Tilgængelighed af mine data
Fra : Bent Jørgensen

Dato : 10-04-04 12:05

Hej til alle
Som relativt nystartet udi slægtsforskning (1aar) er der lange udsigter til,
jeg synes det er forsvarligt at fremlægge alle mine data på en hjemmeside.
Omvendt har jeg fundet en del, der ikke i forvejen findes på alment
tilgængelige digitale kilder, samt en del der er udledt ved at sammenholde
allerede tilgængelige kilder.
Så situationen er den, at jeg jævnligt oplever at have et lille stykke
anetavle, jeg synes hænger rigtig godt sammen, og kunne være til glæde for
andre.
Men jeg har ikke en alment tilgængelig opslagstavle at hænge den op på.
Mange vil nok nikke genkendende til oplevelsen.
Findes der et sådant sted ??
Hvortil man uden indviklet bureaukrati kan indsende et stykke ged eller txt
fil, og den umiddelbart derefter er tilgængelig for alle og søgbar, samt i
værste fald mulig at slette, hvis det efterfølgende viser sig at man er
faret med halv vind.
Med venlig hilsen og fortsat god påske.
Bent

begin 666 BENT JØRGENSEN.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DK84D=%3E-%3CM"14Y4#0I&
M3CI"14Y4($K84D=%3E-%3@T*14U!24P[4%)%1CM)3E1%4DY%5#IB:F]E0&4M
I8F]X+F1K#0I2158Z,C P-# T,3!4,3$P-3(Q6@T*14Y$.E9#05)$#0H`
`
end

Fra : support@bk6.dk

Dato : 09-04-04 10:36

"Bent Jørgensen" <bjoe@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg har ikke en alment tilgængelig opslagstavle at hænge den op på.
> Mange vil nok nikke genkendende til oplevelsen.

Jeg vil fore slå at du sender dine data til i form af en GEDCOM fil til
GEDCOMP-databasen - http://www.lklundin.dk/gedcomp/index.php
Lundin ligger dine data ind i en mappen sammen med en masse andre GEDCOM
filer - her bliver dine data sammenlignet med de data der er i forvejen - er
der sammenfald får du direkte besked fra Lundin - et arbejde som kun kan
roses.
Dette betyder at det er alene mellem dig og den slægtsforsker som der er
sammenfald der får besked - og at I efterfølgende selv bestemmer hvor lidt
eller hvor meget der skal udveksles af data.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - webmaster www.gedcom-nordic.org
www.brotherskeeper.dk - support@brotherskeeper.dk

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 11-04-04 11:33

Hej Chris
Jeg er enig med dig i din udtalelse om Lundins arbejde "som kun kan roses.".
At så meget lader sig gøre hjemme ved pc`en skyldes jo udelukkende at mange
stiller deres arbejde til rådighed.
Men denne service gør jo netop ikke, mine data umiddelbart tilgængelige for
andre.
Med venlig hilsen
Bent

Fra : support@bk6.dk

Dato : 11-04-04 11:52

> [...]
mange
> stiller deres arbejde til rådighed.
> Men denne service gør jo netop ikke, mine data umiddelbart tilgængelige

Du har ret i at umiddelbarheden er lav med denne løsning. Men målgruppen er
dem der har de samme personer (fordel) - vel at de er sendt til Lundin.
(ulempe). Fordelen er så at dine data ligger hos Lundin og når der senere
kommer en GEDCOM fil til Lundin, hvor der er sammenfald med dine data for du
også her besked (fordel).
Jeg selv har fået mere end 300 beskeder i forhold til den GEDCOM fil jeg har
liggende her.

Du kan oprette en web-side hvor du ligger hele elle dele af dine data
online. Flere slægtsforskningsprogrammer kan oprette web-sider som herefter
er klar til at ligge online - f.eks. Brothers Keeper. Der findes også ganske
gode hjælpeprogrammer der kan dette ud fra en GEDCOM fil.
Med egen web-side kan der udover de enkelte person data også være billeder,
film, lyd og henvisninger til andre sider på nettet - mulighed for at
læseren kan komme i direkte kontrakt med dig (stor fordel)
Denne løsning kræver at du har en web-side og at de der søger finder din
side - kan være svært at for søge robotterne til at henvise netop til din
web-side. (ulempe)
Du kan finde mange steder hvor du gratis kan oprette din egen web-adresse -
typisk der hvor du i forvejen har din mailadresse. Ønsker du at have dit
eget domen navn koster det lidt - for et .dk domen kan du finde til omkring
10 kr. pr. år. f.eks. www.cliche.dk

Du kan også sende hvad du søger specielt til mig - så vil jeg ligge det
online på min server - se yderlig på
http://www.brotherskeeper.dk/efterlysning.htm
Det kan andre naturligvis også.

En anden løsning er at sende alle dine data til momonernes database (ville
jeg ikke gøre - men det er noget helt andet). Her søges der meget af mange.
(fordel).

Så det må vel være en eller anden kombination af flere muligheder ud fra
fordel/ulemper.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 14-04-04 10:03

Chris Gade Oxholm Sørensen > skrev i en meddelelse
> En anden løsning er at sende alle dine data til momonernes database (ville
> jeg ikke gøre - men det er noget helt andet). Her søges der meget af
mange.
> (fordel).

Uanset, hvad dit motiv er til ikke at ville opbevare dine data i den nævnte
database, så skal du vide, at der ikke bliver "pillet ved" dine data, ej
heller
brugt til tempelarbejde - det er nemlig dine private data, som udelukkende
bliver gemt til evig tid.

Så var det måske alligevel en overvejelse værd?

Mvh.Bodil.

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 10-04-04 11:24

Bent Jørgensen wrote:
> Hej til alle
> Som relativt nystartet udi slægtsforskning (1aar) er der lange
> udsigter til, jeg synes det er forsvarligt at fremlægge alle mine
> data på en hjemmeside.
Klip
> Men jeg har ikke en alment tilgængelig opslagstavle at hænge den op
> på. Mange vil nok nikke genkendende til oplevelsen.
> Findes der et sådant sted ??

Hej Bent!
HVIS du lægger det på nettet, vil det blive søgbart af alle
søgemaskinerne. Det er sådan jeg finder andre, med samme aner og eller
sogne.
Når du så finder nye oplysninger, kan du erstatte det gamle med nyt
o.s.v.
Hvis der er slægtsled, som du ikke er sikker på, kan du jå gøre
opmærksom på det i en note.

Jeg har valgt at lægge "rammen" på nettet, d.v.s. navn, sted, datoer,
men ingen noter. Hvis der er nogen, som finder interessante personer
blandt mine aner, kan de bare henvende sig. På den konto er jeg kommet i
kontakt med 4 andre "Rynkeby-efterkommere", som jeg mere eller mindre
deler aner med.
--
Hilsen Jeannie Kristensen
Min slægt: http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/

Fra : Bent Jørgensen

Dato : 11-04-04 11:48

Hej Jeannie
Du har nok ret i at der ikke er anden udvej end selv at oprette en
hjemmeside.
En sådan behøves jo heller ikke indeholde andet end en tekst fil. Jeg har
vist også adgang til at gøre det via mit abonnement i TDC. Så der ligger jo
en udfordring i hvordan. Så må jeg jo prøve i praksis om den bliver søgbar.
En helt anden ting, du hjalp mig for noget tid siden med nogle aner i
Gjellerup s, i den forbindelse blev jeg opmærksom på at man kunne søge på
den enkelte batch i IGI´s indtastninger, hvilket var helt nyt for mig og
forøger anvendeligheden. Jeg har fundet et index til batch numre Tyskland,
findes der et tilsvarende for Danmark? jeg har forgæves ledt efter
Grædstrup.
Med venlig hilsen
Bent

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 11-04-04 11:08

Bent Jørgensen wrote:
> [...]
> anvendeligheden. Jeg har fundet et index til batch numre Tyskland,
> findes der et tilsvarende for Danmark? jeg har forgæves ledt efter
Hej Bent!
Der er denne her:
http://80.62.84.41/php/batch_nr/igi_soeg_form.php

Det ser ikke ud til at Grædstrup er indtastet (endnu)

Fra : dannebrog

Dato : 14-04-04 06:30

Hej Bent!

Man kan også indsende sin god-com-fil til www.rootsweb.com og der kan du
også lægge en ny, rettet fil op, hvis du har brug for det.

Hvilken adresse har siden med de tyske IGI-batchnumre? Den er vi nok mange,
der godt kunne bruge.

M.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-04-04 08:42

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev Wed, 14 Apr 2004 07:30:06
+0200

>Hvilken adresse har siden med de tyske IGI-batchnumre? Den er vi nok mange,
>der godt kunne bruge.

Se nederst på siden:
http://80.62.84.41/php/batch_nr/igi_soeg_form.php

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Michael Schneiders

Dato : 14-04-04 14:57

Hej
Prøv denne her