Oprydning af kilder i BK - mangler gode rå~
Fra : Bente Poulsen

Dato : 04-04-04 09:23

Hejsa
Jeg har brug for et par gode råd og tips, da jeg skal have "ryddet op"
/organiseret i mine kilder

Jeg har mange enslydende kildenavne/henvisninger til forskellige personer,
og disse kilder har jeg tænkt mig skulle have en fælles hovedoverskrift, og
så indsætte de uddybende kommentarer ved den enkelte person.
Eks. en fast kildehenvisning kunne være Skibsted kirkebog, og hos den
enkelte person medtages så hvor i kirkebogen jeg har fundet de forskellige
data

Hvordan gøres det mest smart og nemmest?

Jeg har 3 forskellige databaser i BK, hvoraf der er nogle identiske personer
og dermed også kilder. Hvis jeg sletter nogle af disse identiske kilder i en
af disse databaser, vil disse kilder også være slettet i de 2 andre ?

Jeg er godt klar over at det er et stort arbejde, men nu skal der altså
ryddes op, og helst så effektivt men også så "let" som muligt

Håber at I har nogle gode ideer og erfaringer som I vil øse ud af

Venlig hilsen og god påske til alle
Bente Poulsen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 04-04-04 12:57

Hej Bente

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Eks. en fast kildehenvisning kunne være Skibsted kirkebog, og hos den
> enkelte person medtages så hvor i kirkebogen jeg har fundet de forskellige

Du har nok gjort det at du har hele din kilde som en lang tekst. men det
kræver at du faktisk går ind på hver person og skiller kilderne op så der er
en fællestekst for den form for kilde du skal bruge.
Jeg har for eksempel kun en kilde for kirkebøger fra et arkiv, for eksempel
en kirkebog i Landsarkivet for København kalder jeg fælleskilden
LAK-kirkebog i feltet forkortelser så bruger jeg feltet medtag kommentar
skriver jeg stedet for kilden for eksempel sognet og i feltet
side/spole/rulle nummer den arkivsignatur og side som oplysningen er fundet
på. Dette gør at jeg faktisk har en god oversigt af alle mine kilder, og jeg
kan få alle oplysningerne med i udskrifterne.
For en god ordens skyld så bruger jeg BK 6.1.29 men jeg har brugt denne
metode under alle mine data i BK version 6 og op til i dag. Det her virket
upåklageligt hos mig, men redigeringsarbejdet er stort og omfattende. Pas på
at du bruger ens måde at skrive dine kilder, så din liste bliver kortere,
kommer du til at skrive et mellemrum mere i den ene kilde så er de
forskellige.

> [...]
en
> af disse databaser, vil disse kilder også være slettet i de 2 andre ?

Du må se det i øjnene at det er et arbejde du må gøre 3 gange da der ikke er
nogen fast kædning mellem flere databaser, så når man gør et arbejde og
laver en ny mappe med en ny database så skal rettelserne udføres i alle tre
mapper. Desværre er det sådan.