Hvor og hvordan...?
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-04-04 20:49

Hej jeg skal lige bruge noget hjælp...

På min gamle web-server havde jeg en CGI-ting, som registrerede
robot-trafik, jeg accepterer nemlig kun robot-trafik fra de store
anerkendte søgemaskiner.

Jeg har lavet en PHP-dims, som sender mig en e-mail med oplysning om
IP-adressen, hver gang en specifik side bliver requestet, linket til
den pågældne side er "skjult", så det kun er robotterne der ser det...

Men jeg kan ikke få Apache'en til at sende e-mailen, jeg vil ikke
åbne en mail-server, men det skulle være sådan, at jeg i et eller
anden configurations fil kan definere den externe SMTP-server, som
PHP skal bruge...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-04-04 22:06

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 29/04/04 21:48 wrote:

> [...]
> åbne en mail-server, men det skulle være sådan, at jeg i et eller
> anden configurations fil kan definere den externe SMTP-server, som

Umiddelbart vil jeg tro det her skulle være nok, men jeg har ikke lige
mulighed for at checke det.

SMTP = mail.etellerandet123.dk
sendmail_from = enelleranden@etellerandet123.dk

--
/peter

Fra : Peter Kiil

Dato : 29-04-04 22:06

Peter Kiil - spam@kiil.net on 29/04/04 23:05 wrote:

> Umiddelbart vil jeg tro det her skulle være nok, men jeg har ikke lige
> mulighed for at checke det.
>
> SMTP = mail.etellerandet123.dk
> sendmail_from = enelleranden@etellerandet123.dk

Glemte måske lige at det skal tilføjes i din php.ini fil.

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-04-04 22:21

Peter Kiil wrote:

> Glemte måske lige at det skal tilføjes i din php.ini fil.

Har du stien til php.ini filen...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-04-04 23:49

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Har du stien til php.ini filen...?

Det har du selv. Lav en fil med følgende PHP i:

<?php

phpinfo();

?>

Gem den som en fil med .php-endelse, gem den i DocumentRoot og peg din
bruser på den. Ævle+F og skriv php.ini -- så skulle du gerne blive ledt
til stien.

Alternativt, når det nu er en server der står tændt hele tiden, kan du
bruge locate databasen

[voss]% locate php.ini
/private/etc/php.ini
/private/etc/php.ini.default

Vupti.

Kører den ellers godt, din indianerserver?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Your Pentium has a heating problem - try cooling
it with ice cold water.(Do not turn off your computer, you do
not want to cool down the Pentium Chip while he isn't working,
do you?)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-05-04 20:25

Jonas Voss wrote:

> Gem den som en fil med .php-endelse, gem den i DocumentRoot og peg din
> bruser på den. Ævle+F og skriv php.ini -- så skulle du gerne blive ledt
> til stien.

Jeg har prøvet at søge efter php.ini, men Ævle+F finder ikke noget..

> Alternativt, når det nu er en server der står tændt hele tiden, kan du
> bruge locate databasen
>
> [voss]% locate php.ini
> /private/etc/php.ini
> /private/etc/php.ini.default
>
> Vupti.

Jeg har også prøvet indtaste "locate php.ini" i terminalen, men den
svarer bare, "Command not found"...

> Kører den ellers godt, din indianerserver?

Ja serveren kører rigtigt godt, her i april måned har den smidt
1.062.809 filer afsted, der tilsammen fylder 15,3 Gigabytes, og der
har ikke været en eneste fejl eller genstart.

Men den laver godt nok nogle store log-filer, den forløbne måneds
logfil fylder næsten 500 Megabyte.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-05-04 20:54

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 01/05/04 21:25 wrote:

> Jeg har prøvet at søge efter php.ini, men Ævle+F finder ikke noget..

> Jeg har også prøvet indtaste "locate php.ini" i terminalen, men den
> svarer bare, "Command not found"...

Jeg tror bare du skal prøve at skrive

[kiil] arpetkii% pico /private/etc/php.ini

Og så indtaste det du skal have i din php.ini.

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-05-04 23:23

Peter Kiil wrote:

> [kiil] arpetkii% pico /private/etc/php.ini

Min server krævede godt nok, at jeg skrev "sudo pico
/private/etc/php.ini" men så virkede det også, så nu har jer fået
tilføjet til php.ini, hvilken SMTP-server php-scriptet skal bruge.

Nu skal jeg bare ha' rettet php-scriptet til, så det også virker,
men det kan Bill nok hjælpe mig med...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 01-05-04 23:33

> Jeg har prøvet at søge efter php.ini, men Ævle+F finder ikke noget..

Jeg kan se du har fået løst problemet, men blot for nysgerrighedens
skyld. Hvor trykkede du ævle+f henne? I din browser, efter siden havde
loadet dit PHP-dokument på localhost?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Borg implants are failing

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-05-04 23:45

Jonas Voss wrote:

> Jeg kan se du har fået løst problemet, men blot for nysgerrighedens
> skyld. Hvor trykkede du ævle+f henne? I din browser, efter siden havde
> loadet dit PHP-dokument på localhost?

Nej jeg søgte på den maskine, hvor serveren kører på, og ævle+f kan
tilsyneladne ikke finde en fil der er der...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-05-04 00:10

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 02/05/04 0:44 wrote:

> Nej jeg søgte på den maskine, hvor serveren kører på, og ævle+f kan
> tilsyneladne ikke finde en fil der er der...

Filen er der ikke som standard. Der ligger en fil der hedder php.ini.default
som kan bruges som udgangspunkt til php.ini, men en egentlig php.ini skal du
selv lave.

--
/peter

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-05-04 00:41

> Nej jeg søgte på den maskine, hvor serveren kører på, og ævle+f kan
> tilsyneladne ikke finde en fil der er der...

Så har jeg ikke forklaret mig grundigt nok. Du skulle ikke i Finder lede
efter filen, fordi den, som du påpeger, ligger i et skjult bibliotek, og
således ikke dukker op i en Finder-søgning.

Det jeg mente var, at du skulle lave et dokument med .php-endelse
indeholdende den kode jeg skrev i mit indlæg. Det resulterende dokument
skulle du så gemme i DocumentRoot på din server.

Dernæst skulle du åbne din browser, og pege den på:

<http://localhost/navnpaafil.php

Når browseren havde loadet din side skulle du trykke æble+f og skrive
php.ini, hvorefter du ville blive zoomet til det sted i dokumentet, hvor
der står hvilken php.ini din installation af PHP bruger.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: microelectronic Riemannian curved-space
fault in write-only file system

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-05-04 21:32

Jonas Voss wrote:

> [...]
> php.ini, hvorefter du ville blive zoomet til det sted i dokumentet, hvor
> der står hvilken php.ini din installation af PHP bruger.

Det er hermed afprøvet, jeg har lavet en side med den php-kode du
skrev i et tidliger indlæg, og jeg får en side med en masse info om
serveren og dens konfiguration.

Og jeg har prøvet at søge på "php.ini" men det gir' ikke noget, og
det til trods for, at jeg har lavet en sådan fil som ligger i
/private/etc/php.ini

Og det php-script jeg har lavet virker heller ikke, så noget taler
for, at php.ini ligger et forkert sted, så det ikke indlæses...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-05-04 09:42

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Det er hermed afprøvet, jeg har lavet en side med den php-kode du
> skrev i et tidliger indlæg, og jeg får en side med en masse info om
> serveren og dens konfiguration.

Godt.

> Og jeg har prøvet at søge på "php.ini" men det gir' ikke noget, og
> det til trods for, at jeg har lavet en sådan fil som ligger i
> /private/etc/php.ini

Jeg er ked af at sige det, men du må lave et eller andet forkert et
sted. På den side serveren spytter ud står der i 6. række følgende:

Configuration File (php.ini) Path

Udfor den står der (i mit tilfælde):

/usr/local/php/lib/php.ini

Den sti behøver ikke være det samme på din maskine, men den forudgående
celle indeholder med 99% sikkerhed den samme tekst, altså:

Configuration File (php.ini) Path

Et screenshot af din hvad serveren spytter ud ville nok hjælpe
gevaldigt.

Hvilken version af PHP informerede siden om at du kørte?

> Og det php-script jeg har lavet virker heller ikke, så noget taler
> for, at php.ini ligger et forkert sted, så det ikke indlæses...

Hvorledes virker dit PHP-script ikke?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: vi needs to be upgraded to vii

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-05-04 15:20

Jonas Voss wrote:

> Hvorledes virker dit PHP-script ikke?

Jeg har sendt dig en e-mail, med et link til PHP-info...

Mit script virker bare ikke, der sker ikke noget, det er som flg.:

<?
$b = getenv("REMOTE_ADDR");
$msg = "Filen er blevet downloadet fra IP-adressen: $b";
mail('info@niels-ebbesen.net', 'Filen er blevet downloadet!',$msg);
echo "<P><CENTER><B><FONT FACE=\"Arial\">Denne side registrerer
robot-trafik...</FONT></B></CENTER></P>";
?>

Det skulle medføre, at når en robot henter den pågældne side, så
bliver der sendt en e-mail til mig, der oplyser robottens IP.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-05-04 12:14

In dk.edb.mac, Niels Ebbesen wrote:

> Jeg har sendt dig en e-mail, med et link til PHP-info...

Takker.

> Mit script virker bare ikke, der sker ikke noget, det er som flg.:

[snip kode]

> Det skulle medføre, at når en robot henter den pågældne side, så
> bliver der sendt en e-mail til mig, der oplyser robottens IP.

Det virker ikke, fordi din PHP er sat forkert op. Den har ikke nogen
ini-fil, men opfører sig som en default installation. Ifølge
phpinfo() skal din php.ini ligge i /usr/lib/, så det vil nok hjælpe
at flytte din php.ini over i /usr/lib/.

De ting du har rettet er i den forkerte php.ini.

                IP: We all do.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-05-04 09:14

Jonas Voss wrote:

> [...]
> at flytte din php.ini over i /usr/lib/.
>
> De ting du har rettet er i den forkerte php.ini.

Hvis jeg bruger "Gå til mappe" (æble+G), så kan jeg se, at der
ligger en php.ini fil i /private/etc/ og med æble+I kan jeg se på
oprettelsesdatoen, at det er en fil som jeg selv har lavet.

Jeg har også prøvet at oprette en php.ini fil i /usr/lib/.

Jeg gør som flg. åbner et terminal vindue og skriver:

[Niels:˜] admin% sudo pico /usr/lib/php.ini +enter
Password: ********* +enter
SMTP = smtp.tiscali.dk
sendmail_from = server@photo-gallery.dk
Ctrl+O +enter
/usr/lib/php.ini +enter

- nøjagtig på samme måde som jeg gjorde, da jeg lavede filen i
/private/etc/, men et efterfølgende tjek med "Gå til mappe" (æble+G)
viser at php.ini filen ikke er gemt i /usr/lib/, og php-scriptet
virker heller ikke efter en genstart.

Jeg har også prøvet at kopiere php.ini filen fra /private/etc/ ud på
skrivebordet, og så har jeg forsøgt at trække den ind i /usr/lib/,
men det virker ikke, jeg får at vide, at den pågældne mappe er låst,
og at den ikke kan ændres.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 11-05-04 17:30

> [...]

> ligger en php.ini fil i /private/etc/ og med æble+I kan jeg se på
> oprettelsesdatoen, at det er en fil som jeg selv har lavet.

Det er ligegyldigt hvad du skriver i den der ligger i /private/etc, da
din PHP er kompileret med indstillinger der fortæller den, at php.ini
skal findes i /usr/lib

> [...]

> - nøjagtig på samme måde som jeg gjorde, da jeg lavede filen i
> /private/etc/, men et efterfølgende tjek med "Gå til mappe" (æble+G)

Umiddelbart ville jeg tro at pico giver dig en fejlbesked eller
lignende, siden den ikke kan gemme filen det rette sted. Har du prøvet
først at skifte bibliotek til /usr/lib, og dernæst skrive:

sudo pico php.ini

og i stedet for at angive en sti når du gemmer, så bare trykke ctrl+o
+enter

> [...]
> skrivebordet, og så har jeg forsøgt at trække den ind i /usr/lib/,
> men det virker ikke, jeg får at vide, at den pågældne mappe er låst,

Den slags går ikke i < 10.3. Der skal du kopiere filen ind i usynlige
mapper med terminalen, og sudo foran.

sudo cp /private/etc/php.ini /usr/lib/php.ini

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: divide-by-zero error

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-05-04 21:34

Jonas Voss wrote:

> sudo cp /private/etc/php.ini /usr/lib/php.ini

Den operation lykkedes, nu har jeg en php.ini fil liggende i
/usr/lib/...

Men det spiller ikke, så jeg vil høre om der nogen som har et bud på
hvor fejlen kan ligge.

php.ini filen indeholder flg:

SMTP = smtp.tiscali.dk
sendmail_from = server@photo-gallery.dk

og mit php-script er som flg.:

<?

Fra : Jonas Voss

Dato : 13-05-04 12:39

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Men det spiller ikke, så jeg vil høre om der nogen som har et bud på
> hvor fejlen kan ligge.

[...]

> [...]
> echo "<P><CENTER><B><FONT FACE=\"Arial\">Denne side registrerer
> robot-trafik...</FONT></B></CENTER></P>";

Prøv at byg lidt fejlhåndtering ind i dit script, så er det lidt nemmere
at finde ud af hvor den fejler.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse:
Our ISP is having {switching,routing,SMDS,frame relay} problems

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-05-04 00:04

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Men den laver godt nok nogle store log-filer, den forløbne måneds
> logfil fylder næsten 500 Megabyte.

Du kan komprimere dem direkte ved at skrive følgende i istedet for stien
til din CustomLog i httpd.conf:

CustomLog "|gzip -c > /sti/til/din/logfil.gz" combined

Ovenstående gør, at din access_log altid opbevares i en komprimeret fil,
så den skal altså pakkes ud hver gang den skal tilgåes.

Alternativt, og nok bedre, kan man skrive et lille script der roterer
din access_log, f.eks. hver uge. Her er et forslag til hvordan dette
script kunne se ud:

--- --- Kode start --- ---

#!/bin/sh
LOGFIL = /sti/til/din/logfil
mv $LOGFIL $LOGFIL.old
apachectl
sleep 500
gzip -9 $LOGFIL.old

--- --- Kode slut --- ---

Gem den som roter_logs.sh og skriv følgende i terminalen når du står i
det bibliotek du har lagt filen i:

chmod +x roter_logs.sh

Slutteligt, for at få det eksekveret automatiskt een gang om ugen, kan
du lave et cronjob, men ellers skulle du bare kunne udføre scriptet ved
at skrive:

sudo /stil/til/roter_logs.sh

når du vil rotere dem.

Ovenstående er ikke testet, vel at mærke. Men det er sådan jeg ville
løse det hvis jeg skulle rotere mine egne logfiler.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Boss' kid fucked up the machine

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-05-04 00:45

In dk.edb.mac, voss@null.dk wrote:

> --- --- Kode start --- ---

> #!/bin/sh
> LOGFIL = /sti/til/din/logfil
> mv $LOGFIL $LOGFIL.old
> apachectl
> sleep 500
> gzip -9 $LOGFIL.old

> --- --- Kode slut --- ---

Ups, der skulle naturligvis stå:

apachectl graceful

istedet for blot

apachectl

i det ovenstående script
--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: suboptimal routing experience

Fra : Christian Flintrup

Dato : 01-05-04 18:16

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Har du stien til php.ini filen...?

Hvis du har brugt entropy.ch's installationspakke, så ligger den her:

/usr/local/php/lib/php.ini

--
Mange hilsener
Christian Flintrup