MTA og DNS server
Fra : Dennis Olesen

Dato : 29-04-04 09:16

Hvad har MTA i SMTP at gøre med en DNS server?

Jeg håber der er nogen som vil forklare eller har en rigtig god url om dette
emne.

MVH
Dennis Olesen

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 29-04-04 09:24

On Thu, 29 Apr 2004 10:15:38 +0200, Dennis Olesen wrote:

> Hvad har MTA i SMTP at gøre med en DNS server?
>
> Jeg håber der er nogen som vil forklare eller har en rigtig god url om
> dette emne.

Som sådan har de to ikke noget med hinanden at gøre, ud over at din MTA
bruger en DNS server for at finde ud af hvor den skal aflevere en email.

Lad os sige du skriver en email til user@domain.tld, den beder du så din
MTA aflevere, den laver nu et dns request til en DNS server for at finde
domain.tld's mx record (en mx record fortæller hvilken maskine der er
mailserver for et givent domæne). Lad os sige at dns serveren svare
mail.domain.tld (det er ikke urealistisk). Det fortæller os ikke hvor
mailserveren er (hvilket IP nummer den har), så er vi nød til at slå
mail.domain.tld på i dns, det skulle så i sidste ende gerne resultere i
et ip nummer. Nu kan din MTA så oprette en forbindelse til modtagerens
mail server og aflevere din email.

Det er vidst en nogenlunde forklaring.

--
Simon