. 20 + 50 + 50 ) Kan man det inde i XP ?

Eller er der en begrænsning under XP på ca. 22 Gb ?

Jeg prøvede at lægge den ny HD ind som Master på
den primære, boote fra XP´CDen med en ren install,
men den vil ikke lave HD om til Fat32...optionen kommer
slet ikke frem... Hvorfor ikke ?

Mvh Kim

Fra : Madsen

Dato : 29-04-04 19:50

On Thu, 29 Apr 2004 19:04:32 +0200, "kim" <No@Way.dk> wrote:

> [...]
>( ca. 20 + 50 + 50 ) Kan man det inde i XP ?
>
>Eller er der en begrænsning under XP på ca. 22 Gb ?

Nej, jeg har f.eks. min XP lagt ind på en 10 GB partition.

>Jeg prøvede at lægge den ny HD ind som Master på
>den primære, boote fra XP´CDen med en ren install,
>men den vil ikke lave HD om til Fat32...optionen kommer
>slet ikke frem... Hvorfor ikke ?

Du kan konvertere fra FAT32 til NTFS, men ikke den
anden vej. Det kræver en total omformattering af disken.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 30-04-04 20:21

On Thu, 29 Apr 2004 20:50:25 +0200, Madsen <madsen@nospam.portalen.no>
wrote:

>Du kan konvertere fra FAT32 til NTFS, men ikke den
>anden vej. Det kræver en total omformattering af disken.

Det tror jeg ikke.
Jeg har lige prøvet:
en HD 120 GB, partioneret i 4-D-E-F-G, alle NTFS
i Dioskhåndtering, ændrede jeg G til FAT32, uden problemer
mvh Ebbe

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 01-05-04 10:59

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> Det tror jeg ikke.
> Jeg har lige prøvet:
> en HD 120 GB, partioneret i 4-D-E-F-G, alle NTFS
> i Dioskhåndtering, ændrede jeg G til FAT32, uden problemer
> mvh Ebbe
+++++++++++++++++++++
Hej Ebbe.

Det er rigtigt at du godt kan ændre fra NTFS til FAT 32 men ikke uden at
miste data.

Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 01-05-04 14:37

Åh, ja selvfølgelig.
Undskyld
mvh Ebbe

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 29-04-04 21:21

kim skrev:

> Jeg vil gerne partitionere den til evt. 3 stk på Fat 32.
> ( ca. 20 + 50 + 50 ) Kan man det inde i XP ?

WinXP understøtter langt større FAT32-partitioner, men der er
en begrænsning på maks. 32 GB pr. partition hvis du opretter
FAT32-partitionerne under WinXP. Brug en Win9x-bootdisk og
Fdisk i stedet.

<http://support.microsoft.com/?kbid=314463>

--
Hilsen
Madsen

Fra : kim

Dato : 30-04-04 16:55

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev
> Brug en Win9x-bootdisk og
> Fdisk i stedet.

Som jeg også har skrevet, har jeg prøvet, det kan man
ikke når HD er NFTS.

Jeg har også prøvet med en install af XP igen,
men den vil sq ikke lave HD om til fat 32 ?

Nogen forslag ?

Mvh Kim

Fra : Madsen

Dato : 30-04-04 17:37

On Fri, 30 Apr 2004 17:55:26 +0200, "kim" <No@Way.dk> wrote:

> [...]
>ikke når HD er NFTS.
>
>Jeg har også prøvet med en install af XP igen,
>men den vil sq ikke lave HD om til fat 32 ?

Ja, et disk manager program som f.eks Disk Wizzard fra Seagate.
Det kan nemt formattere en NTFS disk og lave den om til FAT32

mvh Mads

Fra : Jens Jensen

Dato : 30-04-04 20:40

Medmindre partitionen er for stor til FAT32 kan WXP i forbindelse med
installationen formatere FAT/NTFS. [eod]

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-04 14:59

Han kunne jo prøve med partition magic 8.0

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-05-04 08:06

On Fri, 30 Apr 2004 21:39:36 +0200, "Jens Jensen"
<hansemannæluchter@mail.dk> wrote:

>Medmindre partitionen er for stor til FAT32 kan WXP i forbindelse med
>installationen formatere FAT/NTFS. [eod]

Din citatteknik halter og du svarer med et EOD i en diskussion der
ikke er gået over gevind på nogen måde...

Strange...

FUT:dk.admin.netikette

Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-04-04 17:25

kim skrev:

> Som jeg også har skrevet, har jeg prøvet, det kan man ikke når
> HD er NFTS.

Du burde også kunne slette en NTFS-partition med fdisk. Ellers kan du
bruge delpart fra WinNT til at slette partitionen med og så derefter
bruge fdisk til at oprette en ny.

> Jeg har også prøvet med en install af XP igen, men den vil sq
> ikke lave HD om til fat 32 ?

Nej, for det kan WinXP ikke. WinXP kan konvertere fra FAT32 til NTFS,
men ikke den anden vej.

--
Hilsen
Madsen