Træden s, ugift moder
Fra : Bent Jørgensen

Dato : 27-04-04 22:55

Hej alle
Jeg har en ane uden fader, hvilket er sjældent.
Er der nogle venlige mennesker der kan tilføje noget til hans forhistorie.
MVH Bent J
NIELS PEDERSEN`s forhistorie.

1. NIELS PEDERSEN (b.ca. 1792-Træden s,Skanderborg a)

2. PEDER har jo nok været navnet
2. Maren MADSDATTER (b.ca. 1768-Træden s,Tyrsting)
Optræder som ugift i FT 1801, derefter enke i senere FT
3.
3.
3. Mads
3. Ane PEDERSDATTER(b.ca. 1738)
enke i FT 1801 jeg har ikke kunnet finde hende i FT 1787

Da de Maren boede i Træden hvor Niels blev født, har de lokale jo
formodentligt haft 100% styr på hvordan tingene hang sammen.
I hvilket omfang var det på den tid var kutyme, at ældre tilforladelige
ugifte mødre, på deres gamle dage blev betegnet som enker?

Eller kan det tænkes at ugift i 1801 er en fejl?

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-# T,C=4,C$U-3 Y6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Fra : Erik Brejl

Dato : 27-04-04 21:31

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ugifte mødre, på deres gamle dage blev betegnet som enker?
>

> Eller kan det tænkes at ugift i 1801 er en fejl?

Træden KB 1795 F:
Den 25 junii fød Maren Mads Datters uægte barn kaldet Niels. Udlagt til
barnefader Peder Nielsen tienende Anders Rask i Elling. Barnet baaren af
Giertrud Niels Dttr fra Elling. Fadderne Jens Søegaard, Jens Christensen,
begge af Træden, Dorthe Peders Dttr ibidem, Rasmus Madsen af Tønning.

Hilsen
Erik Brejl

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 27-04-04 11:14

Hej Erik
Tak for svaret
Mvh Bent

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 28-04-04 09:01

Scripsit Bent Jørgensen:

> Hej alle
> Jeg har en ane uden fader, hvilket er sjældent.

Det må man sige
Kun et eneste tidligere eksempel i historien ...

Men hvis det er dit allerførste tilfælde af uægteskabeligt barn i
slægten, så er du nu runden af mere ærbar muld end jeg.

Lars Erik Bryld

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 27-04-04 11:18

Hej Lars Erik
nej jeg må hårdt presset indrømme at der nok kan findes flere, men som
oftest er skaden jo repareret med tilbagevirkende kraft ved en tur op af
kirkegulvet.
Mvh Bent

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 28-04-04 22:16

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> Scripsit Bent Jørgensen:

> Det må man sige
> Kun et eneste tidligere eksempel i historien ...

Nej, han havde også en fader,
men han bor i Himlen.

Mvh.Bodil.

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 28-04-04 18:43

Bent Jørgensen skrev:
> [...]
> ugifte mødre, på deres gamle dage blev betegnet som enker?
>

> Eller kan det tænkes at ugift i 1801 er en fejl?

Tror ikke det var så sjeldent at fedre "glimret" med sine forfall i
kirkeboken (Jomfrufødsler er en annen sak )
Uækte (uekte i Norge) barn var en forkortelse brukt av presten for sin
føring av barn "født utenfor ekteskapet".

Det var vel mer vanlig i gamle dager at barn var født uten at mor var
oppgitt. I slektsforkning finnes svært ofte at barn er knyttet til sin
far, uten at det finnes noen mor.

--
Kjell Henry Skåden
http://home.c2i.net/born39/