Brannen på Amailienborg slott 1689
Fra : Marianne Vestli

Dato : 21-04-04 16:56

Er det noen som vet hvor jeg kan lese om brannen den 19.4.1689. Det var en
opera som var oppført der da brannen brøt ut og da spilte en av mine aner
på fiolin. Det står litt om denne brannen i boka "Fra hofviolonernes tid" av
Carl Thrane.
Vennlig hilsen Marianne Vestli

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-04-04 18:07

Marianne Vestli skrev:
> [...]
> spilte en av mine aner på fiolin. Det står litt om denne brannen i
> boka "Fra hofviolonernes tid" av Carl Thrane.

Ved "Operabranden", som den også kaldes, var det nu ikke
Amalienborg Slot der brændte (det var nemlig ikke bygget endnu),
men en lidt sydligere liggende "forgænger" ved navn "Sophie
Amalienborg" (bygget 1666-73). Slottet var opført som en
stor italiensk villa i tre etager med lange enetages sidefløje.

Det var Sophie Amalies søn, Christian den 5., som fejrede sin
fødselsdag over nogle dage med en prægtig operaforestilling i
en til lejligheden opført løvhytte af træ, forbundet med Sophie
Amalienborg af en overdækket søjlegang, ligeledes af træ.
Forestillingen gjorde lykke, og kongen tillod, at den blev
gentaget et par dage efter til glæde for almindelige mennesker.
Det endte med en tragedie, for umiddelbart efter forestillingen
var begyndt for et fuldt hus, udbrød der brand. Ca. 180
mennesker indebrændte i løbet af et kvarter, og ilden bredte
sig til slottet, hvoraf kun kirken og den vestlige pavillon blev
tilbage. Blandt de indebrændte var etatsråd Jørgen Elers' to
børn. Til minde om dem oprettede han det kollegium, der bærer
deres navn. (Elers' Kollegium).

[fra "København" Gyldendals Egnsbeskrivelser (1973), og SDE].

(Undskyld at der ikke var så meget genealogi i dette svar.
Jeg håber at andre måske kender til noget mere grundig
litteratur).

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Marianne Vestli

Dato : 21-04-04 23:39

Tusen takk for intressante opplysninger. Dette blir stoff som kan kobles til
min slektgransking.
Vennlig hilsen Marianne Vestli

Fra : K. Thidemann

Dato : 21-04-04 18:10

http://home.online.no/~cfscheel/brand.htm

Mvh
K. Thidemann

Fra : Marianne Vestli

Dato : 21-04-04 23:42

Tusen takk for hjelpa. Det var intressant lesing på denne adressen.
Mvh Marianne Vestli

Fra : Svenn Trønning

Dato : 22-04-04 12:01

Fra min egen slægt har jeg følgende om branden
"
På Det kgl. Bibliotek i København fandt jeg bogen: "Kurzen Nachrichten über
die aus Heiligenhafen und von der Insel Fehmern stammende Familie Wittrock."
(Arkiv nr. 46-281-4) Her star der følgende om Claus Wittrock. I 1689 skete
der en stor ulykke i København, idet operahuset brændte og mindst 170
mennesker omkom. Claus Wittrock var netop på dette tidspunkt i København.
Han var ellers Kirchengeschworenen I Heiligenhafen, hvor han senere blev
borgmester. Heiligenhafen ligger i Nordtyskland lidt syd for øen Fehmern og
Kirchengeschworenen betyder kirkeforstander.Han og den slesvigske teolog og
senere præst i Segeberg, Peter Anton Burchard, der havde skrevet teksten til
denne opera med musik af hofviolonen P. C. Schindler, og hvor hver akt
sluttede med dans af franske dansere, skulle netop hen for at overvære
forestillingen. På grund af en forsinkelse i herberget nåede de ikke
rettidigt derhen og undgik derved at blive indebrændt. Operaens navn var
"Der Vereinigte Gotterstreit (Den forligte Gudestrid), og det var den første
virkelige opera i Danmark. Anledningen var Chr. V's fødselsdag 15.4.1689.
Festen skulle holdes på slottet Sophie Amalienborg, opført af Frederik d.
III's dronning af samme navn. På det sted ligger nu slottet Amalienborg.
Operaen skulle opføres i et interimistisk tilbygget træoperahus i
forbindelse med slottet. Dette var pragtfuldt udsmykket og oplyst af over
800 små lamper. Succesen var komplet, og kongen bestemte, at operaen skulle
genopføres den 19. april, fortrinsvis for festdeltagernes børn. Knap var
forestillingen begyndt, for der udbrød ild i dekorationerne, og i løbet af
kort tid nedbrændte både operahus og slot. Mindst 170 menneskeliv gik tabt,
deriblandt ca. 100 børn og unge.
Det var til denne forestilling Claus Wittrock og Peter A. Burchard kom for
sent og dermed reddede livet.
Professor Billeskov Jansen har skrevet en kronik i Politiken den 30.11.1991
om denne tragiske begivenhed."

Svenn Chr Trønning

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-04 23:00

"Marianne Vestli" <marves@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> på fiolin. Det står litt om denne brannen i boka "Fra hofviolonernes tid"

Der ligger en fin beskrivelse på denne adresse.
http://www.voldmestergade.dk/Kilder/Operabrand/Operabrand.htm

Med venlig hilsen
Arne Gamst

Fra : Philip

Dato : 22-04-04 00:08

En udmærket gennemgang af Operabranden findes i Oluf Nielsen: "Københavns
Historie og Beskrivelse", G.E.C. Gads forlag, København 1885, siderne
390-398 - "Amalienborgs Brand". Der findes bl.a. en mere fuldstændig liste
over dødsofrene, end der er tilgængelig i de internetlinks, som tidligere
svarene har foreslået. (Jeg havde selv en slægtning, som omkom ved branden).

v.h.

Philip

Fra : Philip

Dato : 22-04-04 00:16

Glemte at nævne, at beskrivelsen af Amalienborgs Brand findes i bind 5 i
Oluf Nielsens seksbindsværk.

Philip

Fra : Beth Jeppesen

Dato : 23-04-04 20:36

Jeg læste for et års tid siden en gammel bog der hed "Operahusets brand i
1689", skrevet af L. Bobé. Jeg lånte den på biblioteket.

Venlig hilsen
Beth Jeppesen