Tamdrup sogn FT 1801
Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 25-04-04 14:00

Jeg har lidt problemer med mine 2x tipoldeforældre Jens Mortensen og Sidsel
Christensdatter. De bliver gift i Tamdrup 7. februar 1795 og får herefter
følgende børn: Morten 20.aug 1796, Maren 3. maj 1798, Birgitte 23 nov. 1799
og muligvis også en Johanne, som dør som 1-årig i 1799. Så kommer
folketællingen i 1801. Her står Jens Mortensen som enkemand med de tre børn.
Men 21 juni 1803 fødes min tipoldefar Christen Jensen.

Ved Birgittes dåb i 1799 står flg i kirkebogen: "Gårdmand Jens Mortensen og
Zidsel Christensdatter: Datter fra Lundmark kaldet Birgitte. Båren af ? fra
Wrønding. Faddere: Søren Smed, Jeppe Sørensen, Hans Nielsen og ? alle fra
Kiørup MArk."

Og ved Christens dåb i 1803: "Gårdmand Jens Mortensen, Sidsel
Christensdatter på Lundsmark deres Søn kaldet Christen. Båren af Maren
Sørensdatter fra Kiørup, faddere Jens Smed fra Molgier, Peder Lauritsen fra
Kiørup og Jeppe Sørensen fra Kiørup. Dødt d. 21. juni".

For mig at se, er tale om det samme forældrepar. Jeg har været i FT 1801 -
og er enig med indtasteren i, at der ikke er tvivl om, at Jens Mortenen står
som enkemand. Der står dog også noget mere under enkemand - og det kan jeg
ikke tyde.

Og efter Christen får parret yderligere 4 børn.

Nogen, der kan komme med et godt forslag til, hvad der kan være sket her?
Kan Sidsels været løbet af gårde for senere at komme tilbage - eller skal
jeg lede efter en vielse med endnu en Sidsel Christensdatter?

--
mvh.
Jette Ejlskov Toftegaard Pedersen

Fra : Ole Munk

Dato : 25-04-04 14:40

> [...]
> Kan Sidsels været løbet af gårde for senere at komme tilbage - eller skal
> jeg lede efter en vielse med endnu en Sidsel Christensdatter?

Hvis jeg var dig, ville jeg kigge efter: Se om du kan finde en Sidsel
Christensdatter som død i KB inden FT-1801. Du bør selvfølgelig også
undersøge om han efterfølgende er gift igen, da det sikkert er sket i
brudens sogn, kan det jo godt være lidt af et arbejde. Du bør også prøve at
finde den første vielse (hvis der er flere), der er måske angivet alder
eller lignende, som du måske kan bruge og sammenligne med f.eks. FT-1834.
Hvad med faddere til børnene før og efter 1801 - hvis der er forskel, så
kunne det indikere, at der måske er kommet en ny kone til. Endelig så kan
der jo sagtens være fejl enten folketællingen eller i KB - jeg kan give et
lille eksempel:

Her er en dåbsindførsel fra Jerslev KB (min oldefar):
født 21.02.1857
Peder Christian Christensen
Hjemmedøbt 23.2.1857 fremstillet i kirken 9.4.1857
Forældre: Husmand Christen Christensen og Hustru Karen Marie Christensen 39
år gl. fra Langthjem.
Faddere: Husmand Christen Christensen plejedatter Christine Jensen bar
barnet, Louise Christensen af af Langthjem, Hmd Christen Nielsen og Sør??
Christensen af Serritslev

Problemet er blot, at den Christen Christensen, der er nævnt som far til
barnet allerede er død her:
død 4. august 1855
begravet 12 august
Christen Christensen /.Bom./
husmand i Langthjem, 77 år

og konen igen bliver gift her:
Viede 17 april 1856 i kirken:
Ungkarl Christian Pedersen, 43 år, døbt den 20 august 1812, vacc d. 31 juli
1816, hjemme i Bakken i Østermellerup. Enken Karen Marie Christensdatter, 37
år, døbt den 30 august 1818, har havt de naturlige børnekopper. Huskone i
Langthjem. forlovere: Husmændene Christen Christensen i Langthjem og
Christen Larsen i Serritslev

Så i dette tilfælde har præsten simpelthen ved en fejl noteret patronymet
fra Karen MArie Christensdatters 1. mand - begge mænd blev i daglig tale
kaldet Christen Bom, så der er selvfølgelig også let at tage fejl.

Blot for at sige - lad være med at tage noget for givet - find og kontroller
i så mange forskellige kilder som muligt.

mvh Ole

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 25-04-04 15:25

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Blot for at sige - lad være med at tage noget for givet - find og
kontroller
> i så mange forskellige kilder som muligt.

Tak for nogle gode tips. Jeg gik straks i gang med at se lidt nærmere på
fadderne. Og der er ikke noget der, som tyder på, at der er kommet en ny
kone til. F.eks er den "oprindelige" kones halvbrødre faddere til nogle af
de børn, der er født efter 1801.

Så jeg må nok i gang med en mere grundig gennemgang af kirkebogen - hvor jeg
forgæves har ledt efter Sidsels død. Jeg har selv microkortene og synes jeg
har læst dem forfra og bagfra, men der må jo være en forklaring.

mvh
Jette

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 25-04-04 18:22

On Sun, 25 Apr 2004 16:24:51 +0200, "Jette Toftegaard Pedersen"
<jetteSLET@nebrot.dk> wrote:

>Så jeg må nok i gang med en mere grundig gennemgang af kirkebogen - hvor jeg
>forgæves har ledt efter Sidsels død. Jeg har selv microkortene og synes jeg
>har læst dem forfra og bagfra, men der må jo være en forklaring.

Jeg har selv et lignende tilfælde. Det ser således ud:

KB Helstrup 1791:
d 11 November havde den unge Karl Arve Olesen af Helstrup Trolowelse
med Pigen Anne Christensdatter af Helstrup, hvilken forening blew ved
under stadfæstet ved Bryllup d. 9. December

KB Helstrup 1794
September 7de:
havde Huusmand Arve Olesen og hustrue Anne Christensdatter af Helstrup
en Datter til Daaben, som blev døbt Mette Marie

KB Helstrup 1797, døbte:
Navn Christen
Forældre: Huusmand Arve Olesen og Hustrue Anne Christensdatter af
Helstrup

FT Helstrup sogn 1801
Fam. nr. 22
Arve Olesen, Mand, 43, Enkemand, 1, Huusmand med Jord og gaar i
Dagleie
Mette Marie Arvesdatter, Hans Børn, 6
Christen Arvesen, Hans Børn, 4

KB Helstrup 1802 (sep.), døbte:
Navn: Anders
Forældre: Huusmand Arve Olesen og Hustrue Anne Christensdatter af
Helstrup

Skøde-Panteprotokol for Middelsom-Synderlyng Herreder 1806-1812
Tinglæst den 28. Sept. 1809
Niels Sehestedt til Rydhauge, Winerup, Stubbergaard, Øster­gaard etc.
etc. Deres kongelige Majestæts Kammerherre, Stift­amtmand over Viborg
Stift og Amtmand over Viborg Amt giør vitterlig, at for mig som
Skifteforvalter efter afdøde Huusmand ARVE OLESEN i Helstrup haver
Fæstehusmand Michel Rasmussen sammesteds anmeldt i Forening med Enken
ANNE CHRISTENSDATTER og hendes Laugværge, samt de umyndige Børns Værge

Jeg har selv kirkebogen på mikrokort og har gennemgået den på kryds og
tværs. Teoretisk set kunne der naturligvis være tale om to loner ved
navn Anne Christensdatter; men der er ikke spor af hverken et dødsafld
eller et nyt ægteskab mellem 1797 og 1802. Jeg hælder derfor til at
tro på en fejl i den originale FT.
--
Lars J. Helbo
lars@helbo.org

Fra : Jette Toftegaard Ped~

Dato : 26-04-04 13:59

Mange tak for råd og hjælp (og det jeg ikke kunne læse i FT 1801 har jeg
fået hjælp fra indtasteren til: enkemand "efter1. Egteskab").

Jeg har endnu ikke fundet Sidsels død i kirkebogen, men har i FT 1845 fundet
en Sidsel, som aldersmæssigt kunne passe. Så hende skal jeg lige have set
nærmere på.

med venlig hilsen
Jette