DHCP
Fra : PhoX

Dato : 30-04-01 17:41

Ja nu er jeg den heldige admin af en linux server på et privat LAN...
jeg har været ved at lege med DHCP'en (med Webmin af ren og skær dovenskab
:) og den tildeler da også en ip og subnetmask, til dem der ikke har en sat
i forvejen... men det er som om at de, på trods af at der er defineret
WINS-server, ikke rigtig kommer med på MS-nettet. men tcp/ip forbindelsen
til serveren virker dog.
Anyway er der en logisk forklaring??? er det noget jeg skal sætte manuelt og
hvis det er hvor i /etc skal jeg kigge?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-04-01 20:04

PhoX wrote:

> [...]
> Anyway er der en logisk forklaring??? er det noget jeg skal sætte
> manuelt og hvis det er hvor i /etc skal jeg kigge?

Nu skriver du ikke hvilken DHCP-server. Men jeg har dette defineret i
min DHCP-server (ISC):

option netbios-name-servers 172.16.0.3;
option netbios-node-type 8;

Således angiver du WINS-serveren - og at klienter først skal spørge
WINS - og derefter broadcast...

Det har desuden givet mig en del problemer, hvis folk havde forskellige
arbejdsgrupper - WINS serveren (samba 2.0.7) er nemlig kun browse
master for en gruppe ad gangen - alle andre grupper kan være 'døde'
længe efter browse masteren er blevet slukket.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
If you only have a hammer

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 01-05-01 22:23

PhoX wrote:

> [...]
> til serveren virker dog.
> Anyway er der en logisk forklaring??? er det noget jeg skal sætte manuelt og

Husk at den wins server du peger på, nok din linux spand, skal sættes
til at være wins server. Det gør man i samba med wins support = true i
filen smb.conf

Husk også at wins kun virker for dem som deltager i arbejdsgruppen.

MVH Mikkel Bundgaard