Stednavn
Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 13-04-04 11:28

Er der nogle som har kendskab til at de to stednavne "Torup" på Fyn tidliger
har været stavet "Thorup" ?

På forhånd tak

Finn Rune Jensen

www.finnrune.dk

Fra : Poul-Erik Sørensen

Dato : 13-04-04 13:39

Må jeg foreslå dig dette link.
http://sql.krabsen.dk/stednavne/stednavne.html
mv.
Poul-Erik Sørensen

Fra : Finn Rune Jensen

Dato : 13-04-04 17:37

Tak for adressen det er en god database, men giver mig ikke svaret, der
tilsyneladen kun de nye stednavne, jeg testede den med Torsted pr. Horsens
hvis gamle navn er Thorsted.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-04-04 17:15

Finn Rune Jensen skrev:
> Er der nogle som har kendskab til at de to stednavne "Torup"
> på Fyn tidliger har været stavet "Thorup" ?

Stednavneordbogen siger om Torup (i Assensområdet):
1383 Todorp, Thodorp. Forleddet, mandsnavn /glda./
Tõti, efterleddet torp. > "Tõtis udflytterbebyggelse".

I Assensområdet findes også en Turup: ¤1458 Turop,
1474 Twroppe. Forleddet, mandsnavn Tue, efterleddet
torp > "Tues udflytterbebyggelse".

På et 1:100 000-kort fra Geodætisk (1946) er der ikke
et eneste stednavn som begynder med "Th" på Fyn.

Et kort fra 1922 har også kun et par "Torup'er" (den ene
ved Odense Fjord) og så den førnævnte "Turup".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : support@bk6.dk

Dato : 13-04-04 17:26

"Finn Rune Jensen" <finnrune@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle som har kendskab til at de to stednavne "Torup" på Fyn
> [...]

Thorup findes ved Dronninglund og ved Løgstør hvis det skal staves med Th.

Torup (Assens, Fyn) ses ikke stavet med Th på de gamle kort.
Torup (Odense) ses ikke stavet med Th. på de gamle kort.

Torup ved Ebeltoft har været stavet med Th.
Kilde:
http://www.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/9030657D57304F5CC1256BAA00416E6D

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - webmaster www.gedcom-nordic.org
www.brotherskeeper.dk - support@brotherskeeper.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 13-04-04 18:07

Iflg. den gamle "Landboernes Vejviser" er der et Thorup i Skamby sogn, Skam
herred, Odense amt. Jeg tror ikke man kan bruge stavemåden som en sikker
placering. Stederne staves ofte skiftevis Thorup, Tårup og Torup måske er
der flere muligheder endnu.
Der er et Tårup i Gelsted sogn, Vends herred og i Baag herred er der i
Barløse sogn Barløse-Tårup og jeg mener der også er et Torup i Skydebjerg
sogn, Båg herred. Der er et Torup i Allerup sogn, Åsum herred og i Lumby
sogn, Lunde herred og Sandager sogn i Båg herred alle Odense amt.
I Svendborg amt er der et Torup i Frørup sogn, Vindinge herred.

Alle disse iflg. Landboernes Vejviser.

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 13-04-04 18:31

Finn Rune Jensen skrev:

> Er der nogle som har kendskab til at de to stednavne "Torup" på Fyn
tidliger
> har været stavet "Thorup" ?

Autoriserede stavemåder fandtes ikke i gamle dage, og mange stednavne
findes i adskillige varianter. Det skulle derfor være mærkeligt hvis
ikke Torup'erne forekommer skrevet som Thorup.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 16-04-04 15:53

Finn Rune Jensen <finnrune@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:407bb2a5$0$13548$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Er der nogle som har kendskab til at de to stednavne "Torup" på Fyn
tidliger
> har været stavet "Thorup" ?
>
> På forhånd tak
>
> Finn Rune Jensen
>
> www.finnrune.dk

Hej!

Kort & Matrikelstyrelsen (www.kms.dk) har en glimrende funktion der vistnok
hedder 'Danmark før og nu' - der kan du sammenligne nye og gamle, historiske
kort, og måske finde svaret.

mvh.

Jens Møller Jensen
Toftlund

Fra : J.Kobel

Dato : 16-04-04 17:09

"Jens M. Jensen" <jens.m.jensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Finn Rune Jensen <finnrune@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:407bb2a5$0$13548$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> tidligere har været stavet "Thorup" ?

Jeg har familie boende på Torupvej i Sandager på Fyn.
Det er i Assens kommune 10 km. Nordfyn Assens by.

Der findes vist nok også en Thorup by andet steds på
Fyn ligesom der også er en anden Sandager.

Fynboerne er ikke sådan at bide skeer med (;--))

Mvh, J.Kobel