www.gedcom-nordic.org DEBAT
Fra : support@bk6.dk

Dato : 08-04-04 10:44

Der er nu oprettet et debatforum på www.gedcom-nordic.org

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - webmaster www.gedcom-nordic.org
www.brotherskeeper.dk - support@brotherskeeper.dk

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 08-04-04 11:11

support@bk6.dk skrev:
> Der er nu oprettet et debatforum på www.gedcom-nordic.org

Følgende er inntatt i det nye diskusjonsforum:

I vår tidligere diskusjon på dk.videnskab.historie.genealogi og tema
"lidt foreløbige testresultater" oppfattede jeg divergerende synspunkter
vedrørende bruken av Prebeta.ged som testfile. Hva med testfile
TGC55C.GED fra GEDitCOM ??. Eller vil vi aldri kunne enes om en slik
felles file for testing av GEDCOM-standarden 5.5, hvilket etter min
mening er viktig å avklare.

--
Kjell Henry Skåden
http://home.c2i.net/born39/

-------
Gack därhän och skåden
www.stromforbrukerne.no
-------

Fra : aafe

Dato : 08-04-04 13:35

On Thu, 08 Apr 2004 12:10:37 +0200, Kjell Henry Skåden wrote:

> Eller vil vi aldri kunne enes om en slik
>felles file for testing av GEDCOM-standarden 5.5, hvilket etter min
>mening er viktig å avklare.

Jeg er helt uvidende om den uenighed du henviser til. Men, jeg er
fuldstændig klar over, at der naturligvis er en udtalt interesse for
at få projektet kuldsejlet.

Det havde dog været ulig mere interessant, hvis de/den der har
meninger/interesser mod projektet, istedet havde fremlagt noget
konkret, sagligt og konstruktivt.

Og, når du nu forkaster mit arbejde, som du jo gør, havde det været
ulig mere interessant, hvis du istedet havde fremlagt andre arbejder,
der således kunne erstatte det du forkaster.

mvh
Arne

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 08-04-04 19:34

aafe skrev:

> [...]
> ulig mere interessant, hvis du istedet havde fremlagt andre arbejder,
> der således kunne erstatte det du forkaster.

Mon tro vi nå snakker forbi hverandre. Jeg har ikke forkastet noe av
ditt arbeide.
Les heller de seneste innslag på dk.videnskab.historie.genealogi og tema
"lidt foreløbige testresultater" på nytt, hvor jeg faktisk oppfatter det
å være SVÆRT STOR UENIGHET om verdien og nytten av Prebeta.ged for
testing slektsprogrammer.

Det er nettop derfor jeg stiller spørsmål om testfilene og om det finnes
en enighet om disse. _Dette_må_vel_være_suksessfaktor_1_i_arbeidet_ ????

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 08-04-04 19:39

On Thu, 08 Apr 2004 20:34:11 +0200, Kjell Henry Skåden
<old.navy@online.no> wrote:

> [...]
>
>Det er nettop derfor jeg stiller spørsmål om testfilene og om det finnes
>en enighet om disse. _Dette_må_vel_være_suksessfaktor_1_i_arbeidet_ ????

intet er den evige sanhet og finner man ut at aktuelle gedcomfiler
ikke er passende, så finner man ut dette og finner en bedre løsning.

Kan ikke se at det er den stor uenigheten her

kan du referere til hvor det er stor uenighet ?

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 08-04-04 21:30

Otto Jørgensen skrev:

> [...]
>
> Kan ikke se at det er den stor uenigheten her
>
> kan du referere til hvor det er stor uenighet ?

Utfra diskusjonen, se vedlegget, trakk jeg den slutningen at det her
ligger det noe å avklare.

>Såvidt jeg ser er det programmets kvitteringsfil etter importen som er
>kommentert, og det er ikke nok. Det er det virkelige resultatet i
>programmets database som er viktig, ikke om kvitteringsfilen melder
>riktige avvik/feil.

_Arne_:
Jeg benyttet TGC55C (fra GEDitCOM) til å teste min Heredis 7.2.1.3
Resultatene fra denne testen har jeg videremeldt til den franske
leverandøren pr E-mail

Igjen vil jeg beklage dersom _vi_og_våre_"dialekter"_ er bakgrunnen til
en missforståelse. Har selv benyttet begge testfilene til Heredis, men
jeg trenger kanhende noe mer "voksenopplæring" for å nå til det nivå hva
_de_herrer_ befinner seg.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 08-04-04 22:01

On Thu, 08 Apr 2004 22:30:27 +0200, Kjell Henry Skåden
<old.navy@online.no> wrote:

> [...]
>en missforståelse. Har selv benyttet begge testfilene til Heredis, men
>jeg trenger kanhende noe mer "voksenopplæring" for å nå til det nivå hva

I slike diskusjoner må man også tenke høyt og noe som er viktig er
også å få andre med

Ingen har så langt uttalt at man har funnet den perfekte løsningen.
Det man ser er at det så langt viser en del resultater og noe av dette
er vurdert.

Etterhvert som flere resultater er tilgjengelig vil man ha et enda
bedre grunnlag.

Man tenker forskjellig og har forskjellig innfallsvinkel på
problemstilling og ingen sier at det ene er mer riktig enn det andre.

Man har det høyt under taket og vurderer alle muligheter fritt og
åpent.
Det håper jeg også at man kan fortsette med, uten å henge seg for mye
opp i gamle fordommer

Fra : aafe

Dato : 08-04-04 19:55

On Thu, 08 Apr 2004 20:34:11 +0200, Kjell Henry Skåden wrote:

> [...]
>"lidt foreløbige testresultater" på nytt, hvor jeg faktisk oppfatter det
>å være SVÆRT STOR UENIGHET om verdien og nytten av Prebeta.ged for

Som jeg sagde, kan jeg ikke se nogen uenighed om testfilen, hvilket
måske skyldes at usenet gudsketakoglov er så viseligt indrettet, at
man meget nemt kan slippe for troldtøj. Så, hvad du kan se på usenet,
og hvad jeg kan se på usenet, er givet vis to forskellige ting.

For mit vedkommende vil jeg ikke spilde tid på at slås mod troldtøj,
idet tiden meget bedre kan bruges på konstruktive og saglige tiltag.

Og, hvis i ikke kan bruge testfilen, eller hvad det nu måtte være, kan
det aldrig være - eller blive - et problem, idet i så bare lader være
med bruge den og/eller det: I har jeres frihed til at gøre hvad i vil,
og mere kan der ikke være i det.

med venlig hilsen

Arne

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 08-04-04 13:49

<old.navy@online.no> wrote:

> [...]
>TGC55C.GED fra GEDitCOM ??. Eller vil vi aldri kunne enes om en slik
>felles file for testing av GEDCOM-standarden 5.5, hvilket etter min

I grunnen er det ikke noe i veien for å bruke den ene eller andre
testfilen.
Når har vi i utgangpunkt brukt den aktuelle filen og det er bl.a. fra
aafe påpekt også svakheter eller avvik ved de testene som er foretatt.

Men man ser gjerne at andre også bidrar kontruktivt.

Ser gjerne frem til at andre som har andre program også tar den
tilsvarende testen og også kommenterer de resultater som fremkommer

Det er viktig at man nå løfter blikket og ser på dette som en av mange
mulige innfallsvinkler.

Og kommer det andre gode løsninger så ser man gjerne på dette også.
Grensene får man sette etterhvert som man får resultater og materiell
til behandling.

(beklager at jeg selv er noe passiv, men påske og det faktum at jeg
har hatt HD-havari, tilsier en lav aktivitet for tiden)

Fra : torleif haugødegård

Dato : 09-04-04 08:49

On Thu, 8 Apr 2004 11:43:31 +0200, <support@bk6.dk> wrote:
>Der er nu oprettet et debatforum på www.gedcom-nordic.org

Nå er jo også herværende gruppe et udmerket debattforum, er det
nødvendig med ett til?

http://www.gedcom-nordic.org/ står ingen info om hvordan testen
skal gjennomføres, og det mangler info om testfil(er).
Før testing utføres må det være enighet om testmetoder og testfiler.

Det er tilstrekkelig med én Klasse, og grader (%) oppfyllelse av
denne. Det står "Indeholder GEDCOM-koder fra GEDCOM standard 5.5 samt
programproducenterne egne GEDCOM-koder". Listen omfatter mange koder
som IKKE lenger er i v5.5, disse må jo fjernes.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 09-04-04 09:11

On Fri, 09 Apr 2004 09:49:08 +0200, torleif haugødegård <tha@tha.no>
wrote:

>Nå er jo også herværende gruppe et udmerket debattforum, er det
>nødvendig med ett til?

Erfaringen er som du vet fra Norge at det er mange som har null
interesse og som kom med mange sure oppstøt da de syntes det for mye
av samme tingen fra en "sær gruppe" mennesker.
Nå er det lagt opp til at man ungår dette..

>På http://www.gedcom-nordic.org/ står ingen info om hvordan testen
>skal gjennomføres, og det mangler info om testfil(er).
>Før testing utføres må det være enighet om testmetoder og testfiler.

da trenger man forslag og i og med at det ikke er fullstendig gir også
mulighet til konstruktive forslag

> [...]
>programproducenterne egne GEDCOM-koder". Listen omfatter mange koder
>som IKKE lenger er i v5.5, disse må jo fjernes.

At listen p.t. innholder programproduserte koder og også koder som
ikke er i 5.5 er en ren redigeringsak som nok kan tas underveis.
Det er ikke det vesentlige i denne sammenheng.