Karakterer
Fra : Larsen

Dato : 17-04-04 12:14

Der har tidligere været en tråd om karakterskalaen, men jeg kan ikke "nå
tilbage" til den.
Ved konfirmationen i 1858 var min tipoldefars "Dom angaaende Kundskab og
Opførsel" - godt.
Svarer det til et 6-tal efter vore dages målestok??
Med venlig hilsen,
Larsen

Fra : K. Thidemann

Dato : 17-04-04 12:57

On Sat, 17 Apr 2004 13:14:27 +0200, "Larsen" <mtths@c.dk> wrote:

> [...]
>Opførsel" - godt.
>Svarer det til et 6-tal efter vore dages målestok??

Hej Larsen

Arne E. skrev den 13-4-2004 nedenstående skala.

ug   13: For den usædvanlig selvstændige og udmærkede præstation
ug-   11: For den udmærkede og selvstændige præstation
mg+   10: For den udmærkede, men noget rutineprægede præstation
mg   09: For den gode præstation, der ligger lidt over middel
mg-   08: For den middelgode præstation
g+   07: For den ret jævne præstation, der ligger lidt under middel
g   06: For den netop acceptable præstation
g-   05: For den usikre og ikke tilfredsstillende præstation
tg   03: For den meget usikre, meget mangelfulde og
utilfredsstillende præstation
slet   00: For den helt uantagelige præstation

ug   =    ualmindelig godt
ug-   =   ualmindelig godt med en pil nedad
mg+   =   meget godt med en pil opad
mg   =   meget godt
mg-   =   meget godt med en pil nedad - standard præstationen
g+   =   godt med en pil opad
g   =   godt
g-   =   godt med en pil nedad
tg   =   ?
slet   =   dumpet

Jeg har lige en tilføjelse - fortvivl ikke, en af mine aner fik også G
ved kontirmationen. Skolepapirene viste heldigvis noget andt.

Læsning mg, skrivning mg+, regning mg+, setskrivning mg

Det skal lige tilføjes at de andre børn ikke fik så gode karakterer i
skolen.
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00020.htm

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : John Vennervald

Dato : 17-04-04 16:43

Nedennævnte karakteromregning er muligvis brugbar i 1930'eren 40'erne og
frem til afskaffelsen i 1963/71, men næppe i 1858.

Da karakterskalaen oprindeligt blev indført i 1805 bestod den af
følgende 6 karakterer.

Udmærket Godt (UG)
Meget Godt (MG)
Godt (G)
Temmelig Godt (TG)
Mådeligt (Mdl), og
Slet

I 1850 blev det for at kunne finde gennemsnitskarakten ved
læreanstalterne og i skolerne, fastslået, at karakterne skulle
have følgende vægt.

   Specialkarakteren   Hovedkarakteren
UG   6         8
MG   5         7
G   4         5
TG   3         1
Mdl   2         -7
slet   1         -23

Af ovenstående fremgår det, at »Godt« i 1858 nok har svaret til 7 el. 8.
»Godt« er iøvrigt den mest benyttede karakter ved konfirmationerne og
alle konfirmanterne har næppe ligget til et 6-tal.

Mvh
John

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 15:41

"Larsen" <mtths@c.dk> wrote in message news:c5r3m3$2ri$1@sunsite.dk...
---
> Ved konfirmationen i 1858 var min tipoldefars "Dom angaaende Kundskab og
> Opførsel" - godt.
> Svarer det til et 6-tal efter vore dages målestok??

Som gammel skolelærer vil jeg nu påstå at det er mere eller mindre umuligt
at sammenligne ørstedskalaen med 13 skalaen

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @