MS Windows
briani 27239
Administration af dine gemte adgangskoder ~
Fra : Peter

Dato : 29-04-04 10:21

Hejsa

Jeg har et problem med min windows XP Home Ed. Den vil ikke huske det
usernavn & password der er tilknyttet et login på et netværksdrev, så
jeg skal indtaste oplysningerne hver gang maskinen startes fordi den
ikke kunne oprette forbindelse til netværksdrevet (serveren er en linux
med samba serveren).

I den lokale help på XP Home Ed. står der, at man blot skal sætte et
kryds i en checkbox om passwordet skal gemmes... Denne checkbox er der
også i min XP Pro, men ikke på min XP Home Ed. (2 forskellige pc'er på
samme netværk).

Jeg faldt så over dette, info fra en skole hvor eleverne kobler deres
bærbare til skolens lan.

http://www.law.drake.edu/technology/docAccess-MapDrive.html

<== Cut start ==>
Only Windows XP Pro users will have the option of saving your password.
Windows NT/2K/XP Home computers don't provide this capability and
instead will ask you to reenter your password every time you restart. If
you are off-campus or disconnected from our network when your computer
attempts to restore network connections you will receive an error
message indicating Windows couldn't reconnect the mapped drive. Click OK.

Though Windows XP Home doesn't offer the "Remember my password"
checkbox, it may be possible to include your Drake username and password
in XP Home's saved network passwords. This allows Windows to reconnect
to mapped drives and printers without reentering your password. To add
your Drake credentials to XP's network passwords, follow these directions.

From the Start Menu, open your Control Panels.
Open the User Accounts control panel.
Select the account you want to assign a network password.
Click on the link to the upper-left labeled "Manage my network passwords."
In the dialog that appears, click the Add button.
A Logon Information dialog will appear asking for your server, username,
and password. Enter OPPM-Server in the Server field. Enter the username
and password you use to log into our computer labs, preceding your
username with "DRAKE\". The contents of the username field should be
similar to "DRAKE\username". Click OK when finished.
Click Close when returned to the Stored Usernames and Passwords dialog.
Exit the User Accounts control panel.
<== Cut end ==>

Altså checkboxen findes åbenbart ikke i Home Ed. selvom dens egen help
beskriver den ?!?!?! (ret mig hvis tager fejl please!!!)

Nå, men hvis work-arounden virker så pyt med det, men til min skræk
findes der heller ikke en ADD (Tilføj) knap under "Administration af
dine gemte adgangskoder" (den findes på XP Pro'en).

Betyder det, at den knap også er fjernet fra den danske version af XP
Home Ed. ? Den findes åbenbart i US udgaven siden den beskriver i
ovenstående work-around

Mvh peter