Efterlysning: Lars Poulsen Gregersen født ~
Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 00:08

Jeg eftersøger fødesogn på Lars Poulsen Gregersen, født 5.april 1863

Har ellers en ganske stor del af informationerne omkring ham, d.v.s.:
* FT-1880: Vilsted, Slet, Aalborg (tjenestefolk)
* Viet 3/12-1886 i Vilsted med Maria Nielsen. Forpagter af Vilsted
præstegård
* Viet 22/11-1889 i Skørping med Karen Nielsine Larsen
* 1892: Smed i Gøttrup
* 1957: Død i Glud
Ingen af disse optegnelser i Kirkebøgerne røber noget om fødesogn

Ifølge FT-1880 skulle han være født i Svenstrup, men opslag i kirkebøgerne i
såvel:
- Aalborg, Hornum, Svenstrup
- Randers, Onsild, Svenstrup
- Sønderborg, Als Nørre, Svenstrup
har ikke bragt hans fødested frem i lyset - og det er ved at blive horribelt
irriterende, at det ikke lige kan findes.

Hjælp modtages med tak

mvh
Peter

Fra : Hans Poulsen

Dato : 08-04-04 08:24

"Steffensen" <famsteff(snabelA)stofanet.dk> wrote in message news:<407489e6$0$28866$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
> Jeg eftersøger fødesogn på Lars Poulsen Gregersen, født 5.april 1863

Kære Peter

Prøv at læse nedenfor - og kan du så have en god påske!

Venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg

IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index
v5.0
Denmark
Search Results | Download | Pedigree

LARS POULSEN GREGERSEN
Male

Event(s):
Birth: 05 APR 1863

Christening: 19 APR 1863 Hjortdal, Thisted, Denmark

Death:
Burial:

Parents:
Father: NIELS GREGERSEN Family
Mother: KAREN MARIE LARSDR

Messages:
Extracted birth or christening record for the locality listed in the
record. The source records are usually arranged chronologically by the
birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.:
Type:

C203211 1853 - 1871 0053120 Film NONE

Sheet: 00

© 1999-2002 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of
Use (last updated: 3/22/1999).
Privacy Policy (last updated: 10/12/2001). 26
http://www.familysearch.org v.2.5.0

- og så er det slut med det indlæg.

Mvh
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 09:56

I lige måde.

Jeg bukker og skraber - og håber at det er den rigtige, nu har jeg i det
mindste en mulighed for at rode videre på landsarkivet uden at gøre det i
blinde. (læs: det har jeg virkelig gjort nu temmelig mange gange)

Iøvrigt så tror jeg at jeg har været forbi familysearch.org, men har
formentlig gjort den fejl, at jeg har søgt på fornavn: Lars Poulsen og
efternavn: Gregersen, som jo desværre ikke givet resultat.

mvh
Peter

Fra : K. Thidemann

Dato : 12-04-04 19:38

On Thu, 8 Apr 2004 10:56:08 +0200, "Steffensen"
> [...]

>formentlig gjort den fejl, at jeg har søgt på fornavn: Lars Poulsen og
>efternavn: Gregersen, som jo desværre ikke givet resultat.

Hej Peter

Hvornår skal du til Landsarkivet

Jeg slægtsforsker i Hjortdal sogn og her han man Svenstrup.

Jeg har Gregers Poulsen og Johanne Laursdatter
http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00086.htm#0

Hvis jeg får tid ser jeg lige i mine microkort i aften.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 22:04

> [...]
> http://home1.stofanet.dk/thidemann/aner/per00086.htm#0
>
> Hvis jeg får tid ser jeg lige i mine microkort i aften.

Hej Ketty

Tak for responsen, men umiddelbart så er der ca. 100 år mellem de to
optegnelser, så jeg (ja man har jo set anderledes i diverse film i
fjerneren) vover alligevel den påstand, at det forhåbentlig ikke er den
samme person. Dog skal man jo ikke helt afskrive slægtskabet, idet man jo
før har hørt om, at navnene går igen i generationerne efterfølgende.

mvh
Peter

Fra : K. Thidemann

Dato : 14-04-04 14:17

On Tue, 13 Apr 2004 23:04:24 +0200, "Steffensen"
> [...]

>samme person. Dog skal man jo ikke helt afskrive slægtskabet, idet man jo
>før har hørt om, at navnene går igen i generationerne efterfølgende.

Hej Peter

Selvfølgelig er det ikke den samme person. Jeg tænkte bare din Lars
Poulsen Gregersen kunne være ud af mine. Det er jo de samme navne der
går igen.
Og så tilbød jeg dig egentlig at tage opslaget, hvis du ikke havde
været i Viborg.

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 14-04-04 14:32

> [...]

>samme person. Dog skal man jo ikke helt afskrive slægtskabet, idet man jo
>før har hørt om, at navnene går igen i generationerne efterfølgende.

Hej Peter igen

Mon ikke hans far er den Niels Gregersen der her er 3 år ----

Er det ham, kan du roligt gå ind på min hjemmeside og finde Gregers
Pedersen - født i Hjortdal 1800 - søn af skipper Peder Gregersen og
Marianne Panum.
P.s. skifter og lignende er ikke på min hjemmeside, men skriv til mig.

Thisted, Vester Han, Hjortdal, Slettestrand, , et Boelsted, 27,
FT-1850
Gregers Pedersen, 50, Gift, , Fæster af Stedet, Her i Sognet
Else Cathrine Nielsdatter, 43, Gift, , hans Kone, Beistrup Sogn
Hjørring Amt
Peder Gregersen, 20, Ugift, , Deres Børn Fraværende, i Coffardifart,
Her i Sognet
Mariane Gregersdatter, 21, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Mette Marie Gregersdatter, 16, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Nicoline Gregersdatter, 12, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Anne Sch. Cathr. Gregersdatter, 9, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Anne Elisabeth Gregersen, 5, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Niels Gregersen, 3, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Lars Chr. Pedersen, 22, Ugift, , Tjenestekarl, Tranum Sogn Hjørring
Amt
Ole Stampe Lund, 44, Ugift, , Strandtold og Synsassistent, Vordingborg
K. Thidemann

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 23:42

Hej Ketty (igen !)

Desværre er det nok ikke denne Niels Gregersen, som det drejer sig om, for
så skulle Lars Poulsen Gregersens mor være ca 34 år ved fødslen, mens hans
far i givet fald skulle være 16 år.
Man skal selvfølgelig ikke afskrive det, men mon ikke lige, at jeg skulle
checke når jeg en skønne dag kommer forbi Viborg (hvis du altså ikke lige
har muligheden for at checke det i microkortene !)

mvh
Peter

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-04-04 12:18

On Sun, 18 Apr 2004 00:41:51 +0200, "Steffensen"
> [...]

>checke når jeg en skønne dag kommer forbi Viborg (hvis du altså ikke lige
>har muligheden for at checke det i microkortene !)

Hej Peter [igen]

DU HAR RET - det kan ikke være Niels Gregersen født i Hjortdal ca.
1747.

Derimod mener jeg bestent det må være nedenstående Niels Gregersen
født i Øsløs ca. 1827.

Det bygger jeg på, at der til fadder til Lars Poulsen Gregersen
forekommer en fadder ved navn F. T. Faber, Skræm . Denne F.T. Faber er
gift med nedenstående Ane Kirstine Gregersdatter, der er søster til
Niels Gregersen Øsløs.

Thisted, Vester Han, Øsløs, Øsløs by, , en Gaard, 64, FT-1834

Gregers Poulsen, 58, Gift, , Gaardmand,
Maren Thomasdatter, 46, Gift, , hans kone,
Ane Kirstine, 19, Ugift, , deres barn,
Poul Gregersen, 17, Ugift, , deres barn,
Dorthe Maria, 10, Ugift, , deres barn,
Thomas, 8, Ugift, , deres barn,
Niels, 7, Ugift, , deres barn,
Jens, 2, Ugift, , deres barn,
Niels Christjan Thomasen, 28, Ugift, , ernæres af Farter i Limfjorden,
--------------------------------
Nedenstående vielse giver formentlig svaret. Jeg skal lige se om jeg
kan få fat i indførsle.

Select records to download - (50 maximum)
1. NIELS GREGERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 14 NOV 1856 Haverslev, Hjorring, Denmark

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann
k.thidemann@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/thidemann/

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 23:02

Og jeg bukker og skraber endnu engang for hjælpen !

Peter

Fra : K. Thidemann

Dato : 15-04-04 14:07

On Thu, 8 Apr 2004 01:08:21 +0200, "Steffensen"
<famsteff(snabelA)stofanet.dk> wrote:

>Ifølge FT-1880 skulle han være født i Svenstrup, men opslag i kirkebøgerne i
>såvel:

Hjortdal 1853-1880, Vester Han herred, Thisted amt, HMB C 96 -15, kort
1/4, side 14

Fødte drenge 1863
No 3
5te April Lars Poulsen Gregersen
døbt i kirken den 19de April 1863

Fæstehuusmand Niels Gregersen og hustru Karen Marie Larsdatter af
Nørthorup Kær

1. Pigen Ane Kirstine Larsdatter af Skræm
2. Hmd. Niels Jeppesens hustru Larsine Nielsdatter
3. Hmd. F.T. Faber af Skræm
4. Hmd. Lars Olesen af Bonderup Mark
5. Hmd. Christen Jeppesen af Nørthorup Kjær
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 15-04-04 14:21

On Thu, 15 Apr 2004 15:07:11 +0200, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>3. Hmd. F.T. Faber af Skræm
>4. Hmd. Lars Olesen af Bonderup Mark
>5. Hmd. Christen Jeppesen af Nørthorup Kjær
Ups - glemte

Moderen indledt d. 3die Mai
hendes alder 34 aar.

Måske er det moderen vi har her:

Hjoerring, Øster Han, Skræm, Hassig, , et Huus, 42, FT-1855

Lars Olesen, 57, Gift, Huusmand, Huusfader, , Hillerslev Sogn Thisted
Amt
Ane Nielsdatter, 61, Gift, Hans Kone, , Thisted Landsogn
Sidsel Marie Larsen, 27, Ugift, deres Datter, tjener dem, , Østerild
Sogn Thisted Amt
Karen Marie Larsdatter, 27, Ugift, deres Datter, Væver, , Østerild
Sogn Thisted Amt

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-04 19:54

Hej Ketty

Det her er jo helt genialt med dine opslag for mig - jeg kan jo sidde helt
tilbagelænet og få foræret den ene afdeling af slægten efter den anden - det
ender jo helt med at vi kommer så meget i familie, at vi skal på julegavefod

Tak for ulejligheden, oplysningerne faldt på et "øde sted" i slægten.

mvh
Peter

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-04-04 15:49

On Sat, 17 Apr 2004 20:53:38 +0200, "Steffensen"
> [...]

>Tak for ulejligheden, oplysningerne faldt på et "øde sted" i slægten.

Jeg har desværre lidt problemer med min microkortlæser p.t. men jeg
kæmpede mig frem til familien i

FT 1860 Kort nr. 972 Hjørring amt, Øster Han herred

Skræm sogn, Skræm By

Huus - 1 familie
Niels Gregersen, 33, gift, Øsløs sogn Thisted amt, Huusmand huusfader,
Luther.
Karen Marie Larsen, 32, do, Østerild sogn Thisted amt, hans kone, do
Margrethe Nielsen, 3, ugift, her i sognet, deres børn, do
Anne Larsine Nielsen, 1, do, do, do, do

Det stemmer også sammen med hvad jeg FamilySearch siger når jeg tager
en forældresøgning

You searched for: Denmark
Father: Niels Gregersen, Mother: Karen Marie Larsdatter

1. LARS POULSEN GREGERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 19 APR 1863 Hjortdal, Thisted, Denmark

2. MARIE GREGERSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 23 JUN 1869 Hjortdal, Thisted, Denmark

3. ANNINE LARSINE GREGERSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 23 OCT 1859 Skraem, Hjorring, Denmark

4. MARGRETHE GREGERSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 16 AUG 1857 Skraem, Hjorring, Denmark

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : Jesper Kinch Anderse~

Dato : 21-04-04 00:26

Hej,

Jeg har også interesse i Hjortdal/Slettestrand, men dog foreløbig fra
"nyere" tid. Jeg har et par billeder af en Eiler Gregersen (se min
hjemmeside under Redningsvæsen) fra 1920'erne. Er det mon også en du
kan gøre rede for?

   Mvh. Jesper

Se gamle billeder fra fiskerlejet Slettestrand på
http://home20.inet.tele.dk/sletbaade/index.htm