Ny hjemmeside
Fra : Leif Rasmussen

Dato : 09-04-04 17:57

Min nye hjemmeside med min slægtsdatabase i et helt nyt layout har set
dagens lys !

Hvis du søger slægter og/eller personer i Danmark, Sverige, Frankrig,
England, USA,..... så kan du måske finde dem her.

Du kan finde hjemmesiden på: www.genbase.dk eller blot genbase.dk.

Vær opmærksom på, at du skal "Logge in" før du får adgang til databasen.

Mvh
Leif Rasmussen
DK-4000 Roskilde

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-04-04 18:16

Den Fri, 9 Apr 2004 18:57:13 +0200, skrev Leif Rasmussen:

> [...]
>
>Hvis du søger slægter og/eller personer i Danmark, Sverige, Frankrig,
>England, USA,..... så kan du måske finde dem her.

Flot, tillykke med den - den slax ka' viikke få for mange af.

Men et generelt spørgsmål: Hvad bertder alle de
spørgsmålstegn?Eksempel:

Født i ca. 1829, Tødsø/Spøttrup sogn???. Død i Nykøbing Landsogn???.

Tødsø ligger jo ikke i Spøttrup sogn, men det ved du vel - eller er
det dét der er problemet?
Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Hugh Watkins

Dato : 09-04-04 19:18

"Leif Rasmussen" <leifrasmussen@tiscali.dk> wrote in message news:kqAdc.139096$jf4.7367924@news000.worldonline.dk...
> [...]
>
> Du kan finde hjemmesiden på: www.genbase.dk eller blot genbase.dk.
>
> Vær opmærksom på, at du skal "Logge in" før du får adgang til databasen.

no way
I hate deep web
not accessable to google andf the other search engines

so so pointless

like that Danish database moved from rootsweb to ?? ( I have forgotten where )

Hugenots i think
link collections arehardly necesssary with good search engines

when you die nobody will pay so it will get deleted

Hugh W

--
Welsh genealogy - Merionethshire
http://www.rootsweb.com/~wlsmer/index.html

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 09-04-04 20:08

Scripsit Hugh Watkins:

> no way
> I hate deep web
> not accessable to google andf the other search engines
>
> so so pointless

Det synes jeg nu ikke - phpgedview gør det på samme måde. Alle kan se
afdøde personers oplysninger, men man skal have login for at se
oplysninger på nulevende personer (man skal vel nærmest tilhøre
familien). Søgemaskinerne kan godt søge på deepweb hvis der er
gæsteadgang som her.

Lars Erik Bryld

Fra : Hugh Watkins

Dato : 10-04-04 01:32

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> wrote in message news:1fg1uyz5l2o4j.dlg@lebryld.fqdn...
> [...]
> oplysninger på nulevende personer (man skal vel nærmest tilhøre
> familien). Søgemaskinerne kan godt søge på deepweb hvis der er

but who will know whether it is worth logging on ?
and how will they find your site?

Hugh W

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-04-04 02:56

Scripsit Hugh Watkins:

> but who will know whether it is worth logging on ?
> and how will they find your site?

Hvordan søgemaskiner gør skal jeg ikke gøre mig klog på, men de gør
det. I det foreliggende tilfælde sker gæstelogin ved et tryk på en
knap og et sådant "link" kan søgemaskiner så vidt jeg tror godt finde
ud af at følge.

Lars Erik Bryld

Fra : Hans Poulsen

Dato : 10-04-04 04:35

> [...]
>
> Du kan finde hjemmesiden på: www.genbase.dk eller blot genbase.dk.
>
> Vær opmærksom på, at du skal "Logge in" før du får adgang til databasen.

Kære Leif Rasmussen

Til lykke med din hjemmeside. Med undtagelse af Englang har jeg
slægtnine
i samme stater som du og er derfor interesseret i at løbe navnene i
din database igennem. På din hjemmeside har jeg læst om dit
login-system. Du har sikkert 117 gode grunde til at ty til login, men
om jeg gider at være med på den spøg! Jeg håber ikke, at dit system
kommer til at danne skole i dette forum.

Med venlig hilsen og god påske.

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-04-04 13:51

Scripsit Hans Poulsen:

> [...]
> 117 gode grunde til at ty til login, men om jeg gider at være med
> på den spøg! Jeg håber ikke, at dit system kommer til at danne

Jeg kan stadig ikke se hvad problemet er ved at skulle logge ind som
gæst med et enkelt knaptryk for at få få adgang til personoplysninger
ældre end 80 år. Du behøver ikke oplyse noget som helst for at få
adgang, der bliver bare tilbageholdt de nyeste oplysninger. Selv hvis
du registrerer dig bliver det en sag mellem webmaster og dig.

Lars Erik Bryld

Fra : aafe

Dato : 10-04-04 17:14

On Sat, 10 Apr 2004 14:50:34 +0200, Lars Erik Bryld wrote:

> [...]
>adgang, der bliver bare tilbageholdt de nyeste oplysninger. Selv hvis
>du registrerer dig bliver det en sag mellem webmaster og dig.

Jeg ved ikke præcist, hvad i diskuterer, men phpGedView forudsætter
f.eks ikke login, for at få adgang til data på andre end nulevende
personer. Den mest benyttede opsætning indebærer netop, at alle
"ufølsomme" oplysninger ligger frit tilgængeligt for enhver, mens man
skal logge ind, for at få adgang til data på nulevende personer og
hvad privatlivsbeskyttelseskriteriet nu ellers måtte omfatte. Samt, at
man skal logge ind, for at få adgang til at tilføje, fjerne og/eller
ændre i de fremlagte slægtsdata: Denne form for login er primært tænkt
til brug familiemedlemmer.

Den anden form for login, der vel er det i diskuterer, blev tilføjet
phpGedView efter ønske fra folk, der primært ikke er interesseret i at
dele deres slægtsoplysninger - nye, som gamle - med alle og enhver. I
phpGedView er formålet med denne særlige form for login, at registrere
og kontrollere, hvem der kan få adgang til ens slægtsdata - gamle som
nye.

I phpGedView behøver man ikke at logge ind, for at få adgang til data
der er ældre en 80 år. Det handler altså ikke om at beskytte følsomme
data, men om at kontrollere og registrere, hvem der må få adgang.

Jeg har set du tidligere har skrevet:

> I det foreliggende tilfælde sker gæstelogin ved et tryk på en
>knap og et sådant "link" kan søgemaskiner så vidt jeg tror godt finde
>ud af at følge.

Uanset login eller ej, henter phpGedView slægtsoplysningerne i en
database, og præsenterer disse på dynamisk genererede websider, der
altså ikke opbevares på sitet, men kun eksisterer i de besøgendes
webbrowsere og disse webbrowseres cache.

Der ligger altså ikke ingen statiske websider med slægtsoplysninger på
sitet, som søgerobotterne kan afsøge for slægtsoplysninger.

Gedcomfilerne - med alle slægtsoplysningerne i - ligger imidlertid på
sitet, og med mindre man har gjort noget særligt for at beskytte
gedcomfilenerne, kan de uden videre afsøges af søgerobotter: Og det
vel at mærke således at alle oplysninger - inklusiv nulevendes
personers data - uden videre kan indhøstes.

Gedcomfilernes slægtsdata er dog næppe interessante for
søgerobotterne, idet disse data ikke indeholder links til statiske
websider, og altså ikke egner sig til direkte fremvisning.

I de tilfælde hvor phpGedView er installeret i index-mode, ligger alle
slægtsoplysningerne i klar tekst, i et fil-baseret og simpelt
proprietært databaseformat på sitet, og kan også - uden videre -
afsøges af søgerobotter, og det stadig således at alle oplysninger -
inklusiv nulevende personers data - kan indhøstes. Men, disse data er
næppe heller interessante for søgemaskinerne, idet de stadig ikke
henviser til statiske websider, og altså ikke egner sig til direkte
fremvisning.

Til dette kommer, at phpGedView også kan generere en såkaldt gendex
fil, der egentlig er beregnet på at få et site indekseret i gendex
indekset. Denne fil indeholder fuldkvalificerede links til generering
af dynamiske websider for samtlige personers vedkommende, og kan vel -
som sådan - være interessant for søgerobotterne.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 10-04-04 20:52

Scripsit aafe:

> [...]
>
> Der ligger altså ikke ingen statiske websider med slægtsoplysninger
> på sitet, som søgerobotterne kan afsøge for slægtsoplysninger.

Dynamisk genererede sider bliver også afsøgt ligesom statiske sider:

http://www.google.dk/search?q=cache:x3J1nv8fxlIJ:www.baskholm.dk/phpgedview/index.php+phpgedview+site:dk&hl=da&ie=UTF-8

Hvis ovenstående glipper, så prøv at google med ordene phpgedview og
askholm, og se en phpgeview-side nydeligt indekseret med navne og alt.

Lars Erik Bryld

Fra : aafe

Dato : 11-04-04 00:00

On Sat, 10 Apr 2004 21:51:39 +0200, Lars Erik Bryld wrote:

> [...]
>
>Hvis ovenstående glipper, så prøv at google med ordene phpgedview og
>askholm, og se en phpgeview-side nydeligt indekseret med navne og alt.

Ja, jeg må beklage jeg var lidt for kategorisk: Google er hurtig til
at tilpasse sig udviklingen, men, hvis du fra Google vil søge på en
person der ikke umiddelbart er fremme på Børges anetræ, er chancen
ikke lige så stor for at finde vedkommende, som hvis Børge istedet for
phpGedView havde haft flere hundrede statiske sider liggende.

Vi kan hurtigt blive enige om, at Google kan følge de synlige link, og
at der derved vil blive at komme nye link frem, indtil anetræet er
udtømt. Men, for manges vedkommende er det kun en del af det totale
antal slægtsdata der kan nås på denne måde.

Hvis Goggle derimod samler gendex filen op, får Google hele
herligheden på en gang. Og, hvis Google ikke allerede har fundet ud af
det, så varer det sikkert ikke længe før de finder ud af det.

Tak iøvrigt for, at du netop slog ned på Børges site, for derved blev
jeg opmærksom på, at 1go.dk åbenbart også har ændret ved deres
opsætning der, således at phpGedView på Børges site i realiteten er
gået ned med flaget, hvilket jeg så se at få rettet op på

med venlig hilsen
Arne

Fra : aafe

Dato : 11-04-04 00:04

On Sun, 11 Apr 2004 00:59:49 +0200, aafe wrote:

> [...]
>opsætning der, således at phpGedView på Børges site i realiteten er
>gået ned med flaget, hvilket jeg så se at få rettet op på

Det var hurtigt at rette op, så nu kører Børges phpGedView igen som
det skal

med venlig hilsen

Arne

Fra : Leif Rasmussen

Dato : 11-04-04 19:16

Hej!

Sikke da en diskussion man kan starte her på kanalen blot fordi man har
gjort nogle af sine oplysninger tilgængelige......8o)

Databasen er primært lagt på "nettet" for at gøre den let tilgængelig for
interesserede familiemedlemmer både herhjemme og i udlandet.

Databasen indeholder personoplysninger helt op til "hvor tid", hvorfor det
har været nødvendigt at begrænse adgangen via en login-funktion. Man er
altså nød til at tage hensyn til, at der er personer, som ikke ønsker deres
mere personlige data liggende frit tilgængelige!

Hvad angår søgemaskiner, så har jeg på intet tidspunkt taget hensyn til
Google m.fl., og deres behov for at "støvsuge" hjemmesider. Det har ikke
været målet med hjemmesiden, at indholdet skulle være tilgængeligt via
søgemaskinerne.

Og så lige til Kurt Hansens konkrete spørgsmål omkring spørgsmålstegn m.m.

Det har jeg faktisk glemt at skrive om på hjemmesiden, så det må jeg se at
få gjort snarest, men "koderne" betyder generelt følgende:

"stedbetegnelse1/stedbetegnelse2" betyder at f.eks. en fødsel formodentlig
er sket enten i "stedbetegnelse1" eller i "stedbetegnelse2". Oplysningen er
altså mine mere eller mindre kvalificerede gæt.

Stedbetegnelse efterfulgt af tre spørgsmålstegn (???) betyder, at
stedbetegnelse er bedste gæt på hvor hændelsen er foregået, men kan altså
ligeså godt være helt forkert.

Stedbetegnelse efterfulgt af tre punktummer (...) betyder at stedbetegnelsen
efter al sandsynlighed er korrekt, men at jeg endnu ikke har nået at
verificere den i de officielle kilder.

Alle stedbetegnelser uden mærkelige tegn og gerninger er verificeret i de
officielle kilder.

Håber det var nogenlunde til at forstå.

Mvh
Leif Rasmussen

Fra : aafe

Dato : 11-04-04 19:48

On Sun, 11 Apr 2004 20:16:14 +0200, "Leif Rasmussen" wrote:

>Databasen er primært lagt på "nettet" for at gøre den let tilgængelig for
>interesserede familiemedlemmer både herhjemme og i udlandet.

Det samme gælder for mit site, at det primært er beregnet for
slægtninge over over hele verden, og formentlig kun kan have lille
eller slet ingen interesse for andre.

> [...]
>altså nød til at tage hensyn til, at der er personer, som ikke ønsker deres
>mere personlige data liggende frit tilgængelige!

I phpGedView er det *IKKE* nødvendigt, fordi phpGedView fungerer lige
præcis modsat af, hvordan det angiveligt fungerer på dit site: I min
phpGedView installation ligger der også personoplysninger helt op til
"vor tid", men i standardopsætningen er oplysninger på nulevende mv.
skjult, mens alle andre oplysninger er frit tilgængelige. Og
konsekvensen af dette er, at man *KUN* skal logge ind for at få adgang
til oplysninger på nulevende personer mv., mens *alt andet ligger frit
tilgængeligt* for enhver.

Hvis man udover beskyttelsen af nulevendes persondata, også måtte
ønske at registre og kontrollere, hvem der - i det helet taget - skal
have adgang til at besøge ens site, og kigge i de ufølsomme
oplysninger, der for størsteparten alligevel er frit tilgængelige
andre steder, kan man også i phpGedView lave en generel
*ADGANGSKONTROL*, der så blot ikke handler om at beskytte persondata,
men derimod handler om at lave personregistring og adgangskontrol.

Smag og behag er naturligvis forskellig, og en familiesite er
selvfølgelig kun interessant for - netop - familien.

med venlig hilsen

Arne

Fra : aafe

Dato : 11-04-04 19:50